آزادی آیت‌الله خمینی از بازداشتگاه قیطریه/لوله‌های گاز نفت آتش گرفت/اعلامیه مشترک ایران و کویت درباره آب‌های دو کشور/هویدا برای شرکت در کنفرانس اوپک به ژنو می رود/اعضای هیئت ایران/عالیخانی: تجارت جهان در جهت مخالف منافع کشورهای در حال توسعه می‌باشد/عالیخانی: تجارت جهان در جهت مخالف منافع کشورهای در حال توسعه می‌باشد/عالیخانی: تجارت جهان در جهت مخالف منافع کشورهای در حال توسعه می‌باشد/صادرات کشور
15 فروردین 1343
آزادی آیت‌الله خمینی از بازداشتگاه قیطریه
مأموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی، رئیس ساواک تهران، آیت‌الله خمینی را شبانه از بازداشتگاه قیطریه خارج کرده و به قم آوردند و وی را در ساعت 22 در میدان نکوئی قم در فاصله 100 متری منزل پیاده و به سرعت محل را ترک کردند.
در ساعت 10 شب 15 فروردین 1343 آیت‌الله خمینی در معیت مأموران ساواک وارد قم شدند. طبق گزارش سرهنگ مولوی، رئیس ساواک تهران، پس از نیم ساعت اهالی قم از ورود ایشان مطلع و همراه با بعضی روحانیون تراز اول و جمعی از طلاب به دیدن آیت‌الله خمینی رفتند.
ملاقات‌ها تا نیمه‌شب ادامه داشت.1
 
لوله‌های گاز نفت آتش گرفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما در نفت شاه کرمانشاه گزارش داد: پریشب [شب 13 فروردین] هوای نفت شاه منقلب و طوفانی شد و بر اثر رعد و برق شدید و پی در پی آسمان نفت شاه صاعقه به لوله‌هایی که گاز نفت از سه مخزن بنزین خارج می‌کند اصابت کرد و گازهای متصاعد آتش گرفت.
چون به دنبال این رعد و برق شدید و صاعقه و طوفان و رگبار آغاز گردید بیم آن می‌رفت آتش به تأسیسات نفت سرایت و حوضچه‌های جداکننده نفت مخطوط آتش بگیرد؛ بدین جهت شبانه سوت خر به صدا درآمد و مأمورین آتش‌نشانی و کارگران نفت وحشت‌زده و سراسیمه در زیر باران شدید با عجله خود را به محوطه تأسیسات نفتی رسانیدند و دسته‌جمعی با همکاری مأمورین شهربانی و ژاندارمری نفت شاه پس از چند ساعت تلاش موفق به اطفای حریق شدند.
 
اعلامیه مشترک ایران و کویت درباره آب‌های دو کشور
سفر رسمی پنج‌روزه آرام، وزیر امور خارجه، به کویت هفته قبل پایان یافت و پس از مذاکراتی که بین وی و دولت کویت به عمل آمد، اعلامیه مشترکی در ساعت 1 بعد از ظهر روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه در تهران و کویت انتشار یافت.
طبق اعلامیه مشترک آب‌های ایران و کویت به وسیله هیئت‌هایی از کارشناسان دو کشور تعیین حدود می‌شود.
امیر کویت به دعوت شاهنشاه به ایران سفر می‎کند. وزیر خارجه نیز از وزیر امور خارجه کویت برای سفر به تهران دعوت کرد.
 
هویدا برای شرکت در کنفرانس اوپک به ژنو می رود
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، برای شرکت در کنفرانس اوپک به ژنو سفر می‌کند.
این کنفرانس روز 18 فروردین (17 آوریل) در ژنو کار خود را آغاز خواهد کرد.
این کنفرانس در سطح وزرای کشورهای عضو اوپک برای بررسی نتایج مذاکرات هیئت سه‌نفری با نمایندگان کمپانی‌ها تشکیل می‌شود.
هیئت سه‌نفری که در آن فواد روحانی، دبیر کل فعلی اوپک، (نماینده ایران) و عبدالرحمن بزار، دبیر کل آینده، (از عراق) و حشام ناظر، نماینده عربستان، در آن عضویت داشتند، مدت چهارده ماه با کمپانی‌های نفتی مشغول مذاکره بودند تا میزان بهره مالکانه را تعیین کنند.
قبلا کمپانی‌ها پرداخت مبلغی را به عنوان بهره مالکانه پیشنهاد کردند که در کنفرانس ریاض مقرر گردید پیرامون آن یک هیئت سه‌نفری از جانب اوپک با کمپانی‌ها وارد مذاکره شوند.
طبق اخبار خارجی که از قول مقامات اوپک انتشار یافته تاکنون هیئت سه‌نفری نتوانسته‌اند نظرات پیشنهادی اوپک را به کمپانی‌ها بقبولانند و حالا کنفرانس ژنو باید به این مسئله رسیدگی کند؛ به همین جهت این کنفرانس اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ زیرا تصمیمی که ممکن است بگیرد حائز اهمیت است؛ چون احتمال دارد کشورهای عضو اوپک دیگر ادامه مذاکرات را بی‌نتیجه بدانند و سیاست مذاکرات را ترک کنند و طرح‌هایی نظیر دریافت عوارض بندری و مسائل دیگر را پیش بکشند و به موقع اجرا بگذارند.
احتمال دارد کنفرانس تا روز پنجشنبه و جمعه خاتمه یابد.
بیست روز بعد از کنفرانس عبدالرحمان بزار، سفیر کبیر عراق در لندن، به عنوان دبیر کل اوپک کارهای دبیرخانه را از فواد روحانی، دبیر کل ایرانی فعلی اوپک، تحویل خواهد گرفت. با وجود این انتظار می‌رود که از فواد روحانی خواسته شود که در هیئت سه‌نفری به کار خود ادامه دهد.
 
اعضای هیئت ایران
آخر وقت امروز اعضای هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس آینده اوپک در ژنو اعلام گردید: هویدا، وزیر دارایی، رئیس هیئت می‌باشد و آقایان دکتر رضا فلاح و مهندس فرخ نجم‌آبادی اعضای هیئت خواهند بود.
عبدالحسین بهنیا، وزیر دارایی سابق که هم‌اکنون در اروپا می‌باشد، به هیئت می‌پیوندد و مشاور هیئت خواهد بود. نمایندگان ایران فردا عازم ژنو خواهند شد.
«خبرگزاری فرانسه» نیز از بغداد گزارش داد: عبدالعزیز وطاری، وزیر نفت عراق، برای شرکت در کنفرانس کشورهای عضو سازمان اوپک از بغداد رهسپار ژنو شد.
وزیر نفت عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که میزان تولید در عراق در سال 1963 به 55 میلیون و 430 هزار تن بالغ گردید و به این ترتیب رکورد سال‌های گذشته را شکسته است.
 
عالیخانی: تجارت جهان در جهت مخالف منافع کشورهای در حال توسعه می‌باشد
«خبرگزاری آلمان» از ژنو گزارش داد: دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران، امروز در کنفرانس بازرگانی و عمران سازمان ملل در ژنو پیرامون کمک کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه صحبت کرد و ضمن آن گفت: کشورهای در حال توسعه انتظار دارند که وام‌های پرداختی درازمدت بوده و سود آنها کم باشد و هیچ‌گونه قید و بندی نداشته باشد.
در مورد سرمایه‌گذاری‌های خصوصی کشورهای در حال توسعه باید هشیار باشند و آنها را در مناطقی به کار اندازند که سرمایه و تکنیک محلی موجود یا کافی نیست.
عالیخانی گفت: شک نیست که سیستم فعلی تجارت جهان در جهت مخالف منافع کشورهای در حال توسعه سیر می‌کند. وضع نسبتا غیر ثابت تقاضا برای محصولات اصلی به احتمال زیاد ادامه می‌یابد و محصولات ترکیبی جایگزین آنها می‌شوند؛ درحالی‌که در حدود نیمی از کشورهای در حال توسعه که تولیدکنندگان مواد خام هستند مانند سابق به یک و یا حداکثر چند کالای صادراتی متکی خواهند بود.
وزیر اقتصاد ایران سپس افزود: بعضی از کشورهای بزرگ که مخارج سنگین نظامی را تحمل می‌کنند باید مسئله امکان اختصاص دادن 1 تا 3 درصد این مخارج را برای تهیه وجوهی که به تحقق هدف‌های این کنفرانس کمک می‌کند مورد بررسی قرار دهند.
 
ورود رئیس جدید شرکت بین‌المللی گودریچ آمریکا به تهران
روز گذشته آقایان گولیک و الکساندر، که از مقامات بین‌المللی شرکت گودریچ آمریکا می‌باشند، وارد تهران شدند و مورد استقبال مقامات کارخانه گودریچ ایران قرار گرفتند.
آقای گولیک هم‌اکنون رئیس شرکت بین‌المللی گودریچ می‌باشند که در ماه آینده بازنشسته می‌شوند و آقای الکساندر مقام ایشان را تحویل می‌گیرد.
این مسافرت به منظور سرکشی و دیدن کارخانه گودریچ ایران و معرفی و آشنایی بیشتر آقای الکساندر، رئیس جدید شرکت بین‌المللی گودریچ، با مقامات این کارخانه می‌‎باشد. وی طی اقامت در ایران با شخصیت‌های دولتی و اقتصادی نیز ملاقات خواهد کرد.
 
آمار عجیب وزارت اقتصاد از میزان واردات و صادرات در شش‌ماهه اول سال 1342
آمار وزارت اقتصاد نشان داد طی شش‌ماهه اول سال گذشته صادرات کشور در حدود 291 میلیون تومان بوده درحالی‌که واردات کشور از 1 میلیارد و 691 میلیون تومان تجاوز کرده است.
طبق آمار منتشره وزارت اقتصاد در شش‌ماهه اول سال 1342 قریب 16918 میلیون ریال کالاهای مختلف از 78 کشور دیگر جهان وارد کشور شده؛ در همان مدت به 61 کشور مبلغ 2909 میلیون ریال کالاهای مختلف (بدون مواد نفتی) صادر گردیده است.
در میان کشورهای واردکننده کالا به ایران، آلمان غربی با فروش 3558 میلیون ریال کالا که قریب 21/04 درصد جمع واردات می‌شود مقام اول را داشته است، 9 کشور دیگر که به ترتیب مقام‌های بعدی را داشته‌اند عبارت‌اند از:
ایالات متحده با فروش 2786 میلیون ریال 16/47 درصد دوم، انگلستان با فروش 2602 میلیون ریال 15/38 درصد سوم، ژاپن با فروش 1123 میلیون ریال 6/63 درصد چهارم، فرانسه با فروش 1038 میلیون ریال 6/14 درصد پنجم، ایتالیا با فروش 867 میلیون ریال 5/13 درصد ششم، هلند با فروش 550 میلیون ریال 3/25 درصد هفتم، هندوستان با فروش 423 میلیون ریال 2/5 درصد هشتم، سوئیس با فروش 419 میلیون ریال 2/48 درصد نهم، شوروی با فروش 373/5 میلیون ریال 2/21 درصد دهم. آخرین کشور صادرکننده کالا به ایران عربستان سعودی بود که جمع واردات ایران از این کشور طی شش ماه از 3900 ریال تجاوز نکرد.
 
صادرات کشور
در خرید کالا از ایران آلمان غربی مقام اول را داشت و با خرید 478 میلیون ریال کالا که معادل 16/46 درصد کل صادرات شش‌ماهه کشور بوده مقام اول را احراز کرده است، 9 کشور بعدی به ترتیب عبارت بوده‌اند از: شوروی با خرید 455 میلیون ریال 15/66 درصد دوم، ایالات متحده با خرید 373 میلیون ریال 12/83 درصد سوم، انگلستان با خرید 215 میلیون ریال 7/42 درصد چهارم، کویت با خرید 161 میلیون ریال 5/54 درصد پنجم، سوئیس با خرید 154 میلیون ریال 5/33 درصد ششم، فرانسه با خرید 123 میلیون ریال 4/23 درصد هفتم، ایتالیا با خرید 115 میلیون ریال 3/98 درصد هشتم، لبنان با خرید 95 میلیون ریال 3/27 درصد نهم، ژاپن با خرید 80 میلیون ریال 2/77 درصد دهم.2
 
روزنامه اطلاعات، 15 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcjaaev.uqeyizsffu.html
iichs.ir/vdcjaaev.uqeyizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما