نامه تشکر آیت‌الله خمینی به حجت‌الاسلام موسی یکتا/درباره نیاز اقتصاد کشور به «صادرات»!/«اعتبارات در سال جاری به 116 میلیارد ریال می‌رسد»/رئیس هیئت اقتصادی نروژ: کالاهای صادراتی ایران اگر مرغوب باشند در اسکاندیناوی می‌توانند بازار خوبی داشته باشد!/تشکیلات وزارت دارایی تغییر می‌کند!/از طرف نخست‌وزیر؛ دستور خرید سردخانه برای جلوگیری از کمبود گوشت صادر شد!/از سال تحصیلی آینده مجددا دانشسرا دایر می‌شود/سفر اشرف پهلوی به تونس و مراکش!/سفر اشرف پهلوی به تونس و مراکش!/تصویب لایحه سپاه بهداشت و قرارداد وین درباره روابط سیاسی در کمیسیون‌های سنا/دادگاه جنحه در آگاهی تشکیل می‌شود
5 اردیبهشت 1343
نامه تشکر آیت‌الله خمینی به حجت‌الاسلام موسی یکتا
آیت‌الله خمینی امروز طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ موسی یکتا تصریح کردند: به عرض عالی می‌رساند مرقومه شریفه که در تبریک ورود حقیر به شهر مقدس قم‏‎ ‎‏به امضای جمعی از آقایان فضلا و اصناف محترم صومعه‌سرا مرقوم فرموده بودید،‏‎ ‎‏موجب تشکر گردید. از عواطف کریمه جنابعالی و جناب ثقه‌الاسلام آقای آقا شیخ‏‎ ‎‏عبدالعظیم یکتا و جناب مروّج‌الاحکام آقای آقا شیخ عبدالکریم محمدی ـ‎ـ دامت افاضاته ــ و سایر اهالی محترم متشکر، و توفیق عموم را در اِعلای کلمه طیبه اسلام‏‎ ‎‏از خدای متعال خواستارم. امید است ان‌شاءالله در مظانّ استجابت دعواتْ حقیر را از‏‎ ‎‏دعای خیر فراموش نفرمایید.1
 
درباره نیاز اقتصاد کشور به «صادرات»!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه اقتصادی امروز خود به قلم «م. صمصامی» نوشت: هفته گذشته یک هیئت اقتصادی از رومانی و هیئت دیگری از نروژ وارد ایران شد. هیئت اول برای مذاکرات مربوط به عقد یک قرارداد بازرگانی تهاتری و هیئت دوم برای بررسی وضع بازار ایران از نظر فروش فرآورده‌های صنعتی نروژ و بازاریابی برای آنها و احیانا خرید کالاهایی از ایران، تهران آمدند.
توجهی که بعضی کشورها به بازرگانی خارجی، به‌خصوص صادرات مبذول می‌دارند گاهی اعجاب‌انگیز است. درحالی‌که دیگران سالیان درازی است به معجزه صادرات پی برده و آن را به کار بسته‌اند ما تازه یکی دو سالی است که به این فکر افتاده‌ایم. قبل از آن وقتی مقررات بازرگانی خارجی کشور تنظیم و اعلام می‌شد، چند جمله‌ای هم من باب خالی نبودن عریضه، درباره صادرات در آن گنجانده می‌شد. وقتی هم به آن اعتراضی می‌شد بعضی‌ها می‌گفتند چند قلم صادرات ناچیز و ناجور این همه هیاهو ندارد، باید به فکر خودمان باشیم نه دیگران! کنفرانس «اکافه» که در اسفند گذشته در تهران تشکیل شد نشان داد کشورهایی نظیر ایران برای جبران عقب‌ماندگی خود باید علاوه بر آنکه برنامه‌های عمرانی و توسعه اقتصادی را اجرا می‌کنند، باید به دنبال توسعه صادرات خود نیز باشند و از کشورهای توسعه‌یافته که خریدار کالاهای آنها هستند بهای عادلانه برای کالاهای صادراتی خود به‌دست آورند.
 
«اعتبارات در سال جاری به 116 میلیارد ریال می‌رسد»
امروز یک مقام بانک مرکزی در خصوص افزایش اعتبارات بانکی در سال 1343 به میزان 15 میلیارد و 500 میلیون ریال نسبت به سال قبل اظهار داشت افزایش اعتبارات در سال 1343 شامل هر دو بخش خصوصی و دولتی خواهد بود. اعتباراتی که به بخش دولتی داده می‌شود از طریق بانک مرکزی سازمان برنامه خواهد بود تا صرف طرح‌های برنامه سوم بشود.
اعتباراتی که برای بخش خصوصی داده می‌شود از طریق بانک‌ها خواهد بود به این ترتیب که بانک مرکزی تسهیلات لازم به منظور اجرای سیاست خود برای بانک‌های تخصصی و تجاری فراهم خواهد کرد تا آنها نیز به نوبه خود تسهیلات اعتباری بیشتری برای مردم فراهم سازند.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» به موجب آمار منتشره در مجله رسمی بانک مرکزی در بهمن‌ماه گذشته اعتبارات پرداختی به مردم 68 میلیارد و ۷۸۲ میلیون ریال بوده و اعتبارات بخش دولتی شامل ۱۸ میلیارد و 85 میلیون ریال، بدهی دولت به بانک مرکزی 6 میلیارد و ۱۷۹ میلیون ریال، بدهی مؤسسات دولتی به بانک‌ها ۷ میلیارد و 44۸ میلیون ریال بدهی سازمان برنامه به بانک‌ها بوده که جمعا ۱۰۰ میلیارد و 4۹4 میلیون ریال می‌شود.
با افزایش 15 میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبارات جدید که احتمالا قسمت بیشتر آن از طریق سازمان برنامه در بخش دولتی جذب خواهد شد جمع اعتبارات به 115 میلیارد و 994 میلیون ریال خواهد رسید.
 
رئیس هیئت اقتصادی نروژ: کالاهای صادراتی ایران اگر مرغوب باشند در اسکاندیناوی می‌توانند بازار خوبی داشته باشد!
اعضای هیئت نمایندگی نروژ که به منظور ایجاد روابط تجاری وسیع‌تر با ایران تهران مسافرت کرده‌اند با حضور سفیر کبیر آن کشور طی مصاحبه‌ای اطلاعاتی از برنامه سفر و مذاکرات خود با مقامات ایرانی در اختیار خبرنگاران گذاشتند.
در این جلسه آقای کولست، رئیس هیئت در مورد علاقه کشور خود به ایجاد یک خط کشتیرانی مشترک بین ایران و نروژ و همچنین مبادلات تجاری مصنوعات و محصولات دو کشور بیاناتی ایراد کرد و گفت: ما در چند روز اقامت خود با مقامات سازمان برنامه، وزارت اقتصاد، اتاق‌های صنایع و معادن و بازرگانی مذاکراتی به عمل آورده‌ایم.
کشورهای اسکاندیناوی اصولا می‌توانند بازار خوبی برای کالاهای ایران باشند، ولی باید توجه داشت که مردم ما به مرغوبیت جنس بسیار توجه دارند.
 
تشکیلات وزارت دارایی تغییر می‌کند!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، در مجلس شورای ملی اعلام کرد که تشکیلات جدید وزارت دارایی به زودی اعلام خواهد شد.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» موضوع تشکیلات جدید وزارت دارایی مدت‌هاست که مورد مطالعه می‌باشد، ولی هنوز طرح نهایی آن آماده نشده است.
در مورد طرح جدید از شورای عالی اداری نیز نظر خواسته شده و ممکن است در چند روز آینده وزیر دارایی و وزیر مشاور و دبیر کل شورای عالی اداری کشور در این زمینه مذاکراتی به عمل آورند. در طرح جدید برای وزارت دارایی یک معاون کل در نظر گرفته شده که کلیه کارهای مربوط به وزیر دارایی جز سیاست عمومی وزارت دارایی را زیر نظر دارد.
حکم اختیارات آقای دکتر مهر، معاون کل وزارت دارایی، در همین حدود صادر و به ایشان ابلاغ شده است، معاون کل وزارت دارایی در غیاب وزیر دارایی، قائم‌مقام وزیر محسوب می‌شود.
معاونین دیگر وزارت دارایی کارهایشان را با معاون کل در میان خواهند گذاشت. در حال حاضر در وزارت دارایی دو معاون دیگر وجود دارد که یکی با سمت مشاور و دیگری به سمت معاون پارلمانی انجام وظیفه می‌کنند. احتمال دارد برای امور اقتصادی و اداری یک یا دو معاون دیگر هم انتخاب شود.
انتصاب معاونین جدید در صورتی خواهد بود که تشکیلات جدید به تصویب نهایی برسد و بر اساس همان تشکیلات معاونان جدید تعیین گردند.
 
از طرف نخست‌وزیر؛ دستور خرید سردخانه برای جلوگیری از کمبود گوشت صادر شد!
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] دستور خرید سردخانه بزرگ تهران را جهت تثبیت وضع گوشت به شهرداری داده است و دکتر شادمان، شهردار تهران، نیز شخصا مأموریت یافته که مقدمات خرید سردخانه را تا پایان امسال فراهم سازد.
اکنون شهرداری از هر لاشه گوسفند 37 ریال و از هر لاشه گاو و و شتر 58 ریال عوارض مختلف به عنوان سردخانه، بدهی کشتارکنندگان، ضرر شرکت توزیع گوشت و علف چرا دریافت می‌کند، ولی شهرداری از بابت عوارض دریافتی جهت سردخانه دیناری موجودی ندارد و این عوارض به مصرف خرید و نصب سردخانه نرسیده است، بلکه بابت بدهی قصاب‌ها و شرکت توزیع گوشت به چوبدارها و موارد دیگری پرداخت شده است.
 
از سال تحصیلی آینده مجددا دانشسرا دایر می‌شود
بر اساس گزارش جراید، امروز کسب اطلاع شد که وزارت فرهنگ مشغول مطالعاتی است تا از سال آینده کلیه دانشسراهای عالی و مقدماتی را مجددا در نقاط مختلف کشور تشکیل دهد.
این اقدام به دنبال انحلال کلیه دانشسراهای عالی و مقدماتی کشور در سال گذشته صورت خواهد گرفت.
مقامات وزارت فرهنگ اظهار می‌دارند که منحل نمودن دانشسراهای کشور کار اشتباهی بوده است؛ زیرا نباید بدون علت چنین مراکزی را که دارای تشکیلات وسیع آموزشی بوده است منحل کنند.
 
سفر اشرف پهلوی به تونس و مراکش!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهزاده خانم عایشه، خواهر اعلیحضرت پادشاه مراکش، و بانو بورقیبه، همسر پرزیدنت بورقیبه، رئیس‌جمهوری تونس، از والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، خواهر گرامی شاهنشاه ایران، برای دیداری از کشورهای خود دعوت کرده‌اند.
 
دادگاه ویژه زمان جنگ یک نفر در شیراز را محکوم به اعدام کرد
روز چهارشنبه گذشته چهارمین جلسه دادگاه ویژه زمان جنگ به منظور رسیدگی به پرونده عبدی انصاری، متهم به قتل سرگرد ریحانی‎‌فر و تیراندازی به سوی افسران و سربازان در تنگ گچستان، تشکیل جلسه داد.
عبدی انصاری طبق ماده 409 قانون دادرسی کیفر ارتش به اعدام محکوم گردید.2
 
تصویب لایحه سپاه بهداشت و قرارداد وین درباره روابط سیاسی در کمیسیون‌های سنا
کمیسیون خاص مجلس سنا ساعت 8:30 دقیقه صبح امروز به ریاست دکتر سعید مالک و با حضور وزیر بهداری و دکتر یگانه، وزیر مشاور، و معاونین وزارتخانه‌های فرهنگ، جنگ و بهداری تشکیل گردید و بقیه لایحه سپاه بهداشت مورد رسیدگی و شور قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید.
کمیسیون خارجه مجلس سنا نیز ساعت 9 صبح امروز به ریاست جم و با حضور دکتر انصاری، معاون وزارت امور خارجه، تشکیل شد و لوایح ذیل مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت:  
1. لایحه اجازه پرداخت یکصدهزار دلار سهمیه تعهدشده دولت ایران در برنامه جهانی تغذیه وابسته به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد؛
٢. لایحه قرارداد وین درباره روابط سیاسی.3 
 
دادگاه جنحه در آگاهی تشکیل می‌شود
امروز کسب اطلاع شد که به دنبال تهیه طرح تشکیل دادگاه‌های جنحه در کلانتری‌های مختلف تهران یک دادگاه جنحه نیز در اداره آگاهی تشکیل خواهد شد.
تأسیس این دادگاه به منظور تسریع در صدور احکام و تعیین تکلیف سریع‌تر آن دسته از زندانیانی است که از طریق اداره آگاهی تحویل مراجع قضائی می‌شوند.
نمایندگی دادستان را در این دادگاه نیز افسران پلیس که تحصیلات قضایی دارند به عهده خواهند داشت.4
 
روزنامه اطلاعات، 5 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdsj0f.yt0zx6a22y.html
iichs.ir/vdcdsj0f.yt0zx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما