به موجب توافق ایران و کنسرسیوم، در سال آینده کنسرسیوم دومیلیون تن نفت به ایران می‌دهد/ «ثلث پزشکان کشور در تهران هستند»/ به مناسبت جشن تاج‌گذاری؛ فرودگاه جدیدی در شیراز ساخته می‌شود!/ سفیر فرانسه در قلعه شوش/ انتصاب مجدد به ریاست دانشکده ادبیات/ شاه و فرح برای استراحت به اتریش می‌روند!/ با بازگشت سفیر عراق به تهران، مذاکرات ایران و عراق آغاز می‌گردد/ توزیع تراکتور/ برای پایان دادن به مسئله گدایی در تهران، به گدا پول ندهید!
5 دی 1345

به موجب توافق ایران و کنسرسیوم، در سال آینده کنسرسیوم دومیلیون تن نفت به ایران می‌دهد

هیئت نفتی که چندی قبل برای مذاکره با نمایندگان کنسرسیوم نفت به لندن عزیمت کرده بود، به تهران بازگشت.
ظاهرا این مذاکرات در اطراف مسائلی که اخیرا مورد توافق شرکت ملی نفت و کنسرسیوم نفت قرار گرفته بود دور می‌زده است.
مطالب اصلی توافق از هفته آینده که سال ١٩٦٧ آغاز می‌شود قابل اجراست.
مورد اول، تحویل حداقل دومیلیون تُن نفت از بیست‌میلیون تُن نفت توافق‌شده می‌باشد که در اختیار گذاردن آن از سال ١٩٦٧ آغاز خواهد شد هنوز معلوم نیست تحویل نفت دقیقا از چه تاریخی آغاز شود، این کار نه تنها بستگی به مقدورات تولید و بارگیری و بندری که از طرف کنسرسیوم باید تدارک دیده شود دارد، بلکه بستگی به اقدامات کشورهای اروپای شرقی (کشورهای خریدار نفت از ایران) برای تهیه وسایل حمل و نظایر آن هم دارد.
در مورد استرداد بیش از ٦٤ هزار کیلومتر مربع از اراضی «حوزه قرارداد» نیز اقداماتی در جریان است که حد اکثر دو ماه و نیم دیگر طول خواهد کشید.
ایران منتظر است که مناطق استردادی از طرف کنسرسیوم اعلام شود، تا نقشه نهایی آن تدوین گردد. برای تهیه و تنظیم این مسائل مذاکرات مقامات شرکت ملی نفت و کنسرسیوم نفت ادامه دارد، از جمله این مذاکرات، مذاکرات چند روز قبل لندن می‌باشد که قرار است در تهران و لندن همچنان دنبال شود تا طرح‌های اجرایی توافق‌نامه اخیر تهیه و آماده گردد.
آقایان دکتر رضا فلاح و دکتر پرویز مینا و دکتر موحد، اعضای هیئت نمایندگی ایران، پس از مذاکرات لندن، به تهران بازگشتند.
 
«ثلث پزشکان کشور در تهران هستند»
در سمینار ارزشیابی برنامه‌های عمرانی اعلان شد: مهاجرت از دهات کمتر شده و روستاییان «استقلال تصمیم» پیدا کرده‌اند و وجود سپاهیان دانش و باز شدن مدرسه در روستا تأثیر زیادی در امر پیشرفت اجتماعی دِه داشته است.
در مقابل به علت هزینه آبیاری و پرداخت کرایه تراکتور و پرداخت وام شرکت‌های تعاونی درآمد خالص روستاییان نقصان یافته است.
آقای دکتر مفیدی، رئیس دانشکده بهداشت، در این سمینار نتیجه مطالعات خود را درباره طرح نیروی انسانی در برنامه‌های بهداشتی و طبی عرضه کرد و گفت: در ایران برای هر سه‌هزار و هشتصد نفر یک طبیب داریم یک‌سوم این پزشکان در تهران هستند و یک‌سوم در شهرهای عمده دیگر مقیم می‌باشند و بقیه در روستاها به کار طبابت اشتغال دارند.
نسبت پرستار به طبیب خیلی کم است و فقدان پرسنل فنی پزشکی و کمی پرستار تحصیل‌کرده کاملا چشمگیر است. اطبا خیلی مشکل به روستاها می‌روند و از طرف دیگر در روستاها وسایل درمانی نیز از قبیل دوا و وسایل آزمایشگاهی وجود ندارد. لازم است سازمانی به‌وجود آید که شرایطی تهیه نماید که اطبا به طور طبیعی به دهات بروند.
در سمینار راه حل‌هایی به این منظور پیشنهاد گردید.
 
پرستاران
ناطق همچنین گفت: ۹۰ درصد پرستاران که جهت تحصیل به انگلستان می‌روند، برنمی‌گردند. در سمینار همچنین عنوان گردید که هیچ کار عمرانی بدون مطالعات اجتماعی و اقتصادی و روشن شدن هدف میسر نمی‌باشد.
 
به مناسبت جشن تاج‌گذاری، فرودگاه جدیدی در شیراز ساخته می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاهنشاه آریامهر، در دو کیلومتری تخت جمشید، فروشگاه مجهزی ساخته می‌شود و ساختمان این فرودگاه تا آبان‌ماه سال آینده به پایان خواهد رسید.
دیروز آقای مهندس هدایتی از طرف اداره کل هواپیمایی کشوری به منظور تعیین محل و تهیه نقشه فرودگاه وارد شیراز شد و ضمن شرکت در جلسه‌ای که به همین منظور در اتاق آقای فرماندار تشکیل شده بود شرکت نمود و زمین مورد احتیاج فرودگاه را مورد بازدید قرار داد.
این فرودگاه برای تسهیل در آمد‌ورفت شخصیت‌های جهانی به شیراز ایجاد می‌گردد و سعی می‌شود که تا روز برگزاری مراسم تاج‌گذاری شاهنشاه آماده گردد.
 
سفیر فرانسه در قلعه شوش
به دعوت پروفسور کریشمن، رئیس هیئت باستان‌شناسی فرانسه که در شوش دست به یک سلسله کاوش‌های علمی زده است، سفیر فرانسه در ایران و عده‌ای از مقامات سفارت فرانسه، مهندس مانیر، خط‌شناس فرانسوی، شهیدزاده، نماینده اعزامی از مرکز، و همچنین بخشدار و شهردار شوش از حفاری‌های علمی که در قلعه شوش انجام شده است بازدید کردند.
در این مراسم از لوحه مرمرینی که تاریخ آغاز حفاری قلعه شوش به دست آقای دو مرگان، محقق فرانسوی، به روی آن حک شده و در کنار در ورودی قلعه شوش نصب گردیده است، پرده‌برداری شد.
 
انتصاب مجدد به ریاست دانشکده ادبیات
به تصویب شورای مرکزی دانشگاه‌ها و ابلاغ صادره از طرف آقای دکتر صالح، رئیس دانشگاه تهران، آقای دکتر ذبیح‌الله صفا به مدت سه سال دیگر به ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی انتخاب شد.
 
شاه و فرح برای استراحت به اتریش می‌روند!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: امروز اطلاع حاصل شد که شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران اواخر دی‌ماه به منظور استراحت و استفاده از آب‌های معدنی عازم اتریش می‌شوند.
شاهنشاه طی دو سال گذشته نیز در فصل زمستان به تجویز پزشکان به اتریش سفر فرمودند و ضمن استراحت و ورزش‌های زمستانی از آب‌های معدنی استفاده کردند.
سال گذشته شهبانوی ایران به علت بارداری همراه شاهنشاه نبودند، اما در سفر امسال علیاحضرت فرح همراه شاهنشاه آریامهر به اتریش خواهند رفت.
 
با بازگشت سفیر عراق به تهران، مذاکرات ایران و عراق آغاز می‌گردد
آقای حسن دوجیلی، سفیر عراق در ایران، تا آخر این هفته به تهران باز می‌گردد و گفته می‌شود با بازگشتن وی مقدمات شروع مذاکرات بین هیئت‌های ایرانی و عراقی که طبق توافق کلی آرام ـ پاچه‌چی مأموریت دارند جزئیات مربوط به تمام اختلافات ایران و عراق را مطالعه و حل نمایند فراهم می‌شود.
دستور مذاکرات نمایندگان ایران و عراق عبارت است از: حل اختلافات مرزی، مطالعه برای استفاده مشترک از آب‌های مرزی طبق قوانین بین‌المللی، تعیین حدود فلات قاره، استفاده مشترک از منابع نفتی مرزی نفت خانه و نفت شاه، عقد قراردادهای تازه درباره اقامت، کار و تملک اتباع دو کشور در خاک طرفین و مذاکره برای بستن قراردادهای فرهنگی، قضایی، بازرگانی، توریستی و ترانزیت و سرانجام فراهم آوردن تسهیلات برای زوار.
سفیر عراق روز چهارشنبه ۲۳ آذر همراه آقای آرام، وزیر خارجه، برای شرکت در مذاکرات وزیران خارجه ایران و عراق به بغداد رفته بود و دیروز برای خداحافظی با پرزیدنت عارف، رئیس‌جمهوری عراق، ملاقات کرد.
آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در عراق، نیز دیروز با دکتر عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، ملاقات و مدتی پیرامون روابط دو کشور مذاکره کرد.
دولت عراق هم‌اکنون هیئت خود را برای شروع مذاکره با ایران تعیین نموده و وزارت خارجه نیز سرگرم تعیین هیئت ایرانی می‌باشد.
 
توزیع تراکتور
تاکنون تعداد ۸۵۰ دستگاه تراکتور ساخت رومانی از طریق بنگاه توسعه ماشین‌های کشاورزی بین متقاضیان توزیع گردیده است. تا به حال در حدود یک‌هزار نفر تقاضای خرید تراکتور نموده‌اند.
تراکتورهای توزیع‌شده بین استان‌های مختلف به این شرح تقسیم گردیده است:
استان تهران ۱۷۲ ـ خراسان ۱۲۰ ـ گرگان ۱۱۷ ـ تبریز ۱۰۵ ـ همدان 99 ـ کرمانشاه ٧٦ ـ رضائیه 34 ـ خوزستان ٥٧ ـ اصفهان ۳۱ و شیراز ۱۹ دستگاه.
بنگاه توسعه ماشین‌های کشاورزی اعلام داشت: به سبب سردی هوا تحویل تراکتور در سه‌ماهه زمستان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه خواهد بود، ولی این رقم در سایر فصول سال که هوا مساعدتر می‌باشد، تا میزان هر ماه ۲۵۰ تراکتور افزایش خواهد یافت.
آقای مهندس امیر پرویز، مدیرعامل بنگاه توسعه ماشین‌های کشاورزی، گفت: مبلغ یکصدمیلیون ریال لوازم یدکی تراکتورها می‌شود که پارتی اول آن در ماه‌های دی و بهمن به تهران خواهد رسید.
برنامه آموزشی رانندگی تراکتور به سبب برودت هوا در سه‌ماهه زمستان به طریق علمی در کلاس‌ها اجرا خواهد شد.
کارشناسان رومانی به مدت ده روز در استان‌ها رانندگان و دارندگان تراکتور را راهنمایی خواهند نمود.
 
برای پایان دادن به مسئله گدایی در تهران، به گدا پول ندهید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گدایی در شهر تهران به وسیله عده‌ای از مردم که عادت دارند به عنوان رفع بلا و نظر قربانی و صدقه بدهند تقویت می‌شود و تنها راه مبارزه با تکدی خودداری مردم از دادن پول به گداست.
این مطلب را مسئولین اردوهای کار اعلام داشتند و یادآور شدند که اردوهای کار به وسیله مأموران خود، گداهای ژنده‌پوش را که گداهای شناخته‌شده هستند، جمع‌آوری می‌کند، ولی اخیرا جمعی در لباس و کفش سالم، که تشخیص آنها از افرادی که در رهگذر عبور می‌کنند مشکل است، به تکدی و گدایی اشتغال دارند و هر کدام برای گدایی و پول گرفتن از مردم طریقه جدیدی پیش می‌گیرند.
به این ترتیب که به مغازه‌ها و شرکت‌ها می‌روند و با شرح دادن یک واقعه تأسف‌آور دل مردم را به رقت می‌آورند و از آنان پول می‌گیرند. پول یک وعده غذا، یک قرص نان، یک مسافرت از دیار غربت و بالاخره پیچیدن یک نسخه طبیب.
مردم نیز که تحت تأثیر صحنه ساختگی هستند به قول مردم گداها را راه می‌اندازند. به این ترتیب گدایی کسب و کار نان‌وآب‌داری می‌شود و هر روز هم به تعداد این گروه اضافه می‌شود.
برای پایان دادن به مسئله گدایی در تهران که در سنا مورد گله قرار گرفته است، مردم تهران باید تصمیم بگیرند و از پول دادن به گداها جدا خودداری کنند؛ چون دل‌سوزی جمعی که به گدا پول می‌دهند جز اینکه درآمد گداهای حرفه‌ای را زیاد کند و علاقه‌مندان به تکدی بیشتر شوند نتیجه دیگری ندارد و هرگز یک عده کلاش که به لباس گدایی درمی‌آیند نمی‌توانند برای کسی دعا کنند!
در سازمان‌های اردوهای کار برای گداها کار هست، مزد کار به آنها داده می‌شود، ولی مسلما این مزد حتى یک‌دهم و یک‌بیستم درآمد آنان از راه تکدی نمی‌تواند باشد.
به این قبیل گداهای حرفه‌ای اگر کاری سپرده شود که روزی ده تا پانزده تومان مزد داشته باشند باز هم گدایی را ترجیح می‌دهند؛ چون با گدایی دو برابر این مزد را درمی‌آورند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 5 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
 ---------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 5 دی 1345، صص 1، 7، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdch6kni.23nkvdftt2.html
iichs.ir/vdch6kni.23nkvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما