حسین کلاته
علی امینی مجدی فرزند محسن امین الدوله، نوه علیخان امین الدوله(صدراعظم مظفرالدین شاه قاجار) و نبیره محمدخان مجدالملک سینکی، در 21 شهریور 1284 شمسی در تهران متولد شد. مادرش اشرف الملوک امینی (ملقب به خانم فخرالدوله)، دختر مقتدر و مدبر مظفرالدین شاه قاجار بود. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه رشدیه گذراند و تحصیلات متوسطه را در مدرسه دارالفنون به پایان رسانید. در 20 سالگی برای ادامه تحصیل راهی فرانسه و در رشته حقوق و اقتصاد، در دانشگاه پاریس موفق به اخذ درجه دکتری شد.
 
دکتر امینی در سال 1310 به ایران آمد و به عنوان عضو علی البدل محکمه بدایت در دادگستری استخدام گردید. در سال 1312 با بتول وثوق، دختر حسن وثوق الدوله( نخست وزیر و عاقد قرارداد 1919) ازدواج کرد. وی پله های پیشرفت و ترقی را از محکمه بدایت، اداره کل انحصار تریاک، ریاست اداره کل گمرگ، مدیرکل وزارت دارایی، معاونت نخست وزیر در کابینه احمد قوام، ریاست هیات اقتصادی ایران و آمریکا، دبیرکل شورای اقتصاد و ... شروع کرد و در دوره پانزدهم به عنوان نماینده از تهران به مجلس شورای ملی راه یافت. در سال 1329 در کابینه رجبعلی منصور وزیر اقتصاد ملی و در سال 1330 وزارت اقتصاد ملی دولت دکتر محمد مصدق را عهده دار بود. وزارت اقتصاد ملی کابینه فضل اله زاهدی و ریاست هیات ایرانی مذاکره کننده در قرارداد کنسرسیوم نفت را برعهده داشت که به گفته وی، مهمترین و جالب ترین وقایع زندگی خود را در دوره مذکور می داند. امینی علاوه بر مناصب فوق، سفیرکبیری در واشنگتن، نماینده لاهیجان در مجلس موسسان، فراماسون و عضو لژ جویندگان کمال سقراط، عضو حزب رستاخیز و مالک محدوده وسیعی از لشت نشای گیلان بوده است.
 
دکتر علی امینی در 16 اردیبهشت 1340 با حمایت دولت جان اف کندی در آمریکا به سمت نخست وزیری منصوب شد. آزادی فعالیت احزاب سیاسی از جمله جبهه ملی، اصلاحات ارضی و کوشش در کاهش نقش شاه در اداره امور کشور از اقدامات دولت او بود. بی اعتمادی شاه به وی و اختلاف نظر در مورد تنظیم بودجه سال 1341 منجر به استعفای امینی در 26 تیرماه 1341 گردید.
 
علی امینی پس از استعفا ، مدتها از صحنه سیاسی دور بود و به طور محدود در برخی مراسم رسمی شرکت می نمود و رابطه نسبتا مناسبی با برخی از علما و روحانیون داشت. در سال 1357 محمدرضا پهلوی جهت رهایی از بحران سیاسی و مهار حرکت خروشان مردم و جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی، با او مذاکره کرد و به امینی پیشنهاد نخست وزیری داد که وی نپذیرفت، امینی نیز پیشنهاداتی جهت خروج از بحران به شاه داد که محمدرضا پهلوی نیز به دلیل بد گمانیهایی که به او داشت، آنها را نپذیرفت.  علی امینی قبل از پیروزی انقلاب به کشور فرانسه رفت و در 21 آذر 1371 در پاریس درگذشت.
https://iichs.ir/vdcb.5baurhbagiupr.html
iichs.ir/vdcb.5baurhbagiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما