توضیحات نخست‌وزیر درباره ساخت «ذوب آهن» در ایران!/اصلاح قانون اتاق صنایع/منصور شایعات مرتبط با تغییرات در دولت را تکذیب کرد!/نخست‌وزیر: دولت با تمام قدرت جلوی گرانی را خواهد گرفت!/اقبال به ایتالیا می‌رود/قرارداد نفت ایران و افغانستان برای مدت یک سال تمدید شد/نماینده رئیس‌جمهور آمریکا به ایران آمد!/شیوع آبله در مرز ایران و افغانستان/جشن انقلاب آرژانتین در دربار شاهنشاهی برگزار شد!
5 خرداد 1343
توضیحات نخست‌وزیر درباره ساخت «ذوب آهن» در ایران!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، دیشب در ضیافت اتاق صنایع و معادن پیرامون مسئله ذوب آهن اظهار داشت: گزارش مقدماتی ذوب آهن به وسیله سازمان ذوب آهن و وزارت اقتصاد همین یکی دو روزه به من تسلیم شد و امیدوارم گزارش نهایی آن تا دو ماه دیگر آماده شود.
در گزارش نهایی مسائل مختلف و مهم در کار ذوب آهن روشن و مشخص خواهد شد و ما ظرفیت کارخانه، جنبه‌های فنی، مواد اولیه، محل کارخانه و دیگر مشخصات را به صورت قطعی در دست خواهیم داشت. من امیدوارم پس از پایان مطالعات دولت اقدامات لازم صورت بگیرد و تا یک سال پس از آن کارهای عملی ساختمان کارخانه ذوب آهن شروع شود.
 
اصلاح قانون اتاق صنایع
منصور سپس به نقش اتاق صنایع و معادن اشاره کرد و متذکر شد قانون اتاق صنایع و معادن با اصلاحاتی به تصویب خواهد رسید و اتاق جنبه قانونی قطعی خواهد داشت. دولت امیدوار است با اتاق همکاری نزدیک داشته باشد و جنبه‌ها و رشته‌های مختلف صنعت را با همکاری اتاق صنایع مورد بررسی قرار دهد.
 
منصور شایعات مرتبط با تغییرات در دولت را تکذیب کرد!
یکی از خبرنگاران در این موقع از نخست‌وزیر سؤال کرد: شایعاتی شنیده می‌شود که در هیئت دولت تغییراتی داده خواهد شد؛ آیا این شایعات صحیح است؟ منصور با خنده سؤال کرد: منظور از این تغییرات چیست؟!
خبرنگار مزبور گفت: منظور این است که برخی از وزرا تغییر خواهند کرد. نخست‌وزیر باز هم با شوخی گفت: چنین شایعاتی صحیح نیست، ولی وقتی قرار بر شایعه باشد چه بسا ممکن است خود دولت سقوط کند!
 
نخست‌وزیر: دولت با تمام قدرت جلوی گرانی را خواهد گرفت!
نخست‌وزیر پیش از ظهر امروز کنفرانس فرمانداران را گشود و طی سخنانی اعلام کرد که دولت با تمام قدرت از هر گونه افزایش قیمتی جلوگیری خواهد کرد.
 
اقبال به ایتالیا می‌رود
دکتر منوچهر اقبال به دعوت مقامات نفتی ایتالیا به‌زودی به آن کشور مسافرت خواهد کرد.
گفته می‌شود مسافرت به ایتالیا بعد از بازگشت از افغانستان و احتمالا تا اواخر این ماه صورت خواهد گرفت.
کمپانی نفت ایتالیایی «آنی» با شرکت ملی نفت ایران قراردادی بر مبنای 75-25 منعقد ساخته و شرکت نفت ایران و ایتالیا به نام «سیریپ» تشکیل شده است.
پرفسور بولدرینی، رئیس هیئت‌مدیره کمپانی آنی، در مسافرت اخیر خود به ایران برای شرکت در مراسم افتتاح تأسیسات نفتی سیریپ دعوت مزبور را تجدید نمود و آقای دکتر اقبال آن را قبول کرد.
 
قرارداد نفت ایران و افغانستان برای مدت یک سال تمدید شد
رادیو کابل دیشب اطلاع داد: قرارداد تأمین نفت مورد احتیاج افغانستان برای یک سال دیگر با دولت ایران تمدید شد. این قرارداد را کفیل وزارت معادن و صنایع از طرف دولت پادشاهی افغانستان و دکتر منوچهر اقبال، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از طرف دولت شاهنشاهی ایران در وزارت معادن و صنایع امضا نمودند.
در موقع امضای قرارداد، نمایندگان وزارت صنایع و معادن افغانستان و اعضای هیئت اعزامی ایران و سفیر کبیر ایران حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، امضای قرارداد پس از سه روز مذاکره انجام گرفت. افغانستان طبق قرارداد اولیه که اکنون تمدید گردید سالانه ۲۸ هزار تن فرآورده‌های نفتی از ایران خریداری می‌کند. ممکن است این رقم در قرارداد جدید افزایش یافته باشد.
همچنین در مذاکرات سه‌روزه موضوع به عهده گرفتن توزیع سوخت هواپیماها در فرودگاه کابل توسط شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفته و ممکن است این مورد هم در قرارداد منظور شده باشد.
دکتر اقبال و همراهان بعد از ظهر امروز به تهران باز می‌گردند.
 
نماینده رئیس‌جمهور آمریکا به ایران آمد!
دانیل گولدی، نماینده مخصوص جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، و رئیس اداره توسعه بازرگانی این کشور، برای مذاکره در امور تجاری و مالی با مقامات اقتصادی ایران وارد تهران شد.
وی طی چند روز اقامت خود در تهران با شخصیت‌های مختلف اقتصادی و بانکی ایران ملاقات و مذاکره می‌کند و توسعه روابط بازرگانی دو کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.
گولدی پس از مذاکره با مقامات ایرانی برای ادامه مأموریت خود به سایر کشورها نیز مسافرت خواهد کرد.
 
شیوع آبله در مرز ایران و افغانستان
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: اخیرا در مناطق مرزی سیستان چندین مورد بیماری آبله دیده شده و به همین جهت دیروز دو اکیپ مجهز با وسایل لازم از طرف اداره بهداشت استان بلوچستان و سیستان جهت پیشگیری و معالجه مبتلایان عازم زابل شد.
به قرار اطلاع عده‌ای از دامداران که به چراگاه‌های کوهستان‌های نوار مرزی رفته‌اند، در بازگشت، این بیماری را با خود به سیستان آورده و باعث بروز اپیدمی آبله شده‌اند؛ ضمنا از طرف اداره بهداشت عده‌ای مأمور جهت مراقبت و جلوگیری از افرادی که بعد از کوهستان‌های مرزی وارد می‌شوند گماشته شده است.
 
جشن انقلاب آرژانتین در دربار شاهنشاهی برگزار شد!
از ساعت 7 بعدازظهر دیروز به مناسبت سالروز انقلاب آرژانتین از طرف رومان سایوس، سفیر کبیر آن دولت، در دربار شاهنشاهی مجلس ضیافتی ترتیب داده شده بود.
در این مجلس ضیافت، حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، چند تن از آقایان وزیران، نمایندگان دول خارجی در تهران و رجال و شخصیت‌های مملکتی با بانوانشان حضور داشتند.1
 
روزنامه اطلاعات، 5 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcd9j0f.yt0fj6a22y.html
iichs.ir/vdcd9j0f.yt0fj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما