انتشار اعلامیه مذاکرات آرام ـ پاچه‌چی در تهران و بغداد/ دیدار اعضای شورای عالی کانون شکار با شاه/ دیدار سفیر جدید آرژانتین با شاه/ طرح بیمه شخص ثالث تقدیم مجلس شد/ حق بیمه کارگران/ سازمان بدهکار/ الفاسی تهران را ترک گفت/ مطابق گزارش بانک مرکزی، در نیمه اول سال جاری درآمد ارزی افزایش یافته است/ آمریکا از اوتانت در ویتنام کمک خواست/ نخست‌وزیر شوروی در ترکیه/ وزیر کشاورزی: ٢٦٠ هزار تن گندم در سیلوها موجود
29 آذر 1345

انتشار اعلامیه مذاکرات آرام ـ پاچه‌چی در تهران و بغداد

مذاکرات آرام ـ پاچه‌چی از یک دید دیگر نیز توجه ناظران سیاسی و نفتی را در تهران به خود جلب کرده و آن تقارن این سفر با دیدار ابراهیم مخوس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه، از بغداد می‌باشد.
درست 24 ساعت بعد از ورود هیئت ایران به پایتخت عراق، وزیر امور خارجه سوریه نیز در رأس هیئتی برای ملاقات با ناجی طالب، نخست‌وزیر، و دکتر عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، برای تبادل نظر پیرامون مسئله نفت وارد بغداد شد.
شب گذشته اعلامیه مشترک پایان مذاکرات وزیران خارجه ایران و عراق در تهران و بغداد انتشار یافت و یکی از نکات مهم آن این بود که دو کشور توافق کرده‌اند تسهیلات لازم را برای مسافرت زوار فراهم آورند؛ از طرف دیگر، وزیر خارجه عراق نیز در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری پارس در بغداد به عمل آورد تأکید کرد که عراق از ایرانیانی که برای زیارت به عراق می‌آیند استقبال می‌کند.
دکتر پاچه‌چی افزود: من معتقدم که در این راه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و امیدوارم دولت ایران نیز به دولت عراق تأسی کرده و برای زائران عراق تسهیلاتی به‌وجود آورد.
 
ادامه مذاکرات
طرفین موافقت نمودند که نمایندگان دو کشور برای انجام مذاکرات درباره مسائل زیر و به منظور رسیدن به نتایج قطعی درباره آنها هر چه زودتر تعیین شوند:
1. مذاکرات برای حل کلیه اختلافات و مسائل معوقه در سراسر مرزها؛
2. ادامه مذاکرات مربوط به تحدید حدود فلات قاره و نحوه استفاده از منابع نفت (نفت خانه ـ نفت شاه)؛
3. ادامه مذاکرات قبلی درباره نحوه استفاده از آب‌های رودخانه‌های مرزی بر وفق اصول حقوق بین‌الملل؛
4. بستن قراردادهای مخصوص راجع به اقامت و اشتغال و تملک اتباع در خاک طرفین و سایر مسائل مربوط به احوال شخصیه اتباع دولتین؛
5. مذاکره درباره مسائل دیگر در زمینه‌های قضایی، فرهنگی، بازرگانی، جهانگردی، ترانزیت و منظم ساختن امور «علف چر» و بستن قراردادهای لازم مربوط به هریک از آنها؛
6. فراهم آوردن تسهیلات لازم برای مسافرت زوار.
 
دیدار اعضای شورای عالی کانون شکار با شاه
سخنگوی وزارت دربار شاهنشاهی امروز اعلام کرد: والاحضرت شاهپور عبدالرضا پهلوی، ریاست عالیه کانون شکار ایران، به مناسبت توشیح فرامین اعضای جدید شورای عالی کانون شکار، در کاخ سفید سعدآباد به حضور ملوکانه شرفیاب و اعضای جدید کانون را به شرح زیر به حضور شاهنشاه معرفی کردند:
آقایان امیراسدالله علم، مهندس فتح‌الله ستوده، تیمسار سپهبد امان‌الله جهانبانی، ابوالفتح اتابای، مهندس اسکندر فیروز و منوچهر ریاحی.
سپس والاحضرت گزارشی از فعالیت‌های کانون به عرض رسانیدند. شاهنشاه ضمن اظهار خوش‌وقتی از پیشرفت امور کانون، لزوم و اهمیت حفظ نسل شکار را یادآوری فرمودند و اوامری در مورد حفاظت از این ثروت ملی صادر کردند.
 
دیدار سفیر جدید آرژانتین با شاه
سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد که آقای کارلوس الفردو کاسال، سفیر جدید آرژانتین در تهران، ساعت 10:30 صبح امروز همراه آقای عباس آرام، وزیر خارجه، به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت و استوارنامه‌های خود را طی مراسم خاصی تقدیم داشت.
سفیر جدید آرژانتین در ۱۸ شهریور سال گذشته به تهران آمده و تا قبل از ارتقا به درجه سفیری وزیرمختار آرژانتین در ایران بود.
 
طرح بیمه شخص ثالث تقدیم مجلس شد
نمایندگان مجلس شورای ملی، در جلسه امروز پیرامون احتیاجات حوزه‌های انتخابیه خود، چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان علوم اداری در تهران و ۲۱ آذر صحبت کردند و طرح بیمه اجباری حوادث شخص ثالث، وسایل نقلیه موتوری از طرف فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین تقدیم شد.
آقای دکتر سیف‌الله وحیدنیا، نماینده لنجان، طرح بیمه اجباری حوادث شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری زمینی را که شامل نوزده ماده و دو تبصره است از طرف فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین تقدیم داشت که برای رسیدگی به کمیسیون مربوطه ارجاع گردید.
 
حق بیمه کارگران
در این موقع سؤال آقای زهتاب‌فرد از وزارت کار درباره مطالبات معوقه بیمه‌های اجتماعی مطرح شد.
آقای معتمدی، معاون پارلمانی وزارت کار، در جواب به این سؤال گفت: بیمه‌های اجتماعی دو نوع طلب دارد: یکی جزئی و مربوط به ماه‌های اخیر است که به‌تدریج وصول می‌شود و دوم بدهی معوقه که جمعا بالغ بر 939 میلیون ریال است.
در مورد بزرگ‌ترین رقم بدهی باید گفت مربوط به شرکت واحد اتوبوس‌رانی است که بالغ بر ٤٣٤ میلیون ریال است.
معاون وزارت کار گفت: بیمه‌های اجتماعی کوشش می‌کند از راه توافق و قسط‌بندی به وصول مطالبات معوقه اقدام کند و در موارد لزوم ارفاق‌هایی هم می‌شود، اما در مورد بعضی مؤسسات غیر دولتی که فاقد امکانات مالی هستند تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و از بابت قسمتی از بدهی مؤسسات دولتی اخیرا سازمان برنامه یک بیمارستان مجهز خود را به بیمه‌های اجتماعی واگذار نموده است.
 
سازمان بدهکار
آقای زهتاب‌فرد گفت: توضیحات معاون وزارت کار به نظر من قانع‌کننده نبود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم به کمیسیون تحقیق برود تا بنده دلایل و اظهاراتم را مفصل عرض کنم؛ چون طبق آیین‌نامه وقت کافی ندارم که همه سخنانم را در جلسه علنی عرض کنم.
عده‌ای از نمایندگان: توضیحاتتان را بفرمایید.
آقای زهتاب‌فرد اظهار داشت: سازمانی که پنج‌میلیون تومان بدهکار است، آیا نمایندگان توجه دارند که بهره یک‌ساله این مبلغ چقدر می‌شود؟ معاون محترم وزارت کار فرمودند که بابت قسمتی از بدهی شرکت واحد اتوبوس‌رانی، بیمارستان سازمان برنامه به بیمه‌های اجتماعی واگذار شده است، به قول آذربایجانی‌ها هیچ دخلی وار؟ (خنده نمایندگان)
در این موقع آقای زهتاب‌فرد مدارکی را ارائه داد و گفت: نمایندگان مردم نباید بگذارند که اعمال خلاف قانون اتفاق بیفتد. بعضی کارها را که ندانسته انجام می‌دهند خیانت است. شما نمایندگان اکثریت اجازه ندهید که به نام شما که سربازان انقلاب هستید و من می‌بینم که انصافا همه زحمت می‌کشید و خدمت می‌کنید، چنین کارهای خلافی صورت گیرد.
آقای معتمدی، معاون وزارت کار، ضمن توضیحات مجددی گفت: اظهارات آقای زهتاب‌فرد و ایراداتی که ایشان فرمودند با واقعیت تطبیق نمی‌کند، فلسفه واگذاری بیمارستان سازمان برنامه به بیمه‌های اجتماعی نیز مربوط به شرکت واحد نبوده، بلکه مربوط به بدهی شرکت صنایع و معادن سازمان برنامه بوده و بنابراین بر خلاف فرمایش جناب زهتاب‌فرد که به ترکی فرمودند: «هیچ دخلی وار؟» باید عرض کنم: «بله دخلی وار!» (خنده نمایندگان )
آقای معتمدی سپس جریان بدهی خبازان اصفهان را که مورد استفاد آقای زهتاب‌فرد قرار گرفته بود توضیح داد.
 
الفاسی تهران را ترک گفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای علال الفاسی، رهبر حزب استقلال مراکش و صاحب امتیاز روزنامه‌های «العلم» به زبان عربی و «لوپینیون» به زبان فرانسه که به دعوت سناتور عباس مسعودی، مدیر مؤسسه «اطلاعات»، به ایران آمده بود، نیم ساعت بعد از ظهر امروز تهران را با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران از طریق ژنو به سوى مراکش ترک کرد.
در فرودگاه سفرای کشورهای عربی، سناتور مسعودی و دوستان آقای الفاسی، سیاستمدار برجسته مراکشی، را بدرقه کردند.
 
مطابق گزارش بانک مرکزی، در نیمه اول سال جاری درآمد ارزی افزایش یافته است
به موجب آمار اداره بررسی‌های اقتصادى بانک مرکزى ایران، موجودی ارزی کشور در نیمه اول سال گذشته 1/ 68 میلیون دلار کسری داشت و این کسری در نیمه اول سال جاری فقط 6/ 2 میلیون دلار بود.
بهبود وضع ارزی کشور در طی شش‌ماهه مورد گزارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از اتخاذ ترتیب جدید برای وصول اقساط درآمد نفت، افزایش خرید ارزهای صادراتی و استفاده بیشتر از وام و سرمایه‌های خارجی بود. 
 
آمریکا از اوتانت در ویتنام کمک خواست
آرتور گلدبرگ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، نامه‌ای تسلیم اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، کرد در این نامه دولت آمریکا ار اوتانت طلب کرده است اقدامات و ابتکاراتی را که طی دو سال اخیر جهت آغاز مذاکرات صلح در ویتنام و پایان جنگ به عمل آورده دنبال کند و هر گونه اقدام لازم را برای اجرای آتش‌بس در ویتنام به عمل آورد این نامه به نام دولت آمریکا تسلیم دبیر کل سازمان ملل متحد شد و بنا به تقاضای آرتور گلد برگ متن آن به عنوان یک سند رسمی در اختیار شورای امنیت گذاشته شد.
 
نخست‌وزیر شوروی در ترکیه
بامداد امروز الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، همراه اندره گرومیکو، وزیر امور خارجه شوروى، براى یک دیدار رسمی وارد آنکارا شدند. در فرودگاه آنکارا سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، و بسیاری از اعضای دولت ترکیه از رهبران شوروی استقبال کردند.
الکسی کاسیگین تا ٢٧ دسامبر در ترکیه به سر خواهد برد و طی این مدت مذاکرات مهمی پیرامون مناسبات ترکیه و شوروی و بعضی مسائل مهم جهانی با رهبران ترکیه به عمل می‌آورد.
ارگوپلو، نخست‌وزیر پیشین ترکیه، در اوت ١٩٦٥ از شوروی دیدن کرد و سفر کنونی نخست‌وزیر شوروی در پاسخ به این دیدار است. این نخستین‌بار است که یک رئیس دولت شوروی از ترکیه دیدن می‌کند.
پس از سفر نخست‌وزیر ترکیه به شوروی، مناسبات دو کشور به مرور بهبود یافت به موجب قراردادهای موجود بین دو کشور، شوروی چندین کارخانه در ترکیه تأسیس می‌کند.
 
وزیر کشاورزی: ٢٦٠ هزار تن گندم در سیلوها موجود است
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، صبح امروز گفت: در نواحی جنوبی کشور کشت محصول به علت نیامدن باران به تأخیر افتاده، ولی چنانچه در روزهای آینده بارندگی بشود، باز هم به موقع خواهد بود و برای نواحی جنوب حکم جواهر را دارد.
وزیر کشاورزی افزود: طوایف منطقه فارس که به قشلاق رفته بودند به علت خشکی هوا و نبودن علوفه برای دام‌هایشان دوباره به مناطق خود بازگشته‌اند.
در صورت بارندگی در نواحی آذربایجان و خراسان به کشت محصول جدید نمی‌توان امیدواری زیاد داشت؛ زیرا خطر یخ زدن مانع از آن است که بیشتر کشاورزان به کشت بپردازند، ولی کشت در نواحی گرمسیر در صورت نزول باران کاملا عملى و مفید است.
تیمسار سپهبد ریاحی اضافه کرد که محصول امسال استان آذربایجان بسیار خوب بود. روی هم رفته در حال حاضر ٢٦٠ هزار تُن گندم در سیلوها انباشته شده ولی باز هم مقداری گندم در انبارها موجود است که فعلا به علت نداشتن سیلو نمی‌توانیم آنها را خریداری کنیم.
وزیر کشاورزی اظهار امیدواری کرد چنانچه ظرفیت سیلوهای کشور به پانصدهزار تُن برسد در سال‌های خوبی محصول، گندم کافی برای سال‌های بد زراعی ذخیره خواهد شد و نگرانی کمبود محصول تقریبا از بین خواهد رفت.
وزیر کشاورزی در پایان گفت: به‌هرحال اکنون نمی‌توان نظر قطعی و دقیقی درباره میزان محصول سال آینده اظهار داشت. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 29 آذر 1345، صفحه 1   

پی‌نوشت
---------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 29 آذر 1345، صص 1، 3، 4، 8، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcb5ab5.rhbagpiuur.html
iichs.ir/vdcb5ab5.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما