سناتور بهادری: اگر کمبود غله داریم چه بهتر که از کشور دوست آمریکا تأمین کنیم!/فواد روحانی: پیشنهاد کمپانی‌های نفت ما را تا اندازه‌ای امیدوار کرده است!/عجیب‌ترین پرونده اداری ایران به روایت وزیر دادگستری!/روزنامه «اطلاعات»: ایران و انگلیس پس از 28 مرداد درخشان‌ترین روابط را داشته‌اند!/انگلیس حریم ایران به عنوان یک کشور مستقل را مراعات کرده است!/قلب مردم ایران نسبت به ملت و دولت انگلیس مملو از احساسات محبت‌آمیز است!/«کمیابی و گرانی سرسام‌آور ماهی باعث اعتراض مردم شد»!/گویا گرانی قند و شکر اثرش را روی ماهی گذاشته است!/مصاحبه و وعده ماهی نمی‌شود!/امضای پنج قرارداد اجرایی میان ایران و شوروی
2 دی 1342
سناتور بهادری: اگر کمبود غله داریم چه بهتر که از کشور دوست آمریکا تأمین کنیم! در جلسه امروز مجلس سنا، سناتور بهادری درباره وضع غله کشور گفت: در جلسه گذشته ضمن توضیحاتی که جناب آقای نخست‌وزیر پیرامون سؤال اینجانب در مورد غله دادند اشاره کردند که علت ناراحتی اینجانب به واسطه عدم خرید ده تن غله مغان بوده است و همان طوری که همکار محترم جناب آقای دکتر شفق اشاره فرمودند دولت در سایر نقاط کشور نیز از خرید غله خودداری می‌نماید و مضافا اینکه با خرج صدمیلیون تومان که برای عمران و آبادی دشت مغان مصرف شده است ولی مع‌الوصف هیچ گونه برنامه برای تأمین و تعمیم بذر مرغوب در آنجا معمول نشده است.
به نظر من در صورتی که ما کمبود غله داشته باشیم و ناچار باشیم که از خارج تهیه نماییم چه بهتر که از کشور دوست ایالات متحده آمریکا که با حداکثر تسهیلات عرضه می‌دارد این کمبود را تأمین کنیم.1
 
فواد روحانی: پیشنهاد کمپانی‌های نفت ما را تا اندازه‌ای امیدوار کرده است! ساعت 8 صبح امروز هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس اوپک با هواپیما به ریاض عزیمت کرد. ریاست این هیئت با عبدالحسین بهنیا، وزیر سابق دارایی، است و آقایان فواد روحانی، دبیر کل اوپک، دکتر فلاح، عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت، و دکتر فرهنگ مهر، مدیر کل وزارت دارایی، عضویت هیئت مزبور را بر عهده دارند.
فواد روحانی، دبیر کل اوپک، صبح امروز قبل از عزیمت به فرودگاه گفت: نظرات و شرایط جدید کمپانی‌ها در واقع نظرات سابق آنان را تا اندازه‌ای تعدیل کرده است.
دبیر کل اوپک از توضیح بیشتر دراین‌باره خودداری کرد و به این جمله اکتفا کرد که شرایط جدید تا اندازه‌ای امیدوارکننده است.2
 
عجیب‌ترین پرونده اداری ایران به روایت وزیر دادگستری! روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز پرونده و سوابق مربوط به یکی از پزشکان شهرداری که سال‌هاست در کشورهای اروپا و آفریقا به سر می‌برد و در تمام این مدت حقوق و مزایای خود را از شهرداری دریافت می‌کرده است از طرف باهری، وزیر دادگستری، برای رسیدگی به دادسرای دیوان کیفر فرستاده شد.
وزیر دادگستری درباره سوابق این پرونده گفت: در طول خدمت خود در دستگاه‌های اداری با عجیب‌ترین پرونده روبه‌رو شده‌ام.
وی افزود: یکی از پزشکان وابسته به دستگاه شهرداری سال‌های متوالی در کشورهای مختلف اروپا به سر می‌برد و دستگاه شهرداری حقوق وی را پرداخت کرده است و این از عجایب کارهای اداری است. بر اساس این گزارش پزشک مذکور هفته گذشته به موجب حکم صادره از طرف سرپرست شهرداری بازنشسته شده است.
  روزنامه «اطلاعات»: ایران و انگلیس پس از 28 مرداد درخشان‌ترین روابط را داشته‌اند! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: روز چهارشنبه 23 دسامبر 1953 کاردار سفارت انگلیس در تهران با تسلیم اعتبارنامه خود به وزارت امور خارجه دوران جدید مناسبات ایران و انگلیس را آغاز کرد. در این ده سال دولت انگلیس نشان داد که به تمام معنی روابط تازه خود را با ایران بر اساس تازه‌ای بنیاد گذارده است. به همین جهت هم ده سال گذشته درخشان‌ترین فصل روابط سیاسی ایران و انگلیس به شمار می‌رود. شیوه‌‍‌های سیاست کهن بریتانیا در راه مناسبات جدید به کلی متروک شده است.
 
انگلیس حریم ایران به عنوان یک کشور مستقل را مراعات کرده است! مداخلات و اعمال نفوذهای سفارت و اتباع و ایادی سفارت در امور دیگر به چشم نمی‌خورد. پادوها از حوالی سفارت رانده شده‌اند و دولت انگلستان حریم مملکت ما را به عنوان یک کشور مستقل و آزاد و خودمختار و شایسته اعتلا و ترقی کما هو حقه مراعات کرده است. به همین جهت عکس‌العمل ملت ایران نیز نسبت به سیاست انگلستان به کلی توفیر کرده و دیگر از آن روحیه تند و خشن و انتقام‌جویی که از ایرانی‌ها در قبال سیاست انگلیس داشتند اثری باقی نیست.
پیداست که مردم یک مملکت، وقتی دیدند اولیای مملکت دیگر، سیاستمداران و مردم مملکت دیگر برای ایشان احترام قائل‌اند، در زندگی آنها مداخله نمی‌کنند و به منافع آنان چشم ندوخته‌اند، آنها نیز متقابلا احترام آن مردم و آن مملکت را نگه می‌دارند.
 
قلب مردم ایران نسبت به ملت و دولت انگلیس مملو از احساسات محبت‌آمیز است! آن روزی که دولت انگلیس به خودش اجازه می‌داد در امور ایران تا حد یک مستعمره مداخله کند مردم ایران از او نفرت داشتند و مثل هر مظلومی پی فرصت می‌گشتند تا ظلم را بر سر ظالم تلافی کنند. اما امروز که دولت انگلیس ایران را یک مملکت زنده و مردم ایران را مردمی آزاد و مستقل تلقی می‌کند معلوم است که قلب مردم ایران هم نسبت به ملت و دولت انگلیس از کینه عاری و بلکه مملو از احساسات محبت‌آمیز متقابل است.
 
«کمیابی و گرانی سرسام‌آور ماهی باعث اعتراض مردم شد»! روزنامه «اطلاعات» در گزارشی از گرانی «ماهی سفید» نوشت و تصریح کرد: درباره کمیابی ماهی و گرانی سرسام‌آور آن ظرف چند روز اخیر شکایت‌هایی به روزنامه رسیده است که ما قسمتی از آنها را برای توجه مسئولین امر درج می‌کنیم.
آقای احسان کارمند دولت می‌گوید تا آنجا که من در سه چهار سال اخیر به یاد دارم نرخ ماهی گران بوده فقط یک طبقه مرفه‌الحال در زمستان‌ها و فصل ماهی توانسته‌اند دلی از عزا در بیاورند مابقی یا ماهی کفال خورده‌اند و یا دستشان به آن هم نرسیده است.
 
گویا گرانی قند و شکر اثرش را روی ماهی گذاشته است! خانمی خانه‌دار می‌گوید: باز صد رحمت به پارسال چون اقلا می‌شد ماهی خوب را یکی دوازده، سیزده تومان خرید، اما امسال یک ماهی سفید معمولی قیمتش از بیست تومان کمتر نیست. گویا گرانی قند و شکر اثرش را روی ماهی گذاشته است! من نمی‌دانم چرا ماهی سفید و خوب به چنگ صیاد آزاد می‌افتد، ماهی‌های کفال و ریز به تور شرکت شیلات؟!
این خانم می‌گفت اهالی تهران ماهی دوست دارند، ولی نه ماهی کفال؛ پول ماهی حاضرند بدهند، ولی نه پانزده تومان و بیست تومان. مردم می‌دانند در کرانه‌های خزر ماهی فراوان است و تور صیادان ماهی سفید و خوب زیاد می‌افتد، مردم می‌دانند که شرکت شیلات ملی شده برای اینکه ماهی ارزان شود و به مقدار زیاد در دسترس آنان گذاشته شود. مردم می‌دانند آنچه ماهی‌فروش‌های عمده عنوان می‌کنند و آنچه شرکت شیلات دلیل می‌تراشد منطقی نیست؛ چون این مردم در این شهر و در همین فصل ماهی زیاد دیده‌اند و ماهی با قیمت مناسب زیاد خریده و خورده‌اند و باز هم مردم می‌دانند که صاعقه به ماهی‌ها نزده و ماهی‌ها وبا نگرفته‌اند و بالاخره ماهی‌ها از کرانه‌های خزر کوچ نکرده‌اند!
اینها همه را مردم می‌دانند منتها نمی‌دانند که علت گرانی ماهی چیست.
  مصاحبه و وعده ماهی نمی‌شود! صبح امروز یک خانم درحالی‌که از ناراحتی صدایش می‌لرزید، تلفنی از گرانی قیمت ماهی شکایت می‌کرد و می‌گفت: شما به دوره سال گذشته روزنامه خودتان مراجعه کنید و ببینید مسئولین شرکت شیلات چند بار وعده فراوان شدن و ارزان شدن ماهی را داده‌اند و هر دفعه به این بهانه که هنوز فصل برای صید ماهی مساعده نشده مردم را در انتظار گذاشته‌اند و بالاخره ماهی به بازار نفرستاده‌اند.
یک هفته بود که بچه‌های من تکیه کلامشان ماهی پلو شده بود؛ بالاخره امروز با آنکه از گرانی قیمت ماهی داستان‌ها شنیده بودم دل را به دریا زدم و برای خرید ماهی آمدم، ولی وقتی قیمت آن را از فروشنده پرسیدم، دود از سرم بلند شد. آقا قیمت یک ماهی متوسط به اندازه حقوق یک روز شوهر من است مصاحبه و وعده که برای مردم ما ماهی نمی‌شود؛ بنویسید مسئولین شرکت شیلات کمی بجنبند و برای مردم ماهی تهیه کنند!
  امضای پنج قرارداد اجرایی میان ایران و شوروی ساعت ده صبح امروز قراردادهای مربوط به موافقت‌نامه همکاری فنی و اقتصادی ایران و شوروی بین مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، به نمایندگی دولت شاهنشاهی ایران، و پتروف، رئیس هیئت نمایندگی دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در سازمان برنامه امضا و مبادله شد.
در مراسم مذکور زایتسف، سفیر کبیر شوروی، و مهندس سرلک، مدیرعامل سازمان آب و برق آذربایجان، و فروهنده، رئیس اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه، و ملکانی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت سهامی شیلات ایران، و غفاری، مدیر کل غله، و همچنین اعضای هیئت نمایندگی دولت شوروی و هیئت‌مدیره شیلات و آب و برق آذربایجان حضور داشتند.
سخنگوی سازمان برنامه امروز پس از پایان امضای قراردادهای اقتصادی و فنی ایران و شوروی پیرامون چگونگی این قراردادها توضیحاتی در اختیار خبرنگاران گذاشت و گفت: در مراسم امروز پنج قرارداد به امضا رسید که به موجب آن باید حداکثر در مدت یک سال طرح‌های لازم اجرایی جهت ساختمان دو سد بر روی رودخانه ارس به نام سده‌های «قره دیز» و «نخجوان» تهیه شود.3
 
روزنامه اطلاعات، 2 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.ynak49nye5k14.html
iichs.ir/vdca.ynak49nye5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما