«هزار مسافر در راه شیراز ـ اصفهان در محاصره برف هستند»!/یک خیابان سالم در تهران نداریم!/نرخ پیشنهادی گوشت منجمد ترکیه گران است!/سقوط یک هواپیمای دوموتوره/تجلیل پادشاه نروژ از «پیشرفت‌های ایران»!/چین: حاضریم در یک جنگ اتمی دویست تا سیصدمیلیون کشته بدهیم!/اتومبیل‌های اختصاصی وزارت آموزش و پرورش هم جمع می‌شود!/بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی ضمیمه وزارت کشاورزی شد!/انتصاب رئیس اداره کل باستان‌شناسی/سناتور ممتاز: در حال حاضر مجازات اعدام لازم است!/معاونان وزارت پست و تلگراف برکنار شدند!
23 دی 1343
«هزار مسافر در راه شیراز ـ اصفهان در محاصره برف هستند»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بر اثر نزول برف مجدد اغلب راه‌های کشور مسدود شده و قریب هزار مسافر در راه شیراز ـ اصفهان در محاصره برف هستند.
یک اتوبوس و چند کامیون در گردنه کولی‌کش شیراز ناپدید شده و دو شبانه‌روز است که از آنها خبری نیست. ارتباط شیراز قطع شده و هیچ وسیله هوایی و زمینی نمی‌تواند وارد شیراز گردد.
مأموران راهداری آباده و گروهان ژاندارمری که برای باز کردن راه رفته بودند در برف گم شدند.
طغیان رودخانه کارون تهدیدآمیز است و آب رودخانه دائما بالا می‌آید.1
 
یک خیابان سالم در تهران نداریم!
روزنامه «کیهان» نوشت: در گزارشی که از طرف شهرداری تهران در مورد وضع آسفالت خیابان‌ها به هیئت دولت داده شده خاطرنشان گردیده است آسفالت خیابان‌های تهران به وضع تأسف‌آوری درآمده و لکه‌گیری و ترمیم که تنها امکان شهرداری است به هیچ وجه دردی را دوا نمی‌کند و باید یک فکر اساسی برای تجدید آسفالت خیابان‌ها به عمل آید.
ظرف چند سال اخیر این دهمین گزارش است که مقارن با فصل زمستان از طرف شهرداران وقت به دولت‌ها داده شده و همه مقامات نیز متفق‌القول‌اند که یک تجدید نظر اساسی در نحوه آسفالت خیابان‌ها ضرورت کامل دارد، ولی متأسفانه این گزارش‌ها و هماهنگی عقاید در عمل منجر به کوچک‌ترین هماهنگی و اتفاق نشده و گذشته از آنکه آسفالت‌های جدید بر اساس موازین صحیح فنی صورت نمی‌گیرد، شیوه حفاظت و ترمیم آسفالت‌های موجود نیز کاملا ابتدایی و بیشتر جنبه ماست‌مالی کردن را دارد و به علت زیرسازی و آسفالت غیر فنی و حفاظت ناقص، یک خیابان سالم در تهران باقی نمانده است.
 
نرخ پیشنهادی گوشت منجمد ترکیه گران است!
«کیهان» نوشت: نمایندگان فروش گوشت منجمد ترکیه که دو هفته قبل به ایران آمدند منتظر کسب دستور از آنکارا برای انجام معامله هزار تن گوشت منجمد با شرکت معاملات خارجی ایران هستند.
در مذاکراتی که بین مقامات شرکت معاملات خارجی و نمایندگان اعزامی ترک در زمینه معاملات هزار تن گوشت منجمد صورت گرفت شرکت معاملات خارجی به این نتیجه رسید که قیمت گوشت منجمد ترکیه حدود کیلویی ده ریال از مظنه‌های عادی بازارهای خارجی گران‌تر است و پیشنهاد تقلیل قیمت به نمایندگان اعزامی ترک داد. پیشنهاد شرکت معاملات خارجی برای کسب تکلیف به آنکارا مخابره شده است.
نمایندگان ترک در مذاکرات اخیر اظهار کرده‌اند که حاضرند گوشت منجمد گوسفند را کیلویی 64 ریال تحویل خرمشهر به شرکت معاملات خارجی بفروشند. ضمنا حقوق گمرکی هر کیلو گوشت منجمد ده ریال است و با سایر مخارج گوشت گوسفند منجمد تحویل تهران کیلویی 80 ریال تمام می‌شود که با مظنه‌های عادی بازار تطبیق نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت معاملات خارجی [: مهندس همایون] گفت: اگر ترک‌ها به پیشنهاد ما دایر به تقلیل ده ریال قیمت در هر کیلو موافقت کنند ما در حدود هزار تُن گوشت منجمد گوسفند از آنها خریداری می‌کنیم که به‌تدریج ظرف مدت چهار ماه تحویل دهند.2
 
سقوط یک هواپیمای دوموتوره
به قرار اطلاع یک فروند هواپیمای دوموتوره از تهران به طرف اندیمشک پرواز می‌کرده بین دورود و اندیمشک سقوط کرده است.
بر اثر مه غلیظ و برف و کولاک شدید هنوز محل سقوط این هواپیما مشخص نشده است. فعلا از تمام واحدها برای جست‌وجوی هواپیمای مزبور کمک خواسته شده و اکیپ‌های متعددی برای پیدا کردن هواپیمای مزبور حرکت کرده‌اند تا چنانچه سرنشینان آن زنده باشند، آنها را نجات دهند.
علی‌رغم اینکه ابتدا گفته می‌شد این هواپیمای دوموتوره متعلق به ارتش است، خبرنگار «اطلاعات» ضمن تماس با اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران گزارش داد که این هواپیما از ابواب‌جمعی نیروی هوایی شاهنشاهی نیست و نیروهای زمینی و هوایی برای تعیین نوع هواپیما و سرنشینان آن و اینکه متعلق به کدام سازمان است به جست‌وجو و تحقیقات خود ادامه می‌دهند.
 
تجلیل پادشاه نروژ از «پیشرفت‌های ایران»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: «اعلیحضرت اولاف پنجم، پادشاه نروژ، دیروز پس از بازدید از اصفهان و کارهای آبادانی خوزستان و پایگاه وحدتی دزفول به تهران بازگشتند و امشب در میهمانی شام نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] که در حضور شاهنشاه و شهبانو ترتیب داده می‌شود شرکت می‌کنند».
پادشاه نروژ در فرودگاه وحدتی در پاسخ خوش‌آمد استاندار گفت: من میهمان‌نوازی شاهنشاه و ملت ایران را هرگز از یاد نخواهم برد و امروز نیز مسرورم که به یکی از مناطق پربرکت ایران قدم مینهم؛ منطقه‌ای که مهد تمدن باستان ایران است.
 
چین: حاضریم در یک جنگ اتمی دویست تا سیصدمیلیون کشته بدهیم!
«رویتر» طی گزارشی اعلام کرد: مائو تسه تونگ، رهبر چین کمونیست، اظهار داشت که چین می‌تواند در یک جنگ اتمی دویست تا سیصدمیلیون تلفات انسانی را تحمل کند و به این ترتیب دلیلی ندارد که از جنگ بترسد.
وی این سخنان را چندی قبل طی ملاقاتی با نهرو، نخست‌وزیر فقید هند، ابراز داشت.
روزنامه «تایمز» لندن اخیرا طی مقاله‌ای سؤال کرده بود که آیا چین نمی‌داند در یک جنگ اتمی بیش از هر ملتی آسیب می‌بیند؟!
 
اتومبیل‌های اختصاصی وزارت آموزش و پرورش هم جمع می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز در وزارت آموزش و پرورش گفته شد که کلیه اتومبیل‌های مدیران کل و رؤسای ادارات گرفته می‌شود و این قبیل افراد باید از سرویس‌هایی که برای کارکنان و رؤسای ادارات معین می‌شود استفاده نمایند.
به قرار اطلاع از اتومبیل‌های جمع‌آوری‌شده برای کارهای مربوط به سپاه دانش و رسیدگی به مدارس و سایر واحدهای فرهنگی دیگر استفاده می‌شود و بقیه اتومبیل‌ها نیز به صورت سرویس عمومی درخواهد آمد.
 
بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی ضمیمه وزارت کشاورزی شد!
بنا به پیشنهاد وزارت کشاورزی و تصویب دولت، بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی از سازمان برنامه منتزع و ضمیمه وزارت کشاورزی گردید.
 
انتصاب رئیس اداره کل باستان‌شناسی
از طرف پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، آقای پورمند به ریاست اداره کل باستان‌شناسی منصوب و مشغول کار شد.3
خبر دیگر اینکه از طرف دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پرویز مرآت به سمت مشاور عالی شرکت ملی نفت ایران منصوب شد.
پرویز مرآت دارای درجه مهندسی (ام.آی.تی) و دکترای دولتی از سوربن می‌باشد و سال‌ها در مراکز دانشگاهی و علمی آمریکا و فرانسه به تدریس و تحقیق اشتغال داشته است.
 
سناتور ممتاز: در حال حاضر مجازات اعدام لازم است!
سناتور محمدعلی ممتاز، وزیر پیشین دادگستری، درباره مجازات اعدام گفت: با قطع نظر از این موضوع که باید قضات در رسیدگی به جرائم حداکثر دقت را به کار برند، آنچه ظرف سی سال خدمت خود در دادگستری ملاحظه نموده‌ام، همین طور هم بوده، با توجه به اوضاع و احوال موجود و اینکه متأسفانه هنوز در این کشور افراد و عناصری یافت می‌شوند که با کمال قساوت قلب از ارتکاب جرم لذت می‌برند که باید آنان را جانیان بالفطره نامید. بیشتر از لحاظ تنبیه و تنبه و عبرت جنایتکارانی که ارتکاب جرم را وسیله ارضای خاطر خود قرار می‌دهند، باید معتقد باشیم که در حال حاضر مجازات اعدام لازم است.4
 
معاونان وزارت پست و تلگراف برکنار شدند!
بامداد امروز وزیر پست و تلگراف احکام تغییر سمت آقایان حجازی و یاسری، دو تن از معاونان آن وزارتخانه، را صادر کرد.
معاونان جدید بعدا تعیین و اعلام می‌شوند.5
 
روزنامه اطلاعات، 23 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjhxev.uqehazsffu.html
iichs.ir/vdcjhxev.uqehazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما