«سفته به صورت اسناد لازم‌الاجرا درمی‌آید»/گلدواتر انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را بُرد!/خرید غله از خارج ادامه خواهد داشت!/رئیس کلانتری 4 رشت کشته شد/شاه و فرح به آمریکا رفتند!/«از کارخانه گرگان برق نخرید»!/برای اکتشاف و استخراج نفت، هند در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند!/دیدار اشرف و خروشچف در مسکو!/تشکیل شورای سلطنت در غیاب شاه!/توشیح مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی توسط شاه!
14 خرداد 1343
«سفته به صورت اسناد لازم‌الاجرا درمی‌آید»
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» و به نقل از یک مقام اقتصادی برای پر کردن خلأیی که احتمالا و به طور موقت پس از تصویب لایحه جدید چک ایجاد خواهد شد، به منظور جلوگیری از رکود معاملات تصمیم گرفته شد که برای تقویت قدرت سفته هم لایحه‌ای تهیه شود.
به موجب طرحی که درباره سفته توسط وزارت دادگستری تهیه شده است سفته به صورت اسناد لازم‌الاجرا درمی‌آید.
با لازم‌الاجرا شدن، سفته به صورت یک سند معتبر در معاملات درمی‌آید. کسانی که در معاملات چک وعده‌دار به کار می‌بردند از سفته استفاده خواهند کرد.
 
گلدواتر انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را بُرد!
بر اساس گزارش امروز جراید در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در کالیفرنیا که اثر قاطع برای تعیین کاندیدای ریاست‌جمهوری این حزب داشت گلدواتر انتخابات را برد.
 
خرید غله از خارج ادامه خواهد داشت!
در کنفرانس غله با شرکت رؤسای ادارات غله پیشنهاد شد کشت غله زیر نظر اداره کل «غله و نان» قرار گیرد.
بر اساس این گزارش برای تأمین کمبود تولید کشور و نیازمندی‌های مردم خرید غله از خارج کماکان ادامه خواهد داشت.
در کنفرانس غله که رؤسای ادارات غله و نان استان‌ها و شهرستان‌ها شرکت داشتند، مشکلات کمبود غله و نحوه خرید آن و وضع عمومی کشت و تولید غله کشور مورد بررسی قرار گرفت. کنفرانس معتقد بود که دولت باید امسال هم مقداری غله از خارج خریداری کند. میزان خرید را وزارت دارایی باید تعیین نماید.
 
رئیس کلانتری 4 رشت کشته شد
ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز شخصی به نام سیدکاظم جلیل‌زاده مقیمی، پس از مجروح کردن یک مدیر روزنامه و دو نفر دیگر سروان اوشک سرایی، رئیس کلانتری بخش 4 رشت، را کشت و خود را به کلانتری معرفی کرد.
عصر دیروز در یک واقعه تاسف آور سروان اوشک سرایی، رئیس کلانتری بخش 4 شهرستان رشت، به ضرب کارد جوان قوی‌هیکلی کشته شد و چندین نفر دیگر از جمله میرمحمد فومنی، مدیر روزنامه «ندای فومن»، به سختی مضروب گردیدند و چند پاسبان نیز جراحاتی برداشتند.
 
شاه و فرح به آمریکا رفتند!
جراید امروز کشور نوشتند «ساعت 8:15 صبح امروز شاهنشاه و شهبانو به اتفاق والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی به وسیله هواپیمای پان‌امریکن عازم ایالات متحده آمریکا گردیدند».
شاه و فرح روز پنجشنبه برای یک سفر ده‌روزه وارد واشنگتن خواهند شد. این سفر بیشتر برای گشایش نمایشگاه هفت‌هزارساله هنر ایران خواهد بود.
 
«از کارخانه گرگان برق نخرید»!
«برق تهران» طی اطلاعیه‌ای تصریح کرد: نظر به اینکه شکایات زیادی از وضع شبکه و خاموشی و ضعف ولتاژ شرکت روشنایی گرگان واصل گردیده و به علاوه در دعوتی که از مدیران برق‌های اختصاصی کوچک جهت تحویل مشترکان و تعطیل کارخانجات خود به عمل آمد همگی موافقت خود را نسبت به این موضوع با شرایط معین کتبا اعلام داشتند مدیران شرکت گرگان تاکنون از اعلام این موافقت با همان شرایط خودداری نموده‌اند.
این اطلاعیه می‌افزاید: از ساکنان محترم پایتخت تقاضا دارد از مراجعه و تقاضای برق از شرکت گرگان خودداری فرمایند.
 
برای اکتشاف و استخراج نفت، هند در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند!
«رویتر» 3 ژوئن از دهلی نو گزارش داد: همایون کبیر، وزیر نفت و صنایع شیمیایی هند، امروز گفت: دولت هند تقاضای امتیاز بهره‌برداری نفت از سواحل ایران را نموده است.
وی، که در پارلمان هند به سؤال یک نماینده پاسخ می‌گفت، افزود: منطقه ساحلی که هند برای اکتشاف نفت آن تقاضای امتیاز نموده می‌تواند سالیانه بیست‌میلیون تن نفت خام تولید کند.
پروفسور کبیر گفت: اگرچه کار اکتشاف نفت در هند وسعت زیادی یافته، هند مجبور است برای ده تا دوازده سال آینده روی نفت خارجی متکی باشد و بهتر است که نفت مورد نیاز خود را در ایران تولید کند تا آنکه آن را از کشورهای دیگر وارد نماید.
وی ادامه داد: هنگامی که شرکت ملی نفت ایران شرایط درخواست‌کنندگان امتیاز را دریافت کرد بیست کمپانی واجد شرایط تشخیص داده شدند که هند بین آنها نبود. بعدا روشن شد که تقاضای هند مورد توجه قرار گرفته؛ زیرا ایران نفت دارد هند بازار آن را.
وزیر نفت و صنایع شیمیایی هند گفت: پیشنهاد هند شامل مراحل اکتشاف و استخراج هر دو می‌باشد.
بر اساس این گزارش، دولت هند چندی قبل با اعزام هیئتی به ایران اظهار علاقه کرد که در تولید و اکتشاف منطقه یک شرکت داشته باشد. این موضوع در عمل به اشکالاتی برخورد که مهم‌ترین آن دیر رسیدن تقاضای هند بود، اما مشکل مزبور مانع از ادامه مذاکرات نشد؛ به طوری که چندی قبل هیئتی از ایران به هند رفت و روی مسائل مورد علاقه دو کشور در زمینه نفت مذاکرات مجددی انجام گرفت و اخیرا هم پیشنهادهایی به هند فرستاده شد که هنوز مذاکرات روی این پیشنهادها آغاز نگردیده است، اما از لحن بیانات همایون کبیر، وزیر نفت هند، در پارلمان آن کشور معلوم می‌شود که روی پیشنهادات ارسالی نظر مساعد وجود دارد.
 
دیدار اشرف و خروشچف در مسکو!
امروز از مسکو گزارش رسید که ظهر روز دوشنبه از طرف برژنف، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی، میهمانی ناهاری به افتخار اشرف پهلوی و همسر و فرزندان وی ترتیب داده شده بود.
در این ضیافت برژنف ضمن اشاره به خاطرات مسافرت به ایران از میهمان‌نوازی شاه ایران تشکر کرد و نسبت به ایجاد حسن رابطه نزدیک بین ایران و شوروی اظهار تمایل نمود.
گزارش رسیده حاکی است دیشب اشرف پهلوی به همراه دکتر بوشهری، همسرشان، برای تماشای هنر باله به کاخ کنگره های کرملین رفتند.
خبر دیگر اینکه اشرف پهلوی دیروز در کاخ کرملین با خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، ملاقات کرد.
 
تشکیل شورای سلطنت در غیاب شاه!
به فرمان شاه، شاهپور غلامرضا پهلوی، شاهپور عبدالرضا پهلوی و آقایان منصور، نخست‌وزیر، مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، و قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، عضویت شورای سلطنتی را عهده‌دار گردیدند.
شورای سلطنت در غیاب شاه عهده‌دار وظایف سلطنت خواهد بود و در صورت لزوم برای بررسی مسائل مملکتی تشکیل جلسه خواهد داد.
 
توشیح مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی توسط شاه!
صبح امروز قانون مربوط به آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی در فرودگاه مهرآباد، چند دقیقه پیش از حرکت شاه و فرح به آمریکا به توشیح شاه رسید.
ماده واحده قانونی آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی چند روز پیش به تصویب مجلس شورای ملی و دیروز به تصویب مجلس سنا رسیده بود.1
 
روزنامه اطلاعات، 14 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciv3az.t1azu2bcct.html
iichs.ir/vdciv3az.t1azu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما