نامه تشکر آیت‌الله خمینی به حجت‌الاسلام محمدتقی عالمی دامغانی/اطلاعاتی دقیق از یک وزیر در اسناد سفارت آمریکا؛ وزیر جنگ کابینه منصور بهائی است!/دومین قدم بزرگ برای حفظ صلح!/سؤال از وزیر کشاورزی به خاطر خسارات سرما/به مناسبت عید قربان؛ فردا گوشت در تهران مجانی است!/مقامات آمریکایی: ایران همراه سیزده کشور که از کمک‌های ما استفاده می‌کردند در آینده به مرحله بی‌نیازی خواهند رسید!/نمایندگان سازمان برنامه هفته آینده به آمریکا می‌روند/اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر ژنرال گورسل به ایران/سیل گیلان را تهدید می کند/تأسیس دادگاه در کلانتری‌ها
2 اردیبهشت 1343
نامه تشکر آیت‌الله خمینی به حجت‌الاسلام محمدتقی عالمی دامغانی
آیت‌الله خمینی طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام آقای آقا شیخ محمدتقی عالمی دامغانی تصریح کردند: ‏‏‏‏به عرض عالی می‌رساند مرقومه شریفه که حاکی از سلامت مزاج شریف و تبریک‏‎ ‎‏ورود حقیر به شهر مقدس قم‏‎ ‏‏[‏‏بود‏‏]‏‏ واصل گردید. از عواطف کریمه و تفقد جنابعالی‏‎ ‎‏متشکرم. مساعی جمیله و مبارزات آن جناب در جریانات اخیره به سمع حقیر رسید و‏‎ ‎‏امید است مورد نظر حضرت ولی عصر ــ عجل‌الله فرجه الشریف ــ واقع شده و مأجور‏‎ ‎‏باشید.
در ادامه این نامه آمده است: لازم است به مؤمنین و مسلمانان تذکر دهید در مساجد جهت انجام فرایض دینی و‏‎ ‎‏شعائر مذهبی اجتماعاتشان را زیادتر و منظم‌تر کنند؛ چون فعلا بهترین وسیله مبارزه همین‏‎ ‎‏اجتماعات منظمی است که بشود به وسیله آنها در اِعلای کلمه طیبه اسلام کوشش نمود.‏‎ ‎‏توفیق عموم مسلمانان را در احقاق حق و ابطال باطل از خدای متعال خواستار و ملتمس‏‎ ‎‏دعا هستم.1
آیت‌الله خمینی همچنین در نامه‌ای خطاب به محمدجواد قائمی تصریح کردند: مرقومه شریفه به ضمیمه اشعاری که درباره ورود حقیر به شهر مقدس قم بود، واصل‏‎ ‎‏گردید. از تفقد جنابعالی متشکرم. توفیق عموم مسلمانان جهان را از خدای متعال‏‎ ‎‏خواستار و ملتمس دعا هستم.2
 
اطلاعاتی دقیق از یک وزیر در اسناد سفارت آمریکا؛ وزیر جنگ کابینه منصور بهائی است!
در یکی از «اسناد لانه جاسوسی» به تاریخ 22 آوریل 1964/ 2 اردیبهشت 1343 درباره اسدالله صنیعی، وزیر جنگ کابینه حسنعلی منصور، می‌خوانیم: سپهبد اسداللّه‏ صنیعى، وزیر جنگ در کابینه حسنعلى منصور، در 7 مارس 1964، از سال 1961 در این وزارتخانه خدمت نموده است. او در کابینه تشکیل‌شده اسداللّه‏ علم در اکتبر 1963 به‏عنوان وزیر جنگ خدمت نمود.
صنیعى، یک افسر ارتش ایران، در سال 1962 به ارتش پیوست، و داراى مشاغل و مسئولیت‏هاى متعددى بوده است. او فارغ‏التحصیل دانشکده نظامى عمومى (1931)، رئیس قبلى لشکر یکم رکن سه (38 ـ 1937) و دوبار ریاست ستاد (52 ـ 1951 و 56 ـ 1955) بوده است.
از 1953 تا 1955 صنیعى معاون ادارى وزیر جنگ بود. پس از ارتقا به درجه سرلشکرى در 1957، او به‏عنوان عضو هیئت مدیره اداره تدارکات انتخاب شد. او براى مدت کمى در 1960 به دلیل نادانسته‏اى بازنشسته شد. در مارس 1961، تیمسار صنیعى معاون دائمى وزیر در امور ادارى وزارت جنگ شد.
او در 1963 جانشین وزیر گردید و به درجه سپهبدى ارتقا یافت.
صنیعى در 1906 در تهران متولد شد. در 1946 با توران پروین ازدواج نمود. آنها یک پسر پانزده‌ساله و دو دختر هفده و سیزده‌ساله دارند. علاوه بر انتصابات متعدد در ارتش، صنیعى به‏عنوان عضو هیئت خزانه‏دارى بانک سپه در تهران از 1945 تا 1947 خدمت نمود. او براى بازدید رسمى 21 روزه از ایالات متحده در 1956 براى توجیه و بازدید از تأسیسات ستادها انتخاب شد.
صنیعى کمى فرانسه و انگلیسى صحبت مى‏کند. او حدود 5 فوت و 8 اینچ قد و موها و چشمان قهوه‏اى دارد. او بهائى است. وزیر، اقوامى در ایالات متحده دارد. 22 آوریل 1964 ـ 2 / 2 / 43 3
 
دومین قدم بزرگ برای حفظ صلح!
خبرگزاری‌های بزرگ جهان دیروز خبر دادند که جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، و خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، اعلام داشته‌اند که با کاهش تولیدات مواد اتمی نظامی خود موافقت کرده‌اند.
اعلام توافق دو قدرت بزرگ اتمی جهان، در کاهش تولید مواد اتمی جنگی در سراسر جهان، بعد از امضای قرارداد مسکو در مورد منع آزمایش‌های اتمی دومین قدم بزرگ برای حفظ صلح تلقی گردید.
 
سؤال از وزیر کشاورزی به خاطر خسارات سرما
دومین ناطق قبل از دستور سناتور دکتر پرویز کاظمی، سناتور انتخابی تهران، بود که گفت: بنده در سفر اخیر که به شمال کرده بودم وضع بسیار اسفنا‌کی از حیث صدماتی که سبب باغداران شمال وارد آمده بود دیدم. در شمال درخت‌های چندین‌ساله که خشک شده بود دیدم و سؤال کردم چه اقدامی برای جبران این خسارت شده است، همگی گفتند که اقدامی تا‌‌کنون به عمل نیامده. این است که سؤالی راجع به این موضوع تقدیم می‌کنم و اگر اجازه بفرمایند قرائت می‌کنم.
ریاست محترم مجلس‌سنا!
متمنی است به تیمسار سپهبد‌ ریاحی، وزیر‌ کشاورزی، اطلاع دهند مجلس‌ سنا حاضر شده و راجع به اقداماتی که برای حفاظت جنگل‌ها و مراتع طبیعی از تاریخ اجرای قانون ملی شدن جنگل‌ها به عمل آمده است توضیحاتی بدهند.
با‌ تقدیم احترام- دکتر‌ کاظمی
ریاست محترم مجلس‌سنا!
خواهشمند است به تیمسار وزیر‌ کشاورزی اطلاع دهند در مجلس سنا حاضر شده راجع به اقداماتی که برای جبران خسارات وارده به باغداران درخت‌های مرکبات شمال کشور که به علت برف سنگین و یخبندان دچار زیان فراوانی شده‌اند توضیحات دهند.
با تقدیم احترام
دیگر عرضی ندارم.4
 
به مناسبت عید قربان؛ فردا گوشت در تهران مجانی است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فردا روز عید قربان است و در این روز حج‌رفتگان به یادبود روز حج گوسفند و یا حیوان چهارپای حلال گوشت دیگری را قربانی می‌کنند. به همین مناسبت در شهرها و دهات حشمداران تعداد قابل توجهی گوسفند به بازار می‌آورند.
در این میان جمعی نیز از آنهایی که حج نرفته و حاجی نشده‌اند، ولی طی سال نذر کرده‌اند نیز گوسفند قربانی می‌کنند و گوشت آن را در میان مستمندان تقسیم می‌نمایند.
فردا در کشتارگاه تهران کشتار نمی شود و گوشت تهران با گوشت گوسفندهای قربانی تأمین خواهد شد.
از دو روز پیش چوبدارها و دلال‌های گوسفند در کوچه‌ها و خیابان‌های تهران گله‌های گوسفند را جهت فروش می‌گردانند. این دلال‌ها در مدت ده روز گذشته دهات اطراف تهران را زیر پا گذاشته و هرچه توانسته‌اند گوسفند خریده و به تهران آورده‌اند.
دیروز و امروز گله‌های بزرگ گوسفندهای قربانی در سراسر تهران در حال گردش بود و دلال‌ها در حدود سی‌هزار گوسفند به مردم فروخته‌اند.
امروز دکتر جفرودی، رئیس کشتارگاه تهران، اعلام کرد که در روز عید قربان سال گذشته در حدود سی‌هزار رأس گوسفند قربانی گردید.
وی گفت: این تعداد احشام برابر است با کشتار چهار روز تهران. امسال قسمت عمده گوسفندها پرواری است و هر یک از چهل تا صد کیلو وزن دارند.
 
مقامات آمریکایی: ایران همراه سیزده کشور که از کمک‌های ما استفاده می‌کردند در آینده به مرحله بی‌نیازی خواهند رسید!
«یونایتدپرس» 21 آوریل از واشنگتن گزارش داد: مقامات آمریکایی امروز گفتند: چهارده کشور خارجی که تا کنون از کمک‌های آمریکا استفاده می‌کردند به مرحله‌ای از توسعه و ترقی نزدیک شده‌اند که در آینده آنها را از کمک‌های آمریکا بی‌نیاز خواهد ساخت.
مقامات مزبور اسرائیل، یونان، ایران، فیلیپین و چین ملی را از این دسته کشورها نامیدند، ولی از نام بردن بقیه آنها «به دلایل سیاسی» خودداری کردند. هنوز معلوم نیست این کشورها تا چه تاریخی به مرحله بی‌نیازی از کمک‌های آمریکا خواهند رسید.
 
نمایندگان سازمان برنامه هفته آینده به آمریکا می‌روند
هیئت نمایندگی ایران برای اخذ وام و کمک از بانک جهانی هفته آینده تهران را ترک خواهد گفت.
به قرار اطلاع اقامت هیئت مزبور در آمریکا بین دو تا سه هفته به طول خواهد انجامید و در این مدت طرح‌های مربوط به راهسازی و امور ارتباطات به مقامات بانک تسلیم می‌شود.
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر ژنرال گورسل به ایران
حسین قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، طی اعلامیه‌ای تصریح کرد: نظر به عوالم دوستی و مودت فیمابین ایران و ترکیه اعلیحضرت همایون شاهنشاه از حضرت ژنرال جمال گورسل، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای مسافرت رسمی به ایران دعوت فرموده‌اند.
حضرت رئیس‌جمهوری ترکیه این دعوت را پذیرفته‌اند و از تاریخ 24 تا ۲۹ مهرماه 1343 (16 تا ۲۱ اکتبر 1964) میهمان رسمی اعلیحضرت همایون شاهنشاه خواهند بود.
 
سیل گیلان را تهدید می کند
بر اساس گزارش جراید بارندگی ارتباط بخش‌های گیلان را قطع کرده و سیل گیلان را تهدید می‌کند.
استاندار گیلان با قایق به دیدن محاصره‌شدگان سیل رفته است!
هنوز هم نزول بارندگی در اغلب شهرستان‌ها و ریزش برف در ارتفاعات به‌شدت ادامه دارد و طغیان رودخانه‌ها همچنان مزارع کشاورزی را فراگرفته و خسارات زیادی به کشاورزان وارد آمده است.
 
تأسیس دادگاه در کلانتری‌ها
تأسیس دادگاه در کلانتری‌ها طی طرحی در وزارت دادگستری در دست تهیه است.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که از طرف آقای دکتر عاملی، وزیر دادگستری، به منظور تسریع در رسیدگی به پاره‌ای از جرائم جنحه بزرگ که حداقل مجازات آنها شش ماه زندان است، طرحی در دست تهیه می‌باشد و در این طرح تشکیل دادگاه‌هایی در حوزه هر کلانتری پیش‌بینی شده است که هر یک از این دادگاه‌ها می‌توانند با سرعت و بدون معطلی به جرائمی که از طرف کلانتری‌ها اعلام می‌شود رسیدگی و با حضور طرفین حکم لازم را صادر کنند.5
 
روزنامه اطلاعات، 2 اردیبهشت 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcenv8z.jh87zi9bbj.html
iichs.ir/vdcenv8z.jh87zi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما