نخست‌وزیر: ما از اعتماد شرق و غرب برخورداریم!/مشکلاتی که دولت من وارث آن است بی‌شمار است!/دادگستری مردادماه هر سال تعطیل می‌شود!/روزنامه «اطلاعات»: دشمنان به موقعیت ایران حسادت می‌کنند!/کارمندان می‌توانند خود را برای پست‌های بالاتر نامزد کنند!/سیاستی که منجر به رونق اقتصادی نشد!/ارز تحصیلی برخی ایرانیان قطع می‌شود
1 تیر 1343
نخست‌وزیر: ما از اعتماد شرق و غرب برخورداریم!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، طی یک مصاحبه اعلام کرد: ما از اعتماد شرق و غرب برخورداریم.
موافقت‌نامه‌های ایران و شوروی و کشورهای اروپای شرقی به نفع آینده اقتصاد ایران است.
دولت توانسته است قرضه‌های لازم برای امور عمرانی از مؤسسات بین‌المللی تحصیل کند.
رکود اقتصادی ایران به پایان رسیده و از ترقی قیمت‌ها جلوگیری می‌شود.
سیاست خارجی ما بر اساس حفظ دوستی و ایجاد صلح و آشتی قرار دارد.1
 
مشکلاتی که دولت من وارث آن است بی‌شمار است!
نخست‌وزیر همچنین گفت: کسادی وضع اقتصادی برطرف شده و دوران بهبودی شروع شده است. احتیاجات افراد بسیار زیاد و مشکلاتی که دولت فعلی وارث آن است بی‌شمار است.2
 
دادگستری مردادماه هر سال تعطیل می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که مطالعاتی در دادگستری صورت می‌گیرد تا در ماه مرداد هر سال محاکم دادگستری برای تمدد اعصاب آقایان قضات تعطیل شود و در این یک ماه آقایان قضات به مرخصی بروند.
این موضوع صبح امروز در جلسه ماهانه معاونین و مدیران کل و رؤسای ادارات و دادستان‌های دادگستری مطرح شد و به طور یقین این طرح تصویب خواهد شد.3
 
روزنامه «اطلاعات»: دشمنان به موقعیت ایران حسادت می‌کنند!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: موقعیت استثنایی ایران در جهان کنونی، همان‌طور که مایه شگفتی و ستایش دوستان ماست، از طرف دیگر نیز ایران را بیش از پیش محسود دشمنان قرار داده است و طبعا هر چه بر درجات موفقیت ایران افزوده می‌شود، آثار حسادت و بغض در سیمای حاسدان خود را نمایان‌تر می‌کند.
این نغمه‌هایی که گاه گاه علیه ایران ساز می‌شود ریشه‌اش از سرچشمه حسادت آب می‌خورد و بس و البته وقتی کسی در پی موفقیت می‌رود، حسود را خواه ناخواه باید تحمل کند؛ زیرا هیچ وقت کسی برای آنکه کاری نکرده و به جایی نرسیده محسود دیگران واقع نمی‌شود و عفریت حسد وقتی در نهاد حاسد به جنب و جوش می‌افتد و بند پاره می‌کند که بوی موفقیتی از جانبی به مشامش رسیده باشد.4
 
کارمندان می‌توانند خود را برای پست‌های بالاتر نامزد کنند!
طبق مقررات جدیدی که در وزارت پست و تلگراف وضع شده کارمندان می‌توانند خود را برای پست بالاتر نامزد کنند.
در وزارت پست و تلگراف و تلفن مقررات جدیدی برای اشتغال کارمندان در پست‌های مختلف اداری وضع شده است و وزیر پست و تلگراف و تلفن اعلام کرد که این مقررات راه ترقی و پیشرفت را برای همه کارمندان باز می‌گذارد و جلوی تشبثات و توصیه‌ها را می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، امروز وزیر پست و تلگراف و تلفن طی بخشنامه‌ای به عموم کارمندان این وزارتخانه در سراسر ایران اطلاع داد که در صورت داشتن دیپلم و پنج سال سابقه خدمت می‌توانند درخواست قبول مسئولیت در ادارات پست و تلگراف بکنند.
 
سیاستی که منجر به رونق اقتصادی نشد!
گزارش بانک مرکزی ایران پیرامون اوضاع اقتصادی کشور که در هفته گذشته مورد تصویب مجمع عمومی بانک قرار گرفت حاکی است که در سال گذشته زمینه مساعد برای بازگشت به رونق فراهم گردید. در این سال برای پایان دادن به رکود اقتصادی، که از سال 1340 آغاز شده بود، کوشش زیادی به عمل آمد و تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری‌های مطلوب ایجاد گردید.
اعتبارات در بخش خصوصی و دولتی توسعه یافت و نرخ رسمی تنزیل از 6 درصد به 4 درصد تقلیل یافت.
در سال 42 تعداد زیادی شرکت‌های تعاونی که می‌توانند از اعتبارات کشاورزی استفاده کنند به‌وجود آمد و مقررات بازرگانی خارجی صنایع نوزاد را همچنان حمایت کرد.
سیاست عمرانی دولت در جهت احیای فعالیت‌های اقتصادی و اعاده رونق قرار داشت و سرمایه‌گذاری سازمان برنامه به یک برابر و نیم سال 41 بالغ گردید.
دریافت‌ها و پرداخت‌های عمومی خزانه‌داری کل، که در سال 41 برابر 2/1 میلیارد ریال اضافه درآمد داشت، در سال 42 معادل 6/0 میلیارد ریال کسری نشان داد.
با اینکه استقبال بخش خصوصی از تسهیلات اعتباری بیش از سال 1341 بود و این بخش قسمت کمتری از اعتبارات بانکی خود را به صورت راکد نگاهداری می‌نمود، مع‌هذا این امر به بازگشت رونق اقتصادی نینجامید و سرمایه‌گذاری خصوصی، اگرچه در بعضی رشته‌ها افزایش یافت، ولی به سطح مطلوب نرسید و بخش خصوصی قسمت بزرگی از اعتبارات خود را همچنان به مصرف تصفیه بدهی‌های سابق می‌رسانید.
درحالی‌که سیاست پولی و عمرانی کشور هر دو در جهت اعاده رونق و تشویق سرمایه‌گذاری قرار داشت، لیکن اثر سیاست اخیر چندان نبود که بخش خصوصی به استفاده کامل از تسهیلات پولی و اقدام به سرمایه‌گذاری در سطح وسیعی راغب گردد.
دستگاه‌های اجرایی قدرت جذب مبالغی را که برای سرمایه‌گذاری آنها در نظر گرفته شده بود از خود نشان ندادند. از طرف دیگر زمستان سخت گذشته برخی از فعالیت‌های اقتصادی را در ماه‌های آخر سال دچار وقفه ساخت و به تولیدات کشاورزی و دامی نیز لطمه وارد آورد.5
 
ارز تحصیلی برخی ایرانیان قطع می‌شود
روزنامه «کیهان» نوشت: پرونده‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی مقیم خارج که از چند سال به این طرف ایران را به قصد کشورهای اروپا و آمریکا ترک کرده‌اند بررسی و ارز تحصیلی عده‌ای از ایرانیان قطع می‌شود.
یک مقام وزارت فرهنگ امروز اظهار داشت: در بررسی که از چندی به این طرف در پرونده تحصیلی دانشجویان به عمل می‌آید کسانی هستند که از شهریورماه 1320 ایران را به قصد تحصیل ترک کرده‌اند و هنوز از ارز قیمت دولتی استفاده می‌کنند و این عده معلوم نیست در مدت بیش از بیست سال در چه رشته‌ای ادامه تحصیل می‌دهند و یا در خارج از ایران با استفاده از ارز کشور به چه کاری مشغول هستند.
کار رسیدگی به پرونده دانشجویان تا دو ماه دیگر پایان خواهد یافت و ارز تحصیلی کسانی که به ناحق از ارز استفاده می‌کردند بلافاصله قطع خواهد شد.6
 
روزنامه اطلاعات، 1 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchzwnz.23nz-dftt2.html
iichs.ir/vdchzwnz.23nz-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما