ارتشبد هدایت: رژیم کاپیتولاسیون احیا شده است!/اسدالله علم کابینه جدید تشکیل می‌دهد/وزیر اقتصاد: قرارداد ایران و بازار مشترک امضا می‌شود/کسری شدید تجاری ایران در هفت‌ماهه اول سال گذشته/آلمان غربی بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران و انگلستان بزرگ‌ترین واردکننده/ یک‌ششم واردات صادرات داشته‌ایم!
15 مهر 1342
ارتشبد هدایت: رژیم کاپیتولاسیون احیا شده است! ششمین جلسه دادرسی ارتشبد هدایت صبح امروز به ریاست ارتشبد بهرام آریانا و به دادستانی سرهنگ غفارپور تشکیل شد.
ارتشبد هدایت در جلسه امروز دادگاه گفت: من هشت سال در مقام وزارت و ریاست ستاد خدمت کرده‌ام و ارتش هم در حدود 1300 میلیون تومان بودجه داشته؛ یک حسابی بسازید و ادعانامه صادر کنید. آقای دادستان حق را باطل نشان دادن برای یک مدت کوتاه ممکن است ولی نه برای همیشه.
در همین پرونده من مال ایرانی را دستور دادم بخرند 50 تومان مال خارجی را متری 997 ریال؛ یعنی دو برابر قیمت می‌گویند خارجی که رسید کنار بگذار و ایرانی را دراز کن این را می‌گویند احیای رژیم کاپیتولاسیون. الحمدلله که این قدرت شما محدود است به ارتش و در تمام مملکت نیست.
وی افزود: ارتشبد هدایت برای آنکه نظر مستشاران آمریکایی را قبول نکرده محکوم است؛ بله من کرده‌ام (با فریاد) اینها را در رأی بنویسید. من نظر فرمانده زمینی را به نظر مستشاری ترجیح می‌دهم؛ اگر ده سال محکومم بکنید یا بیست سال یا اعدامم کنید.1
  اسدالله علم کابینه جدید تشکیل می‌دهد روزنامه «اطلاعات» نوشت: با آغاز کار شعب شورای ملی و مجلس سنا برای رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، مجلسین فعالیت خود را عملا آغاز کردند.
جلسه آینده سنا روز یکشنبه 21 مهر و مجلس شورای ملی روز سه‌شنبه 23 مهر تشکیل می‌شود. در آغاز هر دور تقنینیه پس از انتخاب هیئت رئیسه دائمی مجلس شورای ملی، بر طبق اصل دهم قانون اساسی خطابه‌ای به حضور اعلیحضرت همایون عرض و آمادگی خود را به کار اعلام می‌کند.
بر اساس این گزارش، پس از عرض خطابه مجلس به حضور شاهنشاه که در حدود دو هفته دیگر انجام می‌شود، طبق سنن پارلمانی، دولت استعفای خود را تقدیم می‌کند تا به فرمان شاهنشاه کابینه جدید به مجلسین معرفی شده و شروع به کار کند.
خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و یونایتدپرس و خبرگزاری آلمان ضمن گزارش‌های مفصلی که از مراسم افتتاح مجلسین ایران مخابره کرده‌اند می‌نویسند: به دنبال افتتاح مجلسین، طبق قوانین ایران دولت آقای اسدالله علم باید استعفا نماید و احتمالا شخص او بعد از شروع به کار پارلمان به عنوان نخست‌وزیر آینده معرفی خواهد شد.2
  وزیر اقتصاد: قرارداد ایران و بازار مشترک امضا می‌شود وزیر اقتصاد صبح امروز طی یک مصاحبه مطبوعاتی، اطلاعاتی در زمینه صادرات، مقررات مبادلات مرزی، معادن، صنعت ذوب آهن و امور تولیدی کشور در اختیار خبرنگاران قرار داد.
وی در مورد صادرات گفت: وزارت اقتصاد بر افزایش حجم صادرات و تنوع کالاهای صادراتی برنامه‌هایی طرح کرده است که ضمن بهبود کیفیت اجناس صادراتی از طریق دخالت مستقیم مؤسسه استاندارد با تشکیل اتحادیه‌های صادراتی مشکلات کار صادرات مملکت مرتفع گردد؛ ضمنا طرح تشویق صادرات که به تصویب رسید بسیاری از مشکلات صادرکنندگان را حل می‌کند.
وزیر اقتصاد در مورد چای نیز گفت: ما ورود چای خارجی را بدون شرط مبدأ آزاد کردیم و این کار هرگز به تولید داخلی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد و سیاست حمایتی دولت از تولیدکنندگان چای داخلی کماکان ادامه خواهد یافت.
وی گفت: با بازار مشترک مذاکرات ما خوشبختانه به نتیجه رسید. طرح اولین قرارداد بازرگانی ایران و بازار مشترک دو هفته قبل پاراف شد و روز دوشنبه آینده اینجانب اولین قرارداد را در بروکسل با بازار مشترک امضا می‌کنم و این قرارداد برای تجارت و اقتصاد ایران ارزش فراوان دارد.
وی در مورد صنعت ذوب آهن نیز گفت: تا یک سال دیگر نتیجه قطعی کار معلوم خواهد شد و ان‌شاءالله این نتیجه در جهت تأسیس کارخانه ذوب آهن است.
  کسری شدید تجاری ایران در هفت‌ماهه اول سال گذشته آمار بازرگانی خارجی ایران در مهرماه سال گذشته امروز از طرف اداره آمار و بررسی‌های اقتصادی منتشر شد.
بر اساس این آمار در هفت‌ماهه اول سال گذشته، 23 میلیارد ریال کالا به ایران رسیده است، درحالی‌که ارزش صادرات کشور از 4 میلیارد ریال تجاوز نکرده است.
در مهرماه سال گذشته بزرگ‌ترین رقم صادراتی کشور مربوط به پنبه بوده است. فرش دستباف، پشم و کرک و مو و انواع کتیرا نیز در مراحل بعدی کالاهای صادراتی ایران بوده است. بزرگ‌ترین رقم در جدول واردات نیز مربوط به ماشین‌آلات و قطعات منفصله آنهاست که ارزش آن از 503 میلیون ریال تجاوز کرده است.
  آلمان غربی بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران و انگلستان بزرگ‌ترین واردکننده/ یک‌ششم واردات صادرات داشته‌ایم! آلمان غربی بزرگ‌ترین واردکننده کالا در مهرماه سال گذشته بوده است و تجار این کشور معادل 859 میلیون ریال کالا به بازارهای ایران فرستاده‌اند. بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایران در مهرماه گذشته نیز کشور انگلستان بوده که معادل 201 میلیون ریال از بازارهای ایران کالا خریداری کرده است. آلمان غربی و آمریکا و شوروی به ترتیب بعد از انگلستان قرار دارند. به طور کلی در هفت‌ماهه اول سال 1341 جمعا 23 میلیارد و 207 میلیون ریال از کشورهای مختلف کالا به بازارهای ایران وارد گردیده و در این مدت جمع صادرات ایران به کشورهای مختلف به رقم 4 میلیارد ریال، یعنی تقریبا یک‌ششم واردات، رسیده است.3
 
روزنامه اطلاعات، 15 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.wnak49nuo5k14.html
iichs.ir/vdca.wnak49nuo5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما