تلاش علما و مراجع تقلید برای آزادی و تبرئه سران نهضت آزادی به گزارش ساواک!/گزارش ساواک از میزان محبوبیت «روحانیت» در میان مردم؛ جز عده‌ای قلیل همه موافق برخورد دولت با روحانیت هستند!/«درآمد نفت افزایش می‌یابد»/کلیات بودجه تصویب شد/امروز با دعا و ثنا و جادو مشکلات مملکت حل نمی‌شود!/ملت ایران نباید از ملت‌های مشابه عقب بماند/ با این وام‌های خارجی تاریخ ما لطمه‌ای نخواهد خورد!/برای ریشه‌کن کردن فساد به وقت نیاز داریم!/هشتمین جلسه محاکمه متهمین «غائله فارس»/روزی هزار گوسفند به تهران حمل می‌شود!
25 تیر 1343
تلاش علما و مراجع تقلید برای آزادی و تبرئه سران نهضت آزادی به گزارش ساواک!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 25 تیر 1343 «در تاریخ 12 جاری آیت‌‎الله محلاتی و میلانی تلگرافاتی به رئیس دادگاه تجدید نظر ویژه دادرسی ارتش مخابره و تقاضای تبرئه سیدمحمود طالقانی و مهندس بازرگان را نموده‌اند؛ چون محکومیت نامبردگان تأیید شده، طبق اطلاع روحانیون مخالف دولت، خمینی ـ میلانی ـ قمی ـ محلاتی، در نظر دارند اعلامیه‌هایی در این مورد صادر و تلگرافاتی به سران نهضت آزادی مبنی بر اظهار همدردی مخابره نمایند».1
 
گزارش ساواک از میزان محبوبیت «روحانیت» در میان مردم؛ جز عده‌ای قلیل همه موافق برخورد دولت با روحانیت هستند!
در یک سند ساواک به تاریخ 25 تیر 1343 به نظرات اقشار مختلف مردم درباره روحانیون آمده است: «محترما به عرض می‌رساند در اجرای اوامر تیمسار ریاست ساواک به ساواک‌های خارج از مرکز ابلاغ گردیده بود که افکار و نظرات طبقات مختلف مردم منطقه استحفاظی خود را نسبت به روحانیون مخصوصا روحانیون مخالف و همچنین روشی را که برای جلوگیری از بی‌نظمی‌ها در مراسم عزاداری از طرف دولت اتخاذ گردیده تحقیق و بررسی نموده و نتیجه را گزارش نمایند».
در ادامه این سند آمده است: «از مجموع پاسخ‌هایی که ساواک‌های مزبور ارسال داشته‌اند این طور نتیجه‌گیری می‌شود که نظر و افکار مردم نسبت به روحانیون و روشی را که دولت در مراسم عزاداری اتخاذ نموده می‌توان به چند طبقه تقسیم نمود:
1. طبقه جوانان و روشنفکران که به طور کلی نسبت به روحانیون نظر خوبی ندارند و از اقدامات دولت نسبت به آنان جانبداری می‌نمایند.
2. طبقه کسبه و تجار و... که پایبند اصول و عقاید مذهبی بوده و نسبت به طبقه روحانی احترام خاصی قائل‌اند و روشی را که دولت در برابر روحانیون مخالف اتخاذ می‌نماید مانع پیشرفت دین اسلام می‌دانند و برخی از این افراد متعصب مذهبی روش دولت را برای از بین بردن دین اسلام می‌دانند.
3. کارمندان دولت که از اقدامات اخیر دولت پیروی و حمایت می‌نمایند و نسبت به روش روحانیون موافق خوشبین هستند و در پاره‌ای از مواقع از اقدامات آنان طرفداری می‌نمایند و روحانیون مخالف را دست‌نشانده خارجی و تحت تأثیر و نفوذ مالکین سابق که مخالف اصلاحات ارضی بوده‌اند می‌دانند و هرگونه تصمیمی را که از طرف دولت برای جلوگیری از اقدامات مخالفت‌آمیز آنان اتخاذ می‌گردد استقبال می‌نمایند.
4. مالکین سابق که تعداد آنان انگشت‌شمار بوده و عموما از روحانیون جانبداری و در پاره‌ای موارد آنان را تشویق به مخالفت با اقدامات اخیر دولت و لوایح اصلاحی نموده و با هرگونه تصمیمی که برای جلوگیری از اعمال این طبقه گرفته می‌شود مخالف هستند.
5. عده‌ای از بانوان تحصیل‌کرده که از اقدامات دولت در مورد جلوگیری از اعمال خلاف روحانیون مخالف جانبداری می‌نمایند و از هرگونه تصمیمی که در این مورد گرفته می‌شود پشتیبانی می‌نمایند.
به‌طور کلی از گزارشات واصله نتیجه‌گیری می‌شود که اکثریت مردم نسبت به روش دولت که در مراسم عزاداری اتخاذ گردیده با حسن نظر استقبال شده است.2
 
«درآمد نفت افزایش می‌یابد»
پس از بازگشت امیرعباس هویدا، وزیر دارایی از کنفرانس اوپک، اعلام شد: درآمد نفت ایران افزایش می‌یابد. این افزایش بالغ بر 24 میلیون دلار است.
وزیر دارایی نیز گفت: مذاکرات اوپک رضایت‌بخش بود.
اعلامیه اوپک به‌زودی در پایتخت‌های کشورهای عضو منتشر می‌شود.3
 
کلیات بودجه تصویب شد
در جلسه امروز مجلس شورای ملی کلیات بودجه تصویب شد.
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در جلسه دیشب مجلس شورای ملی گفت: ریشه‌کن کردن فساد وقت کافی می‌خواهد و دولت تاکنون در این زمینه موفقیت‌هایی داشته است.
 
امروز با دعا و ثنا و جادو مشکلات مملکت حل نمی‌شود!
ما حجم کارهای عمرانی مملکت را به دویست‌میلیارد ریال افزایش دادیم و این را یکی از خدمات برجسته دولت می‌دانیم. این کار برنامه کاری‌های عمومی و خصوصی را تحرک می‌دهد و موجب رشد اقتصادی و اجرای برنامه مملکتی می‌شود. امروز دیگر روزی نیست که با دعا و ثنا و جادو مسائل مملکتی حل و فصل شود.
 
ملت ایران نباید از ملت‌های مشابه عقب بماند/ با این وام‌های خارجی تاریخ ما لطمه‌ای نخواهد خورد!
ملت ایران نباید از ملت‌های مشابه عقب بماند. تاریخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران با اخذ وام‌های خارجی که به منظور پیشرفت و توسعه امور اقتصادی صورت گیرد به هیچ وجه لطمه ارزی نخواهد خورد. ما با این وام‌ها امیدواریم به جای هفت، یازده‌هزار کیلومتر بسازیم و این کار وقتی ممکن است که اعتبار آن تأمین شده باشد.
 
برای ریشه‌کن کردن فساد به وقت نیاز داریم!
ما ادعا نمی‌کنیم که فساد را از دستگاه‌های دولتی ریشه‌کن کرده‌ایم و اصولا برای ریشه‌کن کردن فساد احتیاج به وقت کافی داریم، لیکن در این زمینه موفقیت‌هایی کسب کرده‌ایم؛ چنان‌که شخص شاهنشاه در شرفیابی اخیرا فرمودند: «آن‌قدر خیالم راحت است که دیگر مسائلی از قبیل دزدی و سوءاستفاده‌های دولتی کمتر به گوشم خورده است» و این فرمایش ملوکانه برای دولت اینجانب افتخار بزرگی است.4
 
هشتمین جلسه محاکمه متهمین «غائله فارس»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح دیروز ششمین جلسه دادگاه زمان جنگ فارس تشکیل گردید. در ابتدا سروان جلالی، وکیل مدافع حبیب‌الله شهبازی، مطالب مبسوطی در دفاع از موکل خود بیان داشت.
سپس سرگرد ستوده از موکل خود، خداکرم ضرغام‌پور، به تفصیل دفاع کرد و اظهار داشت: موکل من برای مصونیت از بمباران هوایی در همان زمان از آن حدود خارج شده و فراری نبوده است.
ستوان آقایی، وکیل مدافع ناصر طاهری، نیز در دفاع از موکل خود اظهار داشت: ناصر طاهری نشان درجه دوم شجاعت و تشویق دارد. وی به محض شروع غائله فارس با نام مستعار جریان را به مقامات دولتی اطلاع داده و به این جهت من برای او تقاضای نشان درجه یک شجاعت دارم.
هفتمین جلسه دادگاه زمان جنگ فارس نیز ساعت 6 بعد از ظهر دیروز تشکیل شد و آقای سرگرد ستوده به دفاع از موکل دیگر خود، ولی کیانی، پرداخت.
هشتمین جلسه دادگاه ساعت 8 صبح امروز تشکیل گردید و سرهنگ ستوده و سرهنگ آزمین به دفاع پرداختند.
 
روزی هزار گوسفند به تهران حمل می‌شود!
امروز اعلام شد که از روز شنبه روزانه هزار گوسفند از گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه در مرز بازرگان پس از توزین و معاینات دامپزشکی به تهران حمل خواهد شد.
چون حمل گوسفند از بازرگان به تهران به وسیله کامیون با صرفه‌تر است، بدین جهت گوسفندهای مزبور با کامیون به تهران حمل خواهد شد.5
 
روزنامه اطلاعات، 25 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcb89b8.rhbfwpiuur.html
iichs.ir/vdcb89b8.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما