اعلامیه مذاکرات نفت منتشر شد/ مذاکرات نفتی «بهره مالکانه» خاتمه یافت/ تطبیق وضع استخدامی کارکنان آموزش و پرورش با قانون جديد استخدام/ چند هیئت از کشورهای اروپای شرقی به ایران می‌آید/ ایران عضو طرح «کلمبو» شد/ در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: طلب بیمه را از متنفذین وصول کنید/ رهبر حزب استقلال مراکش امشب وارد تهران می‌شود
8 آذر 1345

اعلامیه مذاکرات نفت منتشر شد

روزنامه‌‎های امروز کشور نوشتند: مرحله دوم مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با نمایندگان اعزامی کنسرسیوم درباره افزایش تولید روز یکشنبه پایان یافت و صبح دوشنبه نمایندگان مزبور تهران را به مقصد لندن ترك كردند.
صبح يكشنبه گزارشی از مذاکرات انجام‌شده تنظیم گردید و خطوط اصلی پیشنهادهای طرفین، و نتایج حاصله در این گزارش روشن شد. اصل گزارش توسط آقای دکتر اقبال به عرض شاهنشاه آریامهر رسید و نمایندگان کنسرسیوم نیز عین آن را برای بررسی نهایی با خود به لندن بردند تا در لندن با حضور نمایندگان کلیه کمپانی‌های عضو کنسرسیوم مورد مطالعه قرار دهند.
 
متن اعلامیه
اعلامیه زیر درباره مذاکرات نفت صبح امروز رسما انتشار یافت:
«نمایندگان دولت شاهنشاهی ایران و شرکت ملی نفت ایران با نمایندگان کنسرسیوم نفت مذاکراتی در تهران انجام دادند. نمایندگان کنسرسیوم خواست‌های ایران را درك نموده و پیشنهاد مختلفی را به منظور برآوردن این خواست‌ها، با نمایندگان ایران مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.
درحالی‌که توافق‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شده است، پاره‌ای از پیشنهادها احتیاج به مطالعه و بررسی بیشتر دارد. به همین منظور نمایندگان کنسرسیوم به لندن مراجعت می‌نمایند و امید می‌رود این موافقت به‌زودی قطعیت یابد».
 
زمینه توافق
«خبرگزاری فرانسه» 28 نوامبر از لندن گزارش داد: اعلامیه‌ای که پس از بازگشت هیئت نمایندگی کنسرسیوم نفت در لندن صادر شده حاکی است که در مذاکرات اخیر نمایندگان شرکت‌های نفتی با مقامات ایرانی در تهران زمینه توافق مهمی به‌دست آمده است.
از يك منبع مؤثق کسب اطلاع شده است که درباره نکات مهم توافقی بین طرفین حاصل شده است که قسمتی از درخواست‌های ایران را تأمین خواهد كرد؛ مع‌ذلك چون در مذاکرات تهران نمایندگان سه کمپانی عضو کنسرسیوم شرکت نداشتند، هیئت نمایندگی کنسرسیوم قبل از اعلام موافقت قطعی با سایر شرکت‌های عضو مشورت خواهد کرد.
«رویتر» نیز 27 نوامبر از تهران گزارش داد: منابع مؤثق اظهار داشتند که در پایان مذاکرات، نمایندگان ایران و کنسرسیوم درباره افزایش تولید طرفین به توافق‌هایی رسیده‌اند.
ایران کنسرسیوم را که مرکب از هشت کمپانی نفت غربی می‌باشد، واداشت قبول کند که تولید نفت منابع جنوب ایران را به 5/ 17 درصد افزایش دهد تا این درآمد حاصله صرف طرح‌های عمرانی ایران شود.
 
نتیجه معلوم نشد
«رویتر» 27 نوامبر از تهران گزارش داد: مذاکرات سرّی شش‌روزه نمایندگان ایران و کنسرسیوم بین‌المللی روز يكشنبه پایان یافت؛ درحالی‌که نتیجه این مذاکرات معلوم نشد.
نمایندگان کنسرسیوم بدون اینکه درباره مذاکرات سرّی چیزی اعلام دارند روز یکشنبه تهران را ترک گفتند. در کنسرسیوم کمپانی‌های نفتی بریتانیا، آمریکا، فرانسه و هلند عضویت دارند.
يك مقام شرکت نفت روز يكشنبه اظهار داشت که ممکن است کنسرسیوم پس از مشورت با کمپانی‌های عضو در لندن جزئیات موافقت‌نامه طرفین را منتشر سازد.
ایران از کنسرسیوم درخواست کرده بود که تولید نفت را به میزان 5/ 17 درصد افزایش دهد و در صورتی که موافقت به عمل نیاید، تهدید کرده بود که عمل یک‌جانبه انجام خواهد داد.
 
افشا نگردید
«آسوشیتدپرس» نیز 28 نوامبر از تهران گزارش داد: هیئت نمایندگی کنسرسیوم روز دوشنبه پس از شش روز مذاکرات سرّی با نمایندگان شرکت ملی نفت ایران، از راه فرانسه عازم لندن شد.
نتیجه مذاکرات درباره 5/ 17 درصد افزایش تولید درخواستی از طرف دولت ایران افشا نگردید.
این هیئت نمایندگی کنسرسیوم مرکب بود از: ج. ادیسون، هوارد پیچ، جرج پارک هورست و داوید استیل و دو عضو دیگر که هویتشان اعلام نشده است.
مذاکرات نمایندگان کنسرسیوم و دولت ایران پشت درهای بسته ادامه داشت.
يك مقام شرکت نفت اظهار داشت که به علت عدم توافق نهایی اعلامیه مشترکی که انتظار می‌رفت صادر نگردید.
 
مذاکرات نفتی «بهره مالکانه» خاتمه یافت
مذاکرات هیئت دوم اعزامی کنسرسیوم با وزیر دارایی درباره «بهره مالکانه» پایان یافت و نمایندگان مزبور دیروز صبح تهران را به مقصد لندن ترک کردند.
در مذاکرات تهران، وزیر دارایی، به مقامات کنسرسیوم نفت، براساس قرارداد متمم پیشنهاد کرد که از سال 1967 بهره مالکانه که تاکنون برای هر بشکه نفت پنج سنت بود به يازده سنت افزایش یابد.
استدلال وزیر دارایی و هیئت نمایندگی ایران این بود که شرایط جهانی نفت تغییر کرده و قیمت‌های به‌اصطلاح حقیقی در مناطق مختلف صدور نفت ترقی داشته است و درآمد کمپانی‌های نفتی به‌سرعت رو به افزایش رفته است؛ بنابراین علل و عواملی که موجب شده بود ایران از بابت بهره مالکانه در هر بشکه شش سنت تخفیف بدهد منتفی گردیده است.
نمایندگان کنسرسیوم پس از استماع نظرات ایران اظهار داشتند که این مطالب باید مورد مطالعه و بررسی مقامات عالی کمپانی‌های نفتی عضو کنسرسیوم قرار گیرد؛ لذا مذاکرات باید فعلا تعطیل گردد و پس از انجام مطالعات لازم مجددا آغاز شود.
جلسات مزبور با چنین تصمیماتی خاتمه یافت و نمایندگان اعزامی عربستان سعودی، قطر و دبیرخانه اوپک نیز تهران را ترک گفتند.
 
تطبیق وضع استخدامی کارکنان آموزش و پرورش با قانون جديد استخدام
کمیسیونی با شرکت مقامات وزارت آموزش و پرورش برای تطبیق قانون جدید استخدام کشوری با وضع 120 هزار تن از معلمین و کارکنان وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردید. به قرار اطلاع این کمیسیون وضع کارکنان غیر رسمی وزارت آموزش و پرورش را اعم از روزمزد، حکمی و پیمانی روشن خواهد کرد.
 
چند هیئت از کشورهای اروپای شرقی به ایران می‌آید
چند هیئت اقتصادی به ریاست وزرای کشورهای بلغارستان، لهستان و چکسلواکی به ایران خواهند آمد و احتمالا قراردادهای جدیدی بین ایران و کشورهای مزبور منعقد خواهد شد.
آقای دکتر تهرانی معاون وزارت اقتصاد که پس از یک ماه مسافرت به کشورهای رومانی، لهستان، چکسلواکی و یوگسلاوی به تهران بازگشته است گزارش مذاکرات خود را به آقایان وزیر اقتصاد و نخست‌وزیر تسلیم خواهد کرد.
احتمال می‌رود ایران بتواند قراردادهای جدیدی برای اخذ اعتبار از کشورهای نام‌برده امضا نماید.
 
ایران عضو طرح «کلمبو» شد
در اولین جلسه اجلاسیه وزیران طرح کلمبو که دیروز در کراچی تشکیل گردید، ایران به عضویت طرح مزبور درآمد.
در این جلسه، آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، شرکت کرد و از نمایندگان کشورها که به عضویت ایران رأی داده بودند تشکر نمود.
در طرح کلمبو که به منظور كمك به کشورهای در حال رشد آسیایی پس از جنگ جهانی دوم به‌وجود آمده، دو گروه عضویت دارند. گروه اول کشورهای كمك‌دهنده هستند که عبارت‌اند از: انگلیس، استرالیا، ژاپن، کانادا، نیوزیلند و آمریکا؛ گروه دوم که کشورهای کمک‌گیرنده می‌باشند که شامل پاکستان، هندوستان، نپال، سیلان، برمه، تایلند، مالايا، سنگاپور، لائوس، ویتنام جنوبی، فیلیپین، کامبوج، برنئو، اندونزی، افغانستان، کره جنوبی، بوتان (کشوری در شمال هند)، برونئی و ساراواك هستند.
ایران با عضویت در طرح کلمبو می‌تواند از کمک‌های مالی و به‌خصوص راهنمايی‌های فنی و تکنیکی کشورهای كمك‌دهنده با شرایط سهل‌تری استفاده نماید.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: طلب بیمه را از متنفذین وصول کنید
کاخ جوانان و احتیاجات برخوار اصفهان دو مسئله‌ای بود که در جلسه امروز مجلس شورای ملی به عنوان نطق‌های پیش از دستور مطرح شد و پس از رسیدگی به لایحه بیمه‌های اجتماعی ادامه یافت.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و رسیدگی به لایحه اصلاح بعضی مواد قانون بیمه‌های اجتماعی، که جلسه قبل شروع شده بود، ادامه یافت.
آقای رحیم زهتاب‌فرد، درباره مشکلات کارگران در بیمه‌های اجتماعی صحبت کرد و سؤالی هم درباره طلب‌های بیمه‌های اجتماعی از مؤسسات و کارخانجات دولتی و ملی تقدیم داشت.
آقای زهتاب‌فرد ضمن بحث درباره این لایحه گفت: در جایی که من می‌بینم یک کارگر ساده در موقع يك کسالت از گرفتن يك دوای چند تومانی از این دستگاه عاجز است چطور و چرا این دستگاه طلب‌های خود را كه يك رقم 150 میلیون تومانی است از متنفذین نمی‌گیرد؟
قصد من تخطئه کردن این دستگاه نیست، بلکه قصدم تقویت آن است، اما نمی‌توانم حرف‌هایی را که درباره این سازمان می‌شنوم نادیده بگیرم.
من اعتراف می‌کنم که سازمان بیمه‌های اجتماعی، سازمانی است که باید رفاه اجتماعی اکثریت ملت ایران، یعنی کارگران، را فراهم آورد. من نمی‌خواهم فداکاری‌های آقایان دکترها و پرستاران بیمارستان‌های این سازمان را نادیده بگیرم و بلکه برعکس می‌خواهم در تأيید خدمات آنان صحبت کنم تا در نتیجه تأمین رفاه کارگران این دستگاه خوب بچرخد و وظایف خود را به نحو احسن و اکمل انجام دهد. (نمایندگان: احسنت)
 
سؤال از دولت
در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی آقای زهتاب‌فرد درباره مطالبات سازمان بیمه‌های اجتماعی سؤال زیر را از وزارت کار تقدیم داشت:
 ریاست محترم مجلس شورای ملی
خواهشمند است به آقای وزیر کار اطلاع دهند تا در مجلس حضور یافته و به سؤال‌های زیر پاسخ دهند:
1. سازمان بیمه‌های اجتماعی چه مبلغی از صاحبان شرکت‌ها، مؤسسات ملی و دولتی طلبکار است؟
2. بزرگ‌ترین رقم مطالبات از کدام سازمان و یا کدام کارخانه است؟
3. نسبت به وصول طلب 150 میلیون تومانی سازمان بیمه‌های اجتماعی چه اقدامی شده است؟
با تقديم احترام زهتاب‌فرد
در پایان جلسه امروز گزارش يك‌فوریتی مربوط به تأسیس کاخ جوانان مطرح شد و به تصویب رسید و به مجلس سنا ارسال گردید.
 
رهبر حزب استقلال مراکش امشب وارد تهران می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای علال الفاسی، رهبر حزب استقلال مراکش که از پیشروان نهضت استقلال آن کشور به‌شمار می‌رود و ضمنا صاحب دو روزنامه مهم یومیه به زبان‌های عربی و فرانسه می‌باشد، امشب وارد تهران می‌شود.
آقای الفاسی، همان‌طوری که در خبر چند روز قبل اشاره شد، طبق دعوت سناتور مسعودی از ایران بازدید می‌کند و این دعوت هنگامی که سناتور مسعودی در التزام رکاب شاهنشاه به مراکش مسافرت کرده بود به عمل آمد و اينك آقای الفاسی برای بازدید کشور ایران و ملاقات با مقامات سیاسی و پارلمانی و فرهنگی و همچنین ایراد چند سخنرانی در دانشگاه‌ها وارد تهران می‌شود.
آقای الفاسی با آقایان نخست‌وزیر، دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، وزیران خارجه و اطلاعات و آموزش و پرورش و همچنین مقامات پارلمانی و فرهنگی ملاقات و مذاکره کرده و از شهرهای قم، مشهد، اصفهان، شیراز و مؤسسات نفت جنوب بازدید می‌نماید و ضمنا چند سخنرانی در دانشگاه‌های مختلف کشور ایراد می‌کند. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 8 آذر 1345، صفحه 1

پي‌نوشت
--------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 8 آذر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcg3w9x.ak9tx4prra.html
iichs.ir/vdcg3w9x.ak9tx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما