نامه تشکر آیت‌الله خمینی به «محمدحسن نجفی»/هشدار ساواک مرکز به کلیه ساواک‌ها؛ مراقب اقدامات روحانیون در ایام ماه محرم باشید!/ملاقات فرزند آیت‌الله میلانی با مراجع و علما در قم و تهران/آیت‌الله شریعتمداری: این نوع مبارزه غیراصولی صحیح نیست/ نمی‌دانیم از دولت چه می‌خواهیم!/رئیس مجلس: با موریانه مبارزه می‌کنیم!/جاده‌های ایران کشتارگاه شده است!/در آذربایجان یک‌هزار خانه خراب شده است/گوسفند شهرستان‌ها به تهران رسید!/برنامه غذایی خانواده وزیر کشاورزی پس از گرانی گوشت!/وزیر کشاورزی: مثل مردم آلمان پس از جنگ جهانی به سیب‌زمینی قناعت کنید!
31 فروردین 1343
نامه تشکر آیت‌الله خمینی به «محمدحسن نجفی»
آیت‌الله خمینی طی نامه‌ای خطاب به «حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدحسن نجفی» تصریح کردند: به عرض عالی می‌رساند مرقومه شریفه که حاکی از سلامتی مزاج و تبریک ورود‏‎ ‎‏حقیر به شهر مقدس قم ‏‏[‏‏بود‏‏]‏‏ موجب تشکر گردید. مساعی جمیله و زحمات جنابعالی‏‎ ‎‏در هجرت به تهران به سمع حقیر رسید. ان‌شاءالله به نظر مبارک حضرت ولی عصر‏‎ ‎‏ــ عجل‌الله تعالی فرجه الشریف ــ رسیده و مأجور خواهید بود. دوام توفیقات جنابعالی و‏‎ ‎‏حضرات آقایان علمای اعلام ــ دامت برکاتهم ــ را از خدای متعال خواستارم. مراتب‏‎ ‎‏تشکر اینجانب را به اهالی محترم رفسنجان ابلاغ فرمایید.1‏‎
 
هشدار ساواک مرکز به کلیه ساواک‌ها؛ مراقب اقدامات روحانیون در ایام ماه محرم باشید!
در یک سند ساواک به تاریخ 31 فروردین 1343 که از ساواک مرکز به کلیه ساواک‌ها مخابره شده آمده است: با نزدیک شدن ماه محرم امکان دارد بعضی از طلاب و وعاظ حوزه علمیه قم برای وعظ به آن منطقه آمده و به طور قطع در بین این افراد عناصری خواهند بود که از منابر سوء استفاده‌هایی خواهند نمود.
در ادامه این سند تصریح شده است: علیهذا دستور فرمایید از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم را جهت کنترل و مراقبت اعمال و رفتار این قبیل وعاظ نموده و نتیجه را متعاقبا اعلام دارند.2
 
ملاقات فرزند آیت‌الله میلانی با مراجع و علما در قم و تهران
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 31 فروردین 1343 «پسر میلانی با آقایان خمینی، شریعتمداری، مرعشی، گلپایگانی در قم و در تهران با فلسفی ملاقات نموده و نامبردگان هر کدام به شرح زیر اظهاراتی نموده‌اند:
1. [آیت‌الله] خمینى اظهار داشته روزى که به من تکلیف شد که به قم مراجعت نمایم دولت پیشنهاد سازش نمود؛ گفتم: اگر مى‏خواهید من با دولت سازش داشته باشم، بایستى خط مشى سیاست دولت عوض و کلیه قوانین ضد اسلامى لغو و شناسایى کشور اسرائیل که با همه کشورهاى اسلامى دشمنى دارد پس گرفته شود، مستشاران اسرائیل از ایران طرد شوند، ایران مانند سایر کشورهاى اسلامى با اسرائیل قطع رابطه کند و پولى که از مردم به عنوان مالیات اخذ، صرف خرید اسلحه که با همان اسلحه خود ملت را مى‏کشتند نشود و اضافه نموده که من در عقیده گذشته خود راسخ منتها فعلا باید سعى شود که اولا براى جامعه روحانیت وحدت عقیده کامل برقرار؛ ثانیا به ادامه مبارزات به طریق صحیح و طورى عمل شود که بتوان ضمن صدور اعلامیه‏ها و تهیه وسایل آن در منابر نیز با آزادى بیشتر عقاید خود را بیان داشت.
نامبرده نوار سخنرانى خود را که در مدرسه فیضیه ایراد نموده جهت میلانى و قمى ارسال که گویا مفاد آن توصیه به جامعه روحانیت در زمینه ایجاد وحدت و یگانگى است و از جامعه روحانیت تقاضا نموده که بر علیه یکدیگر قیام نکنند و اتهام ناروا نزنند.
وى در این سخنرانى از همه روحانیون و مردم مسلمان ایران و سایر کشورهاى اسلامى استمداد نموده که در حفظ مبانى دینى و اسلام اتحاد یگانگى داشته بر علیه دشمن مشترک مبارزه کنند که این قسمت هنوز تأیید نشده است.
 
آیت‌الله شریعتمداری: این نوع مبارزه غیراصولی صحیح نیست/ نمی‌دانیم از دولت چه می‌خواهیم!
2. آیت‏اللّه‏ شریعتمدارى اظهار داشته اصولا این نوع مبارزه غیراصولى صحیح نیست؛ زیرا جامعه روحانیت نمی‌داند از دولت چه می‌خواهد و هدفش از این مبارزه چیست؛ از طرفى مگر دولت چه گناهى کرده که مورد خشم واقع شده؟ من آماده مبارزه هستم مشروط به اینکه یک هدف مشخص تعیین و از دولت درخواست چنانچه دولت به خواست روحانیت پاسخ مثبت و منطقى ندهد آنگاه دولت مقصر و به ما حق داده می‌شود که براى احیاى حقوق اسلام و مردم قیام کنیم.3
 
رئیس مجلس: با موریانه مبارزه می‌کنیم!
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش دیروز خود درباره موریانه‌خوردگی عمارت بهارستان نوشت: دیروز نوشتیم که عمارت صدساله بهارستان را خطر موریانه تهدید می‌کند و تمام مبارزاتی که در سال‌های گذشته علیه موریانه در مجلس شورای ملی به عمل آمده نتیجه قطعی نداده است و موریانه، این حشره خطرناک، همچنان مشغول جویدن و خوردن پایه‌ها و ستون‌های چوبی کاخ بهارستان است.
درباره خطر موریانه امروز، رئیس مجلس شورای ملی، یک عضو هیئت رئیسه و چند تن از نمایندگان نظر خود را به خبرنگار ما اظهار داشتند.
مهندس عبدالله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، به خبرنگار پارلمانی ما گفت: هنوز موریانه به تالار جلسه نرسیده است. فقط در عمارت پشت کتابخانه سابق و بایگانی راکد اثرات موریانه دیده شد که شدیدا با آن مبارزه می‌شود تا به قسمت‌های دیگر سرایت نکند.
مهندس ریاضی سپس اظهار داشت: این عمارت، یک عمارت تاریخی است و ما به هیچ وجه حاضر نیستیم آن را از دست بدهیم. آقایان نمایندگان هم به این ساختمان فوق‌العاده علاقه دارند و آن را به عمارت جدید ترجیح می‌دهند.
 
جاده‌های ایران کشتارگاه شده است!
در جلسه امروز سنا درباره وضع عبور و مرور و تصادفات و جنایات و نیز احتیاجات آذربایجان به عنوان پیش از دستور سخنانی ایراد شد و چند لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.
در جلسه امروز مجلس سنا گفته شد جاده‌های ایران کشتارگاه شده، وضع تاکسیرانی در شهر خوب نیست و اغلب رانندگان تخلف می‌کنند.
 
در آذربایجان یک‌هزار خانه خراب شده است
بر اثر بارندگی مداوم و نزول برف در آذربایجان یک‌هزار خانه خراب شده است.
بارندگی و زلزله در مناطق کوهستانی گیلان نیز باعث وحشت مردم شده است.
«اسد محله» ماسوله را زلزله و بارندگی ویران کرده و ساکنین کوچ کرده‌اند.
در سقز یک متر برف باریده و ارتباط این شهرستان با خارج قطع شده است.
در شهرهای گیلان بر اثر طغیان رودخانه‌ها تعداد زیادی خانه ویران گردیده است؛ همچنین در بعضی نقاط گیلان طغیان رودخانه خسارات کلی زده است.
در رضائیه سقف اداره فرهنگ و اغلب مدارس شهر و دهات فرو ریخته است.
 
گوسفند شهرستان‌ها به تهران رسید!
آخرین خبرها و گزارشات از بحران گوشت در تهران حاکی از آن است که گوسفند شهرستان‌ها به تهران رسیده و امروز در کشتارگاه تهران پنج‌هزار گوسفند کشتار شده است!
امروز اولین پارتی گوسفندهایی که به دستور استانداران و فرمانداران کل از مناطق حشم خیز کشور به تهران فرستاده شده به میدان کشتارگاه رسید.
این گوسفندها را از کرمانشاه، مازندران، همدان، زنجان، ابهر، سنقر، ترکمن‌صحرا، مرز ترکیه، ماکو و خوی به تهران فرستاده‌اند.
تقلیل تعداد کشتار تهران در بازار کله‌پاچه هم تأثیر گذاشته است. با وجود کشتار مناسب امروز قیمت گوشت همچنان گران است و قصاب‌ها گوشت را کیلویی 80 الی 120 ریال می‌فروشند درحالی‌که نرخ رسمی گوشت در حدود 70 ریال است.
 
برنامه غذایی خانواده وزیر کشاورزی پس از گرانی گوشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت:
  • الو ...
  • بفرمایید. اینجا منزل وزیر کشاورزی است.
  • من خبرنگار اطلاعات هستم. می‌خواهم با خانم وزیر صحبت کنم.
  • بفرمایید؛ من نصرت ریاحی، همسر وزیر، هستم.
  • معذرت می‌خواهم مزاحم می‌شوم؛ آقای وزیر دیروز به مردم تهران توصیه کردند که برای جبران کمبود گوشت در برنامه غذایی خود تجدید نظر کنند و گفتند که خودشان در منزل این کار را کرده‌اند؛ خانم‌های خانه‌دار تهران می‌خواهند بدانند برنامه غذایی شما چیست و چگونه نظر شوهرتان را اجرا کرده‌اید؟
  • بسیار خب، جواب می‌دهم؛ برنامه من چیز فوق‌العاده‌ای نیست. خوشبختانه وفور مرغ و جوجه اشکال کار را تا حدی از بین برده. من به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ و یا تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات تازه استفاده می‌کنم که هم کالری دارد و هم خوشمزه است و هم ارزان‌تر و اگر می‌شد که فروشگاه‌های مرغ برای خانواده‌های کم‌بضاعت مرغ را در چند قسمت و به وزن‌های مختلف می‌فروختند بهتر بود.
  • از جوابی که به سؤالم دادید متشکرم.
 
وزیر کشاورزی: مثل مردم آلمان پس از جنگ جهانی به سیب‌زمینی قناعت کنید!
روزنامه «اطلاعات» در ادامه مصاحبه‌ای را با وزیر کشاورزی [: اسماعیل ریاحی] منتشر کرده و نوشته است:  
  • الو، تیمسار وزیر کشاورزی؟!
  • بفرمایید؛ خودم هستم.
  • تیمسار اظهارات دیروز شما درباره گوشت تهران برای ما بسیار جالب بود. آیا در این خصوص نظر تازه‌ای دارید؟
  • پس از جنگ جهانی گذشته تنها غذای ملت آلمان سیب‌زمینی بود. مردم آلمان سال‌ها این وضع را با بردباری تحمل کردند و در عین حال از کوشش و فعالیت در مورد تولید دام باز نایستادند و امروز همین کشور بهترین گوشت را دارد و بیفتکش در اغلب نقاط دنیا معروف است. حادثه سرمای امسال مسلما در سال جاری بحرانی ایجاد می‌کند، ولی باید همه ما با پشتکار و خونسردی این بحران را پشت سر بگذاریم بدون تردید آنچه که از نظر پیش‌بینی و پیش‌گیری حوادثی نظیر سال گذشته لازم باشد دولت و وزارت کشاورزی تا سر حد امکان عملی خواهد کرد.4
 
روزنامه اطلاعات، 31 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg779q.ak9zz4prra.html
iichs.ir/vdcg779q.ak9zz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما