پیش‌بینی‌ها و دستورات اصلی ساواک جهت کنترل عزاداری‌های محرم و صفر در سال 1343/آیت‌الله خمینی به عنوان سمبل مخالفت به بهانه کسالت یک ماه به مسافرت فرستاده شود!/آیت‌الله قمی قبل از فرا رسیدن ایام عزادارى به نحو مقتضى از شهرستان مشهد خارج شود/گزارش ساواک از دیدار خانواده شهدای 15 خرداد با آیت‌الله خمینی/دستور آیت‌الله خمینی به وعاظ در مورد تکذیب لوایح شش‌گانه در منابر/مجلسین در کار ذوب آهن نظارت می‌کنند/محکومیت سه نفر به اعدام در خوزستان/روزنامه «اطلاعات» پس از چند روز حمله به عبدالناصر به مشکل نان مردم رسید!/اتاق بازرگانی: مالیات‌های معوقه به طور مقطوع دریافت شود/«ایجاد بورس سهام ضرورت اقتصادی امروز کشور است ولی با این مشکلات فایده‌ای ندارد»!/مقررات مالیاتی مانع تشکیل شرکت‌های سهامی بزرگ با تمرکز سرمایه‌های کوچک است
7 اردیبهشت 1343
پیش‌بینی‌ها و دستورات اصلی ساواک جهت کنترل عزاداری‌های محرم و صفر در سال 1343
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 اردیبهشت 1343 «به طورى که استحضار دارند اندکى پس از مراجعت آیات خمینى و قمى به شهرستان‌هاى قم و مشهد ایادى و طرفداران آنها و سایر دستجات مخالف دولت به تکاپو افتاده و به منظور بهره‏بردارى از موقعیت به‌دست‌آمده تحت عنوان تجلیل از آیت‌الله‏ خمینى اقدام به برگزارى مراسم جشن و سخنرانى ــ تهیه و توزیع تراکت و اعلامیه‏هاى مضره و غیره ــ نمودند. از طرف دیگر موضوع مفاد روزنامه اطلاعات مورخ (18 /1 /43) نیز بهانه‏اى به دست آیت‌الله‏ خمینى و طرفداران وى داد که قیافه واقعى خود را نشان دهند؛ از جمله سخنرانى مورخ چهارشنبه (26 /1 /43) آیت‌الله‏ خمینى و تبلیغاتى که عناصر ماجراجو و طرفداران وى در این مورد نمودند زمینه را براى فعالیت‌هاى حادتر بعدى عناصر مخالف فراهم نمود و از هم‌اکنون پیش‏بینى مى‏شود با نزدیک بودن ماه محرم روحانیون مخالف و احزاب و دستجات و سایر عناصر مخالفى که در شرایط موجود به گرد محور روحانیت متمرکز شده‏اند از ماه محرم به منظور تأمین خواسته‏هاى خود و احتمالا ایجاد تشنجاتى در کشور حداکثر بهره‏بردارى را بنمایند».
در ادامه این سند تأکید شده است: «لذا به منظور جلوگیرى از غافلگیرى و عملیات حاد این قبیل افراد و دستجات و جمعیت‌هاى سیاسى مخرب ایجاب مى‏نماید قبل از فرا رسیدن ایام عزادارى محرم پیش‏بینى‏هاى لازم ملحوظ و پیشنهاداتى به شرح ذیل به استحضار برساند:
 
آیت‌الله خمینی به عنوان سمبل مخالفت به بهانه کسالت یک ماه به مسافرت فرستاده شود!
الف) آیت‌‏اللّه‏ خمینى (قم): در حال حاضر آیت‌الله‏ خمینى به عنوان سمبل مخالفت با دولت تجلى نموده و کلیه عناصر مخالف درصدد بهره‏بردارى از موقعیت فعلى وى مى‏باشند. پیشنهاد مى‏نمایند به نحوى مضرات و خطرات ناشى از این رویه به وى تذکر داده شود و تفهیم گردد که اصلح است قبل از رسیدن ماه محرم تحت عنوان عارضه کسالت و یا زیارت عتبات از قم خارج و ضمن طرحى که تهیه مى‏گردد یا در تهران از وى نگهدارى و مراقبت شود و یا اینکه موجبات مسافرت یک‌ماهه وى جهت عتبات فراهم گردد.
با این ترتیب در ایام عزادارى شهرستان قم از صورت مرکزیت و کانون مخالفت خارج شده و طبعا از عزیمت تعداد کثیرى از طرفداران آیت‌الله خمینی و عناصر مخالف که در انتظار چنین فرصتى نشسته‏اند به نحو قابل ملاحظه‏اى کاسته خواهد شد.
ممکن است با تذکراتى که به آیت‏‌الله خمینی پیرامون خطرات ناشى از ادامه روش فعلى داده مى‏شود بدوا توافقى مبنى بر ترک رویه سابق بنماید، لیکن توافق وى هیچ گونه ضمانت اجرایى ندارد.
 
آیت‌الله قمی قبل از فرا رسیدن ایام عزادارى به نحو مقتضى از شهرستان مشهد خارج شود
ب) آیت‏‌اللّه‏ قمى (مشهد): آیت‏اللّه‏ قمى نیز در بدو ورود به مشهد وضعى مشابه به آیت‌‏الله‏ خمینى داشته، لیکن اندکى پس از تلگراف واصله از آیت‌الله‏ خمینى مبنى بر تکذیب موافقت روحانیون با لوایح شش‌گانه مخالفت خود را ابتدا به وسیله ایادى خویش من‌جمله شیخ عباس طبسى که گزارش وى قبلا به استحضار رسیده است و سپس به وسیله اعلامیه مخالفت‏آمیز و سخنرانى مورخ جمعه (4 /2 /43) در منزل خود که طى آن شدیدا به هیئت حاکمه حمله نموده آغاز کرده است و اعلام نموده که مسئله مخالفت با اقدامات دولت و هیئت حاکمه را با شدت هر چه تمام‌تر دنبال خواهد نمود.
با عرض مراتب بالا اقامت این شخص در مشهد که از نظر مذهبى و سایر جهات موقعیتى در ردیف قم دارد در ایام محرم به صلاح نبوده و پیشنهاد مى‏نماید نامبرده نیز قبل از فرا رسیدن ایام عزادارى به نحو مقتضى از شهرستان مشهد خارج شود. و بدین ترتیب پیش‏بینى مى‏شود که در ایام محرم با عدم حضور آیت‌الله‏ قمى در مشهد مسئله ایجاد تشنج به صورت حاد تا حدودى منتفى گردد.
 
ج) شهرستانها غیر از قم و مشهد:
شیراز: در شیراز احتمال دارد از ناحیه آیت‌الله‏ محلاتى و دستغیب و یکى دو تن از وعاظ طرفداران این دو نفر تظاهراتى معمول گردد که آیت‌الله‏ دستغیب فعلا در زندان بازداشت1 و اخذ تصمیم در مورد آزادى وى و عزیمت به شیراز موکول به اراده عالى است و در مورد آیت‌الله‏ محلاتى و ایادى وى در صورتى که موضوع دور شدن آیت‌الله‏ خمینى از قم عملى شود، در شیراز نیز اقدام حادى از طرف عناصر مخالف معمول نخواهد شد.
تبریز: در شهرستان تبریز در صورتى که آیت‌الله‏ قاضى تا پایان ماه محرم و صفر در تهران بماند و با توجه به خروج آیت‌الله‏ خمینى از قم پیش‏بینى نمى‏شود که حادثه ناگوارى در شهرستان مزبور به وقوع بپیوندد.
به منظور استقرار نظم و آرامش در تهران و سایر شهرستان ها پیشنهادات ذیل را به استحضار عالى مى‏رساند:
1. کنترل شدید وعاظى که بعضا در منابر مطالب مخالفى ایراد نموده‏اند قبل از ماه محرم و اخذ تعهدات لازم از آنها؛2
2. کنترل مجالس عزادارى و اخذ تعهدات لازم از صاحبان مجالس مبنى بر حفظ نظم و آرامش و کنترل لیست وعاظى که به منبر مى‏روند. ضمنا ترتیبى داده شود که از برگزارى مجالس مشکوک به وسیله عوامل ناشناخته خوددارى گردد؛
3. کنترل مساجد و بقاع و تکایاى مذهبى؛
4. کنترل دستجات سینه‏زنى از طریق گردانندگان و نوحه‏خوانان؛
5. جلوگیرى از فعالیت پاره‏اى از دستجات غیر مطمئن؛
6. کنترل شدید میدان‌ها و جنوب شهر در ایام محرم؛
7. کنترل کامل متنفذین و مراقبت از تماس‌هاى آنها به وسیله عوامل اطلاعاتى به‌خصوص در ایام عزادارى؛
8. وزارت اطلاعات ضمن نظارت بر دستگاه‌های تبلیغاتى و جراید ترتیبى اتخاذ نماید که بهانه تازه‏اى به دست عناصر مخالف نیفتد. تا پایان محرم و صفر.
9. شدت عمل کامل در قبال مخالفین و و عاظى که درصدد تحریک افکار عمومى برآیند؛
10. تظاهر به قدرت ایجاب مى‏نماید که در ده روز اول ماه محرم به‌خصوص سالروز وقایع پانزده خردادماه سال گذشته در پاره‏اى نقاط حتى تظاهر به قدرت بشود؛
11. قبل از ماه محرم با تشکیل کمیسیون اطلاعاتى و انتظامى پیش‏بینى‏هاى لازم براى آمادگى واحدهاى انتظامى و ارتش در تهران و شهرستان‌ها به عمل آید؛
12. تحبیب روحانیون وعاظ به وسیله کمک‌هاى مادى.3
 
گزارش ساواک از دیدار خانواده شهدای 15 خرداد با آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 اردیبهشت 1343 «آن طورى که شنیده شده است عده‏اى که در نزاع سال 42 پانزده خرداد کشته شده بودند آقاى خمینى بازماندگان آنها را خواسته یکى پدرش مرده بود و دیگرى برادرش را از دست داده بود. گفت که من می‌خواهم بیایم خانه‏هاى شما و تسلیت بگویم. قبول نکردند و همه در منزل آقا جمع شده زن‌ها در یک اتاق و مردها در یک اتاق دستور داد که ما مى‏خواهیم براى شما شهریه‏اى قرار بدهیم یک عده قبول نکردند و خمینى گریه زیاد می‌کند و بعضى از بچه‏ها را که پدرشان یا بردارشان در دعواى مدرسه فیضیه قم یا 15 خرداد در تهران از دست داده بودند نوازش می‌کنند و یک منبرى هم براى آنها روضه می‌خواند و مجلس ختم می‌شود».4
 
دستور آیت‌الله خمینی به وعاظ در مورد تکذیب لوایح شش‌گانه در منابر
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 اردیبهشت 1343 «به طورى که شنیده شد عده‏اى5 در قم نزد آقاى خمینى رسیده‏اند ایشان دستوراتى داده‏اند من جمله از آنها این است که در هر شهرى و هر منبرى که مى‏روند لوایح شش‌گانه را تکذیب کنند و من هم تا آخرین لحظه از فعالیت خود دست‌بردار نیستم. خواهش مى‏کنم شما هم تا آن اندازه‏اى که از دستتان مى‏آید در هر شهرى از کارهاى خود دست برندارید».
این سند می‌افزاید: «هیئتى از مشهد وارد شده بود و اشعارى راجع به آقاى خمینى ایراد کرده بودند و آقاى مروارید منبر رفتند و زیاد حمله به دولت کرده بودند که ما هیچ وقت دست‌بردار نیستیم؛ خصوصا آقاى مروارید مردم را قسم مى‏داده‏اند که به دولتى و غیره بگویند که ما هدف مقدس داریم و تا آخرین قطره خون ایستادگى مى‏کنیم».6
 
مجلسین در کار ذوب آهن نظارت می‌کنند
به موجب طرحی که قرار است روز پنجشنبه در جلسه علنی مجلس شورای ملی تقدیم شود مجلسین در کار ذوب آهن نظارت می‌کنند.
به موجب این طرح یک سناتور و دو نماینده مجلس در شورای عالی ذوب آهن شرکت خواهند داشت.
 
محکومیت سه نفر به اعدام در خوزستان
بر اساس گزارش جراید «دادگاه عادی شماره دو اداره دادرسی ارتش به اتهام متهمین که به علت خیانت به کشور در خوزستان دستگیر گردیده‌اند پس از 21 جلسه دادرسی در ساعت 9 صبح روز 6 اردیبهشت 1343 ختم جلسه را اعلام و به شور پرداختند، در ساعت 9 صبح روز 7 اردیبهشت 1343 از شور خارج و رأی دادگاه با حضور دادستان و وکلای مدافع و کلیه متهمین به شرح زیر صادر و اعلام گردید:
الف) سه نفر از متهمین به نام:
1. غیر نظامی محی فرزند حمیدان شهرت آل ناصر؛
2. غیر نظامی دهراب فرزند شمائیل شهرت ناصری؛
3. غیر نظامی عیسی فرزند فوز شهرت حیاوی
محکوم به اعدام.
ب) دو نفر از متهمین به نام:
1. غیر نظامی سیدکاظم فرزند سیدموسی شهرت قاری‌پور؛
2. غیر نظامی عبدالزهرا فرزند بهاء شهرت بهشتی‌پور حبس ابدا با اعمال شاقه.
 
روزنامه «اطلاعات» پس از چند روز حمله به عبدالناصر به مشکل نان مردم رسید!
روزنامه «اطلاعات» در ستون سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به یادداشت‌های چند روزه اخیر در حمله به سیاست‌های دولت مصر «علیه ایران» به مسائل روز کشور رسید و در مقدمه با اشاره به خط خبری روزهای اخیر خود نوشت: بحث توطئه‌ای که جهت خوزستان و خلیج و بنادر و جزایر ایرانی خلیج در قاهره طرح‌ریزی شده است، ما را از مسائل داخلی بازداشت.
 
اتاق بازرگانی: مالیات‌های معوقه به طور مقطوع دریافت شود
اتاق بازرگانی تهران به وزارت دارایی پیشنهاد کرد مالیات‌های معوقه باید به طور مقطوع دریافت شود.
برای حل معظل 180 هزار پرونده مالیاتی معوقه اتاق بازرگانی تهران طی طرحی که به وزارت دارایی تسلیم نمود پیشنهاد کرد مالیات‌های معوقه مزبور به صورت مالیات مقطوع وصول گردد. این عملی‌ترین و سریع‌ترین راه برای یکسره کردن تکلیف پرونده‌های مزبور است.
 
«ایجاد بورس سهام ضرورت اقتصادی امروز کشور است ولی با این مشکلات فایده‌ای ندارد»!
م. صمصامی در صفحه اقتصادی شماره امروز روزنامه «اطلاعات» نوشته است: آقای نخست‌وزیر همراه گزارش خود که هفته پیش به مجلس دادند لایحه قانون تشکیل بورس اوراق بهادار را نیز به مجلس دادند؛ لایحه‌ای که سال‌ها بود روی آن صحبت می‌شد و بالاخره پس از بررسی‌ها و مطالعات زیاد روی میز رئیس مجلس گذارده شد.
از اول باید دید شرایط لازم برای فعالیت بورس وجود دارد یا نه. چون تنها داشتن قانون بورس و دایر کردن جایی به نام بورس، وقتی عملا نتواند کاری از پیش ببرد و فعالیت وسیع و ثمربخشی نداشته باشد، با نبودنش فرقی نخواهد داشت. اگر قرار باشد که سهام تعدادی انگشت‌شمار شرکت در آن عرضه شود، نتیجه فعالیت چنین تشکیلاتی در توسعه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در رشته‌های تولیدی ناچیز و بی‌اهمیت خواهد بود.
شرایط اقتصادی امروز کشور ایجاد بورس سهام را ایجاب می‌کند. ما برای تأمین حداقل رشد اقتصادی احتیاج به سرمایه‌گذاری وسیع در رشته‌های مختلف عمرانی و تولیدی کشور داریم. سرمایه‌گذاری‌های دولت و حتى استقراض خارجی کافی نیست تا بتواند ما را به مقصود برساند.
متأسفانه با قوانینی که فعلا وجود دارد سرمایه‌های کوچک در شرکت‌های سهامی امنیت ندارند. اختیار شرکت و سرمایه آن در دست کسانی است که اکثریت سهام را دارند.
 
مقررات مالیاتی مانع تشکیل شرکت‌های سهامی بزرگ با تمرکز سرمایه‌های کوچک است
مسئله مهم‌تر که اصولا خود مانع تشکیل شرکت‌های سهامی بزرگ با تمرکز سرمایه‌های کوچک است مقررات مالیاتی کشور است. اشل مالیاتی طوری است که عملا از افزایش سرمایه شرکت و توسعه فعالیت آنها جلوگیری می‌کند و دریافت مالیات از سود ویژه شرکت، به جای دریافت آن از سود سهامداران بعد از تقسیم سود ویژه، خود مانع دیگری برای ایجاد شرکت‌های سهامی بزرگ محسوب می‌شود. قانون فعلی مالیات به جای آنکه مشوق تمرکز سرمایه‌های کوچک و ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی و توسعه دائمی آنها باشد، سرمایه‌دارهای بزرگ را هم تشویق می‌کند که سرمایه خود را در چندین شرکت کوچک تقسیم کنند.7
 
روزنامه اطلاعات، 7 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjhoev.uqey8zsffu.html
iichs.ir/vdcjhoev.uqey8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما