آیت‌الله اشرفی اصفهانی: اگر علما و مراجع مرتجع باشند، خدا و ائمه اطهار هم مرتجع هستند!/نهرو، نخست‌وزیر هند، درگذشت/«کنکور باید از بین برود»/«مصالح ساختمانی گران شده است»/سقوط هواپیمای حامل آمریکایی‌ها در تبریز!/فروش یخ طبیعی ممنوع شد/هویدا: قانون جدید مالیات بر درآمد در دست تهیه است/اعلامیه مشترک عراق و جمهوری متحد عربی/«مرحله دوم اصلاحات ارضی اجرا نشود، دامنه اختلافات شدیدتر خواهد شد»/در مجلس سنا گفته شد: شیوع مواد مخدر بین جوانان روز به روز بیشتر می‌شود!/وزیر کشور: فرمانداران متخلف تحت پیگرد قرار گرفتند!/نماینده رئیس‌جمهور آمریکا: اثر کمک‌های آمریکا در ایران بررسی می‌شود!
6 خرداد 1343
آیت‌الله اشرفی اصفهانی: اگر علما و مراجع مرتجع باشند، خدا و ائمه اطهار هم مرتجع هستند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 خرداد 1343، شیخ محمدتقی مروارید، روز عاشورا در مسجد رشید به منبر رفته ضمن صحبت‌هایش گفته است: دولت‌های مسلمان با هم توافق ندارند و اگر توافق داشتند، تمام یهودی‌ها را از بین می‌بردند».
این سند می‌افزاید: «حاج شیخ عطاءاللّه اشرفی اصفهانی شب 11 محرم در مسجد بروجردی به منبر رفته ضمن سخنان خود اظهار داشته علما را مرتجع معرفی می‌کنند. اگر علما مرتجع باشند، پس خدا و پیغمبر و ائمه اطهار مرتجع هستند».1
 
نهرو، نخست‌وزیر هند، درگذشت
سحرگاه امروز نهرو، نخست‌وزیر هند، ناگهان به حالت اغما افتاد و مقارن ظهر فوت او اعلام شد.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فوت ناگهانی جواهر لعل نهرو، نخست‌وزیر هند، جهان را در اندوه و حیرت فرو برد.
نهرو مایل بود دخترش جانشین او گردد و ممکن است این آرزوی نخست‌وزیر متوفی برآورده شود.
هنگام مرگ نهرو فقط پزشک مخصوص و دخترش بر بالین او بودند.
 
«کنکور باید از بین برود»
رئیس دانشگاه ملی طی مصاحبه‌ای پیشنهاد کرد: «کنکور باید از بین برود. کنکور و مسابقه جوانان ایرانی را به خرافات و شانس معتقد کرده است».
دانشگاه‌های مملکت می‌توانند کلیه جوانانی که صلاحیت تحصیل را دارند بپذیرند.
 
«مصالح ساختمانی گران شده است»
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» مصالح ساختمانی گران شده است. کوره‌پزها می‌گویند: نرخ شهرداری آجر هزاری شصت تومان است و ما هنوز از نرخ شهرداری ارزان‌تر می‌فروشیم!
کارخانه‌داران اعلام کردند که نرخ سیمان را بالا نبرده‌اند و فروشندگان جزء اجحاف می‌کنند.
در جنوب شهر به علت گران شدن مصالح ساختمانی، مردم به جای آجر «خشت» مصرف می‌کنند.
 
سقوط هواپیمای حامل آمریکایی‌ها در تبریز!
عصر دیروز یک فروند هواپیمای دو موتوره که از فرودگاه تبریز به طرف تهران پرواز کرده بود در فاصله 25 کیلومتری تبریز در یک مزرعه به نام «باغ ملک» سقوط کرد و از شش نفر سرنشینان هواپیما، که پنج نفرشان آمریکایی و یک ایرانی بودند، فقط یک آمریکایی مجروح شد، ولی هواپیما متلاشی گردید.
علت سقوط خرابی یکی از موتورهای هواپیما بوده است.
 
فروش یخ طبیعی ممنوع شد
از طرف بهداری شهرداری فروش یخ طبیعی ممنوع شد.
بر اساس آزمایش‌هایی که به عمل آمده یخ‌های طبیعی کاملا آلوده است و مصرف آن عواقب بدی دارد.
بهداری برای حفظ سلامت مردم از فروش یخ طبیعی جلوگیری و متخلفین را تعقیب می‌کند.
 
هویدا: قانون جدید مالیات بر درآمد در دست تهیه است
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، گفت: قانون جدید مالیات بر درآمد در دست تهیه است و اطمینان دارم که در سال آینده قانون جدید مالیات بر درآمد که متناسب با رشد اقتصادی کشور خواهد بود به جریان گذارده شود و تا آن موقع تکلیف پرونده‌های معوقه مالیاتی که دست و پای مأموران را برای فعالیت می‌بندد روشن شده باشد.
مالیات‌های بزرگ به اجرا گذارده شده و سازمان تشخیص مالیات اصلاح می‌شود.
وزیر دارایی در مورد توافق و کمیسیون توافق توضیح داد که منظور از توافق کدخدامنشی نیست؛ ما با کدخدامنشی مخالفیم. منظور از توافق این است که اگر دارایی پیش‌آگهی سرسام‌آور صادر کرد، در کمیسیون صحبت کنیم و آن را اصلاح نماییم و مالیات حقه را دریافت نماییم. از توافق نباید استنباط غلط بشود و خیال کنند که مالیات حقه را هم با کدخدامنشی می‌توان از بین برد.
 
اعلامیه مشترک عراق و جمهوری متحد عربی
«خبرگزاری فرانسه» 26 مه از قاهره گزارش داد: امروز اعلامیه مشترکی از طرف عبدالناصر و مارشال عارف، رؤسای جمهوری مصر و عراق، در قاهره انتشار یافت.
در این اعلامیه دو کشور تصمیم خود را به اجرای تصمیمات کنفرانس قاهره، که از روز 13 تا 17 ژانویه گذشته درباره اعاده حقوق ملت فلسطین گرفته شد، اعلام داشته‌اند.
در پایان اعلامیه گفته شده است: یک شورای ریاست‌جمهوری مرکب از سران دو کشور برای بررسی مراحل مختلف وحدت دو کشور در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و اطلاعاتی تشکیل خواهد شد. یک فرماندهی مشترک نظامی نیز تشکیل می‌شود که تسلیحات و تعلیمات افراد و همچنین استراتژی دو کشور را تعیین خواهد کرد.
 
«مرحله دوم اصلاحات ارضی اجرا نشود، دامنه اختلافات شدیدتر خواهد شد»
عباس سالور، سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کشور، طی مصاحبه‌ای گفت: مرحله دوم اصلاحات ارضی اگر به فوریت و سرعت اجرا نشود، دامنه اختلافات بین زارعین و مالکین روز به روز شدیدتر خواهد شد.
نظم نوین فلاحتی در کلیه دهات ایران منوط به اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی است.
نمی‌توان به اجرای مرحله اول اصلاحات ارضی اکتفا کرد و فقط طبقات خاصی از کشاورزان را مورد حمایت قرار داد.2
 
در مجلس سنا گفته شد: شیوع مواد مخدر بین جوانان روز به روز بیشتر می‌شود!
جلسه امروز سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی برگزار شد. در این جلسه پیرامون جلوگیری از تصادفات اتومبیل، خطرات دود گازوئیل اتوبوس‌ها و شیوع مواد مخدر در میان جوانان صحبت شد و دو سؤال درباره افزایش تعداد اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کمک به کشاورزان زلزله‌زده قزوین مورد بحث قرار گرفت.
در این جلسه، صادق رضازاده شفق، سناتور انتصابی تهران، در نطق پیش از دستور خود گفت: بنده دو سه روز پیش در یک مجمع دیگری شنیدم اشاعه این اخبار درست نیست؛ چون با کمال تأسف برای افکار عامه ضرر دارد و شاید هم بی‌اساس باشد؛ ان‌شاءالله همچنان که جناب آقای ممتاز هم فرمودند و من هم تصور می‌کنم که تا حدی شایعه باشد و صحت ندارد. در آن مجمعی که دانشگاهیان و فرهنگیان بودند می‌گفتند که موضوع مواد مخدره مخصوصا در بین جوانان دارد با انواع حیل پیشرفت می‌کند و مأمورینی دارند که شب و روز مشغول این کار هستند و سرش هم پول است که دین و ایمان و شرافت و هستی بشر را می‌خرد نه برای آنکه مردم را مریض می‌کند می‌خواهند پول دربیاورند مواد مخدره را ترویج می‌کنند می‌آیند با دختران و جوانان آشنا می‌شوند دوست می‌شوند ضمنا برای هدایا هم مجانا یک مقدار حاضر دارند هدیه می‌کنند تعارف می‌کنند و دعوت می‌کنند.3
 
وزیر کشور: فرمانداران متخلف تحت پیگرد قرار گرفتند!
وزیر کشور گفت: کادر فرمانداران با استفاده از طبقات تحصیل‌کرده تکمیل می‌شود.
دکتر جواد صدر اظهار داشت: اخیرا در کادر فرمانداران تغییراتی داده شده است. البته این تغییرات را نباید پای شروع اصلاحات در وزارت کشور گذاشت؛ چون قصد این بوده است فرماندارانی که دو سال خدمتشان در محل پایان یافته تغییر کنند و با توجه به اطلاعات و احاطه هر کدام از آنها در امور شهرستان‌های مختلف، این تغییرات صورت گرفته است. تغییرات مذکور ادامه خواهد داشت و هم‌اکنون مشغول بررسی هستیم.
وزیر کشور گفت: دو تن از فرمانداران که در گذشته مرتکب خلاف شده‌اند تحت تعقیب اداری قرار گرفته‌اند و پس از این هم دقت و مراقبت خواهد شد که فرمانداران به نحو احسن وظایف محوله را انجام دهند.
 
نماینده رئیس‌جمهور آمریکا: اثر کمک‌های آمریکا در ایران بررسی می‌شود!
نماینده مخصوص رئیس‌جمهوری آمریکا در امور بازرگانی خارجی طی مصاحبه‌ای گفت: اثر کمک‌های آمریکا در ایران بررسی می‌شود.
دانیل گولدی، نماینده مخصوص جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، در امور بازرگانی بین آمریکا و سایر کشورهای جهان، که عصر روز شنبه این هفته به تهران وارد شده بعد از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و درباره امور تجاری بین ایران و آمریکا گفت: آمریکا در داخله خود اولین و محکم‌ترین بازار مشترک را دارد؛ زیرا پنجاه ایالت آمریکا از لحاظ مرزی و تجاری و پولی کاملا با هم مربوط هستند و مشکلی ندارند؛ به همین جهت آمریکا علاقه‌مند است که تجارت خودش را با خارج من جمله ایران توسعه دهد.
گولدی افزود: در فرانسه، که قبلا از آن بازدید کرده‌ام، و به ژاپن، که بعدا خواهم رفت، بازرگانی به سطح وسیعی توسعه یافته است. در این قبیل کشورها بیشتر کالاهای مورد نیاز عمومی مورد نظر است. در ایران، ترکیه و پاکستان و کشورهایی نظیر آن، که از آن بازدید کرده‌ام، منظور مطالعه آمریکا در این کشورها این است که ببیند برنامه‌های کمک آمریکا به این کشورها تا چه اندازه مؤثر واقع شده است. در ضمن مطالعه می‌شود که چه سرمایه‌گذاری‌هایی در این کشورها می‌توان کرد که کشورهای در حال توسعه من جمله ایران کالاهایی تولید کنند که مورد احتیاج است تا بتوانند آن را صادر کنند و در ازای آن کالاهای مورد نیاز خود را وارد نمایند.
دانیل گولدی در پاسخ این سؤال که آیا آمریکا می‌تواند برای کمک و توسعه مبادلات بازرگانی ایران تعرفه گمرکی کالاهای صادراتی ایران را به آمریکا کاهش دهد اظهار داشت: آمریکا چون با کشورهای آزاد جهان من جمله ایران و سایر کشورهای در حال رشد و توسعه‌یافته روابط دوستی نزدیک دارد؛ لذا چنانچه بخواهد کاهشی در تعرفه گمرکی کالاهای وارده به آمریکا بدهد باید این کاهش را برای همه کشورها در نظر بگیرد.4
 
روزنامه اطلاعات، 6 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcefv8z.jh8zvi9bbj.html
iichs.ir/vdcefv8z.jh8zvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما