گزارش مأمور نفوذی ساواک از نحوه استماع و انتشار نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی در مدرسه فیضیه!/ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر از اداره کل سوم ساواک به ساواک تهران/شاه عالی ترین نشان پیشاهنگی ایران را به یک آمریکایی داد!/هیئت بازرسی عالی مرزی عازم زاهدان شد/توسط وزارت کشاورزی؛ شرایط برداشت محصول توسط کشاورزان و مالکان اعلام شد/وزیر دارایی: قوانین مالیاتی یک کاسه می‌شود/مقامات بانکی: چک در منزله اسکناس است/هیئت نمایندگی ایران برای اخذ وام از بانک بین‌المللی به آمریکا رفت
12 اردیبهشت 1343
گزارش مأمور نفوذی ساواک از نحوه استماع و انتشار نوار سخنرانی آیت‌الله خمینی در مدرسه فیضیه!
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 12 اردیبهشت 1343 آمده است: مأمور نفوذى که هنوز دینارى دریافت نداشته به بهترین وجه ممکنه اطلاع داد که نوار سخنرانى آقاى خمینى در مدرسه فیضیه قم در اتاق مخصوص هم‌اکنون براى شنیدن آیت‏‌الله صالحى1 و سایر یاران و طلبه‌‏ها مشغول و ضمنا تکثیر هم می‌شود.
در ادامه این سند آمده است:
تمام اشخاصى که حضور داشته‏اند شناخته‌شده قبلى بودند. نوارها هم اکنون در دفتر بنده آزمایش می‌شود و اطمینان دارم به جز این دو نوار نوار دیگرى در مرکز استان نیست و در شهرستان‌ها نیز نظارت دارم.2
 
ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر از اداره کل سوم ساواک به ساواک تهران
اداره کل سوم ساواک دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر را به شرح زیر به ساواک تهران ابلاغ کرد: بدین وسیله دستورالعمل برگزارى مراسم عزادارى ماه‌هاى محرم و صفر سال جارى را ذیلا ابلاغ مى‏نماید.
کلیه ساواک‌ها بایستى با تشریک مساعى کامل شهربانى‏هاى محل، مواد مندرج در این بخشنامه را به موقع اجرا بگذارند:
ـ تشکیل کلیه مجالس سوگوارى در (تکایا، مساجد، منازل،) بایستى در شهرستان‌ها با کسب اجازه قبلى و موافقت شهربانى محل و در تهران با اجازه پلیس تهران باشد.
ـ گردانندگان مجالس عزادارى موظف‌اند که قبلا اسامى وعاظ و روضه‌خوان‌ها و مداحین را که در مجلس آنها شرکت خواهند کرد به مقامات شهربانى ارائه و پس از تصویب نسبت به دعوت آنها اقدام نمایند.
 ـ قبل از فرا رسیدن ماه محرم رؤساى ساواک‌ها بایستى با وعاظ و روضه‌خوان‌ها و مداحان تماس گرفته و تذکرات لازم را مبنى به رعایت نظم و عدم ایراد مطالب خارج از موضوعات مذهبى به فرد فرد آنها بدهند.
 ـ در صورت مشاهده مطالب خارج از موضوعات مذهبى و بیانات تحریک‏آمیز، شهربانی‌ها و پلیس تهران بایستى واعظ یا روضه‏خوان یا مداح منظور را احضار و طبق مقررات تعقیب نمایند. این احضار بایستى در مکان و زمانى انجام گیرد که خود وضع تحریک‏آمیز دیگرى ایجاد ننماید.
 در ایام سوگوارى بخصوص دهه اول ماه محرم مقامات شهربانى و ساواک بایستى آمادگى لازم براى اعمال قدرت در مواقع لزوم داشته باشند.3
 
شاه عالی ترین نشان پیشاهنگی ایران را به یک آمریکایی داد!
بر اساس گزارش جراید امروز کشور «بعد از ظهر پنجشنبه در پیشگاه شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی آیین سوگند پیش‌آهنگی۳۵۰۰ تن از افراد سپاه دانش در اردوگاه منظریه برگزار شد.
 در این هنگام مراسم پیشاهنگی انجام گرفت و شاهنشاه بنا به استدعای رئیس سازمان پیش‌آهنگی عالی‌ترین نشان پیش‌آهنگی ایران را به رئیس سازمان پیش‌آهنگی آمریکا که حضور داشت مرحمت فرمودند.
 
هیئت بازرسی عالی مرزی عازم زاهدان شد
هیئت بازرسی عالی مرزی امروز به ریاست سناتور تیمسار سپهبد امان‌الله جهانبانی با هواپیما عازم زاهدان شد.
اعضای هیئت عالی بازرسی مرزی در زاهدان با غلام سرورخان، استاندار کلات افغانستان، ملاقات خواهند کرد و کمیسیون مختلط مرزی دو کشور را برای تعیین بهای املاک واقع در نوار مرزی و تعیین آبشخوارها و چراگاه‌ها تشکیل خواهند داد.
 
توسط وزارت کشاورزی؛ شرایط برداشت محصول توسط کشاورزان و مالکان اعلام شد
امروز وزارت کشاورزی به مناسبت نزدیک شدن فصل برداشت محصول طی یک اطلاعیه رسمی شرایط برداشت محصولات کشاورزی را در اراضی تقسیم‌شده و تقسیم‌نشده کشاورزی و وظایف کشاورزان و مالکان را اعلام داشت.
وزارت کشاورزی طی اطلاعیه‌ای اعلام داشت: برای اینکه به توسعه چغندر و توتون در مناطق مختلفه کشور لطمه وارد نشود همچنین جهت جلوگیری از بروز اختلافات در دهاتی که مبادرت به کشت چغندر و توتون می‌شود به موجب این اطلاعیه خرده‌مالکان و زارعین صاحب نسق باید اطمینان داشته باشند که کشت توتون و چغندر توسط خوش‌نشین یا کارگر کشاورزی برای این قبیل اشخاص حقی از لحاظ نسق زراعتی و مالکیت ایجاد نکرده و باید پس از برداشت محصول توتون یا چغندر، زمین را به مالک و یا زارع صاحب نسق مسترد نمایند.
 
وزیر دارایی: قوانین مالیاتی یک کاسه می‌شود
کنفرانس پیشکاران و رؤسای دارایی‌های مستقل ساعت 9:30 صبح امروز توسط امیر عباس هویدا، وزیر دارایی، گشایش یافت و کار خود را آغاز کرد.
در جلسه امروز مدیران کل و رؤسای ادارات وزارت دارایی نیز شرکت داشتند. هویدا، وزیر دارایی، کنفرانس را به نام شاهنشاه افتتاح کرد و طی سخنان خود گفت: در مورد قوانین مالیاتی باید تاکید کنم که دولت با تغییرات خلق‌الساعه در مالیات‌ها مخالف است، لزوم تأمین امنیت اقتصادی و مالی برای مردم ایجاب می‌کند که تغییرات قوانین مالیاتی و تجاری و مقررات صادرات و واردات به حداقل تقلیل یابد.
آنچه در این مورد مطمح نظر وزارت دارایی است یک کاسه کردن قوانین و مقررات مالیاتی است. برای این کار هیئتی از کارشناسان ورزیده وزارت دارایی تعیین و به زودی مشغول کار خواهند شد.
 
مقامات بانکی: چک در منزله اسکناس است
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: موضوع چک‌های بی‌محل و رأی اخیر هیئت عمومی دیوان عالی کشور در محافل اقتصادی و قضایی و به‌خصوص بانک‌ها به صورت یک مسئله اساسی روز درآمده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته در جلسه عمومی بازرگانان که نخست‌وزیر و چند تن از آقایان وزیران نیز در آن شرکت داشتند نگرانی عمیق بازار و بازرگانان را از نتایج تصمیم دیوان عالی کشور در زمینه چک‌های بی‌محل ابراز داشت و از دولت درخواست نمود که برای حل مشکل مزبور اقدام لازم به عمل آید؛ چون اگر قرار باشد چک هم مانند سفته در معاملات اعتبار کمی داشته باشد دیگر کسی جرئت معاملات نسیه که قسمت اعظم معاملات بازار را تشکیل می‌دهد نخواهد داشت و چون پول نقد در معاملات به قدری نیست که کفاف همه معاملات را بدهد و از آن گذشته نقل و انتقال آن نیز در عمل مشکل است مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه دست روی دست بگذارند و به اعتبار چک هم معامله نکنند درحالی‌که از نظر بازرگانان چک وجه نقد تلقی می‌شود نه یک نوشته عادی.
دکتر کیانی، رئیس اداره حقوق بانکی ملت ایران، در این مورد گفت: رأی اخیر هیئت عمومی دیوانعالی کشور در مورد تبدیل ابلاغ قانونی به ابلاغ واقعی باعث می‌شود ارزش چک کاهش یابد و مردم کمتر حاضر شوند در معاملات ازچک به جای وجه نقد استفاده کنند و هم‌اکنون با آنکه هنوز چک در ایران زیاد متداول نشده مع‌هذا همین تعداد چک‌های موجود هم که مورد استفاده افراد و مؤسسات قرار می‌گیرد در افزایش پول در جریان و رونق معاملات فوق‌العاده اهمیت دارد.
با جانشین شدن ابلاغ واقعی به جای ابلاغ قانونی صادرکنندگان چک خود را نشان نخواهد داد. وقتی وصول وجه چک با تردید و احتمال سوخت همراه باشد عدم اعتماد شدیدی نسبت به چک به‌وجود می‌آید.
دکتر محمد مشیریان، رئیس اداره حقوقی و مشاور بانک بیمه بازرگانان، نیز در این مورد گفت: البته اشتباه را با سوء نیت باید فرق گذاشت، اما باید توجه کرد که با صدور رأی اخیر دیوانعالی کشور از این پس مفهوم چک عوض خواهد شد درحالی‌که چک به منزله اسکناس است پول و چک وسایل پرداختی هستند که هیچ‌گاه نباید عملی که ارزش آن را مختل کند در مورد آن انجام شود.
 
هیئت نمایندگی ایران برای اخذ وام از بانک بین‌المللی به آمریکا رفت
هیئتی مرکب از نمایندگان بانک مرکزی سازمان برنامه و وزارت راه به منظور مذاکره پیرامون دریافت وام برای ساختمان راه‌های کشور دیروز به آمریکا عزیمت نمود.
دکتر مرتضوی، معاون سازمان برنامه و سرپرست امور ارتباطات و مخابرات و عضو کمیسیون اعزامی، درباره این مسافرت اظهار داشت: در برنامه دوم برای تأمین هزینه‌های ارزی راهسازی قراردادی بین دولت ایران و بانک بین‌الملل منعقد گردید که به موجب آن بانک مبلغ ۷۲ میلیون دلار وام در اختیار سازمان برنامه قرار داد.
در برنامه سوم هم به موجب تصویب‌نامه قانونی، سازمان برنامه موظف است برای تأمین کسر اعتبارات برنامه عمرانی از مؤسسات و کشورهای خارج وام دریافت کند.5
 
روزنامه اطلاعات، 12 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciqvaz.t1au52bcct.html
iichs.ir/vdciqvaz.t1au52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما