وحشت ساواک از عزیمت چهارصد نفر از اهالی اصفهان به قم و اجتماع در حمایت از آیت‌الله خمینی/«آقای خمینی گفت ما جشن نداریم چرا که هزاران نفر در پانزده خرداد کشته شدند»/دستور ساواک تهران به ساواک ساری و مشهد برای دستگیری فوری فعالان انقلابی/دستگیری آیت‌الله دستغیب و سیدحسین آیت‌اللهی توسط ساواک فارس
3 اردیبهشت 1343
وحشت ساواک از عزیمت چهارصد نفر از اهالی اصفهان به قم و اجتماع در حمایت از آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 3 اردیبهشت 1343 «اطلاع واصله از قم حاکی است که غروب روز 43/2/2 قریب چهارصد نفر از اهالی اصفهان در معیت پانزده نفر طلاب شهرستان مزبور به قم عزیمت و دو پرچم که روی آنها شعارهایی که آیت‌الله خمینی نوشته بود در صحن حضرت معصومه اجتماع نموده بودند».
در ادامه این سند آمده است: «به فرموده مقرر است ظرف 24 ساعت عاملین و محرکین اصلی را با تعیین مشخصات روشن نموده ضمنا از اینکه قبلا پیش‌گیری و پیش‌بینی لازم در این مورد معمول نگردیده چگونگی را اعلام دارند».
 
«آقای خمینی گفت ما جشن نداریم چرا که هزاران نفر در پانزده خرداد کشته شدند»
مأمور مخفی ساواک طی گزارشی به تاریخ 3 اردیبهشت 1343 از ملاقات عده‌ای از اهالی اصفهان با آیت‌الله خمینی در منزل ایشان خبر داد.
در این گزارش آمده است: «امروز صبح از ساعت 7/5 منزل آقاى خمینى بودم ساعت 7/45 یک هیئت از اهالى اصفهان براى دست‌بوسى آقاى خمینى آمده بودند. این هیئت سه نفر انتظامات داشت که از دادن هر گونه شعار جلوگیرى می‌کردند. ساعت 8 یکى از طلبه‏هاى اصفهانى چنین صحبت کرد: ما خوشبخت هستیم که یک بار دیگر به زیارت حضرت آیت‌الله خمینى موفق گشته‏ایم. بعد آقاى سعید اشراقى از اهالى اصفهان از طرف آقاى خمینى تشکر کردند».
این گزارش می‌افزاید: «ساعت 8/5 آقاى سیدمصطفى واعظ اصفهانى چنین صحبت کردند: آقایان محترم پیغمبر اسلام افراد وحشى را به دین اسلام دعوت مى‏فرمودند؛ چون دین اسلام سفید و سیاه ندارد؛ همه با هم مساوى هستند. آقایان محترم مى‏خواستند ایمان ما را پایمال کنند؛ مى‏خواستند بین ما و روحانیون جدایى بیندازند؛ مى‏خواستند قرآن ما را پایمال کنند؛ مى‏خواستند حقیقت را از بین ببرند. آقایان محترم، آقاى خمینى در سخنرانى خود فرموده‏اند من با مسلمانان جهان دست برادرى مى‏دهم و مى‏فشارم. آقایان محترم، به خدا قسم این بهترین شعار است که داده‏اند. برادران عزیزم دست به دست یکدیگر بدهید تا به سعادت و خوشبختى برسیم».
در پایان این گزارش آمده است: «ساعت 10 هیئت اصفهانى از منزل آقاى خمینى خارج شدند. تا ساعت 12 اطلاع قابل عرضى نبود. آقاى سیدمصطفى مى‏گفت: آقاى خمینى مى‏فرمایند ما جشن نداریم؛ چون 4500 نفر در 15 خرداد کشته شده‏اند و هزاران طفل بى‏سرپرست مانده‏اند».
این گزارش توسط مأمور مخفی ساواک به نام حسن عباس‌زاده امضا شده است.
 
دستور ساواک تهران به ساواک ساری و مشهد برای دستگیری فوری فعالان انقلابی
طی تلگرافی از ساواک ساری به تهران آمده است: «شب گذشته اعلانی به نام صبوری اردبیلی در شهر منتشر شده که از ساعت 15 الی 18 پنجشنبه 43/2/3 به مناسبت آزادی آیت‌الله خمینی و آیت‌الله قمی در مسجد حجتیه شاهی جشنی منعقد و از علاقه‌مندان دعوت شده که در این جشن شرکت نمایند. بدیهی است در صورت انعقاد و مشاهده و شنیدن اعمال و سخنان بی‌رویه طبق امریه شماره 152-43/1/20 اقدام و مراتب به عرض خواهد رسید».
در ذیل این تلگراف این دستورالعمل ارسال شده است: «اشخاصی که مردم را در مجامع عمومی بر ضد امنیت کشور تحریک می‌نمایند و مخصوصا اطرافیان روحانیون که اخیرا دست به تحریکاتی می‌زنند با نظر استاندار بلافاصله دستگیر و به تهران اعزام دارید».
طی تلگراف رمزی که از ساواک مرکز به مشهد مخابره شده «اشخاصى که مردم را در مجامع عمومى تحریک می‌نمایند و مخصوصا اطرافیان روحانیون که اخیرا دست به تحریکاتى می‌زنند با نظر استاندار بلافاصله دستگیر و به تهران اعزام دارند پس از کسب دستور از استاندار احتیاج به کسب اجازه از مرکز نیست. تا آمدن استاندار فقط از مرکز کسب دستور شد».
 
دستگیری آیت‌الله دستغیب و سیدحسین آیت‌اللهی توسط ساواک فارس
بر اساس یکی از اسناد ساواک «پیرو دستوراتى که به منظور دستگیرى روحانیون و وعاظ مخالفى که مبادرت به اظهارات خلاف نموده‏اند به ساواک فارس داده شده بود در تاریخ 43/2/3 آیت‏‌الله‏ سیدعبدالحسین دستغیب در شیراز و سیدحسین آیت‏اللهى واعظ در جهرم دستگیر و به تهران اعزام گردیدند؛ همچنین شیخ على‌اصغر مروارید واعظ و شیخ محمد صادقى‏خواه طلبه حوزه علمیه قم در شهرستان مزبور دستگیر گردیدند».
در ادامه این سند آمده است: «به ساواک تبریز دستور داده شده است که آیت‌الله‏ قاضى را که در تهران به اتهام اقدام بر ضد امنیت داخلى تحت پیگرد بوده و حق خروج از حوزه قضائى تهران را نداشته و اخیرا بدون اجازه به تبریز مسافرت نموده است، بلافاصله دستگیر و اعزام دارند تا طبق موازین قانونى نسبت به وى رفتار شود».1
 
فروردین 1343. امام خمینی ـ آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی ـ حجت‌الاسلام شیخ علی‌اصغر مروارید ـ جشن آزادی امام خمینی ـ قم
امام خمینی در کنار آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی در یکی از جشن‌های آزادی ایشان در شهر قم. حجت‌الاسلام شیخ علی‌اصغر مروارید بر فراز منبر در حال سخنرانی است (فروردین 1343)
 
https://iichs.ir/vdcgu79q.ak9zq4prra.html
iichs.ir/vdcgu79q.ak9zq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما