کسب اجازه ساواک ساری از ساواک تهران برای دستگیری بلافاصله مبارزین و تحریک‌کنندگان مردم/ساواک: روحانیون می‌خواهند در ایام محرم درباره لزوم مبارزه با بهائی‌ها و... صحبت کنند!/گزارش ساواک از گفت‌وگوی آیت‌الله خمینی با طلاب قم در مورد آزادی آقای مرواریدی/آیت‌الله شریعتمداری در ظاهر با نهضت همراهی می‌کند!/سازمان وزارت کشور تغییر می‌کند/سیل خانه‌ها را در هم می‌کوبد!/وزیر اقتصاد: ارزان می‌‎فروشیم و گران می‌خریم، کشورهای صنعتی منتی بر ما ندارند!/رأی دادگاه درباره پرونده قاچاق گمرک/رادیو تهران تدریس درس‌های دبیرستان را آغاز می‌کند/رنگ کلیه تاکسی‌ها سیاه می‌شود!
6 اردیبهشت 1343
کسب اجازه ساواک ساری از ساواک تهران برای دستگیری بلافاصله مبارزین و تحریک‌کنندگان مردم
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 اردیبهشت 1343 که از ساواک ساری به ساواک تهران تلگراف شده است «چون در بعضى مواقع ممکن است وضع ایجاب نماید که بلافاصله نسبت به دستگیرى و اعزام اشخاصى که دست به تحریکات حاد مى‏زنند اقدام گردد، در صورت تصویب اجازه فرمایند در موارد استثنایى این قبیل اشخاص بلافاصله دستگیر و به تهران اعزام شوند».
در ذیل این سند و در پاسخ تصریح شده است: «چنین مواردى پیش نمى‏آید باید از مرکز سؤال شود».1
 
ساواک: روحانیون می‌خواهند در ایام محرم درباره لزوم مبارزه با بهائی‌ها و... صحبت کنند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 اردیبهشت 1343 «طبق اطلاع واصله بین سران روحانیان مذاکرات محرمانه‏اى2 در جریان است تا در ایام سوگوارى ماه محرم کلیه وعاظ و آخوندها در روى منابر پیرامون تأمین آزادى، حفظ مبانى اسلامى و لزوم مبارزه با یهودی‌ها و بهائى‏ها صحبت کرده و مردم را تحریک نمایند».3
 
گزارش ساواک از گفت‌وگوی آیت‌الله خمینی با طلاب قم در مورد آزادی آقای مرواریدی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 اردیبهشت 1343 «عده‏اى از دوستان حاج مروارید رفتند منزل آقاى خمینى و شریعتمدارى براى استخلاص مروارید، از قرارى که پیش خمینى رفتند به ایشان گفت چند روز نگه مى‏دارند بعد بیرون مى‏کنند غیر از کشتن چیز دیگر نیست بالاتر از کشتن چیزى نیست یک ماه بمانند یا یک سال بمانند براى دستگاه نتیجه‌بخش نیست، ولى مظلومیت روحانیت ثابت خواهد شد که مملکت ما هر کس طرفدار دین و قرآن است او را زندانى مى‏کنند و شکنجه مى‏دهند. آقاى شیخ حسین منتظرى گفت: پس راه‏حلى براى اینها باز کنید. خمینى گفت این چیزها بى‏ارزش است که من به آنها بگویم مروارید را آزاد کنید اینها به نام اینکه بگویند ما قدرت داریم این کارها را مى‏کنند. هر چه با دستگاه بى‏اعتنا باشیم بهتر است. خودشان وعده دادند کسى از روحانیت را اذیت نکنند، ولى سازمان کثیف قم این کارها را دارد مى‏کند که خودشیرینى نماید پیش آنها عزیز باشد؛ یعنى من قم را نظم و آرامش نگه مى‏دارم، ولى ضرر به حالش دارد. خودش هم مى‏داند وضع همین طور نمى‏ماند».
در ادامه این سند آمده است: «سؤال کرد هنوز این مرد کثیف در قم است عوض نشده برادر حجازى4 گفت: خیر سرهنگ بدیعى خودش هست، ولى خمینى خیلى متأثر بود درباره گرفتن حاج مروارید و آقاى صادقى که اینها چیزى نگفتند، در منبر فحش ندادند، به دولت متعرض نشدند، تازه اگر متعرض شدند از روى منطق بود. مبلغین و روحانیت بسیار هدف مقدسى دارند. چه بگویند چه نگویند هدف ما باید عملى شود و الا همانیم».
 
آیت‌الله شریعتمداری در ظاهر با نهضت همراهی می‌کند!
این سند می‌افزاید: «با شریعتمدارى هم در این مورد تماس گرفتند؛ البته شیخ جعفر سبحانى تماس گرفت. شریعتمدارى گفت: از ابتدای امر چه مبارزه و چه گرفتن طلبه‏ها و مبلغین من متابعت آقاى خمینى را مى‏کردم از نظر ظاهر ایشان این حرف را گفت، ولى باطنا یکى از طلبه‏هاى ترک به نام نورانى اهل تبریز ایشان در صحن نقل کرد ــ چون خودش از طرفداران شریعتمدارى است ــ که آقاى شریعتمدارى گفت: مبلغین براى آقا خمینى سینه مى‏زنند. باید خمینى براى آنها کار کند؛ مجلس جشن طلبه‏ها براى ایشان مى‏گیرند؛ در مدرسه‏ها اگر یک موقع اسیر شدند به دست هیئت حاکمه، باید ایشان بیرون بیاورند. در چنین موقع به درد طلبه‏ها باید خورد. اگر از طلبه‏هاى ترک گرفتار شدند، به دست سازمان من دفاع مى‏کنم، فعالیت مى‏کنم بیرون بیاورند. تاکنون از طرف من کسى مبتلا نشده است.
نورانى مى‏گفت: آقاى شریعتمدارى حق مى‏گوید؛ به دلیل اینکه الان تمام سهم امام به دست آقاى خمینى مى‏رسد. پول مثل ریگ برایش از هر طرف مى‏آورند. جمعیت منزل او مى‏روند. آقاى شریعتمدار را تنها گذاشته‏اند. غیر از طلبه‏هاى ترک کسى در منزلش نمى‏رود مگر اینکه چهار تا از تجار بیایند؛ آن هم تبریزى قدرى سهم امام بدهند. فارس‌ها هیچ معاشرت ندارند با شریعتمدارى قهر هستند انسان ناراحت مى‏شود».5
 
سازمان وزارت کشور تغییر می‌کند
وزیر کشور امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: سازمان وزارت کشور تغییر می‌کند.
در کادر بخشداران و فرمانداران تغییرات کلی داده خواهد شد.
امور شهرداری‌ها متمرکز می‌گردد و زیر نظر وزارت کشور اداره خواهد شد.
امسال به‌تدریج امور سربازگیری به مأموران وزارت کشور محول می‌شود.
 
سیل خانه‌ها را در هم می‌کوبد!
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسا در آذربایجان و گرگان، سیل خانه‌ها را در هم می‌‎کوبد.
هر روز عده‌ای زیر آوار سقف خانه‌شان می‌روند و تلف می‌شوند.
خبرنگاران ما در شهرستان‌ها گزارش دادند که هنوز هم بارندگی در اغلب نقاط ادامه دارد و سیل خانمان‌برانداز خسارات بسیاری وارد می‌کند.6
 
وزیر اقتصاد: ارزان می‌‎فروشیم و گران می‌خریم، کشورهای صنعتی منتی بر ما ندارند!
مجلس شورای ملی در جلسه امروز خود «تبلیغات مغرضانه» بعضی از روزنامه‌های عربی را علیه ایران به شدت محکوم کرد، وزیر اقتصاد به سؤال مربوط به نتایج کنفرانس ژنو پاسخ داد و چند لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.
بقائی یزدی گفت: دولت باید در تمام تصمیمات خود به مجلس گزارش بدهد. برای اینکه رونق اقتصادی اجرا شود، باید مردم از کم و کیف تمام وقایعی که در دنیا می‌گذرد باخبر باشند تا بتوانند خود را با آن وقایع تطبیق بدهند.
عالیخانی، وزیر اقتصاد، در جواب سؤال بقائی یزدی گفت: ما کشورهای در حال رشد مواد اولیه خودمان را به قیمت ارزان‌تری به کشورهای صنعتی می‌فروشیم و کالاهای ساخته‌شده آنها را به قیمت گران می‌خریم؛ بنابر این در امر تجارت کشورهای صنعتی بر ما منتی ندارند.
کوشش ما در کنفرانس ژنو بر این اصل بود که کشورهای در حال رشد را متوجه این نکته کنیم که موفقیت ما در همکاری با یکدیگر است و به طور فردی موفقیت به‌دست نخواهد آمد. درباره بعضی از مواد اولیه که اتفاقا مورد توجه ایران هم است کارتل‌هایی تشکیل شده و اخیرا قیمت مواد اولیه را 20 درصد پایین آورده‌اند.
وزیر اقتصاد در پایان گفت: ما نتایج کنفرانس را به دقت بررسی می‌کنیم و در این کنفرانس هیئت نمایندگی ایران نقش نسبتا فعالی داشته است.7
 
رأی دادگاه درباره پرونده قاچاق گمرک
بعد از ظهر دیروز شعبه اول دیوان کیفر رأی خود را درباره متهمین پرونده قاچاق مهرآباد صادر کرد.
دادگاه هفت نفر از کارمندان گمرک را تبرئه کرد و دو متهم دیگر به اسامی منصور مقبوله و عبدالله حقانی به ده و شش ماه زندان محکوم شدند.8
 
رادیو تهران تدریس درس‌های دبیرستان را آغاز می‌کند
«مهر ایران» نوشت: رادیو تهران برنامه مخصوص تدریس درس‌های اصلی برای دانش‌آموزان سال‌های ششم طبیعی و ریاضی دبیرستان‌ها را از روز دوشنبه فردا آغاز می‌کند.
در این برنامه استادان فیزیک، شیمی، ریاضیات و علوم طبیعی اصول این درس‌ها را با راهنمایی‌های لازم برای دانش‌آموزان سال ششم طبیعی و ریاضی دبیرستان تشریح می‌کنند.
این برنامه از ساعت 5:30 بعد از ظهر روز دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه روی موج متوسط ردیف 335 متر پخش می‌شود و هر روز مدت یک ساعت طول می‌کشد.
 
رنگ کلیه تاکسی‌ها سیاه می‌شود!
«مهر ایران» نوشت: پلیس تهران دیروز تصمیم گرفت که از این پس رنگ همه تاکسی‌هایی که در تهران کار می‌کنند سیاه و گلگیر آنها سفید باشد.
سخنگوی پلیس اظهار داشت که مالکان اتومبیل‌های تاکسی و کرایه که قصد دارند اتومبیل خود را تبدیل به احسن کنند، باید نخست به اتومبیل رنگ مشکی بزنند و بعد برای نمره‌گذاری مراجعه کنند.9
 
روزنامه مهر ایران، 6 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdceev8z.jh87wi9bbj.html
iichs.ir/vdceev8z.jh87wi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما