مذاکرات نفتی درباره لغو تخفیف بهره مالکانه آغاز می‌شود/عبدالله والا: غربی‌ها می‌گویند ایران سنگر آزادی است، ولی به نیازهای ما هیچ توجهی ندارند!/در موقع عقد قرارداد با کنسرسیوم خواسته ملت ایران ملحوظ نگردید!/می‌گویند ایران سنگر آزادی است ولی به احتیاجات ما توجهی ندارند!/کاخ جوانان، مرکز اخلاق و پاک‌دامنی خواهد شد!/جانسون به چین اخطار کرد
8 آبان 1345

مذاکرات نفتی درباره لغو تخفیف بهره مالکانه آغاز می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: در ده روز آینده مذاکرات مهمی در تهران بین جمشید آموزگار، وزیر دارایی، و نمایندگان کنسرسیوم نفت درباره لغو «تخفیف بهره مالکانه» آغاز می‌شود. اختلاف بر سر این موضوع غیر از اختلافی است که در مورد «افزایش تولید» بین ایران و کنسرسیوم نفت وجود دارد.
علاوه بر ادیسون، رئیس کنسرسیوم نفت، چند تن دیگر از شخصیت‌های عالي‌رتبه کنسرسیوم در مذاکرات شرکت خواهند کرد.[1]
 
عبدالله والا: غربی‌ها می‌گویند ایران سنگر آزادی است، ولی به نیازهای ما هیچ توجهی ندارند!
نمایندگان مجلس شورای ملی در نطق‌های پیش از دستور خود، در جلسه امروز مجلس، سالروز تولد «رضا پهلوی» ولیعهد، را تبریک گفتند و پیرامون مسئله نفت و قانون استخدام نیز صحبت کردند.
در ابتدای جلسه امروز، مجلس شفیع امین، نايب‌رئیس، طی سخنانی اظهار داشت: بدوا لازم می‌دانم به مناسبت سالروز میلاد خجسته والاحضرت همایون رضا پهلوى، ولایتعهد محبوب ملت ایران، و آغاز هفتمین سال میلاد خجسته معظم‌له را از طرف مجلس شورای ملى و هیئت‌رئیسه و شخص خود به پیشگاه مبارک شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت فرح پهلوى شهبانوى گرامی‌ و خاندان جلیل سلطنت صمیمانه تبریک و تهنیت عرض کنم.
 
در موقع عقد قرارداد با کنسرسیوم خواسته ملت ایران ملحوظ نگردید!
در ادامه مهندس عبدالله والا، نماینده خلخال، طی سخنانی گفت: ما قرارداد‌های اخیرالذکر را در یک شرایط عادى و معمولى منعقد کردیم، ولى همان‌طوری که نمایندگان محترم می‌دانند، در موقع عقد قرارداد با کنسرسیوم، خواسته ملت ایران آن طوری که باید و شاید ملحوظ نگردید و شرایط زمان و مکان طورى بود که ما برای اینکه به این مسئله خاتمه داده باشیم، حتى از یک مقدار حقوق حقه خود، که برای ملت ایران مسلم و قطعى است، گذشت کردیم (نمایندگان: صحیح است) ولى این گذشت ما نباید استمرار داشته باشد.
اگر به حوزه قرارداد کنسرسیوم توجه کنیم، ما در حدود 260 هزار کیلومتر مربع از منابع نفتى خودمان را در اختیار کنسرسیوم قرار داده‌ایم درحالی‌که یک قسمت بیشتر از این منطقه مورد استفاده نیست. امروز ما نمی‌توانیم حاضر باشیم که به عنوان رزرو و به عنوان ذخایر احتیاطى کنسرسیوم و کمپانی‌های نفتى، منابع ما را دست‌نخورده نگه دارند. اگر نمی‌خواهند استفاده کنند، ملت ایران باید خودش به این فکر باشد که از محدوده‌ای که آنها حقا استفاده نمی‌کنند استفاده کند و بقیه‌اش را ما می‌توانیم با سایر بازارهایی که وجود دارد استفاده کنیم. چرا؟ برای اینکه یکى از دلایلی که کنسرسیوم اقامه می‌کند عدم وجود بازار است و این مطلب صحیح نیست. من آن روز بالصراحه عرض کردم در موقعى که نفت ما میزان استحصال آن 32 میلیون تن در سال بود، کویت و عربستان سعودى و عراق به میزان فوق‌العاده پایین‌تر استخراج می‌کردند.
 
می‌گویند ایران سنگر آزادی است ولی به احتیاجات ما توجهی ندارند!
شما ملاحظه بفرمایید پیوندى بین ما و ملت غرب است. دولت‌های غربى و کمپانى‌های نفتى از این ملت‌ها تشکیل می‌شود و در آن کشور‌ها دارای نفوذ فو‌ق‌العاده‌ای هستند که حتى در سیاست‌های عالى آن کشور‌ها دست دارند. ما را به عنوان یک ملت آزاد و یک ملتى که سنگر و در صف مقدم آزادى قرار گرفته به حساب می‌گذارند. چطور است که به عنوان دفاع از آزادى و مبارزه با کمونیسم بین‌المللی حاضر هستند در روز میلیارد‌ها دلار خرج بکنند و بعضى از ملت‌ها را به خاک و خون بکشند، اما ملتى که راه صلح دوستى و راه صلح‌خواهى در پیش گرفته و سنگر آزادى قرار دارد و لقب یافته چرا باید این سنگر و صف مقدم را نسبت به احتیاجات اولیه‌اش این‌قدر بی‌اعتنا باشند.
ما امروز برای برنامه‌های اصلاحی خودمان محتاج درآمد هستیم. این درآمد باید از منابع طبیعى خودمان تأمین بشود؛ چون مربوط به نسل حاضر نیست و زیربناى ما مربوط به نسل آینده است؛ بنابراین استفاده هرچه بیشتر از منابع نفتى ما مورد تجویز و تأیید ملت ایران است.[2]
 
کاخ جوانان، مرکز اخلاق و پاک‌دامنی خواهد شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای جوانان ایران کاخی ساخته شد و ده‌میلیون تومان برای این ساختمان خرج کردند. این کار دولت، که به امر مستقیم شاهنشاه آریامهر صوت گرفته، نشانه‌ای است از توجه دولت و مسئولان مملکتی به جوانان که هر روز احتیاج مملکت به وجود آنها بیشتر می‌شود.
شاهنشاه سوم آبان هنگام بازدید از کاخ جوانان گفتند: «این کاخ باید مرکز اخلاق و درستی و پاک‌دامنی باشد. کلیه اشخاص و مهندسانی را که در ساختمان این مرکز بزرگ برای جوانان کشور دخالت داشته و از روی علاقه و صمیمیت کار کرده‌اند، مورد تقدیر قرار دهید».
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود با تأکید بر اینکه «به جوانان نمی‌شود در کوچه اخلاق آموخت» نوشت: دولت برای بالا رفتن سطح اخلاق نوجوانان ده‌میلیون تومان پول داده است.[3]
 
جانسون به چین اخطار کرد
به دنبال انفجار اتمی چین به وسیله موشک، جانسون رئیس‌جمهور آمریکا، به چین اخطار کرد.
امروز اعلام شد که دانشمندان آلمانی برای چین موشک می‌سازند. پدر موشک چین یک دانشمند تحصیل‌کرده آمریکاست.
در مالزی نیز تظاهرات دامنه‌داری علیه جانسون به عمل آمد.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 8 آبان 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
-------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 8 آبان 1345، صص 1 و 19.
[2]. مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، جلسه: 295 مجلس بیست‌ویکم، 8 آبان 1345؛ اطلاعات، 8 آبان 1345، ص 19.
[3] . اطلاعات، 8 آبان 1345، ص 10. «این کاخ باید مرکز اخلاق و درستی و پاک‌دامنی باشد...». این جمله آغازین سخنان محمدرضا پهلوی در بازدید از نخستین کاخ جوانان بود که در 3 آبان 1345 در تهران افتتاح شد. کاخ جوانان قرار بود مرکزی برای فعالیت‌های آموزشی، اخلاق‌مداری، تربیت نسل جوان و آموزش پاکدامنی به آنها باشد، اما آیا کاخ‌های جوانان واقعا چنین عمل کردند؟ آیا کاخ جوانان به‌تدریج از برنامه‌هایی که سنگ بنای کاخ بر آن نهاده شده بود فاصله گرفت یا اینکه بهتر است بگوییم از همان ابتدای شکل‌گیری هم چنین هدفی را دنبال نمی‌کرد؟
 
تأسیس کاخ جوانان                                                                 
نخستین شعبه کاخ جوانان، که از نگاه رژیم پهلوی یکی از مراکز مهم فرهنگی و آموزشی به‌شمار می‌آمد، با حمایت‌های فرح، که خود را به عنوان مهم‌ترین چهره فعال در عرصه فرهنگی و آموزشی کشور معرفی کرده بود، در تهران تأسیس شد و پس از آن به‌تدریج شعب دیگری با عنوان «خانه جوانان» در مناطق مختلف تهران و سایر شهرها از جمله تبریز، سمنان، مشهد، ساری، سنندج، مهاباد و... تأسیس شدند و در تهران نیز کاخ جوانان با سه شعبه مرکزی، غربی و جنوبی به فعالیت خود ادامه داد.
ریاست هیئت‌مدیره آن از ابتدا بر عهده غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران، بود و جوانان ایرانی اعم از دختر و پسر در فاصله سنی هجده تا سی سال می‌توانستند به عضویت آن درآیند. برای فعالیت‌های کاخ جوانان امکانات زیادی در نظر گرفته شده بود.
 
برنامه‌‌های کاخ جوانان؛ اهداف اعلامی
در کاخ جوانان برای اجرای برنامه‌ها، حوزه‌های مختلفی شکل گرفته بود که شامل گروه‌های آموزشی از جمله آموزش عکاسی، موسیقی، گروه‌های هنرهای نمایشی مانند دوره‌های آموزشی تئاتر و هنرپیشگی و... گروه‌های ورزشی در رشته‌های ورزشی مختلف، گروه ادبی در سه شاخه شعر، نویسندگی و سخنوری، گروه موسیقی، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، شعر و شعرخوانی، نمایش فیلم‌های ایرانی و خارجی، نمایش تئاتر و بازدید از مراکز تفریحی، علمی و برگزاری نمایشگاه کتاب می‌شد.
در گزارشی که کاخ جوانان در سال 1350 از برنامه‌های خود ارائه می‌کند آمده است که بیش از هفت‌هزار برنامه در زمینه‌های مختلف اجرا شده که در همه این برنامه‌ها هدف اعلامی این بود که زمینه‌های مساعد برای ابراز فعالیت‌های شخصی و آشنایی اعضا با رشته‌های گوناگون امور اجتماعی فراهم شود، اما در عمل برخی از این برنامه‌ها محتوایی سطحی داشت و به برنامه‌های آوازخوانی با حضور دسته‌های هنری سایر کشورها مانند آمریکا، انگلستان و شوروی و... اختصاص پیدا می‌کرد.
با گذر زمان حضور خوانندگان خارجی از آمریکا و اروپا در شعب مختلف کاخ جوانان بیشتر و بیشتر می‌شد و این خوانندگان با صرف هزینه‌های گزاف و به بهانه ترویج برنامه‌های آموزشی به ایران دعوت می‌شدند تا در مراسم شب‌نشینی‌های مختلف به اجرای برنامه بپردازند.
کاخ جوانان در مدت کوتاهی بعد از تأسیس، به تعبیری از برنامه‌هایی که مدعی اجرای آن بود دور و به یک کلوب ورزشی و عمده برنامه‌هایی که به رقص و آواز دسته‌جمعی اختصاص داشت تبدیل شد.
 شاید یکی از عرصه‌هایی که می‌توان گفت کاخ جوانان تا حدی در آن موفق عمل کرد همین برنامه‌های ورزشی بود که با استقبال جوانان روبه‌رو شد، اما حتی پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی کاخ جوانان نیز بیش از آنکه به دانش‌های جدید غربی بها دهد به دنبال ترویج و بسط ارزش‌ها و الگوهای فرهنگی غربی از جمله مصرف‌گرایی و بازتعریف روابط اجتماعی در میان جوانان ایرانی بود. با هدف پیگیری و اشاعه همین اهداف بود که در نشریه کاخ جوانان نیز مطالب متعددی با هدف ترویج ارزش‌های غربی و در مواقعی غیر اخلاقی در جامعه، که تناسبی با نظام ارزشی بومی و فرهنگ ملی نداشت، منتشر می‌شد؛ برای مثال در بهمن 1350 نشست بزرگی در ارتباط با سقط جنین و لزوم آزادی آن منتشر شد که مباحث حاشیه‌ای بسیاری را به دنبال داشت و مطالب آن در نشریه کاخ جوانان در قالب یک گزارش به چاپ رسید. در بخشی از این گزارش آمده بود: «امروز زنان و مادران خود تصمیم می‌گیرند که بچه‌ داشته باشند یا خیر. اجتماع امروز فرصتی برای بچه‌داری باقی نمی‌گذارد». در ادامه نیز به انتقاد از قانون ممنوعیت سقط جنین پرداخته و آن را قانونی بسیار پوچ خوانده که برای زنان ایجاد محدودیت می‌کند و باید از سر راه برداشته شود.
در نمونه دیگری مطلبی در خصوص کاهش همبستگی‌های خانوادگی جوانان منتشر شد که درصدد تضعیف بنیان خانواده در جامعه ایرانی بود و موارد مشابه متعدد که عملا در پی تغییر ذهنیت جوانان ایرانی در خصوص مواردی مانند ازدواج، خانواده و حتی میهن‌دوستی بود.
در واقع، اعضای مسئول کاخ جوانان در تربیت نسل جوان الگوهایی را از دیگر فرهنگ ها اقتباس می‌کردند که با الگوهای جامعه ایرانی در تضاد و تقابل آشکار قرا داشت. بررسی وضع جوانان دیگر کشورها از سوی مسئولان کاخ جوانان و اجرای همان الگو در ایران نشان‌دهنده سطحی و نمایشی بودن طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور در حوزه آموزش و تربیت نسل جوان بود؛ برای نمونه غلامرضا نیک‌پی، شهردار تهران و رئیس کاخ جوانان، در نامه‌ای به عباس اخباری، مدیر کاخ جوانان، خواستار اعزام تیمی از مسئولان ایرانی برای بررسی وضع جوانان اسرائیل به آن کشور می‌شود تا به اقتباس الگو از آن کشور مبادرت کنند.
این در حالی بود که نیک‌پی خود در روز افتتاح کاخ جوانان در گزارشی درباره هدف‌های آینده و تشکیل سازمان داخلی کاخ جوانان اعلام کرده بود در کاخ جوانان برنامه‌ها با هدف بالا بردن سطح اخلاق و معلومات جوانان تهیه و تنظیم شده است.
به این ترتیب برنامه‌های کاخ جوانان در سال‌های فعالیتش که برچسب برنامه آموزشی خورده بود عمدتا به‌ برنامه‌های تفریحی و مواردی مانند شب‌نشینی‌های متعدد و گروه‌های رقص و آواز متمرکز بود. حتی در موارد آموزشی مانند آموزش زبان انگلیسی نیز کاخ جوانان به‌روشنی و با صراحت از تسهیل خروج دانشجویان از کشور و تحصیل در خارج دفاع می‌کرد که به نوعی تشویق نخبگان برای مهاجرت از کشور بود، اما این تفاوت میان برنامه‌های اعلامی کاخ جوانان و آنچه در عمل اجرا شد اتفاقی نبود و رژیم پهلوی از افتتاح کاخ‌های جوانان در سراسر کشور به دنبال دستیابی به مقاصد خود بود.
نتیجه آنکه حکومت پهلوی از هر وسیله‌ای برای بی‌خبر نگاه داشتن مردم و به‌ویژه جوانان، که به نوعی نیروی فعال هر کشوری هستند، استفاده می‌کرد. کاخ جوانان با مسئولانی که داشت وظیفه خطیری در تأثیر گذاشتن بر باورها، ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه  به عهده داشت تا بدین صورت آن را در جهتی که خود موافق بود شکل دهد. کاخ جوانان در اصل قرار بود به تربیت و آموزش نسل جوان بپردازد، اما آنچه در عمل به‌جا ماند ابتذال‌گرایی و کشاندن اندیشه‌های خلاق به سوی تقلید از مظاهر فساد بود.
[4] . اطلاعات، 8 آبان 1345، صص 1، 3 و 17.
https://iichs.ir/vdchqini.23nkxdftt2.html
iichs.ir/vdchqini.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما