گزارش ساواک از واکنش آیت‌الله پسندیده به اقدامات شهربانی خمین!/جمعی از استانداران و فرمانداران کل تغییر یافتند/آیین‌نامه جدید دبستان‌ها تصویب شد/«پیروزی گلدواتر در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان»/اعلامیه مشترک ایران، ترکیه و پاکستان/«افزایش غیر عادلانه مالیات غیر مستقیم»
15 تیر 1343
گزارش ساواک از واکنش آیت‌الله پسندیده به اقدامات شهربانی خمین!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 15 تیر 1343 «ساواک قم گزارش می‌نماید به موجب گزارش شهربانی خمین به علت عدم صلاحیت از موعظه دو نفر وعاظ به اسامی سیدکاظم قریشی، شیخ علی‌اکبر مسعودی1 از طرف شهربانی جلوگیری و ساعت 10 صبح روز 30 /3 /43 کلیه وعاظ روضه‌خوان اهل منبر شهر طبق دعوت قبلی سیدمرتضی پسندیده در منزل مشارالیه اجتماع و بنا به تحریک و رهبری وی در جلسه خود به مذاکرات علیه شهربانی خمین پرداخته و اظهار داشته‌اند که چرا شهربانی از موعظه دو نفر واعظ مذکور جلوگیری کرده و یا اینکه چرا شهربانی از وعاظ شهر تعهد اخذ می‌نماید و این دستور فقط از شهربانی خمین2 صادر گردیده و مرکز چنین دستوری نداده است، باید کلیه وعاظ شهر از رفتن به منبر و موعظه خودداری نمایند تا تکلیف ما روشن شود.
در ادامه این سند آمده است: لذا بعدازظهر روز جاری شیخ علی‌اکبر مسعودی، سیدکاظم قریشی، شیخ محمدصادق آل طه [طاهر] در سه مجلس روضه‌خوانی دایر حضور به هم رسانیده (هرکدام در یک مجلس) با صدای بلند پیام سیدمرتضی پسندیده و تصمیمات جلسه واعظین را به مردم ابلاغ و روضه‌خوان‌های مربوطه را از منبر پایین آورده و مجالس را تعطیل نموده‌اند و فعلا کلیه مجالس مزبور تعطیل و نظم و آرامش برقرار است لیکن تحریکات علنی و مخفیانه سیدمرتضی پسندیده همچنان ادامه دارد.3
 
جمعی از استانداران و فرمانداران کل تغییر یافتند
امروز از وزارت کشور اطلاع رسید که جمعی از استانداران و فرمانداران کل تغییر یافتند. استانداران و فرمانداران کل به زودی تعیین و به حضور شاه معرفی خواهند شد.
در این روند استانداران تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، خوزستان، کرمان و بلوچستان و فرمانداران کل لرستان و سمنان تغییر مأموریت یافته‌اند.
به موجب این تغییرات آقایان دکتر افخم، استاندار تهران، تیمسار سرلشکر دیلمی، استاندار آذربایجان غربی، دهقان، استاندار آذربایجان شرقی، دکتر علی‌آبادی استاندار گیلان، دکتر بابک، استاندار مازندران، تیمسار سرتیپ صفاری، استاندار خوزستان، بنی‌آدم، استاندار کرمان، امیر ارفع قوامی، استاندار سیستان و بلوچستان، محمدی، فرماندار کل لرستان، و حجت، فرماندار کل سمنان، به تهران خواهند آمد.
 
آیین‌نامه جدید دبستان‌ها تصویب شد
آیین‌نامه جدید دبستان‌ها در شورای عالی فرهنگ تصویب شد.
به موجب این آیین‌نامه برای ارتقا به کلاس بالاتر نمره هر یک از مواد امتحانی باید ده باشد.
حداکثر سن در شهرها برای دانش‌آموزان کلاس اول ده سال است. سؤالات امتحانی نیز باید ساده و کوتاه و مطابق فهم دانش‌آموزان انتخاب شود.
 
«پیروزی گلدواتر در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان»
با توجه به نتایج انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه دیشب اعلام گردید پیروزی گلدواتر قطعی شد.
تاکنون گلدواتر 710 رأی و اسکرانتون 146 رأی در کنوانسیون جمهوری‌خواهان به‌دست آورده‌اند.
آخرین شانس اسکرانتون برای پیروزی از دست رفته است.
 
اعلامیه مشترک ایران، ترکیه و پاکستان
خبرگزاری‌های جهان گزارش می‌دهند که ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، پس از پایان مذاکرات خود در آنکارا برای شرکت در کنفرانس رؤسای دولت‌های عضو جامعه کشورهای مشترک‌المنافع وارد لندن شده است.
روزنامه «اقشام» در شماره دیروز خود نوشته است که ایوب‌خان در گفت‌وگوهای خود به رهبران ترکیه گفته است که ما دیگر نباید به منزله مهره پیاده در عرصه شطرنج کشورهای بزرگ باشیم، بلکه باید با چشم‌پوشی از احساسات جبهه متحدی به‌وجود آوریم.
در گفت‌وگوهای آنکارا فکر تشکیل اتحادیه تازه‌ای با شرکت ترکیه، ایران و پاکستان و احتمالا افغانستان برای اینکه تحرک تازه‌ای به این منطقه داده شود مورد بررسی قرار گرفته است.
خبر دیگر اینکه سران سه کشور اعلامیه مشترکی انتشار دادند: وزرای خارجه ایران، ترکیه و پاکستان لزوم توسعه بیشتر روابط اقتصادی، فنی و فرهنگی را مورد تأیید قرار دادند، وزرای خارجه سه کشور سالی سه بار با یکدیگر ملاقات می‌کنند و اولین جلسه ملاقات در روز 30 مهر امسال در تهران تشکیل می‌شود.
وزیران خارجه از وضع موجود قبرس شدیدا ابراز نگرانی کرده و تأکید نمودند تا حصول راه حل قابل قبول اداره قبرس باید بر اساس قوانین موجود انجام گیرد.
 
«افزایش غیر عادلانه مالیات غیر مستقیم»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت در بودجه تقدیمی 1200 میلیون ریال بر مالیات پیش‌بینی‌شده نفت و بنزین و فروش الکل‌های صنعتی و درآمد گمرکی افزوده است.
این افزایش به استناد وصولی سه‌ماهه اول سال و زیاد شدن مصرف کالاهای فوق و واردات بر کشور می‌باشد.
به این ترتیب مجموع درآمد مالیات غیر مستقیم دولت در سال جاری 17 هزار و 645 میلیون ریال رسیده است.
رقم فوق 36 درصد درآمد عادی و 20 درصد درآمد «عادی و عمرانی» می‌باشد. در مقایسه این رقم با مالیات بردرآمد که 8 درصد درآمد عادی و عمرانی و 13 درصد درآمد عادی است، چنین استنباط می‌شود که مالیات غیر مستقیم نسبت به مستقیم غیرعادلانه است؛ چون مالیات غیر مستقیم از کالاهای مصرفی اخذ می‌شود که طبعا سنگینی آن بر دوش مردم بی‌بضاعت قرار دارد.
در این قسمت مردم پردرآمد همانقدر مالیات می‌دهند که مردم کم‌درآمد می‌پردازند. مسلما این طریق وصول مالیات و درآمد عادلانه نخواهد بود.
آنچه که از سود ویژه درآمد دریافت می‌شود 8 درصد درآمد عمومی است، ولی آنچه که از کالای مصرفی مردم وصول می‌گردد 20 درصد درآمد عمومی می‌باشد.4
 
روزنامه اطلاعات، 15 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcc0oqs.2bqim8laa2.html
iichs.ir/vdcc0oqs.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما