پرونده 2100 زندانی بلاتکلیف بررسی می‌شود/شهرداری مانع فروش یخ طبیعی خواهد شد/اظهارات متناقض مقامات بهداشتی درباره دو بیمار مبتلا به تیفوس!/بیمار مبتلا به تیفوس: عده زیادی از اهالی روستای ما مبتلا هستند، ولی توان مراجعه به پزشک را ندارند!/نیک‌پی معاون نخست‌وزیر شد/«واردات قند و شکر توسط مردم مقرون به صرفه نیست»/راه آهن زاهدان ـ میرجاوه را سیل برد!/گزارش دبیرکل حزب مردم از درمان دخترش در اروپا!/دیدار سفیر کبیر انگلیس با نخست‌وزیر/مهر ایران: دانشجویان ایرانی به قبر آتاتورک گل نثار کردند!
12 فروردین 1343
پرونده 2100 زندانی بلاتکلیف بررسی می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که وزارت دادگستری با توجه به آمار موجود در بازداشتگاه‌های زندان تصمیم گرفته درباره آن عده از زندانیان بلاتکلیف که در بازداشت هستند بررسی و رسیدگی سریعی به عمل آورد.
بر اساس این گزارش، پرونده 2100 زندانی بلاتکلیف از طرف وزارت دادگستری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. وزارت دادگستری پس از دریافت گزارش قاضی مأمور تحقیق برای روشن شدن وضع این عده تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.
 
شهرداری مانع فروش یخ طبیعی خواهد شد
امروز دکتر شادمان، شهردار تهران، به کلیه نواحی شهرداری تهران دستور داد که از فروش یخ طبیعی در محلات شهر جلوگیری نمایند.
این دستور برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از اشاعه بیماری‌ها از طریق فروش یخ‌های طبیعی است که با آب‌های آلوده در ایام زمستان گرفته شده است.
 
اظهارات متناقض مقامات بهداشتی درباره دو بیمار مبتلا به تیفوس!
دکتر ناوی، مدیر کل امور اجتماعی و سخنگوی وزارت بهداری، در گفت‌وگویی اظهار داشت: آقای دکتر مؤید، رئیس اداره بهداشت استان تهران، پیدایش بیماری تیفوس را به طور قطع تأیید نکرده است و اصولا هنگامی این بیماری تأیید می‌شود که آزمایش خون بیمار مثبت باشد، ولی هنوز نتیجه چنین آزمایشی به دست ما نرسیده است.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بلافاصله خبرنگار ما با آقای دکتر محمدحسین اردوبادی، دانشیار دانشکده پزشکی و رئیس بخش داخلی بیمارستان شماره 3 وابسته به دانشکده پزشکی، تماس گرفت. وی تأیید کرد که خون بیماران مبتلا به تیفوس که در این بیمارستان بستری هستند به وسیله خود اطبای اداره بهداشت گرفته شده و برای آزمایش به انستیتو پاستور ارسال گردید و جوابی که آزمایشگاه مزبور داده وجود میکروب تیفوس در خون بیماران را مسلم ساخته و جواب آزمایش مثبت بوده است.
وی گفت: در زمان جنگ دوم جهانی که متفقین در ایران به سر می‌بردند و بیماری تیفوس شیوع داشت، داروهای آنتی‌بیوتیک وجود نداشت که بتوان بیماران مبتلا به تیفوس را معالجه کرد، ولی خوشبختانه در حال حاضر داروهای مزبور به حد وفور وجود دارد که در معالجه بیماری تیفوس بسیار مؤثر است، به طوری که بیماران مزبور که با داروهای آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند، پس از دو روز تب آنها قطع شد و تا امروز هم علائم بیماری در آنها از بین رفته است و بیماران مزبور دوره نقاهت را طی می‌‎کنند و وجود تیفوس مانند سابق نگرانی ندارد و خطرناک نیست.
 
بیمار مبتلا به تیفوس: عده زیادی از اهالی روستای ما مبتلا هستند، ولی توان مراجعه به پزشک را ندارند!
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود مصاحبه‌ای را با یکی از بیماران مبتلا به تیفوس منتشر ساخت.
بر اساس این گزارش اقدس ایلانلو ۲۸ ساله و دخترش سوریه ایلانلو ۸ ساله اهل ابهر قریه کن از توابع زنجان هستند که به علت ابتلا به تب شدید برای معالجه به تهران آمده‌اند و در منزل برادرش استوار ۲ نعمت‌الله ایلانلو واقع در کوی فرح‌آباد خزانه جنب دفتر خزانه خیابان ۱۵ متری سکونت می‌نمایند و پس از مراجعه به دکتر مرتضی خاکسار فرد در میدان دروازه غار مشکوک به بیماری تیفوئید تشخیص و بیماران مزبور روز 25 اسفندماه 1342 به بیمارستان شماره 3 کمک معرفی می‌گردند و بلافاصله از آنان آزمایش خون به عمل آمده و بیماری آنان تیفوس شدید تشخیص داده می‌شود.
خبرنگار ما از بانو اقدس ایلانلو، که به لهجه آذربایجانی تکلم می‌کند، سؤال کرد آیا کسی در قریه کن هم به این بیماری مبتلا شده؟ بانو اقدس اظهار داشت: عده زیادی از اهالی زن و مرد در این قریه مثل من تب کرده‌اند، ولی قادر به آمدن تهران نیستند. من برادرم تهران بود با بچه‌ام به تهران آمدم که الحمدالله معالجه شدم.
دکتر اردوبادی اظهار داشت: هنگامی که این دو بیمار به این بیمارستان معرفی شدند تب شدیدی داشتند و در حال اغما و بیهوشی به سر می‌بردند.
 
نیک‌پی معاون نخست‌وزیر شد
از طرف حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، دکتر غلامرضا نیک‌پی، رئیس امور اقتصادی شرکت ملی نفت، به سمت معاون نخست‌وزیر برگزیده شد.
 
«واردات قند و شکر توسط مردم مقرون به صرفه نیست»
محمدعلی ژند، یکی از بازرگانان، در مورد لغو انحصار واردات قند و شکر و واگذاری آن به مردم گفت: چون دولت کیلویی 4 ریال سود بازرگانی و 1/25 ریال حق انحصار برای واردات قند و شکر وضع کرده قند و شکر وارده توسط مردم هر کیلو حداقل 30 ریال تمام می‌شود و برای واردکننده در قیمت فعلی صرف نخواهد کرد.
دولت در حال حاضر شکر را از بورس بین‌المللی 75 پوند خریداری می‌کند که هر کیلو در حدود 16 ریال می‌شود. حدود سه کیلویی 3 ریال کرایه و عوارض بندری و تخلیه می‌پردازد کیلویی 4 ریال عوارض گمرکی 2 ریال عوارض شهرداری و 1 ریال نیز حق عاملیت فروش پرداخت می‌کند. بدین ترتیب به واسطه گرانی شکر در بورس بین‌المللی از محل واردات قند و شکر سودی فعلا عاید دولت نمی‌شود.
اگر هدف دولت این باشد که مردم واقعا و عملا در کار واردات شکر وارد شوند، باید قیمت فعلی شکر را در نظر بگیرد و ببیند برای واردکننده صرف می‌کند یا نه و اگر صرف نمی‌کند، در حقوق و عوارض دریافتی تجدید نظر کند و وضع حقوق و عوارض با قیمت جهانی شکر متناسب و در نوسان باشد.1
 
راه آهن زاهدان ـ میرجاوه را سیل برد!
رادیو کراچی دیشب در برنامه خود گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید قسمتی از ریل‌های راه آهن زاهدان به میرجاوه را سیلاب شکست و در نتیجه قطار میرجاوه ـ زاهدان از حرکت ایستاد.
رادیو کراچی سپس دراین‌باره اضافه کرد که بر اثر کوشش مأموران راه آهن ریل‌های شکسته‌شده تا امروز ترمیم می‌گردد و بعدازظهر امروز قطار میرجاوه ـ زاهدان دوباره به کار خود ادامه می‌دهد و مسافران را به زاهدان و بالعکس خواهد رساند.
این رادیو افزود که سیلاب بارندگی بسیار شدید بوده است و به طوری که بیش از سه کیلومتر از راه آهن خراب شده بود که به وسیله مأموران ترمیم و امروز قطار به صوب مقصد حرکت می‌کند.2
 
گزارش دبیرکل حزب مردم از درمان دخترش در اروپا!
«مهر ایران» نوشت: به طوری که اطلاع حاصل شد آقای پروفسور یحیی عدل، دبیرکل حزب مردم، که جهت معالجه دوشیزه کاترین عدل عازم اروپا شده بودند، تلفنی اطلاع داده‌‎اند که پس از ورود به پاریس فورا نسبت به معالجه و بستری شدن کاترین عدل اقدام شده و اطبای ورزیده و متخصصی با نظارت شخص پروفسور عدل مأمور و مشغول معالجه وی شده‌اند و به طور کلی خطر از بین رفته است و احتمال کلی دارد که دوشیزه نامبرده با توجه خاصی که نسبت به مداوای او می‌شود هر چه زودتر سلامت خود را باز یابند.
گفتنی است کاترین عدل در ایام نوروز و در اصفهان به کوه‌نوردی رفته بود که از ارتفاع نسبتا زیاد سقوط و در نتیجه ستون فقرات و نخاع او به‌شدت آسیب می‌بیند و دچار فلج می‌شود.3
 
دیدار سفیر کبیر انگلیس با نخست‌وزیر
ساعت 6 بعد از ظهر دیروز سر دنیس رایت، سفیر کبیر انگلستان در دربار شاهنشاهی، در کاخ نخست‌وزیری حضور یافته و با حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد.
در این دیدار پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو گردید. این ملاقات مدت یک ساعت طول کشید.
 
مهر ایران: دانشجویان ایرانی به قبر آتاتورک گل نثار کردند!
«مهر ایران» نوشت: بنا بر گزارش رایزن مطبوعاتی ایران در آنکارا 360 تن از دانشجویان دانشگاه های ایران که برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود از طرف سازمان رهبری جوانان به ترکیه سفر کرده‌اند تاج گلی به آرامگاه کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه نو، نثار کردند.
دانشجویان ایرانی درحالی‌که تمثال‌های شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو را در دست داشتند، رهسپار آرامگاه آتاتورک شدند و ادای احترام کردند!4
 
روزنامه اطلاعات، 12 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcewf8z.jh87ni9bbj.html
iichs.ir/vdcewf8z.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما