و سندی که در زیر معرفی خواهند شد، مربوط اند به پرداخت معوقه حقوق، لیلی جهان‌آرا [امیرارجمند] از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در سالهای مختلف. هر دو نامه تایپی و در کاغذهای آرم دار رسمی نوشته شده اند...
معوقه حقوق لیلی جهان آرا

دو سندی که در زیر معرفی خواهند شد، مربوط اند به پرداخت معوقه حقوق، لیلی جهان‌آرا [امیرارجمند] از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در سالهای مختلف. هر دو نامه تایپی و در کاغذهای آرم دار رسمی نوشته شده اند.
سند اول نامۀ احسان یارشاطر خزانه دار کانون پروش خطاب به قدس‌نخعی نایب رئیس هیئت مدیره این مجموعه است. نامه در تاریخ 8 خرداد 1345 نوشته شده و خزانه‌دار درخواست علی‌الحساب برای معوقه حقوق لیلی جهان‌آرا که حدود هفت ماه دریافتی نداشته ،کرده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار خود را از آذر 1344 آغاز کرد و طبق تصویب هیئت مدیره، حقوق ماهیانه لیلی جهان‌آرا به مبلغ 30000 ریال تعیین شد . ولی به علت ,وضعیت بد مالی کانون، او تا خرداد سال 45حقوقی دریافت نکرده بود.
یارشاطر پس از اینکه «مختصر گشایشی» در بودجه کانون صورت گرفت ، با یادآوری اینکه در جلسه هیئت مدیره مقرر شده تا تصویب بودجه کل ، مبلغ 15000 هزار ریال علی‌الحساب بابت معوقه های حقوق خانم جهان‌آرا پرداخت شود،تأیید و ابلاغ این امر را از قدس‌نخعی درخواست می‌کند.
در حاشیه نامه ،یادداشتی دست نویس وجود دارد که به نظر می‌رسد آن را قدس‌نخعی نوشته باشد . متن آن تأییدیه و دستور پرداخت است و تأکید می کند که مصوبه فوق به نظر فرح پهلوی- رئیس هیئت مدیره کانون پرورش - رسیده است .در حاشیه دیگر این نامه یاداشتی به تاریخ 11/4/45 برای سماکار - مدیر امور مالی و اداری کانون- نوشته شده و دستور کشیدن چک را در وجه لیلی جهان‌آرا می‌دهد. نویسنده این متن هم مشخص نیست.
سند دوم از طرف دفتر مخصوص فرح پهلوی توسط پیشکارش فضل‌الله نبیل خطاب به کانون پرورش فکری نوشته شده است. فرح در این نامه دستور داده بود که چون لیلی امیرارجمند از زمانی که مدیر عامل کانون شده حقوقی دریافت نکرده ، مبلغ ماهیانه 35000 ریال برای ایشان منظور کنند . همچنین در انتهای نامه فضل‌الله نبیل خواستار پیگیری و رسیدگی این کار شده است. تاریخ نامه 22/9/ 36 است .
 
[1]
[تاریخ] 8/4/45
                                                                                             [شماره] 241
[آرم کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان]
جناب آقای قدس نخعی
نایب رئیس محترم هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چنانکه خاطر عالی مسبوق است طی مذاکراتی که در جلسات هئیت مدیره کانون در باب حقوق اعضاء هیئت مدیره به عمل آمد از جمله در مورد خانم لیلی جهان‌آرا مبلغ سی هزار ریال حقوق ماهانه به تصویب رسید که از تاریخ شروع رسمی کار کانون (اول آذر 1344) قابل پرداخت باشد. متأسفانه به علت مضیقه مالی تا کنون نتوانسته است درین باب اقدامی بنماید.
نظر به اینکه اخیراً مختصر گشایشی در کانون حاصل شده است در جلسه اخیر هیئت مدیره مقررگردید که فعلاً تا تصویب بودجه کلی که برای کانون تهیه شده مبلغ پانزده هزار ریال علی الحساب از تاریخ شروع رسمی کار کانون به خانم جهان‌آرا پرداخت شود.
موجب امتنان خواهد بود اگر لطفاً مراتب فوق را تأیید و ابلاغ فرمایند.
باتقدیم احترامات فائقه احسان یارشاطرخزانه دار [امضاء]
[حاشیه راست پایین]:
[1] تأیید می‌شود پرداخت فرمایند سابقاً مصوبه شرف عرض علیاحضرت شهبانو رسیده بود و مورد تصویب معظم لها قرارگرفته بود.
[2] آقای سما‌کار محاسبه نمایند و چک در وجه خانم جهان‌آرا صادر نمایند. 11/4/45
[.3 به صورت چاپی] کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان بهار – خیابان ورزنده ، پلاک 1.
[20-2-8135-الف]
 
[2]
 
[تاج ]
دفتر مخصوص علیاحضرت شهبانوی ایران
نمره [ناخوانا]
             [تاریخ] 22/9/36
 
کانون پرورش کود کان و نوجوانان
علیا حضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران فرمودند چون از موقعی که خانم لیلی امیرارجمند به سمت مدیر عامل کانون مشغول خدمت شد حقوق دریافت ننموده است اقدام فرمائید ماهیانه مبلغ سی و پنج هزار ریال (35000) ریال از بودجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خانم لیلی امیرارجمند حقوق منظور و پرداخت شود.
دراجرای اوامر مبارک خواهشمند است اقدام لازم معمول و نتیجه را اعلام فرمائید که به عرض مبارک برسد .
پیشکار علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران. فضل‌الله نبیل [امضا]
[21-2-8135-الف] https://iichs.ir/vdcjfaeizuqex.sfu.html
iichs.ir/vdcjfaeizuqex.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما