فرزانه بابائی
 
مظفرالدین شاه در تاریخ چهاردهم جمادی‌الثانی 1324ق فرمان مشروطیت را صادر کرد و اولین دوره مجلس شورای ملی مرکب از نمایندگان طبقات اصناف، تجار، اشراف، ملاکین و شاهزادگان تشکیل گردید.
 
یکی از نتایج انقلاب مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی تأسیس انجمنهای ایالتی و ولایتی در مراکز ایالات و ولایات بود که مشروطه‌خواهان در شهرهای بزرگ به تشکیل آنها دست زدند تا مسائل و مشکلات محلی را با نظر نمایندگان حل کنند. انجمنهای مزبور نقطه اتکای نمایندگان مجلس به ویژه در زمان اختلاف میان محمدعلی شاه و مجلس بودند. شدت اختلاف میان شاه و مجلس منجر به بمباران مجلس توسط محمدعلی شاه گردید و در زمان فقدان مجلس شورای ملی، انجمنها نقش اساسی ایفا نمودند و با عزل محمدعلی شاه از سلطنت و جانشینی فرزند وی احمدمیرزا، قانون جدید انتخابات توسط هیئتی از طرف دولت مرکزی و با موافقت انجمنهای ایالتی و ولایتی در تاریخ دوازدهم جمادی‌الثانی 1327ق تنظیم و انتخابات براساس آن برگزار گردید.
 
اسناد پیوست حاکی از حمایت انجمنهای ایالتی و ولایتی از قوانین مشروطه و وفاداری نسبت به اصول مشروطیت و بیانگر صحت برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی با تأیید انجمن نظارت مرکزی انتخابات شهرهای مختلف کشور می‌باشد.
https://iichs.ir/vdce.x8xbjh8xe9bij.html
iichs.ir/vdce.x8xbjh8xe9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما