قند و شکر ارزان‌تر وارد می‌شود/تشکیلات باربری دولت منحل می‌شود/وزارت بهداشت جایگزین وزارت بهداری می‌شود/آمریکایی‌ها نیازی به کمک ما ندارند، ولی اگر خواستند به زلزله‌زده‌ها کمک می‌کنیم!/مقررات ارزی واردات تثبیت شد
10 فروردین 1343
قند و شکر ارزان‌تر وارد می‌شود
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: با واگذاری واردات قند و شکر به بازرگانان، قند و شکر ارزان‌تر وارد می‌شود.
برای معاملات قند و شکر اعتباراتی که بانک برای خرید قند و شکر به دولت می‌داد به مردم خواهد داد و حجم اعتبارات خصوصی افزایش خواهد یافت.
میزان واردات شکر ایران از خارج، سالانه در حدود 350 هزار تن است که با احتساب 70 هزار تن تولید کارخانه‌های دولتی داخلی و 80 هزار تن تولید کارخانه‌های غیر دولتی جمعا مصرف کشور 500 هزار تن قند و شکر می‌باشد.
دولت در سال قبل به علت بحران بین‌المللی شکر دچار مشکلات زیادی شد و قیمت یک‌باره از 60 تا 70 دلار به 300 دلار ترقی کرد. این امر باعث شد که دولت در همان اول سال تصمیمات جدیدی بگیرد و قیمت قند و شکر را افزایش دهد. با افزایش بها نه تنها دولت عایدی جدید به دست نیاورد، بلکه قسمت مهمی از عایدات خود را که قریب 200 میلیون تومان بود از دست داد.
 
تشکیلات باربری دولت منحل می‌شود
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: به دنبال واگذاری تجارت قند و شکر به مردم دولت در نظر دارد تشکیلات حمل و نقل و باربری با کامیون دولتی را منحل و امور حمل و نقل با کامیون را به مردم واگذار کند.
کالاهای دولتی در نقاط فاقد راه آهن توسط کامیون های غیردولتی حمل خواهد شد.
هزینه حمل کالا توسط کامیون‌های دولتی دو برابر گران‌تر تمام می‌شود.
کامیون‌های موجود دولتی به مردم فروخته می‌شود.
با واگذاری کار حمل و نقل به کامیون‌داران آزاد، دولت چهارصدمیلیون ریال صرفه‌جویی می‌کند.
 
وزارت بهداشت جایگزین وزارت بهداری می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار بهداشتی ما امروز کسب اطلاع کرد که طرحی در دست تهیه است که به موجب آن وزارت بهداری به وزارت بهداشت تغییر نام خواهد داد.
خبرنگار ما از قول یک مقام مطلع وزارت بهداری می‌نویسد: به دستور آقای دکتر آموزگار، وزیر بهداری، هم اکنون لایحه وزارت بهداشت در دست تهیه است و به‌زودی برای تصویب تقدیم پارلمان خواهد شد.
همین مقام افزود: به موجب این لایحه رؤسای ادارات بهداشت و استان‌ها از پزشکان و افرادی برگزیده خواهد شد که کلاس‌های بهداشتی را گذرانده باشند.
 
آمریکایی‌ها نیازی به کمک ما ندارند، ولی اگر خواستند به زلزله‌زده‌ها کمک می‌کنیم!
دکتر عباس نفیسی، دبیر کل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، امروز درباره زلزله آمریکا و خسارات آن اظهار تأسف کرد و در مصاحبه کوتاهی گفت: معمولا دولت آمریکا به کمک احتیاجی ندارد و خود به زلزله‌زدگان کمک خواهد کرد، ولی چون والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، در ژاپن تشریف دارند، بامداد امروز اینجانب تلگراف تسلیتی به صلیب سرخ آمریکا مخابره کردم و از طرف جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در مورد این حادثه اظهار تأسف و همدردی نمودم.
ما صبر می‌کنیم از طرف اتحادیه صلیب سرخ و هلال احمر به ما خبر برسد تا چنانچه احتیاج به کمک هلال احمرها و صلیب سرخ‌ها و جمعیت شیر و خورشید سرخ داشته باشند بلافاصله جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران کمک‌های لازم و فوری را به زلزله‌زدگان آمریکا بنماید و سریعا وسایل لازم را ارسال دارد.
 
مقررات ارزی واردات تثبیت شد
بانک مرکزی به کلیه بانک‌های کشور که معاملات ارزی انجام می‌دهند اطلاع داد که مقررات ارزی مربوط به گشایش اعتبار اسنادی و واریز بروات وصولی مربوط به واردات کالاهای مختلف بازرگانی کشور مانند سال گذشته می‌باشد و تغییری نکرده است و بانک‌ها بر اساس مقررات ارزی سال گذشته می‌توانند برای واردات کالاهای مجاز اعتبار باز کنند یا بروات وصولی آن را قبول کنند.1
 
روزنامه اطلاعات، 10 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdciyyaz.t1au52bcct.html
iichs.ir/vdciyyaz.t1au52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما