روزنامه «اطلاعات» بررسی کرد؛ دلیل نارضایی مردم از دولت!/تحریم چند داروی دیگر از سوی سندیکای داروسازان/انتقاد از بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در جلسه مجلس شورای ملی!/علت اینکه دانش‌آموخته‌های خارج در ایران دست به دزدی می‌زنند چیست؟!/عده‌ای چند شغل دارند و گروهی از دانش‌آموخته‌ها بیکارند/ آیا این خیانت نیست؟!/اسدالله علم: هیچ چیز مصلحت نیست که از مجلس پنهان بماند!/اذعان وزیر فرهنگ به بی‌سوادی 75 درصد مردم ایران؛ خانلری: تعداد باسوادها رشد کرده به 25 درصد رسیده است!
26 دی 1342
روزنامه «اطلاعات» بررسی کرد؛ دلیل نارضایی مردم از دولت! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: شما نگاه کنید در همین شهر تهران ببینید نارضایی مردم از دولت معلول چیست؟ آیا مردم به سیاست خارجی دولت نظر خوش ندارند؟ از برنامه دولت راضی نیستند؟ یا با ترکیب کابینه مخالف‌اند یا بالاخره دولت خطای غیر قابل اغماض کرده که مردم نمی‌توانند فراموش کنند؟ اگر هر کدام اینها و امثال این علل و عوامل باعث نارضایی بود که در مردم هست و منکرش نمی‌توان شد، آدم دلش نمی‌سوخت، ولی در واقع هیچ کدام اینها دلیل عصبانیت، خشونت، ناامیدی و نارضایی مخلوق نیست.
مردم را مسائلی مثل گوشت، نان، ماهی، دارو، یخ و سبزی از کوره به در می‌کند و برای خاطر این امور جزئی و پیش پاافتاده است که روز به روز مردم مأیوس‌تر و بدبین‌‌تر می‌شوند و فحش به دولت می‌دهند. حالا چرا دولت خودش را گرفتار این مسائل کرده و سپر بلا شده است خدا می‌داند، درحالی‌که هیچ کدام این مشکلات و این مسائل به دولت مربوط نیست.
دولت نه نانواست که نان برای مردم بپزد نه صیاد است که ماهی بگیرد و ماهی بفروشد نه قصاب است نه سلاخ و نه سبزی‌فروش، بلکه دولت یک قوه‌ای و یک قدرتی است که آن بالا نشسته برای نظارت بر روابط مردم. برای اینکه دولت خود را از جلوی مردم کنار بکشد و این صف‌بندی را که حالا میان مردم و دولت هست درهم بشکند بهترین راه تقویت شهرداری‌هاست از طریق واگذاری شهرداری به مردم.1
 
تحریم چند داروی دیگر از سوی سندیکای داروسازان روزنامه «کیهان» نوشت: مقاران با تصمیمات سندیکای داروسازان در مورد تحریم چند داروی خارجی در این چندروزه بعضی کمپانی‌های واردکننده دارو با اضافه شدن پورسانتاژ داروسازان به میزان 15 تا 20 درصد موافقت کرده‌اند و گفته می‌شود که اگر بقیه کمپانی‌ها نیز با این تصمیم موافقت نمایند سندیکای داروسازان هر چه زودتر دست از تحریم برخواهد داشت و همکاری مجدد خود را با واردکنندگان دارو شروع می‌کند.
این گزارش می‌افزاید در جلسه دیشب سندیکای داروسازان چند کمپانی دیگر واردکننده دارو به قید قرعه داروهایشان تحریم شد و این تحریم نیز تا روزی که با اضافه شدن پورسانتاژ موافقت بنمایند ادامه خواهد یافت.2
 
انتقاد از بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در جلسه مجلس شورای ملی! هاجر تربیت در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: آنچه مرا وادار ساخت که امروز صحبت کنم این خبری بود که در روزنامه «اطلاعات» و شاید روزنامه‌های روز دوشنبه عصر درج شده بود. بنده یک بار دیگر این خبر را می‌خوانم:
دو مهندس تحصیل‌کرده آلمان هنگام سرقت دستگیر شدند. اطلاعیه شهربانی کل کشورحاکی است که این «دو مهندس اعتراف کردند تا به حال بیست فقره سرقت کرده‌اند».
 با کمال تأسف به اطلا ع اهالی محترم می‌رساند که اخیرا عناصر تحصیل‌کرده و کسانی که چندین سال از عمر خود را صرف کسب علم و دانش کرده اصولا می‌بایستی از لحاظ خدمت به اجتماع و شرافت سرمشق سایرین باشند به باند سارقین اضافه شده‌اند و به عهده ساکنین محترم پایتخت است که از هر حیث مراقب بوده ودر این باره حتی به نزدیکان و معاشرین خود بیشتر از حد لازم اعتماد نداشته باشند. کما اینکه دو نفر از آقایان به نام امیر عباس وزیری، مهندس راه و ساختمان، فارغ‌التحصیل از کشور آلمان و شاهرخ بهشتی، مهندس ساختمان که آن هم تحصیل‌کرده کشور آلمان است، در حین ارتکاب سرقت از مطب آقای دکتر میرسپاهی و مطب آقای دکتر عنایت دستگیر گردیده‌اید و دستگیرشدگان به مأمورین تحقیق اعتراف کرده‌اند که تا به حال مرتکب بیست فقره سرقت شده‌اند.
 
علت اینکه دانش‌آموخته‌های خارج در ایران دست به دزدی می‌زنند چیست؟! وظیفه ماست که جدا باید تحقیق کنیم آیا این اشخاص واقعا این سالیان دراز برای کسب این دانشنامه‌ها تحصیل‌کرده و آنجا منحرف نبوده‌اند و آمده‌اند اینجا منحرف شده‌اند؟ اما علت این امر چه بوده است؟
آقایان همه وضع را می‌دانند. اشخاص زیادی از هر طبقه تحصیل‌کرده هستند که مدت‌ها طول می‌کشد که اینها دانشنامه‌شان تصویب شود، بعد مدت‌ها طول می‌کشد که به اینها کار ارجاع شود. بنده تصور می‌کنم باید اقداماتی کرد که این نابسامانی‌ها از بین برود.
  عده‌ای چند شغل دارند و گروهی از دانش‌آموخته‌ها بیکارند/ آیا این خیانت نیست؟! کسانی هستند که یک کاری دارند و چند تا کار و پست را یدک می‌کشند. همین است که اینها نمی‌گذارند این جوان‌هایی که میلیون‌ها ارز از مالیات بیچاره دهقانان و بیوه‌زنان قطره‌قطره جمع شده و برای آنها خرج شده بیایند و به وطن برگردند و به جامعه خدمت کنند امروز سرگردان و بلاتکلیف می‌باشند و چه بسا دوباره برمی‌گردند.
اگر کسی مقامی یا پستی دارد و پست‌های دیگری را اشغال کند آیا این تخلف نیست؟ آیا این خیانت به نسل آینده نیست؟ آیا خیانت به بیکاران دیگری نیست که در مملکت ما تمام عمر خود را زحمت کشیده‌اند تحصیل کرده‌اند؟ ما باید به آنها کمک کنیم. تنها با تحول گفتن تحول ایجاد نمی‌شود.3
  اسدالله علم: هیچ چیز مصلحت نیست که از مجلس پنهان بماند! در جلسه امروز مجلس شورای ملی، سیف‌الله وحیدنیا، نماینده «لنجان فلاورجان» راجع به شورای عالی اداری از نخست‌وزیر پرسید: بجاست که جناب آقای نخست‌وزیر توضیح بفرمایند دستگاهی که چند سال از تأسیس آن می‌گذرد و مبالغی خرج ایجاد و نگاه‌داری آن شده است تاکنون چه عملی انجام داده و غیر از لایحه استخدام کشوری که فعلا در کمیسیون استخدام مورد رسیدگی است و اعتراضات زیادی از طرف کارمندان دولت نسبت به آن شده است چه عمل دیگری انجام داده است؟
نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] در پاسخ گفت: شورای عالی اداری کشور با آنکه کمتر از دو سال است که فعالیت خود را آغاز نموده مع‌الوصف در طی این مدت کارهای مثبت و اساسی بسیاری انجام داده. لازم است تأکید کنم که چون مسئولیت سرپرستی شورای عالی اداری کشور با شخص اینجانب است، مرتبا به اتفاق وزرای دارایی، دادگستری، کشور و مدیر عامل سازمان برنامه، که اعضای هیئت رئیسه شورای عالی اداری کشور می‌باشند، در آن شورا حضور یافته و مطالعات و اقداماتی را که صورت می‌گیرد از نزدیک مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهم و کاملا مؤمن و معتقدم که این شورا یکی از سازمان‌های مفید کشور بوده و ادامه فعالیت و تقویت آن برای اصلاح سازمان‌های اداری و تجهیز دولت به منظور اجرای مقاصد عالی شاهنشاه در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور کمال ضرورت را دارا می‌باشد.
نخست‌وزیر در پایان گفت: هیچ چیز نیست که مصلحت نباشد اینجا به نظر آقایان برسد و بالاخره آقایان نمایندگان مردم هستند و دولت موظف است که به شما گزارش بدهد. فکر نفرمایید که چیزی مصلحت هست از مجلس پنهان بماند؛ فقط گاهی اگر از لحاظ مثلا احیانا خدا نکرده ناراحتی افکار عمومی یک موضوعی پیش‌آمد بکند من باب مثال عرض می‌کنم گفته بشود خدای نکرده یک مرض مهلکی این مملکت را تهدید می‌کند و گفته بشود که خدای نکرده بعضی اشیا گران می‌شود در دنیا و ممکن است باعث ناراحتی مردم بشود آن هم به اطلاع نمایندگان می‌رسد منتهی در جلسه خصوصی و گرنه هیچ چیز نیست که از نمایندگان مردم پنهان بشود.4
 
اذعان وزیر فرهنگ به بی‌سوادی 75 درصد مردم ایران؛ خانلری: تعداد باسوادها رشد کرده به 25 درصد رسیده است! خانلری، وزیر فرهنگ، در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: خوشبختانه کسانی که در دستگاه وزارت فرهنگ مشغول خدمت هستند اکثریت بلکه همه‌شان واجد شرایط لازم معلمی هستند و از این عده که طبق سازمان جدید زائد به نظر برسند در کادرهای آموزشی مدارس استفاده خواهد شد.
وزیر فرهنگ اضافه کرد: از سال 35 به بعد افراد باسواد کشور به طور قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و به نظر من تعداد باسوادان کشور بالغ بر 25 درصد رسیده است.5
 
روزنامه اطلاعات، 26 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.in6t23nmzftd2.html
iichs.ir/vdch.in6t23nmzftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما