به موجب آمار جدید سرشماری؛ 255 نماینده مجلس انتخاب می‌شود!/ خانه کعبه با فرش ایرانی مفروش می‌شود/ 25 درصد محصول پنبه امسال از بین رفت/ در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: سازمان برنامه پول تلف می‌کند/ حقوق افسران شهربانی/ امضای وزیر دارایی/ تأثیر اقلیت/ نظر نهایی کنسرسیوم هنوز به تهران نرسیده است/ ملاقات سفیر ایران با ملک حسین/ قرارداد ایران و بازار مشترک تمدید شد/ وسایل ذوب آهن از امروز به محل کارخانه حمل می‌شود/ رهبر استقلال مراکش با شاه دیدار کرد
13 آذر 1345

به موجب آمار جدید سرشماری؛ 255 نماینده مجلس انتخاب می‌شود!

روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: با اعلام نتایج رسمی سرشماری و اعلام اینکه جمعیت کل کشور بیش از 25 میلیون نفر است، موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای ملی وارد مرحله جدی‌تری شده و بنا به گزارش خبرنگار «اطلاعات» تهیه قانون جدید انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته است.
بر این اساس و به موجب آمار جدید سرشماری کل کشور 255 نماینده مجلس انتخاب می‌شود و تعداد نمایندگان تهران از 15 به 25 نفر افزایش می‌یابد.
 
خانه کعبه با فرش ایرانی مفروش می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت عربستان سعودی از مدتی قبل اعلان مناقصه‌ای را برای خرید هفت‌هزار و هشتصد متر مربع فرش درجه یک انتشار داد. پس از انتشار این اعلان عده‌ای از کشورهای تولیدکننده از جمله ایران (شرکت سهامی فرش ایران) پیشنهادهایی تسلیم دولت عربستان کردند که در میان همه آنها شرکت سهامی فرش ایران برنده مناقصه اعلام گردید.
آقای دکتر ذهبی، مدیرعامل شرکت سهامی فرش، اکنون در جده به سر می‌برد تا ضمن مذاکره با مقامات مربوطه مشخصات فرش‌های مورد احتیاج خانه کعبه را تهیه نماید.
پیش‌بینی می‌شود که مجموع ارزش فرش‌های مورد احتیاج خانه کعبه، بین چهارصد تا پانصدمیلیون ریال باشد. مقدار زیادی از فرش‌های مورد نیاز خانه کعبه ظرف یکی دو سال آینده بافته خواهد شد.
 
25 درصد محصول پنبه امسال از بین رفت
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، صبح امروز طی مصاحبه‌ای اعلام داشت: از صدور چوب گردو و افرا جلوگیری خواهد شد.
تاکنون سالیانه مقادیری چوب به خارج صادر می‌شد، ولی چندین برابر آن نیز در سال وارد کشور می‌گردید. با توجه به صنعتی شدن کشور استفاده‌هایی که از چوب‌های مزبور به عمل می‌آید دیگر صدور چوب از کشور به صلاح نیست.
وزیر کشاورزی سپس متذکر شد که در سال جاری ششصدهزار تراورس که به وسیله کارخانه اسالم تهیه شده بود به راه آهن ایران فروخته شد و به این ترتیب از خروج هزاران دلار ارز جلوگیری شده است.
مهندس دیبا، رئیس سازمان پنبه، نیز گفت: مقدار تولید پنبه در سال جاری بین 110 تا 115 هزار تُن پیش‌بینی می‌شود و این مقدار در مقایسه محصول پنبه سال قبل در حدود 25 درصد یعنی چهل‌هزار تُن کاهش نشان می‌دهد. اگر متوسط تولید پنبه در پنج‌ساله اخیر را مقایسه کنیم، کاهش تولید امسال بین 6 تا 7 درصد می‌باشد.
میزان صادرات پنبه در طی سه‌ماهه شهریور، مهر و آبان بالغ بر 8584 تُن بود و در مقایسه ماه‌های مشابه سال قبل که رقم آن بالغ بر 22280 تُن بوده است 5/ 2 برابر کاهش نشان می‌دهد.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: سازمان برنامه پول تلف می‌کند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: لایحه رسیدگی فوری به خسارات ناشیه از تصادفات رانندگی و چند لایحه دیگر دولت امروز در مجلس شورای ملی تصویب شد.
 
حقوق افسران شهربانی
آقای احمد کیهان یغمانی، نماینده مشهد، گفت: ابتدا لازم می‌دانم توجه دولت را به تأمین حداقل زندگی افسران بازنشسته شهربانی و ترمیم حقوق این دسته از خدمت‌گزاران مملکت جلب نمایم.
وی گفت: بودجه تربیت بدنی استان خراسان بسیار ناچیز است و نمایندگان خراسان از دولت تقاضا دارند اعتبارات تربیت بدنی خراسان افزایش یابد.
 
در دستور
در این موقع مجلس وارد دستور شد و گزارش کمیسیون راجع به اصلاح بعضی از مواد قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی و گزارش کمیسیون راجع به رسیدگی فوری به خسارات ناشیه از تصادفات رانندگی مطرح شد و به تصویب رسید.
بعد گزارش شور اول راجع به جرائم و تخلفات افسران و درجه‌داران شهربانی کل کشور مطرح شد و بدون اظهار نظر به تصویب رسید و برای شور دوم به کمیسیون مربوط ارجاع شد.
سپس گزارش شور دوم راجع به برنامه عمرانی سوم کشور مورد رسیدگی قرار گرفت.
 
امضای وزیر دارایی
آقای دکتر مبین در مخالفت با لایحه گفت: این لایحه مالی است، اما چرا وزیر دارایی آن را امضا نکرده است؟ این صحیح نیست که با رأی چهار نفر از اعضای کمیسیون برنامه نظرات خلاف اصول بر مجلس تحمیل شود. لایحه‌ای که از مجلس بیرون می‌رود باید باعث بالا رفتن حیثیت مجلسی باشد که اکثریت آن در دست دولت است.
آقای حاذقی نیز در مخالفت با لایحه گفت: من نمی‌دانم این چه فلسفه‌ای است که دولت می‌خواهد مبلغ معتنابهی به موجب این لایحه در اختیار سازمانی گذارده شود که خود دستگاه‌های دولتی از آن سازمان ناراضی هستند. بنده تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم که سازمان برنامه برای یک کیلومتر راه فرعی بیش از پنج‌میلیون ریال می‌پردازد، درحالی‌که وزارت راه یک کیلومتر راه اصلی را با کمی بیش از یک‌میلیون ریال می‌سازد حتی آسفالت هم می‌کند، آن وقت دولت پول خودش را به این سازمان می‌دهد که به هدر ببرد. من پیشنهاد می‌کنم که دولت کمیسیونی تشکیل بدهد تا به این مسئله رسیدگی دقیق بشود.
 
تأثیر اقلیت
آقای خواجه‌نوری گفت: در جواب به ایرادات همکاران محترم به‌خصوص فرمایشات آقای دکتر مبین می‌خواهم عرض کنم که در رسیدگی به این لایحه اتفاقا اقلیت بیشتر از اکثریت مؤثر بوده است؛ زیرا رؤسای دو کمیسیون برنامه دادگستری و مخبر کمیسیون برنامه از اقلیت و منفردین بوده‌اند.
آقای خواجه‌نوری اظهار داشت: به‌هرحال برنامه سوم در مراحل آخر کار خودش است و ما بایستی در تنظیم و تدوین برنامه چهارم دقت و توجه بیشتری بنماییم.
 
توضیحات وزیر
آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، به نظرات نمایندگان پاسخ داد و گفت: از مدت برنامه سوم سه سال و خرده‌ای گذشته و چیزی از مدت آن باقی نمانده و البته در برنامه چهارم همه نظرات نمایندگان محترم حتى‌الامکان مورد توجه و عمل قرار خواهد گرفت.
وزیر مشاور اظهار داشت: چون رسیدگی به این لایحه در مجلس سنا هم مدتی طول خواهد کشید، لذا از نمایندگان محترم مجلس شورای ملی استدعا دارم در تصویب آن تسریع فرمایند.
 
نظر نهایی کنسرسیوم هنوز به تهران نرسیده است
مقامات شرکت ملی نفت منتظر وصول نظر نهایی کنسرسیوم نفت درباره افزایش تولید نفت می‌باشند.
قبلا پیش‌بینی می‌شد که مذاکرات نمایندگان کنسرسیوم درباره گزارش کارشناسان آنها پیرامون مذاکرات تهران، در همان چند جلسه اول تمام می‌شود، اما این مذاکرات تا روز شنبه طول کشید و چون روزهای شنبه و یکشنبه ادارات در لندن تعطیل است به همین جهت گفته می‌شود ممکن است فردا نظر کنسرسیوم به تهران برسد.
قرار است نتیجه نهایی طی مصاحبه‌ای در اختیار نمایندگان مطبوعات گذارده شود.
 
ملاقات سفیر ایران با ملک حسین
«رویتر» از امان گزارش داد: دیروز اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه اردن هاشمی، آقای جوان، وکیل سفیر ایران، را به حضور پذیرفت.
 
قرارداد ایران و بازار مشترک تمدید شد
خبرگزاری یونایتدپرس از بروکسل گزارش داد: امروز شورای وزیران بازار مشترک اعلام کرد که موافقت‌نامه تجارتی سه‌ساله ایران و بازار مشترک برای مدت یک سال دیگر تا پایان سال ١٩٦٧ تمدید شد.
تمدید این موافقت‌نامه با همان شرایط قبلی از طریق مکاتبه بین آقایان فریدون دیبا، سفیر کبیر ایران، و کریستین کالمز، دبیر کل شورا، توافق شده است.
به موجب این موافقت‌نامه ایران می‌تواند خاویار، قیسی، کشمش و انواع قالی خود را به کشورهای عضو بازار مشترک صادر نماید.
 
وسایل ذوب آهن از امروز به محل کارخانه حمل می‌شود
اولین پارتی وسایل ذوب آهن خریداری‌شده از دولت شوروی، که اخیرا تحویل گمرک جلفا شده بود، ترخیص شد و از امروز با واگن‌های مخصوص به محل کارخانه ذوب آهن حمل می‌شود.
وزن وسایل مزبور حدود ٢٥٠ تُن است و دومین پارتی نیز ظرف چند روز آینده از گمرک مرخص و به‌تدریج با قطار به محل حمل خواهد شد.
وسایل اولین پارتی، دستگاه‌های عظیم حفاری است که جهت پی‌کنی و آماده کردن زیربنای ساختمان کارخانه ذوب آهن تهیه شده است.
 
رهبر استقلال مراکش با شاه دیدار کرد
علال الفاسی، رهبر حزب استقلال مراکش، به اتفاق احمد بن لملیح، سفیر این کشور در تهران، روز گذشته با شاه دیدار کرد.
وی همچنین با رؤسای مجلسین، وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات نیز ملاقات کرد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 13 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
----------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 13 آذر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcaoenu.49nye15kk4.html
iichs.ir/vdcaoenu.49nye15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما