فرح در منطقه محروم سیستان از مجسمه رضاشاه پرده‌برداری کرد!/ امکان اخذ وام از خارج بررسی می‌شود/ شمس پهلوی به شوروی می‌رود!/ «الفاسی» در نیشابور/ رئیس هیئت‌مدیره کمپانی آمریکایی «آتلانتیک ریچفیلد»: برای کمپانی‌های آمریکایی قرارداد نفتی ایران و فرانسه قابل رقابت نیست/ بازگشت فرزند صالح علی‌شاه از آمریکا به ایران!/ هدایتی رئیس سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ شد/ مدیران کل کشاورزی کرمانشاهان و گیلان به تهران احضار شدند/ تلویزیون دولتی برنامه دوم آزمایشی را آغاز می‌کند
16 آذر 1345

فرح در منطقه محروم سیستان از مجسمه رضاشاه پرده‌برداری کرد!

روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشت: علیاحضرت شهبانو، در دومین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان، با هلیکوپتر به زابل تشریف‌فرما شدند.
شهبانو امروز پس از بازدید زابل و بررسی وضع عمومی مردم آن شهر به زاهدان بازگشت می‌فرمایند و سپس به ایرانشهر و خاش تشریف‌فرما خواهند شد.
بعد از ظهر دیروز، علیاحضرت شهبانو به اتفاق سرکار علیه فریده دیبا، مادر ارجمندشان در مراسمی که به منظور پرده‌برداری از مجسمه اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر در میدان شهر زاهدان ترتیب داده شده بود، شرکت فرمودند.
در این مراسم آقایان علم، وزیر دربار شاهنشاهی، منصور، وزیر مشاور، و تیمسار سپهبد نصرالهی، استاندار بلوچستان و سیستان، و گروه کثیری از معاریف و طبقات مختلف حضور داشتند.
ابتدا شهردار زاهدان گزارشی به عرض رسانید و سپس تیمسار نصرالهی بیاناتی پیرامون خدمات اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر ایراد کرد و از علیاحضرت شهبانو تقاضا نمود از مجسمه شاهنشاه فقید، که به مناسبت آغاز بیست‌وپنجمین سال سلطنت شاهنشاه نصب شده است، پرده‌برداری فرمایند.
 
امکان اخذ وام از خارج بررسی می‌شود
هفته آینده هیئتی به ریاست آقای مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، و به عضویت رئیس کل بانک مرکزى و بختیار و نماینده شرکت ملی نفت ایران به اروپا عزیمت خواهد کرد.
این هیئت با مقامات چند کشور اروپایی در زمینه امکان اخذ اعتبار جهت اجرای طرح‌های عمرانی برنامه چهارم مذاکره خواهد کرد.
 
شمس پهلوی به شوروی می‌رود!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: بامداد روز جمعه 18 آذرماه والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ، به اتفاق همسرشان آقای پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، بنا به دعوت دولت اتحاد جماهیر شوروی برای یک دیدار رسمی دوستانه و بازدید از تأسیسات صلیب سرخ و مؤسسات فرهنگی و هنری کشور شوروی با هواپیمای مخصوص «آئر فلوت» عازم مسکو خواهند شد.
والاحضرت و همسرشان پس از سه روز توقف در مسکو از شهرهای لنینگراد، کیف و تفلیس نیز بازدید خواهند نمود.
 
«الفاسی» در نیشابور
علال الفاسی، رهبر حزب استقلال مراکش، بعدازظهر دیروز از آرامگاه نادر بازدید کرد و سپس در مراسمی که از طرف اداره سرپرستی نمایندگان «اطلاعات» در خراسان در محل اداره سرپرستی ترتیب داده شده بود حضور یافت.
وی پس از شرکت در این مراسم و بازدید ساختمان جدید ایستگاه راه آهن و هتل کوه‌سنگی مشهد در ضیافت شامی که از طرف نایب‌التولیه آستان قدس رضوی با حضور جمعی از معاریف و استادان دانشگاه مشهد در باغ ملک‌آباد برپا شده بود شرکت کرد.
آقای الفاسی صبح امروز برای بازدید آرامگاه‌های خیام، شیخ عطار، کمال‌الملک و سیدمحمد محروق عازم نیشابور گردید و بعد از ظهر به مشهد مراجعت و در دانشگاه این شهر سخنرانی خواهد کرد.
 
رئیس هیئت‌مدیره کمپانی آمریکایی «آتلانتیک ریچفیلد»: برای کمپانی‌های آمریکایی قرارداد نفتی ایران و فرانسه قابل رقابت نیست
سرپرست و رئیس هیئت‌مدیره کمپانی «آتلانتیک ریچفیلد» روز دوشنبه اعلام کرد که سرمایه خصوصی آمریکایی نمی‌تواند با آن نوع شرایط یک‌جانبه که ایران با کمپانی فرانسوی برقرار کرده است رقابت کند.
اخیرا ایران با شرکت فرانسوی «اراپ» قراردادی امضا کرد که به موجب آن ۹۰ درصد منافع نفتی عایده از توسعه امتیازات نفتی به ایران تعلق خواهد گرفت.
رابرت. او آندرسن آمریکایی اضافه کرد که قدرت‌های اروپای غربی از موقعیت نفتی آمریکا در جهان رشک می‌برند و مصمم شده‌اند که قسمت عمده‌ای از آن را از چنگ آمریکا بربایند.
 
بازگشت فرزند صالح علی‌شاه از آمریکا به ایران!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای مهندس شکرالله تابنده، فرزند مرحوم صالح علی‌شاه، پس از پنج سال تحصیل در رشته معماری در آمریکا به تهران مراجعه کرد.
 
هدایتی رئیس سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ شد
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 5 بعدازظهر دیروز برای معرفی آقای دکتر هادی هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، به سمت ریاست سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران جلسه‌ای با شرکت رهبران و مربیان سازمان جوانان در تالار فرهنگ بر پا گردید.
در آغاز، آقای دکتر خطیبی، مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، از خدمات آقای امیراسدالله علم، رئیس قبلی سازمان جوانان که با قبول پست ریاست دانشگاه پهلوی شیراز از این سمت استعفا داده بود، قدردانی نمود و آن‌گاه امریه والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، را دایر به انتصاب آقای دکتر هدایتی به این سمت به اطلاع رساند.
 
مدیران کل کشاورزی کرمانشاهان و گیلان به تهران احضار شدند
آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، صبح امروز طی مصاحبه‌ای اعلام داشت به دنبال مراجعت هیئت‌های بازرسی اعزامی به استان‌های کرمانشاهان و گیلان و بررسی گزارش‌های تهیه‌شده به وسیله آنان، مدیران کل کشاورزی و اصلاحات ارضی این دو استان جهت ادای توضیحات به مرکز احضار شدند و دو نفر از رؤسای سابق اصلاحات ارضی شهرستان صومعه‌سرا از توابع گیلان، نیز به اتهام قصور و کوتاهی در انجام وظایف محوله تحت تعقیب قرار گرفتند.
ولیان اضافه کرد: دو نفر از کارمندان روزمزد اصلاحات ارضی کرمانشاهان از خدمت دولت اخراج گردیدند و از طرفی چون علاوه بر این، گزارش بازرسان اعزامی به استان گیلان حاکی از آن بود که ده نفر از مالکان مشمول مرحله یکم قانون اصلاحات ارضی در این استان به علت اشتباهات ادارات دارایی محل، املاک خود را بیش از بهای قانونی به زارعین واگذار نموده‌اند، لذا دستور داده شد پرونده این عده جهت تصفیه اسناد و جلوگیری از پرداخت قیمت اضافی در شورای اصلاحات ارضی مطرح گردد.
 
تلویزیون دولتی برنامه دوم آزمایشی را آغاز می‌کند
دوره دوم برنامه آزمایشی تلویزیون دولتی روزهای ۲۵ آذر و 2 و 9 دی پخش خواهد شد.
در این برنامه‌ها که از ساعت ۷ بعدازظهر آغاز می‌شود، تلویزیون دولتی، واریته، آواز، اخبار و فیلم‌های داستانی خواهد داشت و در قسمت موسیقی از هنرمندان رادیو ایران استفاده می‌کند.
برنامه بعدی تلویزیون دولتی، که به صورت برنامه افتتاحیه خواهد بود و به طور مداوم ادامه خواهد داشت، از اول فروردین‌ماه سال آینده می‌باشد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 16 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
--------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 16 آذر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdciwpar.t1a5w2bcct.html
iichs.ir/vdciwpar.t1a5w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما