انتشار نوار سخنرانی‌های آیت‌الله خمینی در همدان و بالا گرفتن گفت‌وگوها بین مردم در مورد سخنان ایشان/شایعات مربوط به نهضت امام خمینی(ره) در میان مردم رشت/متن صورتجلسه کمیسیون نمایندگان شهربانی کل کشور در مورد چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر/تشکیل مجالس سوگواری در شهرستان‌ها با اجازه قبلی و موافقت شهربانی محل و در تهران با اجازه پلیس!/حرکات دستجات عزاداری تنها با اجازه شهربانی و پلیس!/ممنوعیت حرکات دستجات عزاداری به جز تاسوعا و عاشورا!/آگهی خرید ذوب آهن تا اواسط شهریور در جهان منتشر می‌شود/فرهنگ به مردم واگذار می‌شود/در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: اگر دولت با نزاکت سیاسی برخورد می‌کند مردم ساکت نمی‌نشینند!/وجود قوانین و مقررات و تشریفات زاید کارهاى ثبت را طولانى می کند/آستارا آب لوله کشی ندارد و برق آن نیز باید توسعه یابد!/نمین دبستان دارد ولی دبیرستان نیست و اولاد مردم ترک تحصیل می‌کنند!/مشکل عمومى مردم مسجد سلیمان/به دلیل نبود آب و برق، بیمارستان سی تختخوابی که قرار بود در مسجد سلیمان ایجاد شود راکد مانده است!/درخواست کمک به سیل زدگان نیشابور!/قانون کهنه تجارت باید تغییر کند!
8 اردیبهشت 1343
انتشار نوار سخنرانی‌های آیت‌الله خمینی در همدان و بالا گرفتن گفت‌وگوها بین مردم در مورد سخنان ایشان
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 8 اردیبهشت 1343 «به طورکلى این موضوع و موضوع بیانات آقاى خمینى در قم که نوارش طبق اطلاع به همدان آورده شده مورد بحث و تجزیه تحلیل اهالى است. روز گذشته آقاى اسلامى بازرگان مدت بیش از 21 ساعت درباره بیانات آقاى خمینى بحث و اظهار نظر مى‏نمود و معتقد بود که ملت اسلام ناچار است اوامر روحانیون را قبول نماید. نامبرده از متعصبین و پیرو عقاید آقاى خمینى است و به طورى که اظهار مى‏داشت از نوار اصلى (آورده‌شده از قم) چندین کپیه برداشته شده که در اکثر مجالس خصوصى که وسایل بازگوى آن از هر جهت آماده و مناسب باشد استفاده مى‏گردد».1
 
شایعات مربوط به نهضت امام خمینی(ره) در میان مردم رشت
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 8 اردیبهشت 1343 «در دو روز تعطیلات اخیر2 مسافرینى از طبقات فرهنگى و دانشجویان و بازارى از تهران به رشت آمده و مراجعت نمودند و شایعاتى منتشره از ناحیه آنان که وسیله یکى از مخبرین که آشنایى به مسائل روز دارد واصل شده به شرح زیر است». این سند در شرح شایعات چنین آورده است: «طبق اطلاعات و شایعات که از تهران رسیده معلوم مى‏شود که باند ارتجاعى3 در تهران مشهد و سایر شهرستان‌ها مقدمات یک هرج و مرج و بلوا را فراهم مى‏سازند. عناصر ارتجاعى وابسته به طرفداران روحانیت به نام دین و مذهب در تهران و بالاخص مشهد فعالیت‌هایى را پیش گرفته‏اند و شایع است که تدارک بلوایى را در ایام (ماه محرم) مى‏بینند. نتیجه اینکه در رشت نیز ممکن است عناصر وابسته به ارتجاع در پنهان فعالیت‌هایى را آغاز کنند و یا اعلامیه‏هایى در آینده همراه بیاورند و هماهنگى و همگامى با سایر افراد بنمایند. طبق این اطلاعات که از مرحله شایعات هنوز دقیق‌تر نشده و تجاوز نکرده است، لبه تیز این حمله متوجه مقام سلطنت بوده و خواهد بود. گویا در تهران نیز این شایعات اوج گرفته که باند ارتجاعى که گاهى در دامن سیاه خود عناصر تروریست نیز پرورش مى‏دهند قصد سوئى به مقام سلطنت را دارند».4
 
متن صورتجلسه کمیسیون نمایندگان شهربانی کل کشور در مورد چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 8 اردیبهشت 1343: «محترما بدین وسیله یک نسخه متن صورت جلسه کمیسیون مورخه (8 /2 /43) متشکله از نمایندگان شهربانى کل کشور و ساواک در مورد چگونگى برگزارى مراسم عزادارى ماه محرم و صفر را به پیوست تقدیم مى‏دارد تا پس از تصویب به موقع اجرا گذاشته شود».
بر اساس این صورت جلسه «در مورد تشکیل جلسات سوگوارى در تکایا و مساجد و منازل و همچنین حرکت دستجات عزادارى در ماه‌هاى محرم و صفر سال جارى در تهران و شهرستان‌ها بررسی‌هاى لازم معمول و مراتب به شرح زیر پیشنهاد مى‏گردد که پس از تصویب به صورت دستورالعمل به شهربانی‌ها و ساواک‌هاى شهرستان‌ها و همچنین به پلیس و ساواک تهران ابلاغ گردد:
 
تشکیل مجالس سوگواری در شهرستان‌ها با اجازه قبلی و موافقت شهربانی محل و در تهران با اجازه پلیس!
الف) تشکیل مجالس سوگوارى: 1. تشکیل کلیه مجالس سوگوارى در (تکایا، مساجد، منازل) بایستى در شهرستان‌ها با کسب اجازه قبلى و موافقت شهربانى محل و در تهران با اجازه پلیس تهران باشد؛
2. در صورتى شهربانی‌ها و پلیس تهران مجاز به دادن اجازه تشکیل مجالس سوگوارى خواهند بود که صلاحیت گردانندگان مجالس مزبور مورد تأیید مقامات انتظامى بوده و ضمنا تعهدات اخذ شود که از هرگونه بى‏نظمى و ایراد صحبت‌هاى خارج از مطالب مذهبى جلوگیرى نمایند و در صورتى که صاحب مجلس نتواند به تعهد خود عمل نماید، در برابر مقامات انتظامى مسئول بوده و به اتهام اخلال نظم تحت تعقیب قانونى قرار خواهد گرفت.
3. گردانندگان مجالس عزادارى موظف‌اند که قبلا اسامى وعاظ و روضه‌خوان‌ها و مداحین را که در مجلس آنها شرکت خواهند کرد به مقامات شهربانى ارائه و پس از تصویب نسبت دعوت آنها اقدام نمایند.
4. قبل از فرا رسیدن ماه محرم، رؤساى ساواک‌ها بایستى با وعاظ و روضه‏خوان‌ها و مداحان تماس گرفته و تذکرات لازم را مبنى به رعایت نظم و عدم ایراد مطالب خارج از موضوعات مذهبى به فرد فرد آنها بدهند؛
5. در صورت مشاهده مطالب خارج از موضوعات مذهبى و بیانات تحریک‏آمیز، شهربانی‌ها و پلیس تهران بایستى واعظ یا روضه‏خوان و یا مداح منظور احضار و طبق مقررات تعقیب نمایند. این احضار بایستى در مکان و زمانى انجام گیرد که خود وضع تحریک‏آمیز دیگرى ایجاد ننماید؛
6. استفاده از بلندگو بایستى با اجازه مقامات انتظامى بوده و صداى آن نیز فقط براى داخل مجلس تنظیم گردد.
 
حرکات دستجات عزاداری تنها با اجازه شهربانی و پلیس!
ب) دستجات عزادارى: 1. حرکت دستجات عزادارى به طور کلى بایستى در شهرستان‌ها با اجازه شهربانى محل و در تهران با پلیس تهران باشد؛
2. صلاحیت گردانندگان دستجات نوحه‌خوان‌ها بایستى مورد تأیید مقامات مذکور بوده و از نامبردگان تعهد اخذ شود که در صورت مشاهده کوچک‌ترین بى‏نظمى در مسیر مربوطه به اتهام اخلال نظم مورد تعقیب قرار گیرند.
 
ممنوعیت حرکات دستجات عزاداری به جز تاسوعا و عاشورا!
3. حرکت دستجات عزادارى به طور کلى به جز ایام تاسوعا و عاشورا در خیابان‌ها ممنوع مى‏باشد؛
4. از نظر اینکه دستجات در مسیر خود اصطکاک و برخوردى با سایر دستجات نداشته باشند باید ساعت و مبدأ و مسیر و مقصد حرکت دستجات کاملا روشن و مورد موافقت مقامات انتظامى قرار گیرد؛
5. از حرکت دستجات که گردانندگان آن به نحوى از انحاء در جریان 15 خرداد سال گذشته شرکت داشته‏اند جلوگیرى گردد.5
 
آگهی خرید ذوب آهن تا اواسط شهریور در جهان منتشر می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با آماده شدن طرح‌ها و تکمیل مطالعات، آگهی خرید ذوب آهن تا اواسط شهریور در جهان منتشر می‌شود.
برای کارخانه ذوب آهن ایران چندین طرح توسط مهندسان و مشاوران آلمانی و آمریکایی و فرانسوی و سوئدی داده شده است.  
 
فرهنگ به مردم واگذار می‌شود
به موجب طرح تازه‌ای که تنظیم شده تشکیلات فرهنگی کشور به کلی دگرگون خواهد شد و فرهنگ به مردم واگذار می‌شود.
مدارس در اختیار مقامات محلی قرار می‌گیرد و فرهنگ به اجرای برنامه‌ها نظارت می‌کند.
این طرح به طور نمونه در سال تحصیلی آینده در سه شهر اجرا می‌شود.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: اگر دولت با نزاکت سیاسی برخورد می‌کند مردم ساکت نمی‌نشینند!
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: اگر دولت با نظر نزاکت سیاسی به تحریکات جنوب می‌نگرد، مردم ساکت نمی‌نشینند.
مکی فیصلی، نماینده خرمشهر، در نطق پیش از دستور خود گفت: اگر دولت از نظر نزاکت‌هاى سیاسى و عنایت به شیوه‌های معموله دیپلماسى با بى‌اعتنایى به این‌گونه امور نظاره مى‌کند، ملت ایران و به‌خصوص مردم خوزستان که هیچ‌ گونه قید و شرطى آنان را از بروز احساسات قلبى نمى‌تواند باز دارد ساکت نخواهند نشست ولدى‌الاقتضا همان عشایر مرزدار و باوفاى اصیل ایرانى جواب این یاوه‌گویی‌ها را خواهند داد.
 
وجود قوانین و مقررات و تشریفات زاید کارهاى ثبت را طولانى می کند
اما چند روز پیش جناب آقاى نخست‌وزیر به تعیین پیشکاری‌هاى دارایى اشاره فرمودند که از مأمورین مورد اعتماد انتخاب شدند در صورتی‌که خودشان اطلاع از جریان کارشان نداشتند و در اتاق وزیر دارایى مسبوق گردیدند رویه بسیار مطلوبى و موجب تشویق کارمندان مجرب و صالح دولت مى‌باشد امیدواریم این رویه در محیط صفا و دقت ادامه پیدا نماید و مردم هر روز از این آثار خیر برخوردار شوند چند جلسه قبل جناب آقاى مصطفوى راجع به کارمندان ثبت تذکرى دادند بنده 29 سال در این اداره مشغول خدمت بودم و پست‌هاى حساسى در مرکز و شهرستان‌ها داشتم روى اعتماد دستگاه حتى براى برادر خودم نیز که رئیس اداره ثبت اردبیل بودند بازرس تعیین شدم. اما معایب کار را منصفانه به دقت بررسى و گزارش نمودم و در مدت بازرسى منزل برادرم نرفتم در طول خدمت کلیه املاکم را فروختم و به مصرف حفظ حیثیت شخصى ادارى و خانوادگى رساندم و الان که خدمت آقایان محترم هستم افتخار دارم به عرض برسانم جز تقدیر در پرونده 29 ساله استخدامیم چیز دیگرى وجود ندارد و از نظر انجام وظیفه سربلندم و حتى مرتکب تخلف ادارى هم در این مدت طولانى نشده‌ام و به درگاه خداوند بزرگ شکرگزارم.
در این اداره اعضا صحیح و قابل اعتماد هستند اما این مطلب را نیز بنابر اطلاعاتى که دارم عرض مى‌نمایم وجود قوانین و مقررات و تشریفات زاید کارهاى ثبت را طولانى‌تر مى‌نماید و مردم ناراضى مى‌شوند بنده جریان صدور یک اجراییه را مثال مى‌زنم برگ اجراییه پس از ممیزى و امضا به مدیون ابلاغ مى‌گردد اگر منجر به توقیف ملک مدیون شد پس از انجام تشریفات بازداشت و پس از تعیین قیمت به وسیله کارشناس و در صورت اعتراض پس از رسیدگى کارشناس منجر به صدور آگهى مزایده در روزنامه مى‌گردد اگر در آگهى در روز و ساعت و محل وقوع ملک و مبلغ مزایده اشتباه بشود محتاج تجدید است خواه از طرف کارمند مسئول بوده باشد و یا خود روزنامه که ممکن است دو سه بار همین آگهى تجدید بشود این تأخیر قهراً موجب نارضایتى از کارمندان ثبت مى‌گردد موجب دیگر تراکم کار است و عضوى که در اداره ثبت است به‌ اندازه یک وزارتخانه کار دارد خوشبختانه جناب آقاى وزیر دادگسترى و آقاى بشیر فرهمند سرپرست ثبت کل درصدد اصلاح قوانین و مقررات مى‌باشند که انشاءالله نواقص مرتفع بشود.
 
آستارا آب لوله کشی ندارد و برق آن نیز باید توسعه یابد!
در ادامه «سیدابوالفضل اقبالی» نماینده آستارا در نطق پیش از دستور خود پس از مقدمات طولانی گفت: اما شرحى نیز از نواقص حوزه انتخابیه آستارا و نمین. باید این شهرستان از حیث اقتصاد و عمران و آبادى بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. آب شهر باید لوله‌کشی بشود؛ برق آن توسعه یابد؛ راه پهلوى به آستارا خوب نیست گردنه حیران، که از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور ماست و همه‌ساله عده‌ای در راه مزبور تلف مى‌شوند و از تلفات سال گذشته باید پرت شدن ماشین و کشته شدن تیمسار حاج علی‌لو را نام برد.
 
نمین دبستان دارد ولی دبیرستان نیست و اولاد مردم ترک تحصیل می‌کنند!
سال‌هاست نمین دبستان دخترانه دارد و دبیرستان ندارد. آنهایى که تمکن ندارند اولادشان از ادامه تحصیل در شهرستان‌هاى دیگرى محروم شده‌اند. خلاصه اینکه این نقطه مرزى احتیاج شدید به توسعه و پیشرفت فرهنگى دارد.
 
مشکل عمومى مردم مسجد سلیمان
در ادامه کهزاد البرزی، نماینده مسجدسلیمان، در نطق پیش از دستور خود گفت: از جمله احتیاجات مردم مسجد سلیمان مسئله برق و روشنایى شهر است که هنوز به صورت مشکل عمومى حل نشده است و اهالى این شهرستان از این حیث فوق‌العاده نگران هستند.
 
به دلیل نبود آب و برق، بیمارستان سی تختخوابی که قرار بود در مسجد سلیمان ایجاد شود راکد مانده است!
مطلب دیگرى که مى‌خواستم به عرض برسانم و توجه دولت را به آن جلب نمایم این است که در حدود هشت ماه قبل با اجازه و تصویب مقام استاندارى خوزستان و اداره کل بهدارى استان ششم مقدمات تأسیس یک بیمارستان سى تختخوابى وابسته به اداره بهدارى مسجدسلیمان در این شهرستان فراهم شده، ولى به علت وجود پاره‌اى از اشکالات در کار از جمله نبودن آب و برق این امر به مرحله عمل در نیامده و همچنان راکد مانده است.
 
درخواست کمک به سیل زدگان نیشابور!
در ادامه یحیی مجتهدى، نماینده نیشابور، در نطق پیش از دستور خود گفت: به طوری که نمایندگان محترم اطلاع دارند و از اخبار رادیو و جراید دریافته‌اند، چند روز قبل سیل مهیبى در شهرستان نیشابور جارى شد که در نتیجه این قهر طبیعت زندگى عده‌ای از هموطنان ما را به کام خود کشید. از دولت جناب آقاى منصور مصرا درخواست مى‌نمایم بذل توجه عاجلى فرموده و به مقامات مسئول دولتى دستورات مؤکدى در زمینه کمک‌هاى فورى به آسیب‌دیدگان صادر فرمایند.
 
قانون کهنه تجارت باید تغییر کند!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه اقتصادی امروز خود به قلم م. صمصامی، طی یادداشتی با عنوان «قانون تجارت کهنه» نوشته است: وقتی برنامه رونق اقتصادی دولت توسط آقای نخست‌‎وزیر به مجلس شورای ملی ارائه گردید، گفته شد که اجرای این برنامه جان تازه‌ای به فعالیت‌های اقتصادی خواهد بخشید و بازار را تکان خواهد داد و از حال رکود کنونی نجات خواهد بخشید.
در طول یکی دو سال گذشته، که برنامه تثبیت اقتصادی به‌تدریج کنار گذارده شد و برای ایجاد رونق مجدد اقتصادی از روش‌های مختلف اعتباری و پولی و تدابیر دیگر استفاده گردید، نشان داد که کندی گردش امور بازار و عدم تحرک آن، فقط ناشی از کمبود اعتبارات و کاهش قدرت خرید و در نتیجه نقصان معاملات نیست، کاهش دائمی نرخ بهره آزاد، که برای امضاهای درجه یک گاهی از نرخ بهره بانک‌ها هم پایین‌تر بود، نشان داد که پول به قدر کافی در بازار عرضه می‌شود، ولی خریدار کم دارد و بازرگانان و صاحبان صنایع حاضر به توسعه عملیات خود نیستند و ترجیح می دهند که خود را کمتر آلوده سازند.
این وضع که به عدم وجود اعتماد در بازار تعبیر شد، کم و بیش همچنان باقی است. دلایل متعددی در دست هست که نشان می‌دهد که مشکل کار بازار و بازرگانی داخلی کشور در جای دیگری است.
ما وقتی معتقدیم که با یک انقلاب وسیع و سازنده، همه روش‌های کهنه و پوسیده را کنار گذارده‌ایم و با یک برنامه زنده و مترقی پیش می‌رویم، چگونه می‌توانیم متوقع باشیم اصول و موازین کهنه‌ای را که فعالیت‌های بازرگانی و تجارت کشور بر مبنای آن نهاده شده و موافق شرایط اقتصادی سی، چهل سال پیش کشور تنظیم گردیده، احتیاجات امروز مملکت را مرتفع سازد و دست و پای تجار و به طور کلی بازار را نبندد، سی سال پیش شاید تعداد شرکت‌های بازرگانی در مملکت از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد؛ بنابراین وجود مقرراتی ساده در چند ماده کافی بود، ولی حالا که تنها در تهران چندین هزار شرکت وجود دارد و دامنه عمل و حدود فعالیت آنها بسیار وسیع شده است مسلما مقررات چندماده‌ای و ناقص مذکور کفایت نخواهد کرد.6
 
روزنامه اطلاعات، 8 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdxj0f.yt0zs6a22y.html
iichs.ir/vdcdxj0f.yt0zs6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما