«شریعتمداری برای تضعیف خمینی به طور آرام و مداوم فعالیت می‌کند»!/سلب کلیه القاب از حمیدرضا پهلوی و ممنوعیت ورود وی به کاخ‌های سلطنتی!/انتصاب عباس فروتن به عنوان معاون وزارت اطلاعات/«تعداد معتادین هروئین دو برابر شده است»!/جزئیاتی از طرح مالیاتی مصوب در اتاق صنایع و معادن/مذاکرات نفت در تهران/منصور ضرغام‌پور به حبس ابد محکوم شد
7 خرداد 1343
«شریعتمداری برای تضعیف خمینی به طور آرام و مداوم فعالیت می‌کند»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 خرداد 1343 در ابتدای مراجعت [آیت‌الله] خمینی به قم، بین طلاب طرفدار [آیت‌الله] خمینی و شریعتمداری اختلاف شدیدی بود ... آقای لنکرانی کوشش می‌کرد که روابط بین آنان تیره نشود. اینک هم روابط آنها در باطن حسنه نیست ... شریعتمداری نیز برای تضعیف [آیت‌الله] خمینی به طور آرام و مداوم فعالیت می‌کند.
در حال حاضر نبایستی سازش بین [آیت‌الله] خمینی و شریعتمداری به‌وجود آید، بلکه هرچه ممکن است باید آن را دامن زد؛ بنابراین فعالیت آقای لنکرانی برای نزدیک کردن آنها به یکدیگر مناسب نیست.1
 
سلب کلیه القاب از حمیدرضا پهلوی و ممنوعیت ورود وی به کاخ‌های سلطنتی!
وزیر دربار طی ابلاغیه‌ای به تیمسار سرتیپ اویسی،2 فرمانده گارد شاهی، تصریح کرده است: «چون بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی کلیه القاب ... حمیدرضا پهلوی سلب فرموده‌اند و از این تاریخ در ردیف افراد عادی [محسوب] می‌شوند، به فرمان مطاع مبارک ابلاغ می‌نمایم ایشان حق ورود به هیچ‌یک از کاخ‌های سلطنتی را ندارند».3
 
انتصاب عباس فروتن به عنوان معاون وزارت اطلاعات
محمدرضا پهلوی طی فرمانی و به درخواست نصرت‌الله معینیان، وزیر اطلاعات، عباس فروتن را به سمت معاون وزارت اطلاعات منصوب کرد.
در حکم شاه آمده است: «با تأییدات خداوند متعال ما محمدرضا پهلوی، شاهنشاه ایران، نظر به استدعای جناب نصرت‌اله معینیان، وزیر اطلاعات، که به وسیله جناب حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، معروض افتاده است، به موجب این فرمان عباس فروتن را به سمت معاون وزارت اطلاعات منصوب فرمودیم».4
 
«تعداد معتادین هروئین دو برابر شده است»!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با اشاره به اظهارات سناتور شفق در جلسه اخیر مجلس سنا درباره افزایش اعتیاد به مواد مخدر در میان جوانان نوشت: تعداد معتادین هروئین دو برابر شده است.
در سال 1341، شش کیلو هروئین و در سال 1342 مقدار هیجده کیلو کشف شده است.
تعداد مراجعه‌کنندگان برای ترک اعتیاد هروئین نیز بالا رفته است؛ به این ترتیب که از تعداد مراجعه‌کنندگان برای ترک مواد مخدر تعداد معتادین به هروئین تا 60 درصد افزایش یافته است. در سال 1341، این رقم بین 30 تا 40 درصد نوسان داشته است.
معتادین در گروه‌های 150 نفری در بیمارستان ترک اعتیاد می‌کنند.
بررسی اخبار کشفیات سه سال اخیر نشان می‌دهد که متأسفانه در داخل کشور لابراتوارهای ساخت مواد مخدر به‌خصوص هروئین زیاد شده است و به همان نسبت کشف این لابراتوارها افزایش یافته. همین کشفیات فعالیت مأموران پلیس و ژاندارمری را تأیید می‌کند. آزمایش هروئین‌های کشف‌شده نشان می‌دهد که تولید هروئین در داخل کشور که از نوع مخصوص و ناخالص است افزایش یافته است.
 
جزئیاتی از طرح مالیاتی مصوب در اتاق صنایع و معادن
به موجب طرحی که عصر دیروز در اتاق صنایع و معادن تصویب شد مأموران مالیات نباید با صاحبان صنایع تماس بگیرند.
آن قسمت از سود کارخانه که صرف سرمایه‌گذاری و توسعه کارخانه می‌شود باید از مالیات معاف شود.
نظر نهایی اتاق صنایع و معادن درباره مالیات دیروز بعد از ظهر با حضور مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا و رئیس اتاق صنایع و معادن، و سایر اعضای اتاق مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
 
مذاکرات نفت در تهران
عبدالرحمن بزاز، دبیر کل عراقی اوپک که از یک ماه پیش به جای فواد روحانی سمت دبیر کل اوپک را به عهده گرفته است، در درجه اول برای آشنایی با وزیر دارایی و مقامات نفتی ایران به تهران می‌آید و در مدت اقامت وی در تهران موضوع فرمول «مرضی‌الطرفین» که بتواند تقاضاهای متفاوت کشورهای تولیدکننده را شامل باشد مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
هفته آینده مذاکرات تازه‌ای در زمینه فعالیت‌های کشورهای صاحب نفت عضو سازمان اوپک در تهران انجام می‌گیرد. این مذاکرات توسط عبدالرحمن بزاز، دبیر کل جدید اوپک و مقامات دولت ایران خواهد بود.
 
منصور ضرغام‌پور به حبس ابد محکوم شد
آخرین جلسه دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ شیراز به ریاست سرهنگ ستاد ماکویی و به دادستانی سرهنگ ستاد موحد شریعت‌پناهی برای رسیدگی به پرونده منصور ضرغام‌پور، متهم به شرارت و غارت مسلحانه و همکاری با اشرار مسلح که در دادگاه بدوی زمان جنگ لشکر خوزستان به حبس ابد محکوم شده بود، تشکیل شد.
پس از سه جلسه دادرسی و استماع اظهارات وکیل مدافع متهم و دادستان و آخرین دفاع متهم اعضای هیئت دادرسان ساعت 11 قبل از ظهر دیروز به شور پرداختند و پس از چهار ساعت به اتفاق آرا، منصور ضرغام‌پور را به استناد ماده 409 قانون دادرسی و کیفر ارتش به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کردند.5
 
روزنامه اطلاعات، 7 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciuvaz.t1az32bcct.html
iichs.ir/vdciuvaz.t1az32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما