ترور رئیس‌جمهور آمریکا؛ در ایران پنج روز عزای عمومی اعلام شد!/ زکی یمانی در تهران/ تجدید نظر در طرح‌های عمرانی برنامه سوم/ اطلاعات تازه از حمله جنگنده‌های شوروی به هواپیمای ایرانی/ پس از کودتای عبدالسلام عارف، مرز ایران و عراق همچنان بسته است!
2 آذر 1342
ترور رئیس‌جمهور آمریکا؛ در ایران پنج روز عزای عمومی اعلام شد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: در ساعت 10:30 دیشب [جمعه 1 آذر] به وقت تهران با شلیک سه گلوله، جان کندی، رئیس‎جمهور آمریکا، به قتل رسید.
شب گذشته به مجرد وصول خبر سوء قصد به جان کندی، بلافاصله جریان به عرض شاهنشاه رسید و نیم ساعت بعد که مقارن با نیمه‌شب بود، نیز مجددا خبر تأسف‌انگیز درگذشت پریزیدنت کندی را به عرض شاهنشاه رساندند. شاهنشاه در حالی که به‌شدت از این حادثه تأسف‌انگیز متأثر بودند، بی‌درنگ دستور فرمودند که به این مناسبت پرچم‌های ایران در سراسر کشور و خارج از کشور به حال نیمه‌افراشته درآید.
بر اساس اعلامیه دربار شاهنشاهی به فرمان مطاع همایونی از روز شنبه به مدت پنج روز دربار شاهنشاهی ایران عزادار و کلیه پرچم‌ها در این مدت نیمه‌افراشته خواهد بود.
صبح امروز نیز به هنگام پایان سفر رسمی برژنف در مراسم بدرقه رسمی وی، که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، شاهنشاه و برژنف با تأسف و تأثر مرگ جان‌گداز جان کندی را به کاردار سفارت آمریکا در ایران تسلیت گفتند.
شاهنشاه هنگام بیان تأسف خود از این پیشامد به‌شدت ناراحت شده بودند؛ به طوری که تأثر شاهنشاه کلیه حاضران را تحت تاثیر قرار داد.1
 
زکی یمانی در تهران شب گذشته زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی، برای مذاکره با فواد روحانی، دبیر کل اوپک، و مقامات دولتی ایران وارد تهران شد.
وزیر نفت عربستان در ایران مذاکراتی با فواد روحانی در مورد مأموریت وی از طرف عربستان سعودی با کمپانی آرامکو به عمل خواهد آورد و همچنین در زمینه پیشنهاد کمپانی‌های نفتی مذاکراتی با اسدالله علم، نخست‌‎وزیر، و مقامات نفتی انجام خواهد داد.2
  تجدید نظر در طرح‌های عمرانی برنامه سوم روزنامه «کیهان» نوشت: سازمان برنامه مشغول تجدید نظر در طرح‌های عمرانی برنامه پنج‌ساله سوم به منظور توسعه و تقویت پروژه‌های مذکور می‌باشند.
یک مقام از سازمان برنامه در این باره اظهار داشت: ازآنجاکه سازمان برنامه برای اجرای طرح‌های عمرانی کشور سهمی از عواید نفت دارد و طبق محاسبات این درآمد به علت کاوش‌های جدید و بهره‌برداری‌های تازه و همچنین استفاده از کلیه مواد نفتی و فروش گاز که در گذشته به هدر می‌رفت و ایجاد صنایع پتروشیمی و کود شیمیایی که از بزرگ‌ترین و مفیدترین صنعت مصرف‌کننده مواد نفتی می‌باشند حدود 10 درصد افزایش می‌یابد و به نسبت سهم سازمان برنامه از عواید آن بالا می‌رود؛ لذا در طرح‌های عمرانی برنامه پنج‌ساله سوم با توجه به این افزایش و همچنین با در نظر گرفتن اثر اقتصادی طرح‌ها تجدید نظر می‌شود و به اعتبار طرح‌های لازم‌الاجرا و مؤثر افزوده می‌گردد.3
  اطلاعات تازه از حمله جنگنده‌های شوروی به هواپیمای ایرانی امروز دکتر خطیبی، مدیر عامل شیر و خورشید سرخ، درباره سقوط هواپیمای شرکت ایرتاکسی این اطلاعات را در اختیار خبرنگار روزنامه «اطلاعات» قرار داد.
روز چهارشنبه بی‌سیم شیر و خورشید «درجز» واقع در مرز ایران و شوروی به جمعیت شیر و خورشید سرخ اطلاع داد که هواپیمایی در حوالی درگز سقوط کرده و دو نفر از سرنشینان آن تلف شده و خلبان مجروح گردیده است.
زنگنه، مدیر عامل شرکت ایر تاکسی، گفت: هواپیما به منظور نقشه‌برداری جهت عمران دهات و تسطیح جاده‌ها و تأمین برق و آب شهرها مأموریت داشته است. هواپیما در ساعت 11:50 روز چهارشنبه در آسمان شهر درگز پرواز می‌کرده که مورد تهاجم سه فروند هواپیمای جت شوروی قرار می‌گیرد و هواپیماهای شکاری به سوی هواپیما تیراندازی می‌کنند.
به گفته وی هواپیما درست در منطقه‌ای به فاصله یک کیلومتری شهر درگز و 24 کیلومتری مرز ایران و شوروی مورد اصابت گلوله واقع شده است.
 
پس از کودتای عبدالسلام  عارف، مرز ایران و عراق همچنان بسته است! روزنامه «اطلاعات» نوشت: رفت و آمد هواپیما بین ایران و عراق آزاد شد و فقط از نیمه‌شب تا ساعت 7 صبح پرواز هواپیما به خاک عراق ممنوع می‌باشد، ولی هنوز مرز ایران و عراق بر روی وسایل نقلیه زمینی بسته است.
آخرین گزارش‌هایی که از عراق به وسیله خبرنگار مخصوص اعزامی «اطلاعات» به عراق و سایر منابع خبر رسیده نشان می‌دهد آرامش در بغداد و  سایر شهرهای عراق برقرار شده و دولت بر کلیه امور مسلط شده است.
چند اتوبوس و اتومبیل حامل مسافر که در مرز ایران و عراق متوقف شده بودند با اجازه مأموران مرزی عراق از مرز عبور کردند.
رویترز نیز گزارش داد پریزیدنت عبدالسلام عارف گفت: بعد از سرنگونی حاکمیت حزب بعث در عراق، فعالیت این حزب ممنوع شده است.4
 

https://iichs.ir/vdce.e8vbjh8xv9bij.html
iichs.ir/vdce.e8vbjh8xv9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما