اظهار علاقه شاه برای میانجیگری در مسئله کشمیر/پیام ایوب‌خان به مردم ایران!/حضور اعضای هیئت دولت در میهمانی سفیر کانادا!/رسیدگی به بودجه کل کشور در کمیسیون دارایی مجلس/محاکمه سران عشایر/شاه در مصاحبه با مجله «افریقای جوان»: رفتار خروشچف عاقلانه است!/بودجه 1343 «بودجه کل کشور» و تصویر تمام‌نمای اوضاع عمومی مملکت است!/«با امکانات و وضع موجود بودجه ایدئال تنظیم نمی‌شود»!/هویدا: گندم به نرخ رسمی به کشاورزان مورد حمایت دولت فروخته می‌شود!/دختران جلف‌پوش نظم را مختل کردند/ روزنامه «اطلاعات»: مأمورین سختگیری کرده و مرتکبین را تعقیب کنند!
13 تیر 1343
اظهار علاقه شاه برای میانجیگری در مسئله کشمیر
جراید امروز کشور نوشتند: فیلدمارشال محمد ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، بامداد دیروز تهران را پس از دو روز اقامت و انجام مذاکراتی با شاهنشاه، به سوی آنکارا ترک کرد.
«آسوشیتدپرس» از تهران گزارش داد: در ملاقات دیروز شاهنشاه ایران و پرزیدنت ایوب‌خان مسائل مورد علاقه دو کشور مورد مذاکره قرار گرفت. منابع مطلع اظهار می‌دارند شاهنشاه در این مذاکرات اظهار علاقه کرده‌اند که در مسئله کشمیر که مورد اختلاف هند و پاکستان است میانجی‌گری کنند.
 
پیام ایوب‌خان به مردم ایران!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: فیلدمارشال ایوب خان، رئیس‌جمهوری پاکستان که به دعوت شاهنشاه روز چهارشنبه برای یک اقامت غیر رسمی دو روزه به تهران آمده بود، بامداد دیروز تهران را ترک گفت. رئیس‌جمهوری پاکستان عصر روز پنجشنبه اعضای انجمن دوستی و فرهنگی ایران و پاکستان را به حضور پذیرفت و شب جمعه در پیامی که به مردم ایران فرستاد گفت: مناسبات بین ایران و پاکستان صمیمانه‌ترین و گرم‌ترین مناسباتی است که می‌تواند بین دو کشور وجود داشته باشد.
ایوب‌خان همچنین در این پیام لزوم توسعه همکاری‌های بیشتر ملل آسیایی را مورد تأکید قرار داد.
 
حضور اعضای هیئت دولت در میهمانی سفیر کانادا!
به مناسبت نودوهفتمین سال تشکیل کنفدراسیون کانادا، شب جمعه مجلس جشنی در منزل آقای یل مالون، سفیرکبیر کانادا در تهران، برپا شده بود. در این میهمانی چند تن از آقایان وزیران و سفرای خارجی مقیم تهران و جمعی از رجال و شخصیت‌ها حضور داشتند.
 
رسیدگی به بودجه کل کشور در کمیسیون دارایی مجلس
کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی از ساعت 8:30 صبح امروز به ریاست دکتر یزدان‌پناه تشکیل شد و رسیدگی به لایحه بودجه سال 1343 آغاز گردید.
این جلسه تا آخر وقت اداری امروز ادامه داشت قرار است. بعد از ظهر نیز جلسه کمیسیون تشکیل گردد و تا تصویب بودجه کمیسیون دارایی صبح و عصر جلسه خواهد داشت.
 
محاکمه سران عشایر
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق اظهار یک مقام صلاحیت‌دار محاکمه سران عشایر فارس بر اساس مخالفت آنان با قانون اصلاحات ارضی و اقدامات ضد امنیت کشور انجام می‌شود.
خبرنگار ما اضافه کرد که دادگاه رسیدگی به پرونده متهمین غائله فارس روز شنبه ۲۰ تیرماه از ساعت ۸ صبح تا ظهر و از ساعت 5 بعد از ظهر تا آخر وقت تشکیل می‌شود و ادامه خواهد یافت.1
 
شاه در مصاحبه با مجله «افریقای جوان»: رفتار خروشچف عاقلانه است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای بشیر بن یحمد، مدیر مجله «افریقای جوان» که اخیرا به ایران سفر کرده بود، ضمن اقامت خود در تهران موفق به شرفیابی به پیشگاه ملوکانه شد. در این شرفیابی مدیر آفریقای جوان مصاحبه‌ای با شاهنشاه به عمل آورد که متن آن را در آخرین شماره مجله خویش انتشار داده است.
آقای «یحمد» ضمن شرح مصاحبه می‌نویسد: شاهنشاه درباره برنامه‌های اصلاحی ایران اطلاعات جالبی در اختیار من گذاردند و هنگامی که سؤال کردم آیا این اقدامات به معنی سوسیالیسم یا قدمی در جهت سوسیالیسم است گفتند: ما در اقدامات خود از هیچ کس تقلید نکرده و وضع مخصوص خودمان را در نظر گرفته‌ایم. در این راه یک اصل یعنی نفع اکثریت و توده مردم راهنمای ما بوده است. ولی در چهارچوب نفع اکثریت، منافع اقلیت نیز محفوظ خواهد ماند.
شاهنشاه در پاسخ سؤال دیگری گفت: «من رئیس انقلاب و ملتم نه رئیس حزب و تا آنجا که به خود من مربوط است معتقد به یک حزب منحصربه‌فرد نبوده و نیستم».2
شاهنشاه درباره سیاست کلی و بین‌المللی اظهار داشت: دنیا به سوی سیاست «اجتناب از جنگ» پیش می‌رود. ما به کسی پیوسته نیستیم، ولی بنا به سنن قدیمی با غرب بیشتر تماس داریم. روابط ما با شوروی بهبود یافته و اینک شوروی، چک‌اسلواکی و لهستان با ما روابط بازرگانی خوبی دارند. اکنون مسئله مسابقه در اصول بازرگانی مطرح است و اگر شرایط آنها مساعدتر باشد، روابطمان توسعه خواهد یافت. ما می‌گوییم در کشورمان سرمایه‌گذاری کنید.
در مورد روش خروشچف شاهنشاه اظهار نظر کردند که «رفتار رئیس دولت شوروی عاقلانه است و به بهبود اوضاع جهان کمک می‌کند. این رفتار ناشی از اشکالاتی است که شوروی در مسائل مربوط به تولید داخلی و مشکلات مربوط به اردوگاه کمونیستی با آن روبه‌روست».
 
بودجه 1343 «بودجه کل کشور» و تصویر تمام‌نمای اوضاع عمومی مملکت است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود به مسئله بودجه سال 1343 پرداخت و نوشت: بودجه، همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، آیینه تمام‌نمای اوضاع کشور است و به همین جهت دولت‌هایی که می‌خواهند تصویر روشنی از وضع عمومی مملکت در اختیار داشته باشند و از این تصویر به عنوان راهنمای راستگویی در جهت اصلاح و ترقی استفاده کنند، اهتمام خاصی دارند برای اینکه بودجه کل کشور هرچه بیشتر روشن وجامع و صادق باشد.
امروز، مملکت ما تابع رویه است نه مطیع سلیقه و چون رویه مشخص و ثابت شده است، طبعا برنامه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و غیره عموما به موازات هم و در یک جهت و بر اساس یک طرز فکر سیر می‌کنند. در نتیجه آن تشتت و تفرقه‌ای که پیش از این در کارها وجود داشت، آن عدم توافقی که در میان طراحان و مجریان برنامه‌های مختلف به چشم می‌خورد، آن ناهماهنگی‌ها که سازمان عمومی دولت را به صورت یک ارکستر ناموزون جلوه‌گر ساخته بود، امروز دیگر دیده نمی‌شود و دلیلی ندارد که دیده شود برای اینکه تنازع سلیقه‌ای در بین نیست و مقصود معلوم، هدف مشخص و راه و رسم معین شده است و بالاخره مجموع این تحولات، ایران را در مسیر یک انقلاب اساسی قرار داده است که رونق اقتصادی، نهضت روستایی، تبدیل سنت‌های اجتماعی و قراردادهای کارگری و دگرگونی روابط طبقاتی هر کدام شعبه و رشته‌ای است از این انقلاب.
به همراه تحولات اخیر، مالا در کیفیت تنظیم بودجه نیز تغییر اساسی به وقوع پیوست و بودجه‌ای که اینک مجلس شورای ملی در دست رسیدگی دارد، به معنای کلمه «بودجه کل کشور» و تاحدی تصویر تمام‌نمای اوضاع عمومی مملکت است.
 
«با امکانات و وضع موجود بودجه ایدئال تنظیم نمی‌شود»!
روزنامه «اطلاعات» بر خلاف محتوای سرمقاله خود که بودجه سال 1343 را آیینه تمام‌نمای اوضاع عمومی کشور خوانده و نوشته است که این بودجه نشان می‌دهد که امروز مملکت تابع رویه است نه سلیقه، در صفحه اقتصادی خود طی گزارشی نوشت: با امکانات و وضع موجود بودجه ایدئال تنظیم نمی‌شود!
باید گفت که سازمان برنامه برای سال آینده موفق به تنظیم بودجه برنامه‌ای ایدئال خود نخواهد شد. آنچه در سال آینده ممکن است درست شود، ارزیابی کلی از هزینه‌های دولتی براساس برنامه موجود می‌باشد نظیر این کار البته به طور ناقص در یکی از بودجه‌های سال‌های گذشته انجام گرفته است.
بودجه سال 1344 باید در اول بهمن تقدیم مجلسین گردد طبیعی است که برای تسلیم بودجه در چنین زمانی کار تنظیم بودجه در وزارتخانه‌ها باید یک ماه قبل از این تاریخ خاتمه پیدا کند.
لذا مدت زمانی که اکنون برای تنظیم بودجه سال 1344 وجود دارد بیش از شش ماه نیست و در شش ماه هم نمی‌توان کاری عظیم و دقیق برای تهیه بودجه برنامه‌ای ایدئال انجام داد اما در شش ماه می‌توان پایه و مقدمات تنظیم چنین بودجه‌ای را فراهم کرد. این کار در زمینه هزینه باید انجام پذیرد و در مورد درآمد هم باید مورد توجه قرار گیرد.
 
هویدا: گندم به نرخ رسمی به کشاورزان مورد حمایت دولت فروخته می‌شود!
هویدا، وزیر دارایی، در مورد بودجه اظهار داشت: بودجه فعلی باید به منزله اولین قدم در راه تهیه یک بودجه جامع برنامه‌ای تلقی شود. در این بودجه سعی شده است که هزینه‌ها بر حسب نوع فعالیت‌ها تقسیم‌بندی شود؛ همان‌طور که در متن بودجه هزینه‌ها به بخش‌های امور عمومی، انتظامی، اجتماعی، اقتصادی و دیون و تعهدات تقسیم گردیده است.
با وجود مجاهدتی که در تقلیل هزینه به کار رفته است رفاه کارمندان دولت مورد توجه بوده است. علاوه بر موافقت با یک رتبه ترفیع و اضافه‌ای که در آغاز کار دولت صورت گرفت نسبت به بهبود وضع کارمندان لیسانسیه و رفع اختلاف حقوق لیسانسیه‌های کارمندان در ادارات و دستگاه‌های مختلف قدم مؤثر برداشته شده است. از جهت کمک به کشاورزان که مورد حمایت خاص دولت هستند گندم به نرخ رسمی، نه تمام‌شده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
 
دختران جلف‌پوش نظم را مختل کردند/ روزنامه «اطلاعات»: مأمورین سختگیری کرده و مرتکبین را تعقیب کنند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما در شمیران گزارش داد شب گذشته دو دختر خانم که با مایو به سرپل تجریش آمده بودند نزدیک بود نظم جمعیتی را که برای گردش در سرپل جمع شده بودند به هم بزنند. این دو دختر خانم که عده زیادی دنبال آنها افتاده بودند وارد یکی از کافه‌ها شدند، ولی مأمورین آنها را به عنوان پوشیدن لباس نامناسب جلب کردند.
بی‌بندوباری بعضی از دختران و زنان که گاهی اوقات با دست زدن به اعمالی نظیر آنچه خبرنگار ما در شمیران گزارش داده از هر جهت قابل تأسف و تأثر است و به طور یقین مورد نفرت و انزجار اغلب خانم‌ها می‌باشد.
زشتی این عمل هنگامی بیشتر به چشم می‌خورد که این دو دختر جلف در جایی که محل رفت‌وآمد جمع کثیری می‌باشد دست به خودنمایی زده‌اند. نظیر چنین اعمالى حتی در شهرهای اروپایی نیز کمتر دیده می‌شود. جای آن دارد مأمورین انتظامی در این موارد کاملا سخت‌گیری کرده و مرتکبین را تعقیب نمایند.3
 
روزنامه اطلاعات، 13 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfc1dy.w6d0vagiiw.html
iichs.ir/vdcfc1dy.w6d0vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما