سؤال از بازداشت شهردار سابق در جلسه امروز سنا/تشکیل جمعیت ایرانی طرفدار حکومت جهانی!/خواجه نوری: تشکیل حکومت جهانی در پانزده سال آینده خواب و خیال نیست!/معامله ای که در تهران رایج است!/«بازرگانان از عضویت اتاق بازرگانی صرف نظر خواهند کرد»!/جشن تولد ملکه انگلیس در ایران!/«اشرف پهلوی چهار روز در سوچی اقامت می‌کند»/«حمایت مالیاتی شامل صنایع ضروری و صادرات خواهد شد»/عارف جریان قتل قاسم را فاش کرد!
25 خرداد 1343
سؤال از بازداشت شهردار سابق در جلسه امروز سنا
در جلسه امروز مجلس سنا درباره احداث راه شوسه اصفهان به اهواز از مسیر مناطق بختیاری طوماری تقدیم ریاست سنا شد. درباره اهمیت سفر شاه به آمریکا و نیز تسریع در مجازات قاتل افسر شهربانی رشت به عنوان قبل از دستور سخنانی ایراد گردید و سؤالی درباره بازداشت احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، تقدیم شد.
محمدعلی ممتاز، سناتور انتخابی تهران، در این جلسه طی سؤالی از وزیر دادگستری پرسید: ریاست معظم مجلس سنا ــ اصل نهم از متمم قانون اساسی ــ افراد مردم از حیث جان و مال و مسکن و شرف محفوظ و مصون از هر نوع تعرض هستند و متعرض احدی نمی‌توان شد مگر به حکم و ترتیبی که قوانین مملکت معین می‌نماید.
ماده 58 قانون آیین‌دادرسی کیفری ــ تحقیقات مقدماتی باید به قدر امکان سریع باشد؛ لذا روزهای تعطیل مانع از تحقیقات نمی‌شود.
از نظر حفظ شرف و حیثیت افراد ملت ایران و از آنجا که اساسا در دنیای امروز حقوق انسانی باید با اجرای قانون حمایت گردد، استدعا دارم مقرر فرمایید جناب آقای وزیر محترم دادگستری در مجلس سنا حاضر و به سؤال زیر پاسخ بدهند.
جرائمی که به آقای نفیسی، شهردار سابق تهران، نسبت داده شده از چه قبیل بوده و وقوع آنها در چه تاریخی بوده است؟ و آیا در تحقیقات مقدماتی در این امر مهم به طوری که قانون مقرر داشته رعایت سرعت شده است یا نه و اگر رعایت سرعت شده معلوم فرمایند در مدت بیش از شش ماهی که متهم بازداشت است راجع به اتهام او چند روز و روزی چند ساعت تحقیق شده و چند روز از ایام تعطیل را در این مدت برای انجام تحقیقات به کار برده‌اند و ضمنا تعداد اشخاصی را که در این پرونده از آنان تحقیق شده و تعداد صفحات صورت مجلس تحقیقات بازپرس را در این پرونده تعیین و اعلام فرمایند و همچنین اعلام فرمایند که آیا ممکن است نتیجه رسیدگی نهایی این کار ظرف یکی دو هفته آینده به مجلس سنا اطلاع داده شود. بدیهی است منظور نتیجه رسیدگی نهایی نزد بازپرسی است.1
 
تشکیل جمعیت ایرانی طرفدار حکومت جهانی!
دیروز موجودیت جمعیت ایرانی طرفدار حکومت متحده جهانی طی یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی اعلام شد و مهندس شریف‌امامی، عضو هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره جمعیت، اظهار داشت که ما موجودیت جمعیتی را اعلام می نماییم که برای قصدی عالی و فکری برجسته در اغلب ممالک جهان پذیرفته شده است.
در آغاز جلسه مصاحبه مطبوعاتی در کاخ سنا، مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، اظهار داشت: در 4 آبان 1342 اینجانب دعوتی از سی نفر از شخصیت‌های ایرانی که در این طرز فکر سوابق و یا تبادل نظری داشتند به عمل آوردم و پس از مذاکرات کافی همان عده به نام هیئت مؤسس تصمیم به تأسیس جمعیت ایرانی طرفدار حکومت متحده جهانی در ایران گرفت، سپس کمیته‌ای مرکب از هفت نفر تعیین شد که اساسنامه جمعیت را تدوین نموده و به هیئت مؤسس پیشنهاد نماید. این اساسنامه در 15 ماده تهیه شد و در 3 آذرماه 1342 به تصویب هیئت مؤسسین رسید.
مطابق این اساسنامه جمعیت دارای یک هیئت‌مدیره مرکب از نُه نفر و یک شورای عالی مرکب از مؤسسین جمعیت به اضافه هفده نفر از شخصیت‌های اقتصادی دانشگاهی، پارلمانی و سیاسی است که مسئولیت اداره جمعیت را عهده‌دار است. جمعیت در تاریخ 13 بهمن 1342 طی شماره 618 در دفتر ثبت مؤسسات غیر تجارتی به ثبت رسیده است و بر طبق اساسنامه دو کمیسیون هر یک مرکب از پنج نفر یکی به نام کمیسیون تبلیغات و انتشارات و دیگری به نام کمیسیون سازمان و عضویت با آیین‌نامه‌های مخصوص دارد. تقاضای الحاق جمعیت با حق عضویت به لاهه فرستاده شده و مورد تصویب قرار گرفته است.
 
خواجه نوری: تشکیل حکومت جهانی در پانزده سال آینده خواب و خیال نیست!
ابراهیم خواجه نوری، عضو هیئت‌رئیسه جمعیت، نیز طی توضیحاتی هدف‌های جمعیت و امکان تشکیل حکومت جهانی را در پانزده سال آینده متذکر شد و گفت: امروز دیگر این فکر جزء خواب و خیال نیست، بلکه کاری است که در شرف انجام است و احتمال قوی ظرف پانزده سال آتیه شانس عملی شدن خیلی زیاد است؛ چنان‌که هم‌اکنون قدم‌های بلند عملی در راه آن برداشته شده است.
 
معامله ای که در تهران رایج است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: دیروز ضمن خبری درباره ائتلاف تاکسی‌رانان، از قول رئیس پلیس نقل شده بود که برای تشکیل شرکت تاکسی‌رانی تهران مقدمات امر تدارک گشته است و این قضیه به طور جدی دنبال می‌شود.
آنها که گوشه و کنار دنیا را دیده‌اند همگی متفق‌اند که تاکسی‌رانی تهران در روی زمین مشابه ندارد؛ چه در دنیای راقیه چه در جهان عقب افتاده. چند روز پیش، نامه‌ای از پاریس داشتیم که یکی از هم‌وطنان مقیم فرانسه برای ما فرستاده و طی آن با تأثر شدید خاطر نوشته بود: اخیرا در محفلی حضور داشتم و شنیدم خانمی که گویا از سفر دور دنیا برگشته است به عنوان عجیب‌ترین خاطره خود از سیر و گشت در ربع مسکون حکایت خود را با یک راننده تاکسی در تهران نقل می‌کرد و می‌گفت: روزی سوار تاکسی شدم که جایی بروم، ولی ناگهان متوجه گشتم که راننده تاکسی دارد به سرعت از بیراهه‌ای طرف مقصدی نامعلوم می‌رود. وقتی در مقام سؤال برآمدم او با اشاره و ایما مرا حالی کرد که می‌رویم با هم عشق بورزیم! من ابتدا تصور می‌کردم سر و کارم با یک دیوانه افتاده است و هرطور بود با اعتراض و داد و فریاد او را وادار به مراجعت کردم، ولی بعد که حکایت را با دوستان ایرانی خود گفتم دانستم این معامله در تهران متداول است ...
بر ما مکشوف نیست کدام عوامل تا به حال باعث تأخیر در اصلاح وضع تاکسی‌رانی تهران شده است، ولی به‌هرحال، مصلحت پایتخت ما و بلکه مصلحت مملکت ما اقتضا می‌کند که مسئولین امر هر مانعی را در این راه وجود دارد مصممانه از پیش پا بردارند و تاکسی‌رانی تهران را از این شکل مبتذل و مهوع و ننگین وخلاف اصول رهایی بخشند.
 
«بازرگانان از عضویت اتاق بازرگانی صرف نظر خواهند کرد»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در لایحه تسهیل وصول مالیات پس از نُه سال ۷۸ صنف وابسته به شهرداری به 163 صنف تفکیک گردید و تثبیت شد، ولی همین کار از نظر بازرگانان بدون کارت که جزء اصناف قلمداد شده‌اند برای اتاق بازرگانی ایجاد اشکال کرده است.
تاکنون وزارت دارایی بر اساس قانون مالیات پیشه‌وران سال 1335 از اصناف 78 صنف را قانونا به رسمیت می‌شناخت، اما در عمل چون صنوف دیگری هم وجود داشت به‌ناچار آنها را وابسته به یک صنف بزرگ‌تر تلقی می‌کرد، اما در لایحه اخیر که به مجلس داده شده صورت اصناف وابسته به شهرداری تهران را که شورای عالی اصناف معین کرده مورد تأیید قرار داده است. قسمتی از این اصناف شامل آن دسته از مؤدیانی است که از لحاظ حجم معاملات جزء بازرگانان بدون کارت محسوب می‌شوند.
اتاق بازرگانی به وزارت دارایی راجع به این دسته از مؤدیان اعتراض کرده و مدعی است که تصمیم وزارت دارایی موجب می‌شود که بازرگانان از گرفتن کارت بازرگانی و داشتن دفاتر پلمپ‌شده انصراف حاصل کنند؛ زیرا با این ترتیب داشتن کارت و دفتر نه تنها نفعی برای آنها ندارد، بلکه به عکس ضرر مالیاتی هم دامنگیر آنها می‌‍سازد.
یک مقام اتاق بازرگانی اظهار داشت: همه سه‌هزار عضو اتاق بازرگانی تهران شرکت‌ها نیستند؛ تعداد زیادی از آنها بازرگانانی هستند که به سادگی می‌توانند از عضویت صرف نظر کنند و خود را عضو یکی از اصناف تلقی کنند تا هم از مزایای مالیاتی آن صنف برخوردار گردند و هم خود را از دردسر کارت و دفاتر پلمپ‌شده و غیره راحت سازند!
 
جشن تولد ملکه انگلیس در ایران!
جراید امروز کشور نوشتند: امشب به مناسبت آغاز سی‌ونهمین سال تولد علیا حضرت ملکه الیزابت از طرف سفیر انگلیس در تهران مجلس ضیافتی در محل سفارت ترتیب داده می‌‍شود.
 برای شرکت در این میهمانی از عده‌ای از رجال و شخصیت‌های برجسته مملکتی دعوت به عمل آمده است.
 
«اشرف پهلوی چهار روز در سوچی اقامت می‌کند»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والا حضرت شاهدخت اشرف پهلوی که اینک در اتحاد شوروی میهمان هستند، به اتفاق دکتر بوشهری، همسرشان، و همراهان روز جمعه ۲۲ خردادماه شهر دوشنبه را به قصد «آدلر» ترک کردند.
والا حضرت شاهدخت اشرف پهلوی و همراهان تا روز 27 خردادماه در این شهر اقامت می‌کنند و از مراکز بهداشتی و فرهنگی و سایر مراکز عمومی این شهر بازدید می‌نمایند.
والا حضرت روز چهارشنبه ۲۷ خرداد پس از پنج روز اقامت در این شهر، سوچی را به قصد تفلیس ترک خواهند کرد.
 
«حمایت مالیاتی شامل صنایع ضروری و صادرات خواهد شد»
معافیت مالیاتی کارخانه‌های تولیدی لوکس در لایحه قانون جدید مالیات بر درآمد لغو خواهد شد.
در حال حاضر واحدهای صنعتی اعم از مونتاژ یا واحدهای صنعتی در پنج سال اول فعالیت از مالیات معاف می‌باشند.
علاوه بر این وزارت دارایی این طرح را مورد توجه قرار داده است که اصولا معافیت از پرداخت مالیات مستقیم را از بین ببرد و هر کس که درآمدی به‌دست می‌آورد به نحوی ولو به مقدار ناچیز مالیات پرداخت کند و در تأمین قسمتی از مخارج مملکت شرکت داشته باشد. برای این منظور ممکن است شناسنامه مالیاتی برای مردم درست شود.
وزیر دارایی دیروز اعلام کرد: باید صنایع مورد احتیاج کشور و صنایع غیر ضروری از یکدیگر تفکیک شود و با اتخاذ سیاست صحیح، توسعه صنایع ضروری تشویق شود و سرمایه‌گذاری از صنایع غیر لازم تجدید نظر گردد.
این سیاست مالیاتی صنعتی را معاون کل وزارت دارایی در سمینار مالیاتی صنایع به اطلاع صاحبان صنایع رسانید.
 
عارف جریان قتل قاسم را فاش کرد!
عارف، رئیس‌جمهور عراق، طی مصاحبه اختصاصی با مخبر روزنامه «لوموند» جریان قتل قاسم را فاش کرد و گفت: کشتار کمونیست‌ها کار من نبود و پس از آنکه مطلع شدم از آن جلوگیری کردم. عراق یک کارخانه کودتاسازی است و من نمی‌توانم اطمینان بدهم بر ضد من کودتایی روی نخواهد داد.
وی همچنین گفت: با وجود روابط نزدیکی که قبل از 14 ژوئیه 1958 بین ما وجود داشت، قاسم انقلابی را که من سازمان داده و رهبری کرده بودم به خودش اختصاص داد. او به من دروغ گفت و به کشور خیانت کرد.2
 
روزنامه اطلاعات، 25 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdce7o8z.jh8zei9bbj.html
iichs.ir/vdce7o8z.jh8zei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما