استعلام «دانشگاه صنعتی آریامهر» از ساواک درباره دکتر چمران!/ شاه و فرح در پراک/ با مین‌گذاری خلیج عقبه، خاورمیانه در آستانه جنگ قرار گرفت/ ترکیه بی‌طرف/ تهران مراقب تحولات خاورمیانه است/ کشته شدن دو ایرانی در مرزهای اسرائیل تکذیب شد/ «فروش نفت ایران به اسرائیل تکذیب شد»!/ «دولت شوروی به اسرائیل اخطار کرد»/ معاون وزارت اقتصاد: بیمه بیکاری به‌وجود می‌آید/ شهردار جدید تهران: با دویست‌میلیون تومان نمی‌توان اهالی تهران را راضی کرد!/ وظایف شهرداری/ ملاقات استانداران و فرمانداران کل با نخست‌وزیر/ وزیر کشاورزی به رومانی و بلغارستان می‌رود/ سفر وزیر آموزش و پرورش به عراق به تعویق افتاد/ به دستور معاون فنی وزارت بهداری، پزشکان برکنارشده قزوین به بوشهر منتقل شدند/ «استانی کردن بودجه آموزش و پرورش از هفته آینده در کرمانشاه به طور نمونه عمل می‌شود»/ سفیر ایران با دین راسک ملاقات کرد
3 خرداد  1346

استعلام «دانشگاه صنعتی آریامهر» از ساواک درباره دکتر چمران!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 3 خرداد 1346 «خواهشمند است دستور فرمایید سوابق آقای دکتر مصطفی چمران مقیم آمریکا را با مشخصاتی که از او در دست است و ذیلا درج گردیده است مورد بررسی قرار داده نظر آن سازمان را در مورد استخدام نام‌‎برده با سمتی که معین شده است به دانشگاه اعلام نمایند. برگ استعلام کامل عکس‌دار پس از مراجعت متقاضی به ایران مجددا ارسال خواهد شد.
نام: مصطفی، نام خانوادگی: چمران شماره شناسنامه:۴۲۶۱۰ صادر از: ۸ ـ تهران تاریخ تولد: 1311 محل تولد: تهران تابعیت: ایران محل اقامت فعلی: کالیفرنیا ـ آمریکا، پایه تحصیلات: دکترا رشته تخصصی: برق محل تحصیلات عالیه: آمریکا
1221Monticells Rd.La Fayette Callfornia U.S.A
سمت فعلی: سمتی که در دانشگاه آریامهر خواهد داشت: معلم و عضو تحقیقاتی دانشگاه».[1]
 
شاه و فرح در پراک
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران، دیروز هنگام ورود به «پراک» مورد استقبال رهبران چکسلواکی قرار گرفتند و شاهنشاه طی نطقی در فرودگاه این شهر اطمینان دادند که ایران و چکسلواکی درباره «لزوم حفظ صلح در جهان و هم‌زیستی و همکاری کشورهایی که دارای نظام‌های اجتماعی متفاوتی هستند» نظریات مشترکی دارند.
هنگام ورود میهمانان چکسلواکی به فرودگاه پراک پرزیدنت انتونن نووتنی، رئیس‌جمهوری چکسلواکی، خیر مقدم گفتند و طی سخنان خود اظهار داشتند: بازدید شما از کشور ما نشان می‌دهد که روابط کشورها صرف نظر از سیستم‌های اجتماعی آنها، براساس اصول هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به تفاهم ملت‌های جهان کمک می‌کند و یک عامل مهم اشاعه صلح و دوستی در جهان به‌شمار می‌رود و این تفاهم بین‌المللی به‌خصوص در این روزها که صلح جهانی به خطر افتاده است، بسی مورد نیاز می‌باشد.
شاهنشاه آریامهر در پاسخ خود فرمودند: طبیعی است که دو کشور ما بتوانند به روابط حسنه‌ای که آنها را پیوند می‌دهد، توسعه باز هم بیشتری بدهند.
رهبر عالی‌قدر ایران همچنین از «دوستی کهنی که ایران و چکسلواکی را به یکدیگر پیوند می‌دهد»، اظهار بسی خوش‌وقتی فرمودند.
 
با مین‌گذاری خلیج عقبه، خاورمیانه در آستانه جنگ قرار گرفت
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: خاورمیانه امروز در آستانه جنگ قرار گرفت؛ زیرا مصر تهدید خود را دایر بر بستن خلیج عقبه به روی کشتی‌رانی اسرائیل عملی کرد. آمریکا و انگلیس به جهانگردان و بازرگانان خود اخطار کردند که از این منطقه خارج شوند. سفارت آمریکا در تلاویو (اسرائیل) اعلام کرد که همه آمریکایی‌های مقیم، اسرائیل را تخلیه می‌کنند.
رادیو دمشق، که صدای رسمی دولت است، همه برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و پیوسته موزیک نظامی و شعارهای جنگی می‌دهد و گوینده اعلام می‌کند: امروز روز نبرد است، ما پیروز خواهیم شد، عمال صهیونیسم با ناوگان ششم آمریکا به جهنم بروند.
گوینده از «توده‌های عرب» خواست که زمین زیر پای تجاوزکاران را به آتش بکشند و میهن عربی را به جهنم امپریالیست‌ها تبدیل کنند. با وجود آنکه اعلام شد که خلیج عقبه بسته است، در تلاویو گفته شد: یک کشتی دوهزار تُنی پانامایی از تنگه تیران گذشته و به بندر «ایلات» رسیده است.
هم‌زمان با این، دولت مصر سفیران اردن و عربستان سعودی را احضار کرد و به آنها اطلاع داد که تصمیم دارد که نفتکش‌های حامل نفت برای اسرائیل را که از عقبه عبور می‌کنند متوقف کند.
 
ترکیه بی‌طرف
منابع مطلع ترکیه گفتند ترکیه دلیلی نمی‌بیند که روش بی‌طرفی کنونی خود را در خاورمیانه در صورت وقوع جنگی بین اعراب و اسرائیل ترک کند.
ترکیه احساس می‌کند در جایی که شوروی و آمریکا با فعالیت تمام دست‌اندرکارند لزومی ندارد ترکیه مداخله بنماید.
 
تهران مراقب تحولات خاورمیانه است
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: تحولات خاورمیانه در تهران به‌دقت دنبال می‌شود و وزارت امور خارجه با سفارتخانه‌های ایران در پایتخت‌های عربی در تماس دائم می‌باشد.
در روزهای اخیر ملاقات‌های متعددی بین مسئولین وزارت خارجه ایران و سفارتخانه‌های آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس و نمایندگی‌های سیاسی عرب در تهران صورت گرفته که هدف تمام آنها کمک به حفظ آرامش و صلح در منطقه خاورمیانه می‌باشد.
بدین ترتیب تهران این روزها، به صورت «یک مرکز مهم مشورتی» درآمده است.
یک مقام سفارت آمریکا در ایران امروز به خبرنگار «اطلاعات» گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که ایالات متحده با تمام کشورهای ذی‌نفع در منطقه خاورمیانه در تماس باشد.
 
کشته شدن دو  ایرانی در مرزهای اسرائیل تکذیب شد
سخنگوی وزارت خارجه امروز گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده معلوم گردیده اخبار پخش‌شده از طرف خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر کشته شدن دو جهانگرد ایرانی در مرزهای سوریه و اردن کوچک‌ترین پایه و اساسی نداشته است.
روز ۳۱ اردیبهشت خبرگزاری‌های خارجی از امّان، به نقل از منابع اردنی خبر داده بودند که در اثر منفجر شدن یک مین در مرزهای بین اردن و سوریه بیست نفر و از جمله دو جهانگرد ایرانی کشته شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: بلافاصه پس از دریافت این خبر به سفارت ایران در امّان دستور داده شد دراین‌باره تحقیقات وسیعی به عمل آمد و گزارش‌های رسیده به تهران حاکی است که در این حادثه هیچ تبعه ایرانی کشته نشده است.[2]
 
«فروش نفت ایران به اسرائیل تکذیب شد»!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: امروز مقامات رسمی ایران در باب نطق اخیر عبدالناصر که روز 2 خردادماه از رادیو «صوت‌العرب» پخش شد، اعلام داشتند که درحالی‌که عبدالناصر با تعقیب سیاست تحریک و خرابکاری و برادرکشی، ملت رنج‌دیده مصر را به افلاس کشانیده و در یمن با شکست‌های پی در پی روبه‌رو شده به منظور انحراف افکار عمومی عرب به شیوه همیشگی خود در مقام قلب حقایق برآمده و ادعا کرده است که دولت‌های ایران و سعودی و اردن عضو پیمان اسلامی می‌باشند و دولت ایران به اسرائیل نفت می‌فروشد، درحالی‌که نه چنان پیمانی وجود دارد و نه دولت ایران یا شرکت ملی نفت ایران به اسرائیل نفت می‌فروشند.
مقامات مطلع اظهار نظر کرده‌اند: این اولین‌بار نیست که عبدالناصر برای تحریک افکار عمومی موضوع فروش نفت را توسط ایران پیش کشیده و هر بار دولت ایران این تبلیغات مسموم را تکذیب نموده است.
محافل مطلع در تهران اظهار می‌دارند که اظهارات کذب عبدالناصر به هیچ وجه در محافل سیاسی ایجاد شگفتی نکرده است؛ زیرا رئیس‌جمهوری مصر به‌کرات به روش مسخ حقایق و جعل اخبار متوسل شده است. [3]
 
«دولت شوروی به اسرائیل اخطار کرد»
«خبرگزاری فرانسه» 23 مه از مسکو گزارش داد: دولت شوروی طی اعلامیه‌ای سکوت پیرامون وقایع خاورمیانه را شکست و نظریات و روش دولت شوروی را در مورد تحولات خاورمیانه اعلام کرد.
در اعلامیه دولت شوروی گفته شده است: هر کسی در خاورمیانه اقدام به تجاوز کند نه تنها با نیروی متحد کشورهای عربی روبه‌رو خواهد شد، بلکه با مقاومت دولت شوروی، و تمام دول طالب صلح نیز برخورد می‌کند.
 
معاون وزارت اقتصاد: بیمه بیکاری به‌وجود می‌آید
امروز آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، در سمینار رؤسای ادارات اقتصاد استان‌ها اعلام داشت که برای جلوگیری از خسارت کسانی که برات و سفته در اختیار می‌گیرند یک سیستم تضمینی و یا بیمه بروات به‌وجود خواهد آمد و در نتیجه این سیستم انتظار می‌رود که اعتماد و اطمینان قابل ملاحظه‌ای در مورد بروات در بازار به‌وجود آید و معاملات تجاری بر اساس منظم‌تری جریان پیدا کند.
آقای دکتر تهرانی در نطق خود اضافه نمود که علاوه بر بیمه بروات واخواستی، برای بیمه بیکاری نیز مطالعاتی در جریان است تا اطمینان بیشتری در جامعه کارگری به‌وجود آید؛ زیرا صنایع مملکت به‌تدریج در سال‌‎های آینده رشد قابل ملاحظه پیدا خواهد کرد و مملکت صاحب یک جامعه بزرگ کارگری خواهد شد و لازم است برای رفع نگرانی از کارگران، بیمه بیکاری به‌وجود آید.
 
شهردار جدید تهران: با دویست‌میلیون تومان نمی‌توان اهالی تهران را راضی کرد!
«من به شهرداری آمده‌ام تا این سازمان را به صورت یک واحد فعال و خدمت‌گزار مردم درآورم و آن را با مقتضیات روز هماهنگ نمایم».
تیمسار سرتیپ صفاری، شهردار تازه تهران که امروز با خبرنگار روزنامه «اطلاعات» مصاحبه می‌کرد، اضافه نمود: شهر سه‌میلیونی تهران را با دویست‌میلیون تومان بودجه سالانه نمی‌شود اداره کرد و مردم را راضی نگه داشت. در این مورد باید مردم و دولت به شهرداری کمک نمایند تا رقم عایدات این سازمان افزایش یابد و بشود توقعات مردم را انجام داد.
 
وظایف شهرداری
شهردار تهران گفت: بعضی از وظایف شهرداری که طی سال‌های گذشته از این سازمان منتزع گردیده باید به خود شهرداری واگذار شود؛ زیرا کار شهرداری اجرای این قبیل برنامه‌هاست و نمی‌شود وظایف این سازمان بزرگ اجتماعی را از هم تفکیک کرد.
 
ملاقات استانداران و فرمانداران کل با نخست‌وزیر
استانداران و فرمانداران کل جدید عصر امروز با آقای هویدا، نخست‌وزیر، ملاقات می‌کنند.
در این ملاقات آقای نخست‌وزیر پیرامون برنامه‌های دولت دستوراتی به استانداران خواهد داد.
استانداران و فرمانداران کل تا اواسط هفته آینده در تهران خواهند بود و بعد از یک سلسله مطالعات و انجام کارهای مرکز به محل‌های مأموریت خود خواهند رفت.
 
وزیر کشاورزی به رومانی و بلغارستان می‌رود
فردا تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، به اتفاق آقایان مهندس میرحیدر، معاون فنی وزارت کشاورزی، مهندس عدل مدیر عامل سازمان دامپروری، مهندس کاظمی مدیر کل جنگل‌بانی و دکتر مقدم رئیس امور بین‌المللی وزارت کشاورزی به دعوت دولت‌های رومانی و بلغارستان به کشورهای مزبور عزیمت می‌کند.
مسافرت تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، و همراهان دو هفته طول خواهد کشید.
 
سفر وزیر آموزش و پرورش به عراق به تعویق افتاد
مسافرت آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، به کشور عراق جهت مذاکرات فرهنگی و انعقاد یک قرارداد فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق، که قرار بود امروز انجام گیرد، به بعد موکول شد.
 
به دستور معاون فنی وزارت بهداری، پزشکان برکنارشده قزوین به بوشهر منتقل شدند
رئیس بهداری و دو تن از پزشکان برکنارشده انجمن بهداری قزوین مأمور خدمت در بهداری بوشهر شدند و صبح امروز به دستور آقای نخست‌وزیر آقای دکتر عاطفی معاون فنی و آقای هدایتی معاون اداری وزارت بهداری جهت رسیدگی کامل به امور درمانی و مالی انجمن بهداری قزوین مجددا عازم این شهر شدند.
از طرف وزارت بهداری آقایان دکتر کوه نوری رئیس بهداری قزوین، دکتر فریدون رکنی، رئیس درمانگاه قزوین، و دکتر محمد بهفروز، جراح بهداری قزوین، با سمت پزشک مأمور خدمت در بهداری بوشهر شدند و احکام آنان صادر گردید.
پزشکان مزبور در مسافرت محرمانه نخست‌وزیر به قزوین به علت سهل‌انگاری و سوء جریانات درمانی از طرف معاون وزارت بهداری از کار برکنار شده بودند.
معاون بهداری قزوین به کفالت بهداری این شهرستان منصوب شده است.
 
«استانی کردن بودجه آموزش و پرورش از هفته آینده در کرمانشاه به طور نمونه عمل می‌شود»
در یک جلسه مطبوعاتی که دیروز صبح در دفتر کار وزیر آموزش و پرورش با حضور آقای دکتر مجیدی، معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر مرکزی طرح و بودجه، و آقای دکتر توکلی، رئیس کمیته آموزش و فرهنگ سازمان برنامه، و خبرنگاران مطبوعات تشکیل شده بود، آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، مطالبی پیرامون استانی کردن بودجه وزارت آموزش و پرورش و نتایج و ثمرات آن اظهار داشت.
وزیر آموزش و پرورش دراین‌باره گفت: با استانی کردن بودجه آموزش و پرورش دو نتیجه اساسی در توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش حاصل خواهد شد: یکی تشریک مساعی و جلب کمک مردم برای کار مبارزه با بی‌سوادی و توسعه تعلیمات ابتدایی و اجباری و دیگری عدم تمرکز امور در مرکز و واگذاری اختیارات به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تا آنان قدرت اجرایی بیشتری داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش در خاتمه اضافه نمود که برای تهیه مقدمات اجرای برنامه استانی نمودن بودجه آموزش و پرورش در هفته آینده هیئتی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، دارایی و سازمان برنامه به استان کرمانشاه خواهد رفت. این استان به علت نزدیکی شهرهای آن و تماس دائم با مرکز استان به عنوان استان نمونه انتخاب شده است.
این هیئت احتیاجات محلی را بررسی خواهد کرد تا از اول سال 13٤٧ این بر نامه به طور کامل در کلیه استان‌ها اجرا بشود.
 
سفیر ایران با دین راسک ملاقات کرد
آقای هوشنگ انصاری، سفیر جدید شاهنشاهی در واشنگتن، روز ۲۷ اردیبهشت ماه در وزارت خارجه آمریکا با آقای دین راسک، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ملاقات کرد و رونوشت نامه‌های خود را تسلیم داشت.
سفیر شاهنشاهی در این ملاقات پیرامون روابط دو کشور با آقای دین راسک مذاکره کرد.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 3 خرداد 1346، صفحه 1 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . شهید سرافراز دکتر مصطفی چمران به روایت اسناد ساواک، ص 77. ظواهر امر این طور نشان می‌دهد که از جانب دکتر چمران تقاضای استخدامی درکار نبوده است. با توجه به اسناد موجود دکتر مجتهدی به دلیل شناخت از استعداد سرشار و توانمندی ویژه علمی اختصاصا از شهید چمران دعوت به عمل می‌آورد به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی درآید؛ همچنان که یکی از اهداف سفر دکتر مجتهدی به آمریکا همین امر برشمرده شده است. از متن استعلام هم چنین بر می‌آید که این استعلام جنبه مقدماتی داشته و خود دکتر مجتهدی هم عکس‌العمل ساواک را ارزیابی می‌کرده است.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد عکس‌العمل دکتر چمران نیز به دو علت منفی نبوده است:
1. قصد داشته عکس‌العمل رژیم را نسبت به خود ارزیابی کند و ببیند ساواک چه پاسخی نسبت به استخدام در آن دانشگاه می‌دهد؛
2. تمایل نشان دادن برای بازگشت به ایران می‌توانست پوشش خوبی به فعالیت‌های وی دهد. در واقع همین قدر که مطرح می‌شد وی تمایل دارد به ایران باز گردد، از درجه اهمیت و میزان فعالیت وی در نزد ساواک می‌کاست و به نوعی جلوه‌گر می‌نمود که دکتر چمران در خارج به بن‌بست رسیده است.
نکته جالب توجه آن است که این پیگیری‌ها در زمانی برای بازگشت وی به ایران صورت می‌گیرد که وی در تردد به مصر برای آمادگی نظامی و به اروپا برای آمادگی تشکیلاتی به منظور باز کردن راهی برای مبارزه جدی با رژیم بوده است.
[2] . اطلاعات، 3 خرداد 1346، صص 1، 2 و 13.
[3] . همان، صص 1 و 13. به‌رغم تکذیب صورت‌گرفته در جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائیل، ایران نیازهای نفتی اسرائیل را تأمین کرد.
در دوره سوم روابط ایران و اسرائیل، که از سال 1342 تا 1357 را دربر می‌گیرد، روابط اقتصادی و نفتی ایران با دولت اسرائیل، کاملا رسمی می‌شود. در سال‌های 1341 و 1342ش با وجود خیزش سیاسی موجود در ایران به رهبری امام خمینی، همکاری اقتصادی بین دو کشور ایران و اسرائیل ادامه داشت و مهم‌ترین ویژگی و خصلت مناسبات اقتصادی دو کشور، مسئله نفت بود که به همراه «خط لوله نفتی»، بااهمیت‌ترین بخش روابط اقتصادی دو کشور را تشکیل می‌داد. در سال 1344ش، ایران و اسرائیل شرکتی به نام شرکت نفت «ماوراء آسیا» تأسیس کردند و آن را در کانادا به ثبت رساندند. در سال 1967م/ 1345ش، اعراب تحریم نفتی علیه اسرائیل و غرب را آغاز کردند، ولی ایران با وجود فشارهای اعراب، هرگز حاضر نشد در تحریم نفتی اعراب شرکت کند و همچنان به ارسال نفت به اسرائیل ادامه داد. توسعه اقتصادی این رژیم اشغالگر از یک‌سو و وابستگی شدید ایران به فروش نفت به منظور کسب درآمد بیشتر، در راستای اجرای برنامه‌های اصلاحات تحت عنوان انقلاب سفید از سوی دیگر، هر دو کشور را برآن داشت تا در دهه 1340، برای صدور و دریافت نفت بیشتر و سرمایه‌گذاری و توسعه خط لوله در اسرائیل، اعلام آمادگی کنند.
به موجب توافق طرفین برای ایجاد یک شرکت نفتی در تهران و تل‌آویو، در هر دو شهر برای آن شعبه‌هایی تعیین شد. پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1346ش/ 1967م، خط لوله‌ای به طول 260 کیلومتر از بندر ایلات در کنار دریای سرخ و بندر اشکلون در ساحل مدیترانه کشیده شد. مخارج آن را دولت ایران پرداخت، که از این طریق نفت ایران به اروپا و به‌ویژه به ایتالیا و رومانی ارسال شد. در سال 1340ش، طی ملاقات «آباابان» با شاه در تهران، با تقاضای اسرائیل مبنی بر افزایش میزان نفتی که ایران به اسرائیل می‌فروخت، موافقت شد. مقامات ایران با نگرانی از واکنش کشورهای عربی و جهان اسلام، سعی در سری نگه داشتن سرمایه‌گذاری در خط لوله ایلات ـ اشکلون داشتند و در این مورد، با اسرائیلی‌ها به توافق رسیده بودند که این موضوع کاملا مخفی بماند. حتی آمریکایی‌ها هم به‌درستی قادر به تشخیص مالکان اصلی شرکت لوله مزبور نبودند.
رک: اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج 12، ش 36، تهران، نشر بزرگ اندیشه، ص 5008،
 
پس از جنگ شش‌روزه در 1967، اسرائیل بهره‌برداری از چاه‌‎های نفت «ابورود پس» در شبه‌جزیره سینا را آغاز کرد، تا بتواند وابستگی خود را به نفت خارجی کاهش دهد، اما مایل بود مطمئن باشد که نفت ایران را همچنان دریافت خواهد کرد.
رک: علی‌رضا زهیری، «عوامل شکل‌گیری رفتار سیاسی ایران در قبال اسرائیل»، فصلنامه انقلاب اسلامی، سال اول، پیش‌شماره اول (زمستان 1377)، ص 154.
 
طی مسافرت محمدرضا پهلوی به آمریکا در سال 1349، وی از سرمایه‌داران صهیونیست دعوت کرد تا جهت تشکیل کنسرسیوم نفت به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. بنابر این دعوت، 35 نفر از کل کمپانی‌ها و بانک‌های آمریکا به تهران آمدند، که دیوید ایلیان و دیوید راکفلر، دو یهودی صهیونیست، در رأس آنان بودند.
رک: آرش تابع، مجموعه مقالات و تحقیقات درمورد نفوذ صهیونیسم، ص 359 (گزارش ارینست برون آمریکایی از دربار شاه).
 
از اوایل دهه 1350ش به بعد، ایران از بزرگ‌ترین فروشندگان نفت به اسرائیل شد، تا روابط تجاری طرفین بیش از بیش به صورت پایاپای صورت گیرد. اسدالله علم در خاطرات خود موافقت شاه را در موضوع صادرات نفت ایران به اسرائیل بیان می‌کند.
رک: گفتگوهای من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم، ج 2، تهران، طرح نو، 1371، ص 707.
 
 در معاملات و قراردادهای نفتی که یهودیان اسرائیل با ایران می‌بستند، افراد وابسته به دربار هم تلاش زیادی برای پیشبرد اهداف اسرائیل انجام می‌دادند. مئیر عزری درباره این موضوع می‌گوید: «در روز 25 فوریه 1969، کمپانی تازه‌ای با نام ترانس آسیاتیک، برای همکاری‌های دوسویه تأسیس گردید، که در پی آن سران نفت ایران مانند: دکتر منوچهر اقبال، دکتر پرویز مینا، رضا فلاح و فتح‌الله نفیسی در آن حضور داشتند. مقامات ایران مایل بودند تا ارتباطات نفتی میان ایران و اسرائیل آشکار نگردند...». البته در این مورد افشاگری‌های بسیاری توسط مطبوعات ایرانی و اسرائیلی انجام می‌شد، که هر دو دولت جلوی این افشاگری‌ها را می‌گرفتند.
صادرات نفتی ایران از بندر خارک به بندر ایلات به حدی زیاد بود که از بندر اشکلون به بازار کشورهای پیرامون مدیترانه می‌رفت.
این روند هر روز گسترده‌تر می‌شد تا جایی که در ماه می 1970/ 6 اسفند 1348، روبرت دوروچیلد، فرزند الن دوروچیلد، از پایانه خارک دیدن کرد و با تانکر «پاتریا» به بندر ایلات بازگشت. بعد از مرگ جمال عبدالناصر، روابط ایران با مصر دوستانه شد و انورسادات در تلاش بود که ایران نفت خود را از راه مصر و توسط یک خط لوله نفتی جدید به اروپا صادر کند، پس در این صورت خط لوله ایلات ـ اشکلون عملا از کار می‌افتاد. در این زمان طبق موافقت‌نامه کمپ دیوید، اسرائیل صحرای سینا و چاه‌های نفتی ابورودیس را به مصر برگرداند، صدور نفت ایران به اسرائیل افزایش یافت و حتی در سال 1975م/ 1354ش، حکومت ایران متعهد شد تا کلیه احتیاجات نفتی اسرائیل را تأمین کند و این تضمین دولت ایران، خود جزئی از معاهده سری میان مصر و اسرائیل بود که هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا، مذاکرات مربوط به آن را به عهده داشت.
رک: رضا زارع، ارتباط ناشناخته، بررسی روابط ایران و اسرائیل 1327-1357، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1384، ص 37.
 
شاه و هویدا، منکر صدور نفت به اسرائیل
محمدرضا پهلوی و امیرعباس هویدا همیشه در مصاحبه‌های خود، منکر ارسال نفت به اسرائیل می‌شدند و ادعا می‌کردند که کنسرسیوم به اسرائیل نفت می‌فروشد و حتی پس از قرارداد نفتی 1973م، شاه مدعی شد هنگامی که نفتکش‌ها بنادر ایران را ترک می‌کنند، ایران از مقصد نهایی آنها بی‌خبر است! اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسرائیل، در سال 1354ش/ 1976م به تهران آمد. به محض ورود نخست‌وزیر اسرائیل به هتل رامسر، تعدادی از یهودیان ایرانی و کارشناسان اسرائیلی ــ که در طرح‌های مختلف کار می‌کردند و برای گذراندن تعطیلات به رامسر رفته بودند ــ او را شناختند و برایش کف زدند! در نتیجه خبر مسافرت نخست‌وزیر اسرائیل به ایران، ابتدا در میان جامعه یهودیان ایران و سپس در مطبوعات بین‌المللی منتشر شد، اما دولت ایران از انتشار آن در مطبوعات داخلی جلوگیری کرد. در این ملاقات شاه به رابین اطمینان داده بود که نفت ایران کماکان به اسرائیل صادر می‌شود و جای نگرانی نیست. در این دوران ایران به برکت چهار برابر شدن بهای نفت، به یکباره ثروتمند شده بود. بنابراین ارسال نفت ایران به اسرائیل، بدون وقفه تا انقلاب اسلامی ایران در سال 1979م/ 1357ش ادامه یافت.
رک: فخر روحانی، اهرم‌ها: سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی صفات و عملکردهای شاه، ج 1، تهران، بلیغ، 1370، صص 192-193.
 
نتیجتا می‌توان گفت که ارتباط شاه با اسرائیل تا قبل از کودتای 28 مرداد 1332، به صورت کاملا محرمانه بود، ولی بعد از کودتا با وجود اعتراضات شدید دنیای اسلام، مراجع تقلید و مردم ضد استعمار ایران، پهلوی دوم دولتی بهائی و حامی اسرائیل با نخست‌وزیری هویدا را برسر کار آورد و ارتباط خود را با این کشور، هر روز بیشتر ساخت تا اینکه این استبداد و وابستگی به غرب، علاوه بر اهمیت ندادن به خواست تاریخی ملت ایران، باعث شد مردم به رهبری امام خمینی، خواستار سرنگونی حکومت پهلوی و قطع روابط با استعمار شرق، غرب و اسرائیل شوند؛ انقلابی که چند ماه بعد از پیروزی خویش، با رأی مردم موجب استقرار حکومت اسلامی شد و بدین وسیله هم باج‌دهی کشور در بخش نفت به آمریکا و اسرائیل، به اتمام رسید.
[4] . اطلاعات، 3 خرداد 1346، صص 1، 3، 4، 12، 13 و 16. 
https://iichs.ir/vdca60nu.49ny015kk4.html
iichs.ir/vdca60nu.49ny015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما