حکایت تاریخی آیت‌الله کفعمی که ساواک آن را کنایه به حکومت دانست!/سفیر انگلیس در ایران عازم آذربایجان شد/سرنوشت رصدخانه شیراز/تغییرات مهمی در ادارات و شرکت‌های وابسته به دولت داده می‌شود/اکتشافات جدید نفت در گرگان/اقبال سفیر جدید ایران در بلژیک می‌شود/پیشنهادات کارشناسان خارجی برای «ذوب آهن» به ایران!/تغییرات بانک رهنی/اعلام جرم علیه سرپرست سابق شهرداری/ارسنجانی با حزب «سوسیال‌دموکرات» به میدان خواهد آمد/شهردار سابق تهران در زندان چه می‌کند؟!
25 اردیبهشت 1343
حکایت تاریخی آیت‌الله کفعمی که ساواک آن را کنایه به حکومت دانست!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 25 اردیبهشت 1343 «آقای کفعمی1 در تکیه سیستانی‌ها در شب 25 /2 /43 [گفته است] هارون‌الرشید دو پسر داشت به نام‌های مأمون و امین. برای آنکه این دو پسر را امتحان کند و ببیند کدام‌یک با هوش‌تر هستند یک شب که ساعت از نیمه گذشته بود مأمون2 را خواست و به او گفت که سه حاجت از من بخواه. مأمون که با لباس خواب و قیافه خواب‌آلود آمده بود بدون هیچ گونه فکری گفت که فلان اسب شکاری و فلان سگ تازی و فلان کنیز را به من بده. هارون‌الرشید پس از برآورده کردن حاجت پسر اولش او را مرخص و بلافاصله امین را خواست. این بار امین با لباس جنگ و رزم بلافاصله حاضر شد و هارون‌الرشید به او گفت که سه حاجت از من بخواه.
در ادامه این سند آمده است: «امین پس از تفکر بسیار گفت که (از این قسمت دقت بیشتری شود) ای پدر حاجت اول من این است که وضع سربازخانه‌ها و سربازها بسیار بسیار بد و افسران آنها دزد و دقل [دغل] هستند. (عینا سخنان واعظ تکیه بر این کلمات داشت) و هیچ به وضع سربازها نمی‌رسند و وضع مرزبانی‌های مملکت که به دست آنها می‌باشد روز به روز خراب و خراب‌تر می‌شود می‌خواهم که فرماندهی این قسمت را به من بدهی و اما حاجت دوم من این است که وضع مالیاتی مملکت که خون و رگ‌های این مملکت است رو به زوال می‌رود و عده‌ای از بازرسان خون مردم را می‌مکند و هیچ گونه درآمدی برای خزانه درست نشده است خواستم که حاجت دوم مرا هم برآورده نموده و امین این قسمت را هم به عهده من واگذار نمایی. حاجت سوم من این است که وضع زندان‌ها بسیار خراب و عده‌ای بی‌گناه و باگناه در کنار هم در این زندان‌ها جای دارند که به هیچ وجه شایسته نیست این طور باشد. چرا عده‌ای را به زور که هیچ گناهی ندارند در این زندان‌ها نگه داشته‌اند؟ می‌خواستم که حاجت سوم مرا هم برآورده نموده ریاست این قسمت را هم به عهده من بگذاری».
در انتهای این سند آمده است: «تذکرات لازم به آقای کفعمی داده شده است که در بالای منبر مطالب بر خلاف مصلحت نگوید. به پرونده نامبرده الصاق گردد».3
 
سفیر انگلیس در ایران عازم آذربایجان شد
«تهران‌مصور» نوشت: روز دوشنبه این هفته سردنیس رایت، سفیر کبیر انگلیس در ایران، با اتومبیل از طریق کردستان و رضائیه به سوی تبریز عزیمت کرد و از آنجا عازم جلفا شد.
در این مسافرت سفیر کبیر انگلیس از اردبیل و آستارا نیز دیدن خواهد کرد.
 
سرنوشت رصدخانه شیراز
«تهران‌مصور» نوشت: پس از افتتاح پایگاه تحقیقات فضایی در تهران قرار بود به زودی رصدخانه شیراز که یکی از دوازده پایگاه معتبر ردگیری اقمار مصنوعی جهانی است برچیده و به کشور اتیوپی (حبشه) منتقل شود، ولی در اثر مذاکراتی که بین مقامات دانشگاه تهران و مقامات آمریکایی به عمل آمد موافقت شد این رصدخانه همچنان به کار خود ادامه دهد.4
 
تغییرات مهمی در ادارات و شرکت‌های وابسته به دولت داده می‌شود
«سپید و سیاه» نوشت: بنا به تصمیمی که در محافل وابسته به دولت گرفته شده قرار است تغییراتی در ادارات و شرکت‌ها و بانک‌های وابسته به دولت مانند شرکت شیلات، شرکت فرش و شرکت بیمه و ادارات وابسته به سازمان برنامه داده شود.
 
اکتشافات جدید نفت در گرگان
«سپید و سیاه» نوشت: اکتشافات جدید نفت در گرگان و دسترسی به منابع عظیمی که در این دشت بزرگ به دست آمده صد درصد بر اهمیت این منطقه افزوده است و ممکن است در آینده بسیار نزدیکی دشت زراعتی گرگان مبدل به یک منطقه بزرگ صنعتی بشود.
مهندسین اظهار داشته‌اند بر خلاف نفت قم که حدس زده می‌شد منابع بزرگی ندارد نفت گرگان دارای منابع عظیم است.
 
اقبال سفیر جدید ایران در بلژیک می‌شود
«سپید و سیاه» نوشت: علاوه بر تعیین سفرای جدید در بغداد و کویت قرار است آقای احمد اقبال نیز به سمت سفیر کبیر ایران در بلژیک تعیین شود.
ضمنا آقای خزعل به سمت معاون سفیر کبیر ایران در کویت تعیین می‌گردد.
 
پیشنهادات کارشناسان خارجی برای «ذوب آهن» به ایران!
«سپید و سیاه» نوشت: موضوع ایجاد کارخانه ذوب آهن ایران مورد توجه محافل اقتصادی جهان قرار گرفته و علاوه بر کارشناسان فرانسوی عده‌ای کارشناس از کشورهای نروژ و دانمارک نیز برای ایجاد کارخانه ذوب آهن پیشنهاداتی داده‌اند.
 
تغییرات بانک رهنی
«سپید و سیاه» نوشت: بالاخره مطالعات و بررسی‌ها در مورد وضع بانک رهنی به نتیجه رسید و بانک از صورت قبلی که کارش به جای وام دادن رهنی خانه‌سازی شده بود بیرون آمد و با افزودن سرمایه قرار شده است هم میزان وام بالا برود و هم به مدت استهلاک آن افزوده گردد.
ممکن است خانه‌های ساخته‌شده، توسط بانک رهنی نیز عینا به بانک ساختمانی منتقل شود.
 
اعلام جرم علیه سرپرست سابق شهرداری
«سپید و سیاه» نوشت: طبق اطلاع اعلام جرم‌هایی که علیه توانا، سرپرست سابق شهرداری، شده وارد مراحل جدیدی می‌شود و بعید نیست نامبرده از طرف دیوان کیفر احضار و بازپرسی از وی آغاز شود.5
 
ارسنجانی با حزب «سوسیال‌دموکرات» به میدان خواهد آمد
«تهران‌مصور» نوشت: هفته قبل دکتر حسن ارسنجانی، سفیر کبیر ایران در ایتالیا که همراه ساراگات، وزیر خارجه ایتالیا، به تهران آمده بود، به محل مأموریت خویش بازگشت.
ارسنجانی که از سال‌ها قبل درباره «سوسیالیزم» و «سوسیالیست‌های جهان» مطالعاتی کرده بود، در دوران سفارتش در ایتالیا موفق شد از نزدیک با سوسیالیست‌های ایتالیا تماس بگیرد و با رهبر حزب سوسیالیست ایتالیا نیز طرح دوستی بریزد.
ارسنجانی همچنین مطالعاتی درباره گرایش به چپ در ایتالیا نموده و معتقد است که در ایران نیز باید از روش تمایل به چپ سوسیالیست‌ها پیروی کرد تا طبقه نوخاسته ایران بتواند زندگی بهتری داشته باشد.
ارسنجانی برای آماده کردن زمینه مساعد جهت اجرای نظریات خود در ایران از چندی قبل سلسله مقالاتی در هفته‌نامه «بامشاد» منتشر کرده که مورد توجه محافل سیاسی واقع شده است. به همین جهت گفته می‌شود در آتیه نزدیکی ارسنجانی در تهران حزبی به نام حزب «سوسیال‌دموکرات» تشکیل خواهد داد و مقدمات تشکیل حزب مذکور را هم فراهم کرده است و به نظر می‌رسد تا نیمه اول سال جاری موجودیت آن اعلام شود.
ارسنجانی یک ماه دیگر از رم به تهران می‌آید و تصور می‌رود جزء ملتزمین همایونی به آمریکا سفر کند، به طوری که رسما اعلام شده شاهنشاه در خردادماه رسما به آمریکا سفر خواهند کرد و در صورتی که ارسنجانی در التزام شاهانه به آمریکا سفر نماید، در آنجا درباره اصلاحات ارضی، شرکت‌های تعاونی، وضع دهقانان آزادشده، مشکلات زمین و آب اطلاعاتی به مطبوعات و رادیوها و تلویزیون‌های آمریکا جهت روشن شدن افکار عمومی و مقامات آن کشور خواهد داد.
 
شهردار سابق تهران در زندان چه می‌کند؟!
«تهران‌مصور» نوشت: پنج ماه قبل احمد نفیسی، شهردار تهران، بازداشت گردید و اکنون پس از گذراندن 150 روز در زندان گفته می‌شود که مقدمات آزادی وی فراهم می‌شود. اتهاماتی که به او نسبت می‌دهند عبارت است از:
1. خرید اراضی رباط کریم؛ 2. لغو عوارض مزاحم؛ 3. سوء استفاده در امر آسفالت تهران.
در مدت 150 روز گذشته بازپرس دیوان کیفر از عده زیادی بازجویی کرد و با کمک یکی از کارشناسان آسفالت ایران که دانشگاه تهران صلاحیت او را گواهی کرده و به دادگستری معرفی نموده در اطراف سه موضوع فوق به تحقیق پرداخته است.
در خلال این مدت نفیسی بیکار ننشسته و در زندان به نگاشتن 1500 صفحه یادداشت مبادرت ورزید و بنا به گفته خودش در صورت لزوم از آنها در محضر بازپرس و یا دادگاه استفاده خواهد کرد.6
 
احمد نفیسی در حال تسلیم کلید طلایی شهر تهران به لئونید برژنف در جریان سفر وی به ایران
احمد نفیسی، شهردار تهران، در حال تسلیم کلید طلایی شهر تهران به لئونید برژنف، صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی، در جریان سفر وی به ایران
شماره آرشیو: 123836-275م
 
https://iichs.ir/vdcbzwb8.rhb8spiuur.html
iichs.ir/vdcbzwb8.rhb8spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما