تذکر ساواک به مجله «بامشاد»!/بررسی کتابی که برای آیت‌الله میلانی پست شده است توسط ساواک!/شاه و فرح فردا عازم آمریکا می‌شوند/جزئیاتی از پرونده‌های مالیاتی که به جریان گذاشته شده است!/تعطیلی چهارصد نانوایی/«با این قانون انتخابات سالمی برگزار نمی‌شود»!/سقوط یک هواپیمای شکاری در نظرآباد هشتگرد/«ماشین‌آلات کارخانجات قند توسط آلمانی‌ها  ساخته می‌شود»!
13 خرداد 1343
تذکر ساواک به مجله «بامشاد»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 13 خرداد 1343 «اداره هنرهای زیبای کشور طی نامه‌ای اعلام داشته هر دو سال یکبار که (بی ینال) تهران به دست مبارک علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، افتتاح می‌یابد از اقدامات فرهنگی و هنری بسیار مؤثری است که از نظر معرفی ایران و حیثیت فرهنگی کشور در خارجه کمال اهمیت را دارد و به همین جهت برندگان جوایز بی ینال امسال جداگانه افتخار شرفیابی به پیشگاه علیاحضرت شهبانوی ایران را داشته و مورد تشویق قرار گرفتند. متأسفانه چنین اقدامات در میان هنرمندانی که موفق به دریافت جایزه نمی‌شوند ایجاد ناراحتی و حسادت‌هایی می‌کند و به انتشار مقالاتی نظیر مقاله روزنامه "بامشاد" مبادرت می‌نمایند».
این سند می‌افزاید: «اداره هنرهای زیبای کشور برش روزنامه بامشاد را که در انتقاد از هنرمندان و طرز تهیه آثار هنری آنها مطالبی درج نموده ارسال و تقاضای جلوگیری از ادامه درج این گونه مقالات را نموده است. در صورت تصویب، موضوع در کمیسیون بررسی مطبوعات وزارت اطلاعات مطرح و به مدیر روزنامه بامشاد تذکر لازم داده شود».
در ذیل این سند تصریح شده است: «در کمیسیون بررسی مطبوعاتی طرح گردیده و قرار شد از طریق نماینده وزارت اطلاعات تذکر داده شود».1
 
بررسی کتابی که برای آیت‌الله میلانی پست شده است توسط ساواک!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 13 خرداد 1343 «کتاب یادشده بالا [اصول معتبره] مورد بررسی قرار گرفت.
چون مطالب آن مضره تشخیص داده نشد علیهذا استرداد آن از نظر ساواک بلامانع می‌باشد.2
 
شاه و فرح فردا عازم آمریکا می‌شوند
جراید امروز نوشتند: ساعت 8 صبح فردا شاهنشاه و علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، برای شرکت در مراسم گشایش نمایشگاه هفت‌هزار سال هنر در ایران عازم واشنگتن خواهند شد.
مذاکرات شاه و جانسون از ظهر روز جمعه در کاخ سفید آغاز خواهد شد.
 
جزئیاتی از پرونده‌های مالیاتی که به جریان گذاشته شده است!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، گفت: چهارهزار پرونده بزرگ مالیاتی به جریان گذاشته شد.
با رسیدگی به این پرونده‌ها یک‌میلیارد ریال مالیات معوقه وصول خواهد شد.
عده‌ای از مقاطعه‌کاران داخلی و خارجی که با مؤسسات دولتی قرارداد داشتند مالیات دولت را نداده‌اند.
برای بیست‌‎هزار مالیات‌دهنده که مالیات نمی‌دادند پرونده مالیاتی تشکیل داده شده است.
 
تعطیلی چهارصد نانوایی
شهردار تهران در اجتماع نانوایان گفت: چهارصد نانوایی که خلاف مقررات عمل کرده‌اند تعطیل می‌شوند.
دکتر شادمان اظهار داشت: امروز سازمان شهرداری به طور اساسی تغییر کرد؛ مأموران از صدر تا ذیل عوض شدند. کسانی که بر سر کار آمده‌اند می‌توانند با برنامه‌های ما کار کنند.
تا یک هفته دیگر مسئله نان را در تهران حل می‌کنیم. از دولت و کلیه سازمان‌های مسئول دعوت کرده‌ام که نمایندگان تام‌الاختیار خود را جهت اتخاذ تصمیم مهمی در امر نان و نانوایی‌ها به شهرداری بفرستند.
با نظر این کمیسیون، چهارصد دکان نانوایی اضافی را خواهیم بست و نرخ نان را تثبیت خواهیم کرد.
 
«با این قانون انتخابات سالمی برگزار نمی‌شود»!
دکتر صدر، وزیر کشور، گفت: در قانون قبلی که مطابق آن در بعضی از شهرها انجمن شهر تشکیل شده است نواقصی وجود داشت و به تجربه ثابت شده است که با این قانون نمی‌توان انتخابات سالمی در شهرها داشت و در اکثر شهرها مردم از تشکیل این قبیل انجمن‌ها راضی نبوده‌اند.
همین امر سبب گردید که در دولت سابق لایحه جدیدی تنظیم و تقدیم مجلس گردد. این لایحه مورد بررسی مجدد قرار گرفته است تا چنانچه مواردی به نظر رسید که آن را کامل‌تر نماید در لایحه گنجانیده شود. پس از تصویب لایحه مزبور دستور تشکیل انجمن‌های شهر در سراسر کشور مطابق قانون جدید صادر خواهد شد.
 
سقوط یک هواپیمای شکاری در نظرآباد هشتگرد
ظهر دیروز یک هواپیمای شکاری ارتشی در مزارع کشاورزی اطراف «نظرآباد بزرگ» از توابع شهرستان کرج سقوط کرد. در این سانحه خلبان هواپیمای مزبور به سختی مجروح شد.
بر اساس این گزارش ساعت 11:30 دقیقه قبل از ظهر دیروز یک فروند هواپیمای شکاری ارتشی زردرنگ از تیپ شکاری نیروی هوایی به خلبانی سروان صفت‌الله (صادق) حبیبی در مزارع قریه «سبز بختیار» واقع در فاصله چهار کیلومتری نظرآباد سقوط کرد و خلبان آن مجروح گردید.
 
«ماشین‌آلات کارخانجات قند توسط آلمانی‌ها  ساخته می‌شود»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که به زودی یک واحد صنعتی بزرگ برای ساختمان برخی از تأسیسات و ماشین‌آلات کارخانجات قند در ایران تأسیس خواهد شد.
این واحد صنعتی با همکاری و کمک کارخانجات مشهور «بوکاولف» آلمان که 120 سال سابقه ساختمان ماشین‌آلات کارخانجات قند را دارد و همچنین با شرکت چند کارخانه سازنده مصنوعات فلزی داخلی به کار خواهد پرداخت.3
 
روزنامه اطلاعات، 13 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdceeo8z.jh8z7i9bbj.html
iichs.ir/vdceeo8z.jh8z7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما