«رهبران سه کشور اصول همکاری آینده را تصویب کردند»/موافقت اصولی/همکاری فرهنگی/روش اداری «به عرض برسد» باید منسوخ شود/ استاندار تهران در محل مأموریت خود حاضر نشده است!/وزیر کار : بیمه‌های اجتماعی همبستگی بیشتری با وزارت کار پیدا می‌کند/دادستان تشریح کرد؛ شرایط «ناصر طاهری» برای تسلیم!
31 تیر 1343
«رهبران سه کشور اصول همکاری آینده را تصویب کردند»
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با انتشار یک عکس از اجلاس سران سه کشور در ترکیه نوشت: کنفرانس عالی سران سه کشور در کاخ فلوریا و گرد یک میز نعلی‌شکل تشکیل گردید. شاهنشاه، که ریاست کنفرانس را عهده‌دار بود، در بالای میز و هیئت نمایندگی ایران اطراف ایشان قرار گرفتند. هیئت نمایندگی پاکستان در ضلع چپ و هیئت نمایندگی ترکیه در ضلع راست میز اجلاس قرار داشتند.
اعلامیه مذاکرات سران کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه یک ساعت بعد از ظهر امروز به شرح زیر در تهران، کراچی و آنکارا انتشار یافت:
سران کشورهای سه‌گانه پس از بررسی اقدامات عملی که از طرف وزرای خارجه طی جلسات سوم و چهارم ژوئیه 1964 در زمینه همکاری سه کشور معمول گردیده است رضایت کامل خود را نسبت به پیشرفتی که هم‌اکنون در این زمینه حاصل گردیده است ابراز داشتند.
همچنین توصیه‌هایی را که از طرف وزیران سه کشور در آنکارا در 18 و 19 ژوئیه 1964 در امور مربوط به منافع منطقه‌ای مشترک به عمل آمد مورد تأیید قرار دادند.
سران سه کشور موضوع ایجاد یک شورای وزیران را که مرکب از وزیران خارجه کشورهای عضو با همکاری سایر وزیران سه دولت خواهد بود و به منظور اخذ و اجرای تصمیمات مربوط به منافع مشترک تشکیل خواهد یافت مورد تأیید قرار دادند.
سران دولت‌ها تصمیم رؤسای حکومت‌های خود را دائر بر تأمین یک کمیته منطقه‌ای طرح‌ریزی مرکب از سران سازمان‌های برنامه سه دولت که به منظور رسیدگی به امور مربوط به همکاری منطقه‌ای و هماهنگی برنامه‌های توسعه‌ای خود تشکیل خواهد یافت با رضایت استقبال کردند و در این راه موافقت نمودند که ترتیباتی برای ایجاد دبیرخانه‌ای که هدف آن کمک به کار کمیته منطقه‌ای طرح‌ریزی و شورای وزیران خواهد بود داده شود.
 
موافقت اصولی
سران سه کشور موافقت اصولی خود را در موارد زیر اعلام داشتند:
- ایجاد مبادله آزاد یا آزادتر کالاها به وسایل عملی گوناگون از قبیل انعقاد قراردادهای بازرگانی؛
- برقراری همکاری بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی و احیانا ایجاد یک اتاق بازرگانی مشترک؛
- بهبود خطوط حمل و نقل هوایی داخل در منطقه و احیانا تأمین یک خط هوایی بین‌المللی مجهز بین سه کشور که توانایی رقابت با سایر خطوط را داشته باشد؛
- لغو تشریفات مربوط به روادید بین سه کشور به منظور تسهیل مسافرت.
 
همکاری فرهنگی
سران سه کشور علاوه بر اقدامات فوق دستوراتی دادند تا کلیه امکانات موجود به خاطر توسعه همکاری در امور فرهنگی بین کشورهای منطقه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
 
روش اداری «به عرض برسد» باید منسوخ شود
در جلسه امروز کنفرانس گمرکی، دکتر منوچهر گودرزی، وزیر مشاور و دبیر کل شورای عالی اداری کشور، ضمن سخنرانی خود گفت: روش موجود ادارات ما که عبارت است از: «به عرض برسد» و «فرمودند» باید منسوخ شود و از بین برود. در حال حاضر سیستم اداری ما جوابگوی احتیاجات ما نیست.1
 
 استاندار تهران در محل مأموریت خود حاضر نشده است!
روزنامه «کیهان» نوشت: خبرنگار ما امروز گزارش داد که آقای محسن، رئیس استاندار تهران، هنوز در پست خود حاضر نشده و در ملاقات‌های استانداران با وزیر کشور نیز تاکنون حضور نیافته است.
به قرار اطلاع با این ترتیب وزارت کشور در نظر دارد برای استانداری تهران شخص دیگری را انتخاب کند.2
روزنامه «اطلاعات» نیز نوشت: امروز آقایان استانداران و فرمانداران کل جدید در دفتر کار دکتر صدر، وزیر کشور، حضور یافتند و وزیر کشور درباره وظایفی که استانداران و فرمانداران کل در محل مأموریت خود به عهده دارند مطالبی بیان داشت.
 
وزیر کار : بیمه‌های اجتماعی همبستگی بیشتری با وزارت کار پیدا می‌کند
بنا به اظهار سخنگوی وزارت کار ساعت 10 صبح امروز عطاء‌الله خسروانی، وزیر کار و خدمات اجتماعی، در اجتماع رؤسای ادارات و شعب و بیمارستان‌های سازمان بیمه‌های اجتماعی در سالن کنفرانس اداره کل مطالعات حضور یافت.
خسروانی در این اجتماع طی سخنان مشروحی اظهار داشت: با توجه به قانون تمرکز کلیه امور اجتماعی در وزارت کار نه تنها هیچ گونه افتراقی بین سازمان بیمه اجتماعی و وزارت کار وجود ندارد، بلکه باید گفت وابستگی دستگاه‌های مربوط من‌بعد به پیوستگی و تمرکز تبدیل شده با وحدت کاملی اداره خواهد شد و به علاوه از این پس سایر مؤسسات و دستگاه‌ها که در مسائل اجتماعی با وزارت کار ارتباط دارند به‌تدریج طبق قانون با این وزارت‌خانه همبستگی خواهند داشت.3
 
دادستان تشریح کرد؛ شرایط «ناصر طاهری» برای تسلیم!
یازدهمین جلسه دادگاه زمان جنگ شیراز به ریاست سرهنگ ناصر تشکیل شد، در این جلسه ناصر طاهری خلاصه واقعه فاس را تشریح کرد و سپس وکیل مدافع او نامه‌ای را که عبدالله ضرغام‌پور نوشته بود قرائت کرد.
عبدالله ضرغام‌پور در این نامه نوشته بود: هشت فروند هواپیمای جت مرتبا پنجاه خانوار ما را بمباران می‌کنند، نگذاریم این اعمال ادامه یابد.
در این هنگام سرهنگ همایون، دادستان، با اجازه رئیس دادگاه شروع به صحبت کرد و گفت: این دادگاه فقط به اتهام سران غائله فارس رسیدگی می‌کند و اشخاص دیگری که نامی از آنها برده شده و در این دادگاه نیستند پرونده‌های جداگانه‌ای دارند که به موقع به آنها رسیدگی خواهد شد.
در پاسخ سخنان وکیل مدافع ناصر طاهری مبنی بر اینکه ناصر طاهری از شرکت در این غائله سودی نمی‌برده اظهار داشت: وی 45 هزار ریال از پول‌های تحویل‌شده به عبدالله ضرغام‌پور و همچنین شش قبضه تفنگ در این ماجرا به‌دست آورده و برای تسلیم خود نیز شرایط زیر را پیشنهاد کرده بود:
1. عفو چهار سال محکومیت او؛
2. تأمین وسایل مادی زندگی از هر حیث؛
3. منظور کردن زمین و ملک کافی برای خود و فرزندانش؛
4. پرداخت مبلغی به عنوان پیش‌قسط املاکش جهت پرداخت دیون معوقه.
به علاوه ناصر طاهری، که خود را آلت بی‌اراده عبدالله ضرغام‌پور می‌داند، مدت‌ها پس از مرگ او عملیات را ادامه می‌داده است.4
 
روزنامه اطلاعات، 31 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgxz9q.ak9tz4prra.html
iichs.ir/vdcgxz9q.ak9tz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما