گزارش ساواک از تلاش وزارت فرهنگ برای ضربه زدن به حوزه علمیه قم!/تغییرات مهم در دستگاه رهبری شوروی/هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس آنکارا/زندانیان مواد مخدر آزاد می‌شوند!
24 تیر 1343
گزارش ساواک از تلاش وزارت فرهنگ برای ضربه زدن به حوزه علمیه قم!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 24 تیر 1343 «طبق اطلاع واصله بین مقامات وزارت فرهنگ مذاکرات محرمانه در جریان است تا از طریق اعزام طلبه‌های قم به دهات و همچنین از راه تأسیس مدارس مذهبی در قم به وسیله دولت، قم را از مرکزیت حوزه علمیه بیندازند».1
 
تغییرات مهم در دستگاه رهبری شوروی
خبرگزاری‌های خارجی دیشب از مسکو گزارش دادند ضمن یک سلسله تغییرات مهم در دستگاه رهبری شوروی، برژنف قسمتی از وظایف خروشچف را به عهده می‌گیرد.
آجوبی وزیر خارجه، میکویان رئیس‌جمهوری و گرومیکو معاون نخست‌وزیر می‌گردند.
رهبری حزب به دست برژنف می‌افتد و در غیاب خروشچف، علاوه بر اداره حزب، ریاست دولت نیز با او خواهد بود.
پست میکویان جنبه تشریفاتی دارد و به عنوان پایان کاری سیاسی وی تلقی گردیده است.
مائو تسه تونگ دیشب به جانشینان خود توصیه کرد مانع از اداره حزب و دولت توسط افرادی نظیر خروشچف گردند.
 
هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس آنکارا
دیشب اعلام شد که در سفر شاه به ترکیه برای شرکت در کنفرانس عالی سران کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان آقایان منصور، نخست‌وزیر، و آرام، وزیر امور خارجه، و دو تن از آجودان‌های شاه نیز در معیت وی خواهند بود.
کنفرانس عالی شاه، ایوب‌خان و گورسل برای مذاکره پیرامون عقد قراردادهای اقتصادی، فرهنگی و فنی روزهای دوشنبه 29 و سه‌شنبه 30 تیرماه در استانبول تشکیل می‌شود.
پیش از تشکیل کنفرانس عالی در استانبول، وزرای اقتصاد سه کشور در آنکارا یک کنفرانس مقدماتی تشکیل خواهند تا مقدمات مذاکرات کنفرانس عالی را تهیه کنند.
برای شرکت در کنفرانس مقدماتی مذکور هیئتی از ایران به ریاست دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، روز جمعه پس‌فردا عازم آنکارا می‌شود.
 
زندانیان مواد مخدر آزاد می‌شوند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که کار بررسی و تهیه طرح مربوط به زندانیان مواد مخدره در دادگستری خاتمه یافت و برای مطالعه نهایی تسلیم عاملی، وزیر دادگستری، گردید.
فکر تهیه این طرح در دادگستری بر اساس کثرت عده زندانیان مواد مخدر پیدا شد. از چند ماه قبل جلسات متعددی با شرکت عده‌ای از قضات صاحب نظر تشکیل گردید و سرانجام قرار شد با اصلاح یکی از مواد قانون منع کشت خشخاش و تحدید کردن صلاحیت دادگاه‌های جنایی حد نصاب رسیدگی به جرائم تریاک و هروئین را در دادگاه‌های جنحه بالا برده و قسمتی از پرونده‌های مواد مخدر را که به موجب قانون منع کشت خشخاش رسیدگی به آنها با توجه به میزان تریاک و هروئین مکشوفه در صلاحیت دادگاه جنایی می‌باشد، برای صدور رأی به دادگاه‌های جنحه فرستاده شود.
کمیسیون مأمور بررسی در اصلاح این ماده از قانون منع کشت خشخاش ضمن مطالعات خود جهاتی را نیز مورد توجه قرار داده که در صورت اصلاح آن زندانیان درجه 2 مواد مخدر نیز مشمول تخفیف مجازات شده از عطوفت قانون بهره‌مند شوند.
اصلاح این ماده از قانون که هم‌اکنون به آخرین مرحله خود رسیده موجب خواهد شد که از عده زندانیان درجه 2 مواد مخدر کاسته شود.2
 
روزنامه اطلاعات، 24 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcawon6.49nea15kk4.html
iichs.ir/vdcawon6.49nea15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما