دستورالعمل تازه به ادارات دارایی برای حل اختلاف با مالیات‌دهندگان!/«تب روده در میان اطفال شایع شده است»/در بیشتر شهرهای ایران کتابخانه وجود ندارد!/شهردار تهران: محله عرب‌ها و عودلاجان تغییر شکل می‌دهند!/‌کنفرانس توسعه و تجارت دردی از کشورهای توسعه‌نیافته مثل ایران درمان نکرد!/«نرخ بیمه در ایران گران است»
27 خرداد 1343
دستورالعمل تازه به ادارات دارایی برای حل اختلاف با مالیات‌دهندگان!
وزارت دارایی دستورالعمل جدیدی درباره احتساب زیان دیرکرد در مورد مالیات‌های قطعی‌شده صادر کرد تا اختلافاتی که در تعیین مبدأ احتساب وجود داشت از بین برود. زیان دیرکرد وقتی بر مالیات تعلق می‌گیرد که مالیات قطعی شده باشد، اما در عمل مشاهده شده که در دستگاه‌های مختلف وصول، مبدأ احتساب متفاوت است؛ در نتیجه بین مؤدی و دستگاه وصول روی این احتساب اختلاف پیدا می‌شود.
 
«تب روده در میان اطفال شایع شده است»
طبق آمار درمانگاه‌های تهران و اظهار نظر پزشکان متخصص اطفال، ظرف چند روز اخیر نمونه‌های بیماری تب روده در اطفال زیاد مشاهده شده است؛ به طوری که این افزایش کاملا مشهود است.
تب روده یک بیماری عفونی است و در آغاز فصل تابستان نمونه‌های آن بیشتر می‌شود. نشانه این بیماری تب شدید است و بیمار احساس دل‌درد می‌کند. تب بیمار شب‌ها بالا می‌رود و صبح‌ها پایین می‌آید و دائما در تغییر است. چون این بیماری واگیر دارد، باید بیمار را دور از سایر اطفال نگهداری کرد و فورا برای تشخیص شدت و ضعف بیماری به طبیب مراجعه کرد.1
 
در بیشتر شهرهای ایران کتابخانه وجود ندارد!
جلسه علنی سنا در ساعت 10:20 تشکیل شد. مهندس شریف‌امامی ریاست جلسه را عهده‌دار بود.
در آغاز جلسه جهانشاه صمصام تعریضیه خرده‌مالکان یکی از دهستان‌های فارس را تقدیم داشت. در ادامه رضا جعفری، سناتور انتخابی قزوین، درباره قانون شهرداری‌ها و لزوم تأسیس کتابخانه در شهرها صحبت کرد و گفت: این قانون وظیفه تأسیس کتابخانه را بر عهده شهرداری‌ها گذاشته است، ولی متأسفانه در بیشتر شهرهای ایران هنوز کتابخانه تأسیس نشده است.
با پیشرفت فرهنگ در مملکت لزوم تأسیس کتابخانه در شهرها امری ضروری است و به این جهت طرحی در این زمینه تهیه کرده‌ام که تقدیم مقام ریاست می‌کنم.3
 
شهردار تهران: محله عرب‌ها و عودلاجان تغییر شکل می‌دهند!
شهردار تهران اعلام کرد که طرح تغییر شکل محله عرب‌ها با امتداد خیابان‌های شمالی دادگستری و سعدی در این محله و احداث یک میدان بزرگ به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و آسفالت خیابان‌های تهران ظرف دو هفته آینده تجدید می‌گردد.
 
‌کنفرانس توسعه و تجارت دردی از کشورهای توسعه‌نیافته مثل ایران درمان نکرد!
روزنامه «اطلاعات» در ستون «مسائل روز» صفحه اقتصادی شماره امروز خود نوشته است: کنفرانس بزرگ توسعه و تجارت جهانی، که از فروردین امسال با شرکت ۱۱۹ کشور در ژنو تشکیل یافته بود، در این هفته خاتمه یافت، ولی همان‌طور که از ابتدا انتظار می‌رفت، کشورهای بزرگ صنعتی با تقاضاهای ممالک توسعه‌نیافته که عمده آن تثبیت قیمت کالاهای خام و رفع محدودیت‌های گمرکی و سهمیه‌ای برای صادرات کشورهای توسعه‌نیافته بود، آن‌چنان‌که باید، موافقت نکردند و حل این مشکلات را به کمک فرمول‌های معمولی به بعد و بعضا به سازمان تجارت جهانی که قرار است به زودی تشکیل شود واگذار نمودند.
اما حتی در مورد تشکیل این سازمان نیز اختلاف نظرهای شدید بین ممالک توسعه‌نیافته و کشورهای توسعه‌یافته در کنفرانس ژنو بروز کرد و درحالی‌که کشورهای توسعه‌نیافته مایل بودند که اخذ رأی در سازمان مذکور به اکثریت آرا صورت بگیرد ،کشورهای صنعتی چنین روشی را مخالف منافع خود می‌دانستند و عقیده داشتند که به این ترتیب سازمان جدید تجارت جهانی کاملا تحت نفوذ کشورهای توسعه‌نیافته قرار خواهد گرفت.
و بالاخره پس از چندین جلسه مذاکرات طولانی توافق شد که در سازمان مذکور 24 کشور از کشورهای صنعتی و ۴۱ کشور از ممالک در حال رشد شرکت داشته باشند و این سازمان هر سال یک بار مجمع عمومی خود را تشکیل بدهد و هر سال دو بار هیئت اجرائیه آن برای رسیدگی به مسائل و مشکلات تجارت جهانی اجلاس کنند.
به این ترتیب کنفرانس توسعه و تجارت جهانی بر خلاف انتظار بعضی ممالک در حال رشد، از نظر حل مشکلات فوری تجارت جهانی، که حادترین آن نوسانات و تنزل نسبتا مداوم بهای محصولات خام و افزایش مرتب بهای کالاهای ساخته‌شده است، نتیجه‌ای حداقل در حال حاضر نبخشید و مشکلات بزرگی که موجب فقیرترشدن مردم کشورهای در حال رشد و غنی‌تر گشتن ممالک صنعتی است همچنان به جای خود باقی مانده است، اما روشن است که ادامه این وضع با توجه به اینکه قسمت عمده وام‌ها و کمک‌های ممالک صنعتی به کشورهای در حال رشد بر اثر گران شدن مواد ساخته‌شده و تنزل بهای صادرات مواد خام خنثی می‌شود، نه فقط برای کشورهای در حال رشد، بلکه برای ممالک صنعتی نیز قابل تحمل نخواهد بود؛ زیرا این وضع موجب خواهد شد که بازارهای ممالک در حال رشد قدرت جذب کالاهای ممالک صنعتی را از دست بدهند و به‌تدریج بر اثر ضعف بنیه مالی ایشان، ممالک توسعه‌یافته دچار بحران‌ها و مشکلات تازه گردند و این خطر بزرگ در جریان کنفرانس ژنو به نحو آشکار و بارز به کمک ارقام به اطلاع ممالک توسعه‌یافته رسید.
گزارش‌هایی که در کنفرانس ژنو از جانب نمایندگان ایران تسلیم کنفرانس شد حاکی است که موازنه بازرگانی خارجی ممالک توسعه‌نیافته تا سال ۱۹۸۰ از هشت‌میلیارد دلار رقم فعلی به بیست‌میلیارد دلار بالغ خواهد شد و این امر عمدتا ناشی از تنزل بهای مواد خام و ترقی مواد ساخته‌شده خواهد بود و همچنین گزارش پاکستان حاکی است که ضرر و خسارتی که از محل تنزل بهای کالاهای خام در طی یک سال به این کشور وارد آمده معادل کلیه کمک‌ها و وام‌های خارجی که به دویست‌میلیون دلار بالغ می‌شده بوده است. به این ترتیب روشن است که تجارت عادلانه تا چه حد می‌تواند به حل مشکلات ممالک توسعه‌نیافته کمک کند، اما حقیقت این است که روش فعلی تجارت جهانی از قرن هیجدهم به بعد یکی از منابع بزرگ افزایش ثروت ممالک صنعتی بوده؛ به نحوی که بسیاری از اقتصادیون عقیده دارند که تفاوت نرخ کالاهای خام و ساخته‌شده بنیان‌گذار اصلی قدرت مالی فعلی ممالک صنعتی بوده است و به این ترتیب روشن است که ممالک صنعتی به آسانی حاضر به تغییر روشی که زندگی اقتصادی ایشان را تاکنون حفظ و تقویت می‌کرده است نخواهند بود.
 
«نرخ بیمه در ایران گران است»
امروز یکی از متخصصین بیمه در مورد اصلاح قانون بیمه و تعرفه‌های موجود بیمه گفت: به طور کلی بیمه کردن در ایران صرف نمی‌کند؛ چون نرخ بیمه گران‌تر از جاهای دیگر است و اصولا یکی از عللی که مردم تا به حال از بیمه استقبال چندانی نکرده‌اند همان گرانی نرخ انواع بیمه‌ها در ایران است.
با آنکه در بسیاری کشورهای خارج میزان تعهدات شرکت‌های بیمه بیش از ایران است، مع‌هذا نرخ بیمه در اکثر کشورهای مزبور به میزان قابل توجهی ارزان‌تر از ایران می‌باشد؛ بدین جهت مردم این ممالک بیشتر توانسته‌اند از بیمه برخوردار شوند.
در اکثر کشورها، به‌خصوص کشورهای اروپای غربی و آمریکا، به‌طور متوسط ۷۰ تا 75 درصد وجوهی را که شرکت‌های بیمه به عنوان حق بیمه دریافت می‌دارند به علت گسترش بیمه در بین مردم مجددا به عنوان جبران خسارت به افراد و مؤسسات بیمه‌شده برمی‌گردانند؛ درحالی‌که در ایران چنین وضعی وجود ندارد و فقط در حدود 40 تا ۵۰ درصد این وجوه به افراد بیمه‌شده بازگردانیده می‌شود و بقیه حق بیمه در اختیار شرکت‌های بیمه باقی می‌ماند.
مقام مزبور افزود: معهذا به واسطه اینکه بعضی از بیمه‌گران در ایران هزینه‌های اداری و پرسنلی زیادی برای دستگاه خود تدارک دیده‌اند با آنکه سود آنها در مورد هر بیمه بیش از بیمه‌های خارج می‌باشد مع‌هذا در عمل سود خالص کمتری نشان می‌دهند.
این یکی از مواردی است که در اصلاح قانون بیمه باید مورد توجه قرار گیرد.3
 
روزنامه اطلاعات، 27 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcaion6.49n6y15kk4.html
iichs.ir/vdcaion6.49n6y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما