گزارش ساواک درباره یادداشت‌های یک روزنامه درباره «قانون خانواده»!/یک «توده‌ای» واسطه تماس زنان بدکاره با رجال کشور!/وزیر آب و برق: سد لار اهمیتی ندارد که ساخته شود!/اشرف: مذاکره با خروشچف در محیط دوستانه‌ای صورت گرفت!/دعوت از شاه برای شرکت در مراسم ازدواج پادشاه یونان!/اقبال از ایتالیا راهی پاریس شد/سفیر کبیر عراق در ایران وزیر اقتصاد این کشور شد!
30 خرداد 1343
گزارش ساواک درباره یادداشت‌های یک روزنامه درباره «قانون خانواده»!
در یک سند ساواک به تاریخ 30 خرداد 1343 آمده است: «پیرو گزارش قبلی در مورد "طرح قانون خانواده" به استحضار می‌رساند سناتور دکتر مهرانگیز منوچهریان مقاله‌ای در همین مورد در شماره‌های 847 مورخ سه‌شنبه 26 /3 /43 و 848 مورخ شنبه 30 /3 /43 در روزنامه "مرد مبارز" نوشته است.
در ذیل این سند تصریح شده است: همان گونه که قبلا به استحضار رسید درج این قبیل مطالب در شرایط فعلی به مصلحت نمی‌باشد و موجبات نارضایتی روحانیون و سایر طبقات متعصب مذهبی را فراهم ساخت. محترما در صورت تصویب گزارش تهیه‌شده به دفتر ویژه اطلاعات ارسال شود.1
 
یک «توده‌ای» واسطه تماس زنان بدکاره با رجال کشور!
در یک سند ساواک به تاریخ 30 خرداد 1343 می‌خوانیم: «جلسه منزل اسداله رشیدیان با شرکت قریب هشتاد نفر از طبقات مختلف [برگزار شد]».
در این جلسه دانشگر ضمن صحبت خصوصی با چند نفر دیگر اظهار می‌داشت: «اکنون در بنگاه راه آهن بیشتر مشاغل حساس را به عناصر توده‎‌ای واگذار نموده از جمله تقی افراخان با آن همه سوابق فعالیت در حزب توده بهترین مشاغل را در راه آهن عهده‌دار می‌باشد».
دانشگر اضافه کرد: «افراخان علاوه بر سوابقی که قبلا در منحرف ساختن افراد در زمینه فعالیت‌های حزب توده داشته در حال حاضر نیز واسطه تماس زنان بدکاره با بعضی از رجال این کشور (علم ـ سپهبد نصیری) می‌باشد و به همین جهت همواره از ناحیه مقامات ذی‌نفوذ از وی جانبداری می‌شود، لکن افرادی نظیر من به واسطه عدم ارتباط و بستگی به مقامات سرشناس امکان ترقی و پیشرفتی برایشان وجود نخواهد داشت».
دانشگر همچنین افزود: «چندی است برای احراز یک موقعیت مناسب اداری به جمال امامی و نورالدین امامی متشبث شده‌ام، لکن چون در این زمینه رشوه‌ای نپرداخته‌ام تاکنون نتیجه‌ای نیز نگرفته‌ام».
سپس طلان شروع به صحبت کرد و گفت: در نظر دارم جشنی ترتیب بدهم و از آقای رشیدیان نیز درخواست کرده‌ام برای شرکت سیدضیاءالدین طباطبائی در این جشن ترتیب کار را بدهند. طلان همچنین در انتقاد از وکلای مجلس شورای ملی اظهاراتی نموده و گفت: «تا قبل از انتخاب دکتر عاملی به وکالت مجلس، نامبرده در یک منزل محقر در بهجت‌آباد زندگی می‌کرد و در سال حاضر به خانه مجللی که اخیرا خریداری کرده نقل مکان نموده است».2
 
وزیر آب و برق: سد لار اهمیتی ندارد که ساخته شود!
در آغاز جلسه امروز سنا، سؤال سناتور امیر احمدی از وزیر آب و برق درباره ساختمان سد لار و لتیان مطرح شد.
مهندس روحانی، وزیر آب و برق، در پاسخ گفت: باید به استحضار آقایان برسانم مجوز اعتباری که در برنامه سوم تصویب شده بود برای کارهای آب در حدود بیست‌میلیارد است بنده رقم کلی عرض می‌کنم و هزینه‌هایی که برای توسعه کار سد محمدرضاشاه شده است و همچنین سد سفیدرود و مؤسسه آب لوشان و همچنین سد لتیان تقریبا معادل همین مبلغ است. بنده تصور نمی‌کنم که با اعتبار فعلی‌مان موفق بشویم که سد لار را در دوره برنامه سوم شروع کنیم و به علاوه سدهای دیگری هم در دست مطالعه است که آن سدها از لحاظ اقتصادی و کشاورزی در ارجحیت قرار گرفته‌اند، ولی اطمینان داشته باشید که به محض اینکه ما کار ساختمان سد لار را به موقع خودش شروع خواهیم کرد و اصولا ساختمان سد لتیان هم آب تهران را فعلا تأمین می‌کند و هم مقدار آب زیادی به ورامین خواهد داد و زیانی هم به زراعت ورامین نخواهد زد.
در پاسخ وزیر آب و برق، سناتور امیر احمدی گفت: درباره ساختمان سد لار و لتیان در سه سال قبل توضیحات خیلی مفصلی بنده عرض کردم. مزایای ساختمان سد لار را عرض کردم و معایب سد لتیان را. رودخانه لار آبی دارد که از هراز پی می‌رود به دریا می‌ریزد و مطلقا مورد استفاده نیست در صورتی که سد لتیان یعنی آبی که از جاجرود می‌آید خیال می‌کنم شاید حساب صحیحی هم الان وزارت کشاورزی نداشته باشد که چه مقدار از زراعت مردم در اثر بی‌آبی خشک شده است... زیرا آب نمی‌رسد حالا به هر حال می‌فرمایید که نه؛ این درست نیست. اگر سد لار ساخته می‌شد و به سد لتیان ضمیمه می‌شد یعنی به جاجرود ریخته می‌شد نه تنها خوار و ورامین آباد می‌شد، بلکه از طریق دامنه البرز تا پشت زنجان و قزوین آب می‌رفت و سیصدهزار کیلو وات هم برق می‌داد.
علی ای حال این مسائل را به طور تفصیل بنده عرض کردم. دولت وقت مخصوصا وزیر کشاورزی به بنده قول دادند و اطمینان دادند که سد لار و لتیان با هم ساخته می‌شود و حالا نساختند سد لتیان را ساخته‌اند و مشغول‌اند دارند می‌سازند. من یقین دارم که یک لطمه بزرگی به وضع زراعتی ورامین ــ همان‌طور که دیگران هم نگران هستند و آمدند پیش من شکایت کردند ــ خواهد زد؛ زیرا قسمت اعظم قنوات ورامین از کف رودخانه سرچشمه می‌گیرد؛ به علاوه اینکه این سد را آن سنواتی که آقایان توجه می‌فرمودند که رودخانه جاجرود آب داشت این پل باقرآباد که تقریبا دو متر و نیم سه متر ارتفاع دارد تا زیر پل آب می‌رفت؛ به طوری که استحضار دارید خشکسالی است. الان یک قطره آب زیر پل نمی‌رود. تمام سنگ‌های کف رودخانه همیشه آنجا پیداست و حقابه‌های مردم خمس هم بهشان نرسیده. امسال هم به طوری که به من گفتند الان قسمت اعظم زراعت خشک شده است. حالا می‌فرمایید که نخیر این کار را درست می‌کنیم سد لار را نمی‌سازیم سد لتیان را درست می‌کنیم و نمی‌گذاریم که زراعت از بین برود؛ تهران را آباد می‌کنیم؛ آنجا را آباد می‌کنیم و تقسیم می‌کنیم و مأمور هم می‌گذاریم که حقابه ورامینی‌ها را بدهد و مازادش را بیاورد به تهران. بنده اینجا یک مثلی می‌آورم و آن این است که گفتند یک مردی رفت در شیرک‌خانه‌ای صد دینار داد. گفت: این را عرق بده من بخورم؛ مست کنم. گفت که با صد دینار عرق چه جور مست می‌کنی؟ گفت: نه؛ همین قدر که لبم بو بدهد مستی را خودم بلدم.
آقا همین قدر کافی است که شما آن مأمور را بگذارید بگویید یک قسمتش را بده به تهران و یک قسمتش را هم به ورامین. کلک ورامین کنده می‌شود. بنده آن وقت چون بحث زیادی کردم توضیح زیادی در این باب نمی‌دهم؛ باز هم تمنی می‌کنم توجه مخصوصی در این وزارتخانه بفرمایید؛ مخصوصا از آقای وزیر کشاورزی هم خواهش می‌کنم. آقای وزیر کشاورزی با اینکه الان نهایت زحمت را دارند تحمل می‌کنند در این قسمت هم مأمورینشان مطالعه‌ای بکنند اگر واجب و لازم بدانند به عقیده بنده از هر باب مهم‌تر است از هر کاری بهتر است سد لار را ضمیمه لتیان بکنند که بتوانیم استفاده بکنیم.3
 
اشرف: مذاکره با خروشچف در محیط دوستانه‌ای صورت گرفت!
ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران، به اتفاق دکتر بوشهری، همسرشان، و سایر همراهان از سفر بیست‌روزه خود به کشور اتحاد شوروی به تهران بازگشت.
وی در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: من از سفر خود به شوروی بی‌نهایت راضی و خوشحالم و تغییراتی که در هفده سال قبل تاکنون در این کشور در زمینه‌های مختلف به‌وجود آمده است برایم بسیار جالب بود؛ خصوصا زندگی زنان شوروی که در اغلب امور مملکتی دارای اکثریت می‌باشند؛ مثلا در بین پزشکان 70 درصد این عده را تشکیل می‌دهند و در بین معلمین 75 درصد و در سایر کارها به‌خصوص کارخانجات تعداد زنان نسبت به مردان 50 درصد است.
اشرف درباره ملاقات با سران شوروی نیز گفت: مدت یک ساعت و نیم با آقای خروشچف ملاقات و مذاکره کردم و این گفت‌وگو و ملاقات در محیطی کاملا دوستانه انجام شد.
 
دعوت از شاه برای شرکت در مراسم ازدواج پادشاه یونان!
رویتر 19 ژوئن از آتن گزارش داد: «روزنامه‌های آتن دیروز از قول منابع مؤثق نوشتند که از سلاطین و خانواده‌های سلطنتی آسیا و آفریقا دعوت خواهد شد تا در مراسم ازدواج اعلیحضرت کنستانتین، پادشاه یونان، شرکت نمایند.
این مراسم روز 18 سپتامبر (27 شهریور) صورت می‌گیرد.
روزنامه‌ها نوشته‌اند: علاوه بر پادشاهان اروپایی از شاه ایران، ملک حسین پادشاه اردن، پادشاه و ملکه تایلند، هیلا سلاسی، امپراتور حبشه، و سلطان ادریس، پادشاه لیبی، برای شرکت در مراسم ازدواج کنستانتین دعوت به عمل خواهد آمد.
 
اقبال از ایتالیا راهی پاریس شد
دکتر اقبال، رئیس هیئت‌‎مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، دیروز به بازدید خود از مؤسسات نفت ایتالیا پایان داد و با هواپیما رهسپار پاریس شد.
آخرین قسمت برنامه بازدید اقبال از ایتالیا ملاقات با رئیس‌جمهوری این کشور بود. در این ملاقات پیرامون مناسبات دو کشور در زمینه مسائل نفتی گفت‌وگوهایی به عمل آمد.
 
سفیر کبیر عراق در ایران وزیر اقتصاد این کشور شد!
زلزله، سفیر کبیر جمهوری عراق در تهران، از طرف دولت عراق به سمت وزیر اقتصاد آن کشور تعیین گردیده و به زودی تهران را ترک خواهد نمود.
چون هنوز برای کسی از وزارت خارجه ایران به عنوان سفیر جدید عراق پذیرش خواسته نشده است، زلزله تا انتخاب سفیر کبیر تازه عراق در ایران در پست خود در تهران انجام وظیفه خواهد کرد.4
 
روزنامه اطلاعات، 30 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcip3az.t1azw2bcct.html
iichs.ir/vdcip3az.t1azw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما