وزیر دادگستری: قانون مدنی ایران تغییر نمی‌کند/«رباخواران زندگی خود و بدهکاران را تهدید می‌کنند»!/«شهر نو» به خارج شهر منتقل می‌شود/تسلیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس‌جمهور عراق/اهدای نشان همایون به خاورشناس معروف آمریکایی/انتصاب معاون وزارت خارجه/در صورت حمله به ایران ؛ روزنامه العرب توقیف می‌شود!/بودجه هفته آینده تسلیم مجلس می شود/حمایت صنعتی شامل مونتاژ خواهد شد!
2 تیر 1343
وزیر دادگستری: قانون مدنی ایران تغییر نمی‌کند
وزیر دادگستری امروز طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: قانون مدنی ایران تغییر نمی‌کند. دولت هیچ لایحه پیشنهادی را که مغایر با دین مبین اسلام باشد مورد توجه قرار نخواهد داد!
من با منتظر خدمت شدن قاضی یا کارمند دولت مخالفم و این کار را صحیح نمی‌دانم.
تهیه لایحه سفته مطالعات عمیقی لازم دارد که فعلا در مراجع مختلف تحت بررسی می‌باشد.
شورای عالی دولتی پس از انجام مقدمات آن تشکیل می‌شود.
نظرات مردم درباره لایحه مالک و مستأجر در اداره حقوقی مورد بررسی است.
برای آزادی عده بیشتری از زندانیان مواد مخدر تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
 
«رباخواران زندگی خود و بدهکاران را تهدید می‌کنند»!
روزنامه «اقتصاد» طی یک گزارش نوشت: به دنبال خودکشی مرحوم نقشینه از دست رباخواران و قتل یک رباخوار امروز در محافل اقتصادی گفته شد: رباخواران زندگی خود و بدهکاران خود را تهدید می‌کنند.
بعضی از رباخواران حقوق ناچیز کارمندان را پیش‌خور می‌کنند.
رباخواران نه مالیات می‌دهند و نه ضرر می‌دهند!
بر اساس این گزارش، با خودکشی مرحوم نقشینه مسئله رباخواری و اثرات این کار مکروه و ناپسند موضوع روز شده است.
نقشینه برای آنکه از دست طلبکاران رباخوار نجات یابد، از طبقه سوم کاخ دادگستری خود را به زیر افکند و خانواده‌ای را داغدار ساخت و مردم را نیز متوجه حوادث و وقایع ناشی از رباخواری کرد.
 
«شهر نو» به خارج شهر منتقل می‌شود
بعد از ظهر دیروز به دعوت انجمن ملی استخر و راه‌پیما دکتر شادمان، شهردار تهران، به خیابان استخر رفت و از عملیات آسفالت‌کاری مأموران در این خیابان دیدن کرد.
در این مراسم نمایندگان محلات جنوب غرب تهران و انجمن‌های محلی شرکت داشتند. آقای فتحعلی راه‌پیما از شهردار درخواست کرد با کمک و همکاری مردم محل نسبت به انتقال قلعه به خارج تهران اقدام کند.
وی گفت: اگر شهرداری این کار را آغاز کند، مردم محلات به حساب مخصوصی پول می‌ریزند تا دست شهرداری برای اجرای این برنامه باز باشد.
شهردار تهران در این محل گفت: مدتی است که در شهرداری، سازمان برنامه و مؤسسه علوم اجتماعی دانشگاه مطالعاتی جهت تغییر محل قلعه آغاز شده و شهرداری جدا در نظر دارد این لکه ننگ را از دامن شهر تهران بشوید.
شهردار تهران همچنین گفت: یک شرکت ایتالیایی درخواست تأسیس خطوط تراموای در تهران کرده که به شرکت واحد جهت مطالعه ارسال شد.
 
تسلیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس‌جمهور عراق
«خبرگزاری فرانسه» 23 ژوئن از بغداد گزارش داد: دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیرکبیر جدید ایران در بغداد، ضمن مراسمی استوارنامه‌های خود را به مارشال عبدالسلام عارف، رئیس‌جمهوری عراق، تسلیم کرد.
جمال عبدالحمید، وزیر خارجه، و اعضای دفتر نظامی و غیرنظامی رئیس‌جمهوری عراق در این مراسم حضور داشتند.
رادیو بغداد گزارش داد که سفیرکبیر ایران ضمن نطقی در این مراسم مناسبات حسنه موجود بین دو کشور همجوار را تأیید نمود و درود و تهنیت‌های شاهنشاه و دولت و ملت ایران را به رئیس‌جمهوری و دولت و ملت عراق ابلاغ کرد.1
 
اهدای نشان همایون به خاورشناس معروف آمریکایی
به فرمان شاه دکتر مایرون اسمیت، خاورشناس معروف آمریکایی، به دریافت یک قطعه نشان همایون نایل گردید.
این نشان طی مراسمی توسط فروغی، سفیرکبیر شاهنشاهی در واشنگتن، به دکتر اسمیت داده شد.2
 
انتصاب معاون وزارت خارجه
از طرف وزارت امور خارجه، دکتر مجید رهنما به سمت معاون اقتصادی آن وزارتخانه منصوب گردیده است.
مجید رهنما، که عنوان سفیرکبیری دارد، تاکنون عضویت هیئت نمایندگی ایران در دوره‌های 16-17 و 18 سازمان ملل را دارا بوده و سال گذشته نماینده دولت ایران در چهارمین اجلاسیه مخصوص مجمع عمومی سازمان ملل بوده است.
آخرین سمت وی سرپرستی اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده است.
 
در صورت حمله به ایران ؛ روزنامه العرب توقیف می‌شود!
«خبرگزاری فرانسه» 22 ژوئن از بغداد گزارش داد: روزنامه «العرب» چاپ بغداد در شماره امروز [دیروز] خود اخطار وزارت کشور عراق را مبنی بر تهدید به توقیف این روزنامه را درج کرده است.
وزارت کشور عراق به روزنامه «العرب» اخطار کرده است که اگر همچنان به انتشار اخباری که به سیاست دوستی و حسن همجواری دولت عراق با دول همسایه زیان وارد می‌سازد، ادامه دهد، به موجب قانون مطبوعات توقیف خواهد شد.
روزنامه «العرب» ضمن تفسیری که همراه با اخطار وزارت کشور عراق منتشر کرده است می‌نویسد: مقصود وزارت کشور عراق از کشور همسایه ایران است و مطالبی که مورد استناد وزارت کشور واقع شده مقالاتی است که ما تحت عنوان «حقوق عربستان» منتشر کرده‌ایم.3
 
بودجه هفته آینده تسلیم مجلس می شود
کمیسیون بررسی نهایی بودجه از ساعت 4 بعد از ظهر دیروز در نخست‌وزیری تشکیل گردید و تا ساعت 12 شب ادامه داشت.
این کمیسیون که با شرکت آقایان دکتر هدایتی و گودرزی، وزرای مشاور، و معاونین وزارت دارایی، اقتصاد و سازمان برنامه مرتبا تشکیل می‌گردد امروز نیز در نخست‌وزیری تشکیل شد.
به قرار اطلاع آخرین بررسی در مورد بودجه به عمل آمده و ظرف دو روز آینده تسلیم دولت می‌شود و هفته آینده به مجلس تقدیم خواهد شد.4
 
حمایت صنعتی شامل مونتاژ خواهد شد!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: دولت در نظر دارد در مورد صنعت سیاست روشن و منطقی در پیش گیرد. هدف سیاست مزبور حمایت و تقویت از صنایع لازم و ضروری است.
در مورد صنایع «لازم» و «ضروری» هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما آنچه مسلم است لازم به این معنی نیست که هر چه صنعت تولیدی است در دسته لازم گذارده شود و هر چه مونتاژ است غیر لازم نامیده شود.
و چون در صنایع تولیدی در بعضی از رشته‌ها اضافه تولید وجود دارد به همین جهت حمایت از این صنایع ضروری نیست و متقابلا در صنایع مونتاژ واحدهای صنعتی بزرگی وجود دارد که حتی در کشورهای پیش‌افتاده هم وضع به همین شکل است؛ مثلا صنعت مونتاژ اتومبیل یکی از واحدهای بزرگ و یا عظیمی است که سرآغاز تولید اتومبیل خواهد بود؛ چنانچه خوشبختانه صنعت اتومبیل در ایران در آستانه تولید اتومبیل می‌باشد.
به دلایل فوق صنعت فقط با اسم «تولید» و «مونتاژ» تقسیم‌بندی نخواهد شد. در صنایع تولیدی احتیاجات و ضرورت اقتصادی مورد توجه است. در صنایع مونتاژ نیز اهمیت واحد صنعتی و سرمایه‌گذاری در آن و تعداد کارگر، میزان تولید و از همه مهم‌تر آینده واحد مونتاژ هدف خواهد بود.5
 
روزنامه اطلاعات، 2 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcayon6.49n6i15kk4.html
iichs.ir/vdcayon6.49n6i15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما