مذاکرات دو ساعته شاه و هریمن /کمک ایران به یونسکو/سفیر ایران در آرژانتین/برای رساندن شاه‌لوله گاز نفت ایران به شوروی، انگلیس در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند!/قرارداد ایران و شوروی/از خاورمیانه نمی‌رویم/تلویزیون دولتی افتتاح‌نشده تعطیل شد!/برژنف از استالین تجلیل کرد!
11 آبان 1345

مذاکرات دو ساعته شاه و هریمن  

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آورل هریمن، سفیر سیار آمریکا، دیشب طى یک مصاحبه مطبوعاتی در فرودگاه مهرآباد گفت که در مذاکرات دو ساعته وی با شاهنشاه آریامهر، مسئله نفت و اختلافات ایران و کنسرسیوم طبیعتا مطرح شده است.
هریمن، که ساعت 5:45 بعد از ظهر با یک هواپیمای اختصاصی نظامی آمریکا وارد تهران شده بود، از فرودگاه مستقیما همراه آرمین مایر، سفیر آمریکا، عازم کاخ سعدآباد شد و به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب گردید.
هریمن پس از مراجعت از کاخ سعدآباد، مجددا به فرودگاه رفت و پیش از حرکت به سوی رم، طی مصاحبه خود یادآوری کرد: مسئله نفت از آن جهت بین وی و شاهنشاه مطرح گردیده که شخصا در مذاکراتی که طی سال‌های بحرانی پس از ملی شدن نفت بین ایران و شرکت سابق نفت ایران و انگلیس آغاز شده بود شرکت داشته است و بنابراین نسبت به این مسئله بیگانه نیست.
هریمن، که بسیار سرحال به نظر می‌رسید، افزود که به تهران آمده تا به درخواست پرزیدنت جانسون به حضور شاهنشاه بار یافته و معظم له را از جریان کارها و تصمیمات کنفرانس سران هفت کشور متعهد در ویتنام، که در مانیل برگزار شد، آگاه سازد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ سؤال خبرنگار «اطلاعات» گفت: در حال حاضر هیچ اساسی برای آغاز مذاکرات مستقیم با هانوی جهت پایان دادن به بحران ویتنام وجود ندارد.
وی افزود که در حال حاضر تمام کشورهای جهان اعم از بزرگ و کوچک خواهان صلح در ویتنام می‌باشند غیر از هانوی و پکن، اما آمریکا به‌راستی خواهان پایان دادن به بحران ویتنام است.
هریمن از مذاکرات دو ساعته خود با شاهنشاه ابراز رضایت فراوان کرد و گفت: در این گفت‌وگو مسائل جهانی و مشترک مطرح شده است.
هریمن قبل از تهران در دهلی نو و راولپندی با خانم ایندیرا گاندی و مارشال محمد ایوب‌خان، نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور پاکستان، نیز مذاکراتی به عمل آورده بود و از تهران عازم رم، پاریس، بن و لندن خواهد شد.
هریمن در پاریس از کارهای کنفرانس مانیل و نتایج سفر اخیر پرزیدنت جانسون گزارشی تسلیم شورای ناتو خواهد کرد.
 
کمک ایران به یونسکو
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی با هواپیما رهسپار پاریس شدند.
والاحضرت به عنوان نایب‌رئیس کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی در جلسات بیستمین اجلاسیه یونسکو  که در پاریس تشکیل شده است شرکت می‌نمایند؛ همچنین حامل چکی به مبلغ هفتصدهزار دلار در وجه یونسکو می‌باشند که از طرف ایران بایت یک روز بودجه نظامی جهت پیکار جهانی با بی‌سوادی به یونسکو اهدا شده است.
 
سفیر ایران در آرژانتین
امروز اطلاع حاصل شد که آقای علی فتوحی، سفیر سابق ایران در لبنان، برای پست سفارت ایران در آرژانتین در نظر گرفته شده و برای ایشان پذیرش خواسته شده است.
انتظار می‌‎رود با مراجعت آقای آرام از نیویورک، یک سلسله فعالیت‌های دیپلماتیک آغاز شود و بین ایران و لبنان نیز سفیر مبادله گردد.
قرار است آقای آرام تا سه الى چهار روز دیگر به تهران باز گردد.
 
برای رساندن شاه‌لوله گاز نفت ایران به شوروی، انگلیس در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند!
رجینالد مادلینگ، وزیر سابق خزانه‌‎داری انگلیس، دیروز طی مصاحبه‌ای در تهران گفت: چنانچه اوضاع به صورت فعلی پیش رود نفوذ جمال عبدالناصر در خاورمیانه پس از خروج نیروهای انگلیس از عدن تبدیل به خطر بزرگی خواهد شد.
مادلینگ، که از روز پنجشنبه گذشته به عنوان نماینده بانک انگلیسی «کلاینورث جنسن» در تهران به‌سر می‌برد، با شاه دیدار کرده و درباره سرمایه‌گذاری در طرح ساختمان یک شاه‌لوله گاز از نواحی نفتی جنوب ایران تا مرزهای شوروی گفت‌وگو کرده است.
درباره این طرح مادلینگ تاکنون با دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، و دکتر خداداد فرمانفرمائیان، قائم‌قام مدیرعامل بانک مرکزی، مذاکرات مفصلی به عمل آورده است.
قسمتی از این مذاکرات در یک ضیافت شام که از طرف سر دنیس رایت، سفیر انگلستان در تهران، به افتخار مادلینگ ترتیب داده بود، صورت گرفت.
وزیر سابق انگلیس پس از اظهار رضایت از مذاکرات خود فاش ساخت که بانک وی در نظر دارد یک «کارخانه تهیه سولفور» در جزیره خارک و یک بیمارستان در تهران بسازد.
 
قرارداد ایران و شوروی
معاون رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس همچنین گفت که در اجرای طرح لوله گاز سراسری ایران غیر از انگلستان، کشورهای فرانسه، ژاپن، آلمان غربی و شوروی شرکت خواهند کرد.
مادلینگ گفت: قرارداد ایران و شوروی توجه تمام کشورهای بزرگ و کوچک جهان را جلب کرد و شکی نیست که اجرای مفاد این قرارداد در پیشرفت اقتصاد ایران نقش بزرگی ایفا خواهد کرد.
وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس، که امسال برای دومین بار به ایران آمده، حاضر نشد هزینه دقیق این طرح را فاش سازد و گفت: احتمال دارد بانک «کلاینورث بنسن» به تنهایی در حدود ۲۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.
هزینه‌های کلی این طرح در حدود 450 میلیون دلار برآورد شده و نظارت بر اجرای آن را شرکت ایرانی و انگلیسی «آیمک» عهده‌دار است.
در مورد مسائل سیاسی خاورمیانه مادلینگ اظهار امیدواری نمود که عربستان سعودی و جمهوری متحد عرب می‌توانند با هم قراردادی برای حفظ امنیت در منطقه فدراسیون عربستان جنوبی پس از خروج نیروهای انگلیسی از عدن منعقد نمایند.
 
از خاورمیانه نمی‌رویم
مادلینگ گفت: این غلط است که تصور شود ما با بستن درهای پایگاهمان در عدن، به طور کلی خاورمیانه را ترک خواهیم کرد درحالی‌که قسمتی از نیروهای انگلستان در بحرین و شارجه باقی می‌ماند. مع‌ذلک، دولت انگلیس عقیده دارد که سازمان ملل متحد باید مسئولیت حفظ صلح و امنیت را در این قسمت از خاورمیانه پس از خروج نیروهای انگلیس عهده‌دار شود.
وی افزود که انگلیس در عین حال سرگرم تقویت نیروهای عربستان سعودی نیز می‌باشد.
 
تلویزیون دولتی افتتاح‌نشده تعطیل شد!
هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، دیروز طى یک پیام تلویزیونی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد اعلام کرد که این تلویزیون به مدت یک ماه، برای تکمیل دستگاه‌های فرستنده تعطیل می‌شود و پس از آن تا نوروز امسال هر هفته چند ساعت برنامه خواهد داشت.
وزیر اطلاعات اعلام کرد که تلویزیون دولتی ایران از آغاز سال 1346 رسما شروع به کار خواهد نمود.
وزیر اطلاعات درباره برنامه‌های هفته گذشته تلویزیون گفت: در بدو امر تصمیم گرفته شده بود برنامه‌های تلویزیون دولتی فقط به مدت دو ساعت در روز پخش شود، ولی بر اثر تشویق فوق‌العاده بینندگان چنان شوری در گردانندگان جوان و فعال تلویزیون دولتی پدید آمد که تصمیم گرفتند برنامه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده و ساعات پخش را برای طول هفته از پانزده به سی ساعت برسانند.
انصاری پس از اعلام اینکه برنامه‌های تلویزیونی دولتی که برای یک هفته به مناسبت سالروز میلاد فرخنده شاهنشاه آریامهر تهیه شده بود، دیشب پایان یافت گفت: تلویزیون دولتی در ابتدای سال نو رسما افتتاح می‌شود و برنامه‌های خود را به طور عادی و منظم پخش خواهد کرد.
 
برژنف از استالین تجلیل کرد!
لئونید برژنف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی، امروز از ژوزف استالین به عنوان یک «بلشویک قدیمی که نقش مهمی در انقلاب اکتبر داشت» نام برد. به دنبال این نطق گفته شد برژنف خواسته است سیاست‌بازی کند؛ زیرا در کتب اخیر شوروی هرگز افشا نشده است که استالین نقش انقلابی داشته، اما از زیاده‌روی‌های او پس از سال 1956 انتقاد می‌شود.
برژنف، که در گرجستان (موطن استالین) سخن می‌گفت، وقتی از نقش گرجستان در انقلاب نام برد، از میان انقلابیون گرجی استالین را ممتاز نمود و در این موقع جمعیت چندهزار نفری به پاخاست و مدت یک دقیقه کف زد.
ناظران سیاسی معتقدند که هنوز معلوم نیست برژنف قصد «احیای استالین» را داشته باشد، بلکه منظور وی بیشتر آن بوده که به گرجی‌ها (که هنوز به استالین اعتقاد دارند) امتیازی بدهد. گرجی‌ها وقتی که استالین از طرف خروشچف محکوم شد، سخت ناراحتی از خود نشان داده بودند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 11 آبان 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
----------------------------------
[1] . اطلاعات، 11 آبان 1345، صص 1، 3، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdceww8w.jh8eni9bbj.html
iichs.ir/vdceww8w.jh8eni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما