سرپرست شورای عالی اداری: حقوق کارمندان باید متناسب با درآمد کشور افزایش یابد!/معاون شرکت نفت رضائیه کشته شد/وزیر خارجه برای استراحت به اسپانیا می‌رود!/هزار پرونده معوق در دیوان کیفر پس از تعطیلات تابستانی قضات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد!/هیئت‌رئیسه جدید کانون وکلا/عزیمت هیئت بازرگانی ایران به انگلستان/بهبودی سفیر ایران در اتریش!/انتصابات وزارت کشور/راديو لندن: در سفر شاه به رومانی و یوگسلاوی هیچ قراردادی بسته نشد!/دیدار یوگسلاوی/برق خیابان‌های تهران در ساعات اول شب خاموشی خواهد داشت!
4 تیر 1345

 

سرپرست شورای عالی اداری: حقوق کارمندان باید متناسب با درآمد کشور افزایش یابد!
آقای گودرزی، سرپرست شورای عالی اداری و وزیر مشاور، ظهر امروز گفت: شورای عالی اداری آماده برای اجرای قانون است و قانون احتیاج به انتشار در روزنامه رسمی ندارد؛ بعد از ابلاغ قانون، طی بخشنامه به کلیه ادارات دولتی دستور شروع اجرا داده می‌شود، منتها اول باید پست‌های سازمانی در ادارات تعیین گردد و بعد مرحله تطبيق انجام شود. قانون بلافاصله در اداراتی که سازمان آن به تصویب رسیده است به مورد اجرا گذاشته می‌شود.
گودرزی گفت: در حال حاضر تنظیم و ماشین کردن نسخه‌های قانون ادامه دارد؛ بعدازظهر امروز آماده می‌شود و پس از بررسی و امضای آقایان دکتر سجادی و دکتر معتمد وزیری، به امضای رؤسای مجلسین نیز می‌رسد و بعد به دولت ابلاغ می‌شود.
گودرزی طی مصاحبه‌ای پس از اشاره به تاریخچه تهیه قانون استخدام در ایران اظهار داشت: تأثیری که این قانون در وضع استخدامی کارمند دارد به چند صورت است: از لحاظ استخدام کارمند تابع امتحان و يا مقررات و یا ضوابطی خواهد بود و مثل گذشته نیست که هر کسی را بخواهند استخدام کنند. سعی می‌شود که در این موارد بهترین کارمند انتخاب بشود و حق تقدم به کارمندان باصلاحیت داده بشود و استخدام‌ها و ترفیعات نظری نخواهد بود.
دوم این است که حقوق این کارمندان در ابتدای کار لااقل حقوق معقولی نسبت به درآمد مملكتی خواهد بود؛ یعنی اولین پایه جدول حقوق، در هر گروه بیش از آن چیزی است که الان کارمندان می‌گیرند. حداکثر حقوقی هم که به کارمندان در این گروه‌ها پرداخت می‌شود، بیشتر از آنچه هست که الان می‌گیرند، منتها این سیر ترقی حقوق متعادل با درآمد مملکت شده است؛ مثلا در بعضی از رتبه‌های اداری طبق قانون گذشته، حقوق یک نفر در ظرف شش سال یا هفت سال سه برابر می‌شد، ولی بعد از آن خیلی آهسته پیش می‌رفت، به طوری که بعد از سي سال خدمت  به حداکثر حقوقش می‌رسید و هیچ نوع اضافه‌ای به او تعلق نمی‌گرفت، در صورتی که طبق قانون جدید حقوق کارمندان به‌سرعت گذشته پیش نمی‌رود؛ چون درآمد مملکت در ظرف پنج شش سال سه برابر نمی‌شود؛ درآمد مملکت اگر پیش برود، سالیانه 8 درصد 9 درصد و 10 درصد خواهد بود؛ بنابراین در شش سال می‌شود ۹۰ درصد نه 300 درصد، ولی در این طرح کارمند با حقوق بیشتری استخدام می‌شود و با حقوق بیشتری از آنچه که کارمند الان بازنشسته می‌شود بازنشسته خواهد گردید؛ منتها سیر پیشرفت و ترقی حقوقش ملایم‌تر خواهد بود؛ یعنی متعادل خواهد بود با درآمد مملکت.
 
معاون شرکت نفت رضائیه کشته شد
روزنامه «اطلاعات» به نقل از خبرنگار خود در رضائیه نوشت: پریروز اتومبیل سواری شماره 1925 به رانندگی آقای فریدون نظری، معاون شرکت نفت رضائیه، و سرنشینی چند نفر از افراد خانواده وی، در نزدیکی پاسگاه ژاندارمری «چونقرالو» بر اثر سرعت زیاد واژگون گردید.
هنگام واژگون شدن اتومبیل، آقای نظری خود را از داخل اتومبیل به خارج پرت کرد و مجروح شد و به بیمارستان شیر و خورشید سرخ منتقل گردید، ولی معالجات درباره وی مؤثر واقع نشد و درگذشت.
 
وزیر خارجه برای استراحت به اسپانیا می‌رود!
«خبرگزاری فرانسه» از طنجه گزارش داد: آقای عباس آرام، وزیر خارجه ایران، که همراه شاهنشاه به مراکش آمده بود، وارد طنجه شد. در این سفر آقای مسعود فروغی، سفیر ایران در مراکش، نیز همراه وزیر خارجه ایران است.
وزیر امور خارجه ایران از طنجه برای چند روز استراحت عازم اسپانیاست.
 
هزار پرونده معوق در دیوان کیفر پس از تعطیلات تابستانی قضات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد!
به دستور دادستان دیوان کیفر از پرونده‌های معوق دادسرای دیوان کیفر صورت‌برداری شد.
در حال حاضر از سال 1334 به بعد بیش از هزار پرونده مربوط به تخلفات کارکنان اداری از سازمان‌های مختلف به دادسرای دیوان کیفر رسیده است.
دادستان دیوان کیفر دراین‌باره اظهار کرد: با صورت‌برداری دقیق از پرونده‌های جاری دادسرای دیوان کیفر و پس از خاتمه تعطیلات تابستانی قضات اقدامات سریعی برای رسیدگی به این پرونده‌ها صورت خواهد گرفت.
 
هیئت‌رئیسه جدید کانون وکلا
امروز اولین جلسه هیئت‌مدیره جدید کانون وکلا در محل کانون تشکیل شد و آقای دکتر عاملی، وزیر دادگستری، برای تبريك به هیئت‌مدیره جدید در این جلسه شرکت کرد.
در این جلسه هیئت‌رئیسه جدید به این شرح انتخاب شدند: آقایان سیدهاشم وکیل رئیس، ارسلان خلعتبری و عباس نراقی نواب رئیس، دکتر دادفر و دکتر تفضلی منشی، دکتر شاهکار و جعفر منصوریان بازرس.
 
عزیمت هیئت بازرگانی ایران به انگلستان
ساعت 8:30 صبح امروز هیئت بازرگانی ایران به ریاست آقای علی‌اکبر محلوجی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، و شرکت هفده نفر به انگلستان عزیمت کرد.
این هیئت مدت چهار هفته از شهرهای مهم صنعتی و بازرگانی انگلستان و آلمان و فرانسه و ایتالیا دیدن خواهند کرد.
هدف هیئت توسعه و افزایش صادرات ایران به کشورهای مزبور می‌باشد.[1]
 
بهبودی سفیر ایران در اتریش!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال خبری که در مورد بیماری آقای رحمت اتابکی،[2] سفیر ایران در اتریش، نوشتیم امروز اطلاع حاصل شد که حال ایشان رو به بهبودی است و خطر رفع شده است.
 
انتصابات وزارت کشور
امروز این انتصابات در وزارت کشور انجام شد:
آقای معزالدین غفاری، مدیر کل شهرداری‌ها، به سمت مدیر کل ثبت احوال، آقای مهندس خالقيان، شهردار شیراز، به سمت مدیر کل اداره نظارت و بهبود شهرداری‌ها و آقای علیرضا مهرداد به سمت معاون ثبت احوال.
 
راديو لندن: در سفر شاه به رومانی و یوگسلاوی هیچ قراردادی بسته نشد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: راديو لندن در برنامه فارسی دیشب خود تفسیری پیرامون سفر شاهنشاه آریامهر به رومانی، یوگسلاوی و مراکش و روابط ایران با شرق و غرب انتشار داد.
راديو لندن در تفسیر خود گفت: دیدار اعليحضرت شاهنشاه ایران از رومانی، یوگسلاوی و مراکش خاتمه یافته است. توفیق و عدم توفیق این دیدارها البته منوط به هدف‌هایی بود که اعليحضرت شاهنشاه از این دیدارها در نظر داشتند.
ممالکی که اعليحضرت شاهنشاه از آنها دیدن نمودند به‌دقت انتخاب شده بود. روابط رومانی در این اواخر با ممالك كمونیست در اروپای شرقی تضعیف شده و در امر تجارت با ممالك دیگر رویه آزادتری پیش گرفته است.
در نتیجه دیدار اخیر شاهنشاه ایران از رومانی قرارداد تجاری جدیدی بین دو کشور بسته نشد، ولی اگر روابط تجاری بین دو مملکت بهبود یابد، دلیلی نیست که در آینده قراردادهای دیگری بين رومانی و ایران منعقد نگردد.
 
دیدار یوگسلاوی
از قرار معلوم دیدار اعليحضرت شاهنشاه از یوگسلاوی بیشتر جنبه سیاسی داشت. پرزیدنت تیتو در میان ممالك غيرمتعهد مقام شاخصی دارد و اینکه پرزیدنت تیتو دعوت اعليحضرت شاهنشاه را پذیرفته است که از ایران دیدن کند نیز موقعیت اعليحضرت را که بین شرق و غرب جانبی اختیار نکرده‌اند، بهبود می‌بخشد و در نتیجه دیدار اعليحضرت از بلگراد قراردادی بین ایران و یوگسلاوی بسته نشد، اما گزارش‌های داده شده است که ممکن است یوگسلاوی از ایران نفت خریداری کند و در عوض ماشین‌آلات و محصولات فلاحتی به ایران بدهد.
 
برق خیابان‌های تهران در ساعات اول شب خاموشی خواهد داشت!
شرکت برق منطقه‌ای تهران امروز اطلاع داد با شروع فصل گرما، نیروی برق مصرفی شهر مقدار معتنابهی افزایش یافته و با تأمین نیروی کافی که تا تیرماه سال 1346 طبق برنامه تنظیمی انجام خواهد یافت، در مواردی که سرویس و یا تعمیر واحدهای تولید نیرو الزامی است برای مدت کوتاهی در ساعات اول شب «ساعت حد اکثر مصرف» ممکن است تهران با کمبود نیروی برق مواجه گردد.
چون یکی از توربین‌های چهل‌هزار کیلو واتی سد امیرکبیر (کرج سابق) احتیاج به تعمیر غیرمترقبه نموده و با سرعت تحت تعمیر قرار گرفته امید است ظرف امروز و فردا آماده بهره‌برداری گردد.
شرکت برق منطقه‌ای تهران ضمنا تقاضا می‌نماید که در ساعات اول شب، در مصرف برق حداکثر صرفه‌جویی بنمايید و همچنین از مدیران کارخانجات صنعتی که از برق تهران مصرف می‌کنند خواهشمند است در این ساعات مضیقه از مصرف در اول شب خودداری نمایند.
مصرف‌کنندگان خانگی به هیچ وجه خاموشی نخواهند داشت و برای این منظور ممکن است که احتیاج به خاموش نمودن روشنایی پاره‌ای از خیابان‌های پایتخت باشد.[3]
 
پي‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 4 تیر 1345، صص 1، 13 و 16.
[2] . رحمت اتابکی، متولد 1282، برادرزاده‏ اتابک و از اعضاى وزارت امور خارجه بود. او تحصیلات خود را در تهران انجام داد و در رشته در حقوق و علوم سیاسى لیسانسیه شد. اتابکی در سال 1310 به خدمت وزارت امور خارجه درآمد و به‌تدریج مراحل ترقى را در آن وزارتخانه پیمود. وی در 1332 به وزیرمختارى و سفارت کبراى ایران در لبنان منصوب و در 1338 در کابینه منوچهر اقبال وزیر کشور شد، ولى مدت وزارتش زیاد طول نکشید و در سمت عضو شوراى عالى وزارت خارجه مشغول به کار شد. اتابکی مدتى نیز سفیر ایران در اتریش بود. آخرین سمت سیاسى وی سفیر سیار در دول اروپایى بود. او در همان سمت در سال 1349 و در 65 سالگى درگذشت. اتابکی در جوانى با خواهرزاده فضل‌الله زاهدى ازدواج کرد. این وصلت در پیشرفت او تأثیر بسزایى داشت. از 1332 به بعد تمام ترقیات او مدیون همین پیوند زناشویى بود. اتابکی مردى فوق‏العاده خوشگذران و عیاش بود. در هر مأموریت، قبل از انجام وظایف ادارى و سیاسى، به خود و تفریحات خود اهمیت مى‏داد و از این لحاظ در محافل خارجى و داخلى شهرت داشت.
[3]. اطلاعات، 4 تیر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
 
روزنامه اطلاعات، 4 تیر 1345، صفحه 1
https://iichs.ir/vdciyvar.t1ap32bcct.html
iichs.ir/vdciyvar.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما