وزیر فرهنگ: برای دخترها به اندازه پسرها امکان تحصیل فراهم نیست!/از دانش‌آموزان به اندازه سال قبل شهریه گرفته می‌شود!/در جلسه کانون مترقی پیشنهاد شد: جوانان باید نقشه ازدواج بگیرند؟/وام بانک صادرات و واردات آمریکا به ایران/رئیس و کارمندان کشاورزی کردستان از کار برکنار شدند/بازگشت رئیس سازمان دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا به ایران!/«برای صادرات کود شیمیایی ایران باید با غرب رقابت کند»!/برای مصرف ارتش و سازمان‌های دیگر دولت، لاستیک از اسرائیل وارد می‌شود!/خانه‌ها خالی و اجاره‌ها سنگین!
8 تیر 1343
وزیر فرهنگ: برای دخترها به اندازه پسرها امکان تحصیل فراهم نیست!
عصر دیروز عده‌ای از فرهنگیان با وزیر فرهنگ جلسه‌ای تشکیل دادند و درباره امور فرهنگی گفت‌وگو و تبادل نظر نمودند.
وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: در اثر کوشش‌هایی که در چند سال اخیر شده است مدارس زیادی به وجود آمده و در پانزده سال اخیر تعلیم و تربیت ابتدایی در شهرها توسعه فوق‌العاده کرده است، به طوری که ۹۷ درصد اطفال پسر امکان به مدرسه رفتن را پیدا کرده‌اند درحالی‌که در چهل سال قبل به کلی وضع طور دیگری بود. مطلبی را که باید به آن اشاره کرد این است که پیشرفت دختران به قدر پسران نبوده است و تعداد دخترانی که برای آنان امکان رفتن به مدرسه فراهم بوده است به اندازه پسران نبود.
دکتر جهانشاهی اضافه کرد: نکته دیگری که اسباب تأسف است این است که مردم همه نوع خرج می‌کنند، برای نمونه اتومبیل آخرین سیستم و لباس‌های متعدد برای خود و بچه‌هایشان می‌خرند، بهترین فرش‌ها را زیر پایشان می‌اندازند، ولی وقتی مبلغ مختصری برای کمک به ساختمان یک مدرسه از آنها می‌خواهند حاضر نمی‌شوند دیناری بپردازند.
 
از دانش‌آموزان به اندازه سال قبل شهریه گرفته می‌شود!
امروز کسب اطلاع شد که طبق دستور وزیر فرهنگ ثبت نام دانش‌آموزان مدارس مانند سال گذشته انجام خواهد شد و از دانش‌آموزان به همان نسبت شهریه دریافت خواهد شد و در این مورد امروز به دبیرستان‌های کشور اطلاع داده شد که مانند سال گذشته از دانش‌آموزان شهریه دریافت نمایند.
 
در جلسه کانون مترقی پیشنهاد شد: جوانان باید نقشه ازدواج بگیرند؟
در جلسه کانون مترقی که عصر دیروز تشکیل گردید، هنگام بحث پیرامون اصول خانواده دکتر نیک‌پی، معاون نخست‌وزیر، گفت: اعزام نوجوانان برای تحصیل به خارج صحیح نیست. باید نوجوانان تحصیلات خود را در ایران به اتمام رسانند و آنگاه در صورت تمایل برای تخصص در رشته مورد احتیاج کشور به خارج فرستاده شوند.
در حال حاضر فرستادن کودکان و نوجوانان به خارج «مد» شده است. اعزام اطفال به خارج باعث می‌شود جوانان، مملکت خود را فراموش کنند و در مراجعت خود را با این سرزمین بیگانه احساس کنند. اطفال ما در خارج با محیط تازه نیز مأنوس نمی‌شوند و فردی سردرگم بار می‌آیند. به طور کلی اعزام اطفال به خارج موجبات ازهم‌گسیختگی خانوادگی را به‌وجود می‌آورد.
سپس دکتر مینا در مورد مسئله خانواده و اجتماع سخنانی ایراد کرد و گفت: حتی‌المقدور باید خانم‌ها کمتر مبادرت به کار خارج از منزل نمایند و بیشتر به وظیفه مادری خود بپردازند.
دکتر فاتح، رادیولوژیست بیمارستان‌ها، نیز در خصوص تأثیر بهداشت در اجتماع و دکتر رهنما در مورد مسائل خانواده سخن گفت و در پایان خانم تربیت، نماینده مجلس شورای ملی، پیشنهاد کرد برای اصلاح خانواده‌ها دولت باید موجبات راهنمایی خانواده‌ها را فراهم کند و در کلاس‌های آخر دبیرستان به جوانان باید امور اجتماعی تعلیم داده شود. در ضمن باید انجمن‌هایی برای تهیه و تسلیم نقشه ازدواج و ایجاد خانواده سالم تشکیل شود.
هم‌اکنون در اکثر کشوهای پیشرفته جوانان قبل از ازدواج نقشه ازدواج دریافت می‌دارند و طبق آن زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند.
 
وام بانک صادرات و واردات آمریکا به ایران
بانک صادرات و واردات واشنگتن وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با اعطای دو وام یکی به مبلغ 5 /4 میلیون دلار و دیگری به مبلغ 2 /4 میلیون دلار به دولت ایران موافقت نموده است.
وام اول به مصرف خرید ماشین‌آلات راهداری و وام دوم به مصرف خرید وسایل یدکی راه آهن از کشور آمریکا خواهد رسید.
 
رئیس و کارمندان کشاورزی کردستان از کار برکنار شدند
به دستور تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، رئیس کل کشاورزی استان کردستان و مسئولین و کارمندان اصلاحات ارضی این استان از کار برکنار شدند و مدیران کل وزارت کشاورزی نیز از تهران به سنندج رفتند تا هر یک در قسمت اختیارات خود نواقص را مرتفع سازند.
سخنگوی وزارت کشاورزی امروز اظهار داشت: طبق گزارش‌هایی که اخیرا به وزارت کشاورزی می‌رسید، اداره کل کشاورزی و اصلاحات ارضی کردستان وضع نامطلوبی پیدا کرده بود. بلافاصله تیمسار وزیر کشاورزی هیئتی را تحت سرپرستی رئیس بازرسی وزارت کشاورزی به سنندج اعزام داشت.
این هیئت مطالعات و بررسی‌های خود را آغاز کرد و ضمن آن معلوم شد که گزارش‌های قبلی عاری از حقیقت نیست و رئیس کل و مأموران کشاورزی و اصلاحات ارضی به وظایف خود آن‌چنان که باید عمل نمی‌کنند و برخی بی‌نظمی‌ها در کار آنها مشاهده گردید.
نظر کمیسیون در روزهای اخیر تسلیم وزیر کشاورزی گردید و بلافاصله تیمسار سپهبد ریاحی دستور داد که رئیس کل کشاورزی استان کردستان و کلیه مأمورین اصلاحات ارضی که مرتکب اشتباهاتی شده‌اند از کار برکنار شوند و بلافاصله رئیس جدید کشاورزی استان مزبور تعیین شد و به محل عزیمت نمود.
 
بازگشت رئیس سازمان دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا به ایران!
علاءالدین زرین‌پور، رئیس سازمان دانشجویان ایرانی، مقیم سواحل غربی آمریکا که به دستور اعلیحضرت همایونی برای تکمیل تحصیلات عالیه در سال 1957 به آمریکا عزیمت نموده بود، پس از گذراندن تحصیلات عالیه در علوم سیاسی به ایران بازگشت.
 
«برای صادرات کود شیمیایی ایران باید با غرب رقابت کند»!
اگر ایران بخواهد یکی از صادرکنندگان کود شیمیایی باشد، باید بتواند در این مورد با کشورهای صنعتی غرب رقابت کند.
این قسمتی از اظهارات آقای گود فلو، رئیس هیئت بررسی صنعتی سازمان ملل متحد در ایران بود که روز شنبه در نوزدهمین جلسه سخنرانی ماهانه بانک مرکزی ایران ایراد داشت.
در این جلسه عده زیادی از اعضای سازمان ملل متحد در ایران، آمریکایی‌های مقیم تهران، رؤسای بانک‌های مرکزی ملی و خصوصی و گروهی از شخصیت‌های بانکی و اقتصادی کشور حضور داشتند.
ابتدا مهدی سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، سخنران را به حضار معرفی کرد و آن‌گاه اظهار داشت: در ایران ۳۷۰ متخصص و کارشناس خارجی وجود دارد. از این تعداد ۱۱۰ کارشناس را سازمان ملل متحد در اختیار ایران گذارده است. از کارشناسان مزبور پانزده نفر در رشته صنایع و معادن متخصص می‌باشند که سخنران امروز ریاست این هیئت را به عهده دارد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مشکل اساسی اقتصادی ما در سال‌های 1326 تا ۱۳۳۲ این بود که نمی‌دانستیم در چه رشته‌هایی قابلیت صنعتی شدن داریم، ولی با کمک کارشناسان سازمان ملل و سایر کشورها این نکته برای ما روشن می‌شود.
 
برای مصرف ارتش و سازمان‌های دیگر دولت، لاستیک از اسرائیل وارد می‌شود!
شرکت معاملات خارجی ایران لاستیک، باطری و چند قلم دیگر از کالاهای مورد نیاز ارتش و سازمان‌های کشوری دولت را به مناقصه بین‌المللی گذاشت.
در مورد لاستیک ژاپن، آمریکا و اسرائیل و در مورد باطری ژاپن برنده شدند. کشورهای برنده شرایط معامله‌شان با شرایطی که از طرف شرکت معاملات خارجی ایران در مورد این معاملات وضع شده مطابقت می‌کند.
لاستیک‌‎هایی که قرارداد خرید آن به مناقصه بین‌المللی گذارده شده برای ارتش و وزارت راه و باطری مورد معامله فقط برای تأمین احتیاجات ارتش می‌باشد.
 
خانه‌ها خالی و اجاره‌ها سنگین!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: ظرف سال‌های بعد از جنگ به طوری که مسبوقید اجاره بهای منازل مسکونی به طرز سرسام‌آوری رو به ترقی گذاشت و هرچند یک بار نیز عواملی پیدا شد که بر این گرانی سرسام‌آور افزود؛ مثل هجوم مردم ولایات و ازدیاد جمعیت تهران از یک طرف و ازدیاد مأمورین و مشاورین خارجی که امکانات مالی قابل ملاحظه داشتند از طرف دیگر.
اما طی ده‌ساله اخیر با خروج اکثر مستأجرین خارجی و توسعه نهضت ساختمانی و ایجاد خانه‌های سازمانی و احداث شهرها و خانه‌های فراوان در اطراف تهران جا داشته است میزان اجاره بها به همان سرعت که افزایش یافت تنزل کند در حالی که ارقام مال‌الاجاره، به‌خصوص در مورد خانه‌های کوچک، عملا کاهش محسوسی پیدا نکرده است. دلیل عمده آن نیز همان است که گفتیم: خالی ماندن خانه‌ها و امتناع مالکین و صاحبان خانه از اجاره دادن و واگذار کردن آنها!1
 
روزنامه اطلاعات، 8 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcefo8z.jh8zfi9bbj.html
iichs.ir/vdcefo8z.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما