ملاقات مأمور ویژه ساواک با آیت‌الله خمینی و ابلاغ پیغام وزیر کشور به ایشان!/صورت جلسه کمیته اطلاعاتی استان فارس پیش از ایام عزاداری محرم و صفر/تعهد رسمی و کتبی گرفته شود که جز عزاداری کار دیگری انجام نشود!/هشتم تا سیزدهم محرم واحدهای نظامی به صورت آماده باش خواهند بود!/به مأمورین تفهیم شود که در گزارشات خود به تفسیر اظهارات وعاظ نپردازند و تنها واقعیت را منعکس کنند!/از محله کلیمی‌ها و بهائی‌ها مراقبت مستمر شود!/غیر از تصاویر ائمه اطهار عکس متفرقه نباید در محافل و تکایا استفاده شود!/انگلیس در عدن نیرو پیاده کرد/کارخانه ذوب آهن ایران هر چه زودتر باید ساخته شود/هیئت بازرگانی انگلیس در وزارت اقتصاد/با ریختن سکه پهلوی، بتن‌ریزی سد  لتیان آغاز می‌شود!/اعتبار خرید گوسفند از خارج تأمین شد/قانون اقامت اتباع بیگانه اصلاح می‌شود/با پانصدمیلیون اعتبار، دانشگاه پهلوی در جای جدید ساخته می‌شود!/در «سنگر» تلفن نیست
13 اردیبهشت 1343
ملاقات مأمور ویژه ساواک با آیت‌الله خمینی و ابلاغ پیغام وزیر کشور به ایشان!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 13 اردیبهشت 1343 که از سوی ساواک تهران به «تیمسار ریاست ساواک مدیریت کل اداره سوم» ارسال شده است «مأمور ژ ـ ش این ساواک با یک سفر دو روزه به قم آقاى خمینى را نیز ملاقات و ضمن ابلاغ پیغام جناب آقاى وزیر کشور به نامبرده مذاکراتى نیز صورت گرفته است. اکنون خلاصه‌اى از آن را به طور کتبى گزارش نموده که عینا جهت اطلاع به پیوست ایفاد می‌گردد...»
در این گزارش آمده است: اینجانب بعد از ظهر روز پنجشنبه 3 اردیبهشت‌ماه جارى عازم قم و در ساعت 6 بعد از ظهر وارد قم گردیده و در منزل به حضور آقاى آیت‌الله‏ خمینى رسیدم. جمعیت زیادى در داخل و خارج خانه مشارالیه مشاهده مى‏گردید.
در ساعت 11 شب بود که توانستم جواب پیام آقاى دکتر صدر را حضور آقاى آیت‌الله‏ خمینى عرض نمایم و یادآور شوم که دشمنان ایران در جراید نغمه‏هایى آغاز نموده‏اند و نظر تجزیه ایران را دارند. ما ایرانیان باید متفقا در این لحظه حساس ولو اینکه اختلافى هم داشته باشیم عموما یکدل و یک‌صدا شده و مشت محکمى بر دهان یاوه‌گویان بزنیم و حال اختلافات را موکول به وقت مناسبى نماییم.
آقاى آیت‌الله‏ در جواب فرمودند: ما علما همیشه براى حفظ استقلال و تمامیت این مملکت متفق و پیش‌قدم بوده و خواهیم بود منتهى بعضى از مسئولین امور دانسته یا ندانسته ایجاد اختلاف مى‏نمایند کما اینکه دولت فعلى در آغاز کار خود بیاناتى نمود و متأسفانه بعد از چند روز متدرجا ناسخ آن مشاهده گردیده و معلوم نیست از این اظهارات ضد و نقیض چه منظورى دارند؛ مثلا در چند روز گذشته چند نفر از وعاظ را بدون جهت گرفتند.
به عقیده اینجانب در صورتى که صلاح بدانند بازداشت‌شدگان را (وعاظ) آزاد نموده و یک نفر شخص محترم و مورد اعتماد را حضور آیت‌الله اعزام دارند که موقعیت فعلى کشور و مندرجات جراید داخلى و خارجى را از نظر ایشان گذرانده و از مشارالیه بخواهند که به وعاظ دستور اکید صادر نمایند که از اداى هرگونه مطالبى که ایجاد تشنج و اختلاف و غیره بنماید خوددارى کنند و مسلم است که وعاظ در مقابل آیت‌الله مجبور به اطاعت خواهند شد و حتما خشنود خواهد شد.1
 
صورت جلسه کمیته اطلاعاتی استان فارس پیش از ایام عزاداری محرم و صفر
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 13 اردیبهشت 1343 «ساعت 8 صبح روز یکشنبه 13 /2 /43 کمیته اطلاعاتى استان ... در استاندارى فارس تشکیل گردید».
این سند می‌افزاید: سرکار سرهنگ پرویز، کفیل ساواک فارس، اظهار داشتند: طرح مربوط به نحوه برگزارى مراسم عزادارى در ماه‌هاى محرم و صفر که طبق تصمیم جلسه قبل قرار بود به وسیله ساواک و همکارى استاندارى تهیه و تنظیم گردد اکنون آماده و براى استحضار آقایان قرائت می‌شود.
طرح مزبور به شرح زیر به وسیله ایشان قرائت شد:
 
تعهد رسمی و کتبی گرفته شود که جز عزاداری کار دیگری انجام نشود!
افرادى که قصد برگزارى مجالس سوگوارى و روضه‌خوانى در مساجد منازل و تکایا دارند مکلف‌اند به شهربانى مراجعه و شهربانى از آنان کتبا تعهد و التزام اخذ نماید که به غیر از انجام مراسم عزادارى هیچ گونه حرف و صحبت خلاف مصلحت گفته نشود و الا از ادامه کار آنان جلوگیرى خواهد شد و متخلف تحت پیگرد قانونى قرار خواهد گرفت.
 
هشتم تا سیزدهم محرم واحدهای نظامی به صورت آماده باش خواهند بود!
از تاریخ هشتم تا سیزدهم محرم واحدهاى نظامى در پادگان مربوطه به صورت آماده‌باش خواهند بود. در شهرستان‌هایى که پادگان نظامى وجود دارد طبق دستورات بالا عمل خواهد شد و در شهرستان‌هایى که پادگان نظامى وجود ندارد مأمورین ژاندارمرى این وظیفه را انجام خواهند داد.
 
به مأمورین تفهیم شود که در گزارشات خود به تفسیر اظهارات وعاظ نپردازند و تنها واقعیت را منعکس کنند!
گماردن مأمورین فهیم و باسواد در مجالس روضه‏خوانى و ارسال گزارش‌هاى آنان به هر مرجعى که کمیته اطلاعاتى تعیین نماید و به مأمورین نیز تفهیم شود که در گزارش‌هاى خود از تفسیر و تعبیر مطالبى که وعاظ روى منبر بیان مى‏نمایند خوددارى و واقعیت را منعکس نمایند.
 
از محله کلیمی‌ها و بهائی‌ها مراقبت مستمر شود!
مراقبت مستمر از محله کلیمیان و بهائی‌ها به‌خصوص در شب‌هاى نهم و دهم از کوچه شمشیرگرها وسیله مأمورین انتظامى.
 
غیر از تصاویر ائمه اطهار عکس متفرقه نباید در محافل و تکایا استفاده شود!
از عکس‌هاى متفرقه اشخاص غیر از عکس ائمه اطهار و پیغمبران نبایستى در محافل و تکایا استفاده شود.
فرمانده مرکز پیاده و فرمانده پادگان شیراز ـ سرتیپ باوندى
 فرمانده تیپ 23 شیراز ـ سرتیپ مهدوى
سرپرست شهربانی‌هاى فارس ـ سرتیپ شاه خلیلى
رئیس سازمان اطلاعات امنیت فارس ـ سرهنگ پرویز
از طرف فرمانده ناحیه ژاندارمرى فارس ـ سرهنگ افاضت2
 
انگلیس در عدن نیرو پیاده کرد
به دنبال تشدید جنگ‌های قبیله‌ای در مرزهای عدن و یمن، به تقاضای دولت فدراسیون عربستان جنوبی انگلیس در عدن نیرو پیاده کرد.
در جنگ‌های عدن شصت تن از جمله چند سرباز انگلیسی کشته شدند.
جت‌های جنگنده انگلیسی در عملیات نظامی علیه نبردهای قبایل شرکت کردند.
بر اساس گزارش جراید داخلی، سرعت عمل انگلیس در فرستادن نیرو به عدن نشان می‌دهد که دولت مذکور از حوادث این کشور سخت نگران شده است.
 
کارخانه ذوب آهن ایران هر چه زودتر باید ساخته شود
دکتر یگانه، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، گفت: اعتقاد من این است که مملکت ما باید هر چه زودتر دارای یک کارخانه ذوب آهن شود. هم‌اکنون وزارت اقتصاد و سازمان ذوب آهن ایران سرگرم بررسی و تهیه مقدمات در این خصوص می‌باشند.
 
هیئت بازرگانی انگلیس در وزارت اقتصاد
هیئت اقتصادی و بازرگانی انگلیس پیش از ظهر امروز در وزارت اقتصاد حضور یافت و با آقایان دکتر عالیخانی وزیر، دکتر ضیائی، معاون بازرگانی، و مهندس نیازمند، معاون صنعتی وزارت اقتصاد، ملاقات نمود.
 
با ریختن سکه پهلوی، بتن‌ریزی سد  لتیان آغاز می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه ساعت 10 صبح روز شنبه آینده با ریختن تعدادی سکه پهلوی طلا در محل سد لتیان بتن‌ریزی و آغاز ساختمان آن را صادر می‌کند، این سد که در شمال شرقی تهران و بر روی رودخانه جاجرود ساخته می‌شود، قسمتی از احتیاجات تهران را از حیث آب و برق تأمین خواهد کرد.
سد لتیان پس از آغاز بتن‌ریزی در بهار سال 1346 آماده بهره‌برداری خواهد شد.
آب سد لتیان برای مصرف آب مشروب اهالی تهران و افزایش کشت در ورامین در نظر گرفته شده است.
سازمان آب پیش‌بینی می‌کند که مصرف آب تهران در پانزده سال آینده برای چهارمیلیون نفر سالکنان تهران به حدود چهارصدمیلیون متر مکعب در سال برسد.
 
اعتبار خرید گوسفند از خارج تأمین شد
یک مقام رسمی دولتی امروز در مورد خرید گوسفند از خارج جهت تأمین نیازمندی‌های داخلی گفت: دولت ایران از کشورهای همجوار ترکیه که حاضر شوند گوسفند مورد احتیاج ایران را به قیمت مناسب در اختیار ایران بگذارند گوسفند خریداری خواهد نمود.
چنانچه مؤسسه فروشنده گوسفند در ترکیه قیمت‌های مناسبی پیشنهاد نکند، شرکت معاملات خارجی از سایر کشورها از جمله افغانستان و یا کشورهای آفریقایی که فروشنده گوسفند به بهای مناسب باشند، گوسفند خریداری خواهد کرد.
شرکت معاملات خارجی برای خرید گوسفند اعتباری در حدود یکصدمیلیون تومان در نظر گرفته است. برای تأمین نیازمندی‌های کشور شاید در حدود یک‌میلیون رأس گوسفند مورد احتیاج باشد، ولی ممکن است خرید همه این مقدار گوسفند از یک جا و یک کشور امکان‌پذیر نباشد، ولی به هر صورت وارد کردن گوسفند از هر نقطه‌ای که عملی و از نظر قیمت تمام‌شده مقرون به صرفه باشد اقدام خواهد شد.
مقام مزبور اضافه کرد که هیئت نمایندگی ایران در این هفته عازم ترکیه خواهد شد و امیدوار است بتواند قسمت عمده گوسفند مورد احتیاج را از ترکیه خریداری کند و آن را در پارتی‌های سه‌هزار تایی از طریق مرز بازرگان و قطار تبریز ـ تهران حمل کرده و تحویل کشتارگاه نماید.
برای اینکه گوسفندهای وارده ارزان تمام شود حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارداتی از آن دریافت نخواهد شد.
 
قانون اقامت اتباع بیگانه اصلاح می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چندی قبل وزارت دادگستری بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه چون مراجع قضایی درباره خارجیان مقیم ایران که رعایت قوانین مربوط به اقامت اتباع بیگانه را نمی‌کنند و طبق آن قوانین متخلف شناخته می‌شوند تأمین خفیف می‌گیرند، در مراحل بعدی مأمورین انتظامی به علت عدم دسترسی به آنان دچار اشکال می‌شوند؛ ازاین‌رو نسبت به اخذ تأمین از متخلفین این مقررات دقت بیشتری معمول گردد.
صدور این بخشنامه موجب شد که موضوع در اداره حقوقی دادگستری مورد مطالعه قرار گیرد. اداره مذکور بر اساس این مطالعه و به منظور ایجاد هماهنگی و تشریک مساعی با وظایف مأمورین انتظامی درصدد برآمد ماده یک قانون اقامت اتباع بیگانه را اصلاح کند و تبصره‌ای به آن بیفزاید.
 
با پانصدمیلیون اعتبار، دانشگاه پهلوی در جای جدید ساخته می‌شود!
اسدالله علم، رئیس دانشگاه پهلوی، که چند روز قبل برای انجام کارهای مربوطه به تهران عزیمت کرده بود، به شیراز بازگشت.
در جلسه‌ای که با حضور آقایان استاندار فارس، علم رئیس دانشگاه پهلوی، رؤسای دانشکده‌ها و نمایندگان سازمان برنامه در باغ اناری، محل فعلی رئیس دانشگاه پهلوی، تشکیل شد مذاکراتی درباره بودجه دانشگاه (آنچه مربوط به سازمان برنامه است) و همچنین ساختمان جدید دانشگاه پهلوی انجام گرفت و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.
ساختمان جدید دانشگاه پهلوی با اعتباری معادل پانصدمیلیون تومان که در نظر گرفته شده است ایجاد می‌شود و طبق اطلاع اساسنامه دانشگاه پهلوی که هم‌اکنون در کمیسیون مشترک مجلس شورای ملی و مجلس سنا مطرح می‌باشد، قبل از عزیمت شاهنشاه به خارج مورد تصویب قرار می‌گیرد و به توشیح ملوکانه می‌رسد.
 
در «سنگر» تلفن نیست
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جمعی از نمایندگان اهالی «سنگر» با مراجعه به دفتر نمایندگی «اطلاعات» گفتند: در منطقه 46 هزارنفری سنگر که دارای ادارات و مؤسسات متعددی است، تلفن ارتباطی وجود ندارد و اهالی به‌خصوص بازرگانان که احتیاج زیادی به تلفن دارند، مجبورند برای مکالمه تلفنی با سایر نقاط به رشت بروند و از آنجا با اشخاص مورد نظر خود مکالمه کنند.3
 
روزنامه اطلاعات، 13 اردیبهشتز 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcaaan6.49nwy15kk4.html
iichs.ir/vdcaaan6.49nwy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما