نامه تکان‌دهنده‌ای از زندان به یک نماینده مجلس سنا؛ زندان‌ها پر از مظلومین و عایله آنها سرگردان و قاچاقچیان عمده آزادند!/کود شیمیایی که برای چای‌کاران تهیه شده بود، مسئولین در بازار آزاد فروخته‌اند!/مصرف روزانه 31 میلیون نخ سیگار در ایران/تعطیلی داروخانه‌ها/تشکیل سندیکای صادرکنندگان فرش/ایران مرکز آزمایش تمام داروهای دنیا
23 دی 1342
نامه تکان‌دهنده‌ای از زندان به یک نماینده مجلس سنا؛ زندان‌ها پر از مظلومین و عایله آنها سرگردان و قاچاقچیان عمده آزادند! در جلسه امروز مجلس سنا، دکتر شفق در نطق پیش از دستور خود گفت: این نامه از طرف یک شخص ساده از زندان به بنده رسیده است که مربوط به لایحه امروز هم هست و این طور می‌گوید: «زندان‌ها پر از مظلومین و عایله آنان سرگردان و به خدای متعال گاهی به نان شب محتاج ولی قاچاق فروش‌های عمده با سودهای سرشار مشغول استفاده هستند هر یک مطابق سلیقه خود نوعی مواد سمی و غیر سمی 80 درصد به تریاک‌هایی که وارد می‌شود اضافه می‌کنند و به مردم می‌فروشند (یعنی خود تریاک را هم تقلب می‌کنند) و با این درد بی‌درمانی که هزاران بیماری و بدبختی دیگر برای معتادین تریاک که محتاج علاج هستند می‌افزایند، خدا شاهد و گواه است اگر به طور ناشناس وارد زندان‌ها بشوید طاقت نمی‌آورید. عده‌ای بی‌پناه و بدبخت بدون دوا و دارو روی سیمان و سنگ‌های زندان افتاده جان می‌دهند».
 
کود شیمیایی که برای چای‌کاران تهیه شده بود، مسئولین در بازار آزاد فروخته‌اند! بنده در یک جلسه راجع به چای‌کاری و کشاورزی در شمال عرایضی کردم بنده نه زمین چای‌کاری دارم و نه با چای‌کاران ارتباط زیاد دارم و نه چای زیاد می‌خورم ولی این اندازه می‌دانم که چای یکی از اقلام مهم محصولات این کشور است.
در باب چای‌کاری این نامه را نوشته و می‌گویند: در سال 1342 چه موقع تقسیم کود شیمیایی و چه موقع بهره‌برداری و چه حالیه در اثر سوء‌نیتی که مسئولین امر دارند بر خلاف گذشته عمل و کوچک‌ترین توجهی به باغ‌های چای نمی‌شود. کود شیمیایی را که به نرخ ارزان تهیه شده بود در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال 1341 به عوض اینکه به کشاورزان تحویل نمایند در بازار آزاد گیلان به فروش می‌رسانند. وقتی مساعده قبلی دریافتی کشاورزان را بابت کود پس دادند و در بهره‌برداری سال 1342 نیز کوچک‌ترین دقت و مراقبتی در امر خرید و مرغوبیت چای خریداری نگردید و متجاوز از چهارصدهزار تومان سوءاستفاده نمودند بنده هر دو نامه را تقدیم مقام ریاست می‌کنم تا مورد توجه قرار دهند.1
  مصرف روزانه 31 میلیون نخ سیگار در ایران روزنامه «کیهان» نوشت: به طور متوسط روزانه متجاوز از 31 میلیون عدد سیگار در ایران دود می‌شود. باید دانست که عده کثیری از مردم کشورمان نیز به قلیان و چپق و پیپ اعتیاد دارند. مؤسسه دخانیات ایران روزانه 30 میلیون عدد سیگار در 25 نوع مختلف تهیه می‌کند و مازاد بر این رقم تقریبا به طور قاچاق از خارج وارد کشور می‌شود. 
این گزارش می‌افزاید طبق برآوردی که شده است مردم کشور ما روزانه 15 میلیون ریال پول دود می‌دهند و در واقع باید گفت 15 میلیون ریال روزانه دود می‌شود. از این رقم در حدود 12 میلیون ریال عاید مؤسسه دخانیات می‌شود. سالیانه نیز 360 میلیون تومان به خزانه دولت عاید می‌گردد و این رقم در حدود یک‌هشتم بودجه دولت را تشکیل می‌دهد.
طبق یک آمار تقریبی بین 22 تا 25 درصد مردم کشور ما به دخانیات اعتیاد دارند که قسمت اعظم معتادان سیگاری‌اند و عده کمی از آنها توتون و تنباکو مصرف می‌کنند.
در بیست سال اخیر عده قابل ملاحظه‌ای از جوانان کم‌سن و سال به دخانیات معتاد شده‌اند و سیگار در بین شاگردان مدارس رواج یافته است. یک‌سوم محصول سیگار ایران نیز در پایتخت دود می‌شود.2
  تعطیلی داروخانه‌ها عدم فروش قسمتی از داروهای پرمصرف توسط داروخانه‌ها به بهانه کمی سود فروش داروهای مزبور یک بار دیگر مسئله دارو را موضوع روز ساخته است.
دلیلی که صاحبان داروخانه‌ها برای اقدام خود دارند این است که دریافت 7 تا 10 درصد سود دارو برای آنها صرف نمی‌کند.
صاحبان داروخانه‌ها می‌گویند با این سود کم که به ما تحمیل شده است نمی‌توان به کار داروسازی ادامه داد و به همین جهت در حال حاضر داروخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود و به جای آن لوازم آرایشی‌فروشی دایر می‌شود؛ چون با درآمد ناچیزی که کار داروسازی دارد حتی از عهده مخارج روزانه خود هم برنمی‌آییم.
در این میان مردم نیز می‌گویند: دعوای واردکننده دارو و فروشنده دارو بر سر منفعت بیشتر و کمتر نباید به بهای دردسر تازه‌ای تمام شود. فلان دارو نوشابه غیرالکلی نیست که مردم بخورند یا نخورند. وظیفه بهداری این است که در این جریان دخالت و صریحا تکلیف مردم را روشن کند.
  تشکیل سندیکای صادرکنندگان فرش برای بهبود صادرات فرش با کمک اتاق بازرگانی 138 صادرکننده فرش سندیکایی تشکیل دادند که هدف آن افزایش صادرات فرش و رفع مشکلات صادرات این کالا می‌باشد.
یکی از مدیران سندیکا در زمینه اهداف سندیکا گفت: کوشش ما در درجه اول مصروف بازاریابی و رفع مشکلات صادرات فرش خواهد بود.
موضوع دیگر این است که از صدور فرش‌های نامرغوب پوسیده با رنگ‌های تقلبی و جوهری جلوگیری گردد؛ زیرا این گونه صادرات در سال‌های اخیر به تنهایی صدمه زیادی به صادرات ایران زده است.3
  ایران مرکز آزمایش تمام داروهای دنیا معاون وزارت بهداری به خبرنگار «کیهان اینترنشنال» گفت: به موجب طرحی که از طرف وزارت بهداری در دست تهیه است ورود بسیاری از داروها به زودی ممنوع خواهد شد مگر داروهایی که حیات‌بخش باشد؛ زیرا ایران مرکز آزمایش تمام داروهای دنیا شده است.
دکتر مرشد افزود: به‌زودی در پروانه واردکنندگان دارو تجدید نظر می‌شود و پروانه تعداد زیادی از آنها تمدید نخواهد شد.4
 
روزنامه اطلاعات، 23 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.xq4a2bqp4la82.html
iichs.ir/vdcc.xq4a2bqp4la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما