خرید اوراق قرضه بانک جهانی/گزارش خبرگزاری فرانسه از مذاکرات مهم نفتی/وزیر کشاورزی: باید کاری کنیم که کشاورزی و صنعت ما بی‌نیاز از کمک خارجی باشد!/محاکمه چند مدیر مدرسه به اتهام فروش شیر دانش‌آموزان/«خدا سر و کار هیچ مسلمانی را به گمرک نیندازد»!/باید قید تحصیل را زد یا دزدی کرد تا بتوان شهریه دانشگاه را تأمین نمود!/کاریکاتور روز!/ وضع بازار همچنان کساد است!
14 شهریور 1342
خرید اوراق قرضه بانک جهانی بانک جهانی امروز اعلام کرد ترتیب فروش صدمیلیون دلار از اوراق قرضه بانک جهانی را در خارج از آمریکا داده است.
اوراق مزبور از طرف بانک‌های مرکزی و دیگر مؤسسات دولتی در 29 کشور خارجی خریداری خواهد شد. ایران از جمله کشورهایی است که از اوراق مزبور خریداری می‌نماید. تاکنون میزان خرید هر کشور معلوم نیست.
یک مقام بانک مرکزی ایران در خصوص اوراق قرضه بانک جهانی اظهار داشت: روی هم رفته برای خرید این اوراق اغلب کشورها رقابت دارند؛ زیرا بهره و شرایط آن بسیار رضایت‌بخش است.
وی اضافه کرد هنوز نمی‌توانیم بگوییم توانایی ما در مورد خرید اوراق قرضه چقدر است، اما روی هم رفته چون وضع ارزی ما خوب است مقداری از این اوراق قرضه را خریداری خواهیم کرد.
  گزارش خبرگزاری فرانسه از مذاکرات مهم نفتی «خبرگزاری فرانسه» نوشت: محافل نفتی لندن تأیید کردند که مذاکرات مهم مربوط به تجدید نظر در سیستم تقسیم منافع بهره‌برداری از نفت خاورمیانه، که بر اساس 50-50 قرار دارد، از روز 25 شهریور در لندن آغاز خواهد شد.
در این مذاکرات فواد روحانی، دبیرکل سازمان اوپک، یک طرف و نمایندگان کمپانی‌های بین‌المللی نفت شامل بریتیش پترولیوم، استانداراد اف کالیفرنیا و استاندارد نیوجرسی از طرف دیگر شرکت خواهند کرد.
علاوه بر این سه کمپانی شرکت‌های نفت فرانسه، داچ شل تگزاس گلف اویل، موبیل اویل و کنسرسیوم کمپانی‌های کوچک مستقل آمریکایی، یعنی کلیه شرکت‌کنندگان در کنسرسیوم نفت ایران، شرکت خواهند داشت.
در محافل نفتی لندن خاطرنشان می‌شود که فواد روحانی منحصرا به عنوان نماینده دولت ایران نه از طرف سازمان اوپک در این مذاکرات شرکت خواهد کرد. کمپانی‌های نفتی از هر گونه مذاکره با اوپک خودداری کرده و اعلام داشته‌اند که تنها حاضرند با یکایک نمایندگان دولت‌های عضو این سازمان به طور جداگانه وارد مذاکره شوند. مع‌ذالک با اینکه کمپانی‌های نفتی حاضر نیستند با آقای روحانی به عنوان نماینده سازمان اوپک وارد مذاکره شوند، اما موافقت کرده‌اند که اگر توافقی با ایران حاصل شود، این توافق پایه و اساس تجدید نظر در قرارداد با سایر کشورهای عضو اوپک قرار گیرد.
گفتنی است روزنامه «اطلاعات» در شماره 13 شهریور خود مدعی شده بود: فواد روحانی، دبیر کل اوپک، اکنون از طرف کلیه کشورهای عضو اوپک احکامی در دست دارد که به موجب آن می‌تواند به نمایندگی آن کشورها با کمپانی‌های مربوطه درباره بهره مالکانه مذاکره کند.1
  وزیر کشاورزی: باید کاری کنیم که کشاورزی و صنعت ما بی‌نیاز از کمک خارجی باشد! روزنامه «کیهان» نوشت: صبح امروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، به همراه سالور به منظور توزیع اسناد مالکیت ده هزار و هفت خانوار به اصفهان وارد شدند و طی مراسمی در میان ابراز احساسات دهقانان و  طبقات مختلف مردم اسناد مالکیت قراء شامل قانون اصلاحات ارضی را بین نمایندگان کشاورزان توزیع گردید.
بعد از توزیع اسناد، وزیر کشاورزی طی بیاناتی اظهار داشت: باید اقداماتی به عمل آوریم که کشاورزی و صنعت ما بی‌نیاز از کمک خارجی باشد. آن‌قدر سطح تولید بالا برود که احتیاج به خرید گندم از خارج نداشته باشیم، بلکه بتوانیم محصولات کشاورزی خود را به کشورهایی که محتاج هستند صادر کنیم.2
 
وی افزود: اگر می‌بینیم صنعت ما در این شهر شکست خورده برای این است که پارچه‌های تولیدی در انبار مانده و کشاورز قدرت خرید ندارد. اگر ما بتوانیم قدرت درآمد کشاورز را 50 درصد بالا ببریم، محصول کارخانجات داخلی را روی دست خواهند برد.
 
محاکمه چند مدیر مدرسه به اتهام فروش شیر دانش‌آموزان روزنامه «کیهان» نوشت: از مدت‌ها قبل به مأموران انتظامی و بازرسان وزارت فرهنگ اطلاع می‌رسید که مدیران چند مدرسه جنوب مارک شیشه شیر پاستوریزه‌ای را که کارخانه شیر پاستوریزه جهت یک وعده غذای کامل به دانش‌آموزان بی‌بضاعت به رایگان می‌دهد پاک کرده و آن را به لبنیات‌فروشی‌ها می‌فروشند و از این راه پول هنگفتی به‌دست می‌آورند.
فروشنده این شیرها که خود از کارمندان وزارت فرهنگ است از طرف مأمورین شناخته شد و دستگیر گردید.
بر اساس این گزارش، عده‌ای از مدیران مدارس و لبنیات‌فروشی‌هایی که این شیشه‌های شیر را می‌خریدند تحت تعقیب هستند.
  «خدا سر و کار هیچ مسلمانی را به گمرک نیندازد»! روزنامه «کیهان» نوشت: خدا سر و کار هیچ مسلمانی را به اداره گمرکات نیندازد. اگر بالاخره توانستید جنس را مرخص کنید و از عمر و جان خودتان سیر نشدید، واقعا که صادرکننده یا واردکننده‌ای هستید لایق بزرگ‌ترین مدال‌های سماجت و کاربری. سابق، اشخاص رند برای اینکه پسرشان آبدیده شود، در سنین صباوت آنها را مدت کوتاهی به حرفه‌های سنگین می‌گماشتند و معتقد بودند که آبدیده خواهند شد؛ من به آنها پیشنهاد می‌کنم از این به بعد بچه‌ها را برای ترخیص یک یا دو جنس به گمرک بفرستید؛ تضمین می‌کنم که روی دست تمام آبدیده‌ها از کار در بیایند.
تشریفات و فورمالیته در گمرک به حدی است که یک کیلو جنس که برای یک درد بی‌درمان وارد کرده‌اید و از لابه‌لای تمام این مقررات و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ضد و نقیض که بگذرد تا به دست شما برسد جانتان به لبتان می‌رسد و  مصمم می‌شوید که اگر برای سرطان هم احتیاج به دوا پیدا کردید و این دوا در دست گمرک بود به مرگ خداداد تن در دهید و قیافه این گمرکچی‌ها را نبینید.3
 
باید قید تحصیل را زد یا دزدی کرد تا بتوان شهریه دانشگاه را تأمین نمود! مجله طنز «توفیق» نوشت: یکی از اقدامات اساسی و به‌دردخوری که امسال برای بهبود وضع تحصیلی در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های شهرستان‌ها به عمل آمد بالا بردن مقدار شهریه و گرفتن چند رقم پول ریز و درشت به عنوان پول ورزش، پول کتابخانه، پول آزمایشگاه، و هزار و یک رقم پول دیگر است؛ به طوری که اگر داوطلب مادرمرده‎ای بعد از چند سال دوندگی در کنکورهای عمومی و خصوصی دانشگاه قبول شود و اجازه ورود پیدا کند، تازه باید قید علم و دانش را بزند و برود دنبال کسب و کاسبی، یا اینکه با عسس4 ببندد و شب‌ها از دیوار مردم بالا برود تا بتواند شهریه دانشگاه را بپردازد و مشغول تحصیل بشود.
مقامات مطلع اظهار نظر می‌کنند که چون دانشگاه تهران از طرفی نزدیک بلوار کرج و تقریبا در یک محله اعیان‌نشین شهر واقع شده و از طرف دیگر یک عده آدم نامناسب جنوب شهری که به‌هیچ‌وجه شایستگی رفت‌وآمد میان اعیان‌زاده‌ها را ندارند، اتفاقا در کنکور سال‌های پیش قبول شده و سروصدای اهالی محل! را درآورده‌اند، اولیای امور تصمیم گرفته‌اند از سال آتیه وضع را طوری رو به راه کنند که دانشگاه نیز به یک محله اعیان‌نشین تبدیل شود.5
  کاریکاتور روز!/ وضع بازار همچنان کساد است! مجله طنز «توفیق» با این توضیح که «وضع بازار همچنان کساد است و بازاری‌ها در "زمین" و "آسمان" دنبال "مشتری" می‌گردند!!» این کاریکاتور [تصویر 1] را بر روی جلد شماره این هفته خود منتشر کرد.
 

کاریکا تور مجله «توفیق» درباره کسادی بازار
 

https://iichs.ir/vdch.wn6t23nvwftd2.html
iichs.ir/vdch.wn6t23nvwftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما