اطلاعات خاص کارمند شهرداری درباره مسئولین کشور!/بودجه کل کشور تقدیم مجلس شد/«تهران روشن نیست»!/وزیر فرهنگ: کشوری که سه‌چهارم افراد آن بی‌سواد باشند همیشه دچار مشکل است!/خطر عظیمی که «صوت‌العربیه» از آن می‌ترسد!/طوفان در پالایشگاه نفت آبادان حریق ایجاد کرد
9 تیر 1343
اطلاعات خاص کارمند شهرداری درباره مسئولین کشور!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 تیر 1343 «مهران کارمند شهرداری ناحیه 8 به مأمور اظهار داشته است دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، یکی از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت بود که به همین علت به وزارت رسید1 ولی متأسفانه چندین قلم دزدی و رشوه‌خواری نمود که پرونده‌ای هم در همان سازمان امنیت تشکیل شده. این دزدی بیشتر مربوط به آزادی ورود ماشین فولکس واگن و تسهیلات در امر گمرکی آن بوده که پنج‌میلیون تومان از شرکت فروشنده فولکس واگن حق حساب گرفته است و معلوم نیست چرا روی عمل او اقدامی نمی‌شود».
در ادامه این سند به نقل از کارمند شهرداری آمده است: «کما اینکه دکتر پیراسته در وزارت کشور که بود روی آردهای اهدایی کشور آمریکا مبالغی به جیب زد و کسی چیزی به او نگفت یا آقای منصور، نخست‌وزیر، زادِ بدسابقه و دزد را تحمیل به شهرداری کرده و معاون شهرداری شده است. در صورتی که زاد چهار پرونده اختلاس در خرمشهر دارد که تحت رسیدگی است و اصولا زاد کارمند شرکت فورد بوده چطور یک‌مرتبه به این مقام رسیده است؟!»
در نظریه این سند آمده است: هر نوع اقدام مستقیم روی مهران موجب شناسایی مأمور خواهد شد.2
 
بودجه کل کشور تقدیم مجلس شد
بودجه عمومی امروز با 3474 میلیون ریال کسری تقدیم مجلس شورای ملی شد. مسئولین بودجه جدید، امروز توضیح دادند بودجه‌ای که قبلا برای امسال (1343) تنظیم شده بود مبلغ 1213 میلیون ریال کسری داشت.
در توضیح کسری بودجه‌ای که فعلا تنظیم شده بود گفته می‌شد 3775 میلیون ریال رقم کسری خود بودجه بود و قریب 5956 میلیون ریال اضافه اعتبار درخواستی دولتی به آن اضافه می‌شد و همچنین برای طرح‌های مستمری که وضعشان بلاتکلیف بود در حدود 600 میلیون ریال اعتبار تأمین گردید و 1576 میلیون ریال اعتبار کسری راه آهن داده شد. برای پرداخت قسمتی از بدهی بنگاه پتروشیمی که در بودجه مصوب منظور نشده بود مبلغ 500 میلیون ریال اعتبار جدید داده شد که جمع ارقام فوق به اضافه کسری منظور در بودجه 12137 میلیون ریال شد.3
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، هنگام تقدیم بودجه به مجلس گفت: کسری بودجه تقلیل یافته و برای اولین‌بار در تاریخ مشروطیت بودجه کل کشور مصداق واقعی پیدا کرده است.
وی همچنین اظهار داشت: گزارش کار ذوب آهن به زودی به مجلس تقدیم می‌شود. دولت به واسطه تثبیت وضع اقتصادی اعتبارات قابل توجهی به‌دست آورده است.4
 
«تهران روشن نیست»!
عصر دیروز جلسه شورای عالی شهر با حضور دویست نفر از نمایندگان محلات تهران در محل شورا واقع در خیابان قوام‌السلطنه به ریاست آقای ویژه تشکیل شد. مهندس جالینوس، مدیر کل برق تهران، در این جلسه حضور داشت.
مدیر کل برق تهران در جلسه عصر دیروز شورای عالی شهر اعلام کرد که تهران روشنایی کافی ندارد و برای تأمین روشنایی این شهر بزرگ یک‌میلیون کیلووات برق مورد نیاز می‌باشد.
در این جلسه پیرامون مسئله برق‌های اختصاصی، رباخواری و موفقیت قهرمانان فوتبال ایران نیز صحبت شد و یکی از ناطقین جلسه گفت: دولت باید مقررات شدیدی برای رباخواران وضع کند.
 
وزیر فرهنگ: کشوری که سه‌چهارم افراد آن بی‌سواد باشند همیشه دچار مشکل است!
بعد از ظهر دیروز وزیر فرهنگ در اجتماع دیگری از مدیران دبستان‌های تهران پیرامون وضع عمومی فرهنگ و مدارس سخن گفت و اظهار داشت: واحدهای اصلی فرهنگ دبستان‌ها و دبیرستان‌ها است و به همین جهت ما به مدارس استقلال می‌دهیم تا مدیران مدارس بهتر بتوانند خدمت نمایند.
وزیر فرهنگ گفت: کشوری که سه‌چهارم افراد آن خواندن و نوشتن را ندانند آن کشور همیشه دچار مشکلاتی است؛ زیرا اگر بالعکس سه‌چهارم مردم مملکت باسواد باشند رشد اقتصادی مملکت بسیار سریع‌تر خواهد شد.
 
خطر عظیمی که «صوت‌العربیه» از آن می‌ترسد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روزنامه «صوت‌العربیه» چاپ بیروت در شماره 1696 مورخ 30 خرداد 1343 ضمن شرحی که به امضای رمضان لاوند انتشار داده چنین نوشته است: وقتی می‌گوییم مبارزه برای ایرانی کردن منطقه عربستان از سال 1924 مسیحی شروع شده و از این منطقه به خلیج عربی و سواحل جزیره‌العرب سرایت کرده است مطلبی بر خلاف حقیقت و واقع نگفته‌ایم... اما اطمینان داریم که فقدان حس هوشیاری مردم در سی سال اخیر از تاریخ معاصر ما سبب شد که درهای ممالک عربی در جنوب به روی عناصر ایرانی (عجم‌ها) باز شود و به آنان اجازه دهد که در این مناطق عربی رخنه کنند و نژاد خود را در پشت ماسک شناسنامه‌های عربی پنهان سازند.
وقتی ما بدانیم که عربستان واقع در جنوب ایران! دارای سه‌میلیون جمعیت عربی! است و نام عربستان به کلی از روی نقشه این منطقه محو گشته و به جای آن (خوزستان) آمده است، وقتی ما بدانیم در این منطقه عناصر ایرانی به مقامات و مناصب بزرگ و حساس رسیده و دارای نفوذ تجارتی عظیم و امتیازات سرشار شده‌اند که عرب‌ها نتوانسته‌اند دارای چنین امتیازاتی بشوند! در آن صورت خواهیم دریافت چه خطر عظیمی! علاوه بر خطرهای گوناگونی که از شرق و غرب ما را تهدید می‌کند در کمین اعراب است.
روزنامه «اطلاعات» پس از ذکر این جملات نوشت: معلوم نیست آقای رمضان لاوند هنگام نوشتن این مقاله در چه عالمی بوده است. قضاوت دراین‌باره با خوانندگان محترم است.
 
طوفان در پالایشگاه نفت آبادان حریق ایجاد کرد
ساعت 8 صبح امروز در این طوفان گرد و خاک و گرمای شدید هوا، حریقی در پالایشگاه آبادان رخ داد که بر اثر طوفان کمی توسعه یافت و خاموش کردن آن بیش از یک ساعت به طول انجامید.
یکی از لوله‌های گاز کارخانه شماره 9 تقطیر حرارتی پالایشگاه ترک خورد و با سرایت شعله آتش از کوره‌کارخانه حریقی ایجاد گردید که به اطراف کوره سرایت کرد.5
 
روزنامه اطلاعات، 9 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbs9b8.rhb5spiuur.html
iichs.ir/vdcbs9b8.rhb5spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما