آخرین خبرها از بحران گوشت در تهران!/هیئت نظامی ایران به آمریکا رفت/پایان کار «کافه آ» و سمینار بانکی آسیا/آمار متهمین مواد مخدر زیاد شده است!/بخشنامه جدید نخست‌وزیر/تشکیلات سازمان‌های آب و برق تغییری نمی‌کند/بالا رفتن میزان طلاق و اختلافات زناشویی/یک گروهبان آمریکایی در جاده پهلوی کشته شد!/اثر کمک‌ها و وام‌های پرداختی به کشورهای در حال رشد خنثی می‌شود!
29 فروردین 1343
آخرین خبرها از بحران گوشت در تهران!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مدت دو روز گذشته، یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه، گوشت گوسفند در تهران کمیاب بود و قصاب‌ها گوشت را سیری یک تومان می‌فروختند.
کشتارکنندگان نیز در روی بیجک‌های گوشت فقط وزن گوشت را می‌نویسند و جای قیمت را سفید می‌گذارند تا مأموران مدرکی از گران‌فروشی آنان در دست نداشته باشند.
دیروز دکتر شادمان، شهردار تهران، با نخست‌وزیر ملاقات کرد و در مورد مسائل شهری و از جمله گوشت اقدامات شهرداری را به نخست‌وزیر گزارش داد.
خبر دیگر اینکه طرح وارد کردن گوسفند از کشورهای همجوار به وسیله تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، تهیه شده و احتمالا در جلسه امشب هیئت دولت مطرح خواهد شد. در صورت تصویب طرح در هیئت دولت ممکن است اجازه داده شود که گوسفند از افغانستان و ترکیه به اندازه احتیاج به ایران وارد شود.
 
هیئت نظامی ایران به آمریکا رفت
هیئت نظامی ایران در کمیته نظامی سازمان پیمان مرکزی ساعت 7:30 صبح دیروز به ریاست تیمسار ارتشبد حجازی، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، با هواپیمای اس.ا.اس رهسپار پایتخت ایالات متحده آمریکا شد.
پانزدهمین کمیته نظامی سازمان پیمان مرکزی روز چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه در واشنگتن گشایش می‌یابد و رؤسای ستاد نیروهای مسلح ایران، پاکستان، ترکیه، بریتانیا و آمریکا در آن شرکت می‌جویند.
جلسات این کمیته مدت دو روز طول خواهد کشید.
 
پایان کار «کافه آ» و سمینار بانکی آسیا
«کافه آ» و سمینار بانکی آسیا با تشکیل جلسه مشترک و صدور 6 قطعنامه به کار خود پایان داد.
رئیس دوازدهمین دوره «کافه آ» طی مصاحبه‌ای گفت: نتایج کنفرانس «کافه آ» و سمینار بسیار جالب و ثمربخش بود. بانکداران و سرمایه‌داران خارجی توانستند با محیط ایران و اوضاع اقتصادی آن از نزدیک آشنا شوند.
سیزدهمین دوره «کافه آ» سال آینده در دهلی نو تشکیل می‌شود.
 
آمار متهمین مواد مخدر زیاد شده است!
امروز از طرف دادستان تهران یک شعبه بازرسی جدید در اداره نظارت بر مواد مخدر تشکیل شد. این تصمیم بر اساس آمار پرونده‌های مواد مخدر و به منظور تسریع در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها صورت گرفته است.
اقدام اخیر دادسرای تهران با توجه به زیادی پرونده‌های مواد مخدر می‌باشد که همه‌روزه بر اثر کشف مواد مخدر و دستگیری متهمین آن به وسیله مأمورین انتظامی صورت می‌گیرد.
ظهر امروز فیلسوفی، دادستان تهران، گفت: ظرف پانزده روز آینده کادر قضایی مقیم در اداره نظارت بر مواد مخدر از جهت آقایان دادیاران نیز تقویت خواهد شد تا هر چه زودتر تکلیف متهمین مواد مخدر که اخیرا آمار آنها زیاد شده است روشن گردد.
 
بخشنامه جدید نخست‌وزیر
امروز از طرف نخست‌وزیر طی بخشنامه‌ای به وزارتخانه‌ها یادآوری گردیده که از این پس برای انجام امور وزارتخانه‌ها از مکاتبه مستقیم به نخست‌وزیر خودداری کنند.
منصور در بخشنامه صادره متذکر گردیده که طبق تصمیم جلسه هیئت دولت مورخ 8 فروردین‌ماه مقرر است برای پیشرفت کارها آقایان وزرا در حدود برنامه دولت شخصا اتخاذ تصمیم نمایند؛ لذا از مراجعه به اینجانب و کسب تکلیف در غیر موارد ضروری و اساسی خودداری نمایند.
 
تشکیلات سازمان‌های آب و برق تغییری نمی‌کند
امروز اعلام شد با انتقال امور برق به وزارت آب و برق تشکیلات سازمان‌های آب و برق تغییری نمی‌کند.
طرز کار دفاتر فنی سازمان برنامه در استان‌ها، پس از انتقال به وزارت آبادانی و مسکن هنوز معلوم نشده است.
سازمان‌های آب و برق وابسته به سازمان برنامه پس از تشکیل وزارت آب و برق همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و در تشکیلات آنها تغییری داده نشده است.
 
بالا رفتن میزان طلاق و اختلافات زناشویی
روزنامه «اطلاعات» طی گزارشی نوشت: بررسی پرونده‌هایی که در مراجع انتظامی و قضایی تشکیل شده نشان می‌دهد طرز تفکر خانم‌ها عوض شده است. آشنایی خانم‌ها به قوانینی که به نفع زنان وجود دارد و بالا رفتن سطح توقع آنها، اختلافات زناشویی را گسترش داده و طلاق زیادتر شده است.
طبق آماری که در دست است میزان پرونده‌های ناشی از اختلافات زن و شوهری که به دادسراهای تهران می‌رسید تا سه چهار سال پیش تقریبا یک‌سوم تمام پرونده‌هایی بود که به دادسراها می‌رسید، اما اکنون آمار نشان می‌دهد که در بعضی روزها پرونده‌های ناشی از اختلافات زن و شوهری درست نیمی از پرونده‌های وارده به دادسراها را تشکیل می‌دهد.
در سابق تقریبا چهارپنجم این پرونده‌ها در همان روز اول ورود به دادسراها در اتاق آقایان دادیارها و بازپرس‌ها مختومه می‌شد و به سازش می‌انجامید، اما در حال حاضر فقط نیمی از آنها حاضر می‌شوند از هم گذشت کنند.
اختلافات زن و شوهری قبلا میان خانواده‌های طبقه پایین اجتماع و آن هم بر سر کتک‌کاری و ترک انفاق تشکیل می‌شد، اما در حال حاضر این اختلافات در میان همه طبقات با علل مختلف دیده می‌شود.
علت این امر را مطلعین، علاوه بر مسائل مادی خانواده‌ها در ازدواج‌های نامتناسبی می‌دانند که در سال‌های اخیر در تهران انجام شده است و به علاوه عوض شدن طرز تفکر خانم‌ها در این اختلافات نقش مهمی دارد.
قبلا در پرونده‌های زن و شوهری، فقط یک جرم خصوصی مثلا ترک انفاق دیده می‌شد و گزارش نهایی پرونده از ده سطر تجاوز نمی‌کرد، اما حالا در پرونده‌های سال‌های آخر این گزارشات از صد سطر بیشتر است و به قول یک افسر پلیس از یک رمان هم جالب‌تر می‌باشد.
بررسی آمار نشان می‌دهد در سال‌های اخیر طلاق زیادتر از سابق و با سرعت بیشتری انجام می‌شود و چون ازدواج‌ها بدون مطالعه و بررسی جوانب مختلف صورت می‌گیرد، عمر آنها نیز کوتاه است.
 
یک گروهبان آمریکایی در جاده پهلوی کشته شد!
بامداد دیروز یک گروهبان دوم ارتش آمریکا در اثر یک حادثه رانندگی در جاده پهلوی کشته شد.
ساعت 3 صبح دیروز اتومبیل سواری شماره 20758 اداره جغرافیایی ارتش به رانندگی جونیر پ کونفر، که با سرعت از شمیران به شهر می‌آمد، در پایین بیمارستان ارتش نزدیک کوچه چنگیزی از جاده منحرف شد و به طرف چپ خیابان آمد و با درخت تنومندی تصادف نمود. در این این حادثه، جونیر پ کونفر 35 ساله کشته شد.
 
اثر کمک‌ها و وام‌های پرداختی به کشورهای در حال رشد خنثی می‌شود!
دکتر محمد یگانه، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد که به همراه دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، جهت شرکت در کنفرانس توسعه تجارت سازمان ملل متحد، به ژنو رفته بود، به تهران مراجعت کرد.
وی طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: کمک‌های مالی و وام‌های کشورهای پیشرفته تاکنون اثر مهمی در ازدیاد درآمد کشورهای در حال رشد نداشته است.
یگانه گفت: اثر کمک‌ها و وام‌های پرداختی به کشورهای در حال رشد با تنزل بهای مواد خام صادراتی این ممالک و پرداخت ربح و منافع سرمایه خنثی می‌شود. لازم است کشورهای پیشرفته موانع موجود در راه صادرات کشورهای در حال رشد را از بین بردارند و ترتیبی بدهند که این کشورها بتوانند کالاهای خام خود را به قیمت مناسبی به فروش برسانند.1
 
روزنامه اطلاعات، 29 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcjvoev.uqeyyzsffu.html
iichs.ir/vdcjvoev.uqeyyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما